Gå til innhold
Hundesonen.no

Shetland sheepdog


AnkiogBonita

Recommended Posts

Hei.

Har brukt veldig mye tid på å finne ut hvilken rase jeg kunne tenkt meg på hund nr 2. Planen min var egentlig en border collie til, men må vel bare innse det at jeg ikke har kapasitet til to hunder av samme kaliber. Jeg har alltid likt gjeterhundrasene, og har derfor sett meg ut shetland sheepdog som hund nr 2 :icon_confused: Vi har hatt mange av dem i pensjon, og jeg faller bare mer og mer for disse herlige hundene :lol:

Men står på bar bakke når det gjelder hva jeg bør være nøye på når jeg skal kjøpe meg en valp.

Noen som kan hjelpe meg der? Oppdrettere som er å anbefale?

Planen er å kjøpe valp om ca ett år, og har jo forholdsvis god tid på å sette meg inn i rasen før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg kan gjøre det opmerksom på er at er er nøye på at foreldrene er HD røntget. Det er faktisk mer HD på Sheltie enn man tror, men veldig mange oppdrettere stikker fortsatt fingrene i ørene. Så om jeg skulle sett etter Sheltie så ville jeg iallefall at en av foreldrene er røntget og gjerne 1/2 generasjoner bakover.

Se også at kullet er godkjent av Sheltie klubben når det kommer til PRA linjer.

Om du er intressert i noen oppdrettere så kan du sende meg en PM så kan jeg gi deg 3-4 hint :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta det på pm? Så lenge det er anbefalinger og ikke advarsler så er det jo mye mer nyttig at alle kan gå inn og lese?

Jeg brukte ca et år på å gjøre så god research som over hodet mulig før jeg kjøpte sheltie. Da blir man etter hvert kjent med de fleste navnene som ligger bak i stamtavla til de ulike hundene. For min del var det viktig at slekta har oppnådd noe mer enn gode meritter på utstilling, at de kan brukes. Skuddfasthet og mentaltester er også greit å ha i bakhodet, selv om de er vanligere på rasen i nabolandene. Nå har det etter hvert dukket opp veldig mange trygge, utadvendte og sosiale sheltier (litt mot rasesstandard), så jeg syns det er verdt å styre utenom avlsdyr som er reserverte og mer tilbakeholdne.

Eagermind, Caroline her inne, er en samvittighetsfull og dyktig oppdretter som ikke firer på krava har jeg inntrykk av. Jeg ville tatt kontakt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta det på pm? Så lenge det er anbefalinger og ikke advarsler så er det jo mye mer nyttig at alle kan gå inn og lese?

Hvorfor ta det på pm, når det gjelder ting om en rase som mange kan ha nytte av på det almenne forumet?

Var det noe "hemmelig"...? :lol:

Hvis dere syns det er så problematisk så kan dere sende klage til admin eller lage en egen tråd om at dere ikke liker det.

Jeg velger å ikke legge det ut og tar det heller på PM da det jeg skriver her blir liggende "for evig". Oppdrettere forandrer seg og jeg vil ikke ha det liggende ute som anbefalinger fra meg om det viser seg at de gjør en brå endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere syns det er så problematisk så kan dere sende klage til admin eller lage en egen tråd om at dere ikke liker det.

Jeg velger å ikke legge det ut og tar det heller på PM da det jeg skriver her blir liggende "for evig". Oppdrettere forandrer seg og jeg vil ikke ha det liggende ute som anbefalinger fra meg om det viser seg at de gjør en brå endring.

Problematisk? Klage til admin? Someone needs to get laid, ingen grunn til å svare sånn! Forøvrig vil naturlig nok en hver anbefaling gjelde prdd og ikke for all fremtid uavhengig av omstendigheter som ikke foreligger enda. Personlig syns jeg det er upraktisk og lite matnyttig å ta alt sånt på pm i et forum, selv om jeg ikke mister nattesøvnen om folk velger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om personer ønsker å ta ting privat eller på forumet er helt og holdent deres egen sak. Har noen problemer med hvordan forumet ønsker vi å få tilbakemelding om dette enten på e-post eller i tilbakemeldinger.

Setter derfor strek for all videre diskusjon om dette temaet her i tråden.

Dette innlegget er OT og skal selvsagt ikke kommenteres. Tilbakemeldinger tas på PM.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips.

Er utrolig kjekt siden man såvidt har begynt å lese seg opp på en ny rase :icon_confused: Kommer nok mye spørsmål etterhvert som jeg har satt meg mer inn i rasen.

Er det noen som veit om det finnes sort og hvite sheltier her i landet? Selvfølgelig er det viktigst at hunden kommer fra friske og stabile linjer, og ikke hvilke farger hunden har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...