Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetråd


Rocket

Recommended Posts

Jeg har nå tatt en allergitest og har fått vite at jeg er "delvis sterk allergisk mot hund". :icon_confused: Jeg reagerer ikke noe spesielt nå(litt ekstra kløing/irritasjon i huden), men jeg kan jo plutselig få en kraftig reaksjon eller gradvis forverring.

Spørsmålet er jo da om jeg ønsker å leve i 15år +/- med et dyr jeg reagerer på.

Jeg hadde opprinnelig bestemt meg for whippet, en rase jeg virkelig har falt for. Jeg har et håp om å få sjekke hvor mye jeg reagerer på disse i et testhjem eller lignende/oppdretter før jeg går til anskaffelse av eller slår fra meg rasen.

Så det jeg lurer på er: Finnes det en allergivennlig rase som er lik whippeten/myndene?

Eller passer til mine kriterier: Må ikke oppfylle alle, eller fullstendig oppfylle alle. Delvis går greit det også :lol:

Jeg ønsker helst en hund med:

- Lavt til middels aktivitetsnivå.

- Går ikke på veggene i rolige perioder.

- kan være med på rideturer og i stallen.

Helst uten å bli altfor møkkete/lette å vaske/selvrensende pels.

- Lite pelsstell. Litt kan jeg ta, men helst minimalt.

- Går greit ihop med hanner, tisper, katter osv (Lite kjent aggresjon med andre ord).

- Minst mulig jaktinstinkt/grei på innkalling

Jeg kan tilby en hund: (pr dags dato)

- 30min til 1,5 timers tur daglig + tisseturer morgen og kveld.

- 30min trening en eller 2 ganger i uka eventuelt innlemmet i turen. (Om rasen krever det)

- Max 6 timers hjemme alene tid.

- Kurs i ny og ne.

- Prøve litt forskjellige ting som AG og LP på hobbybasis/som aktivisering.

Nå blir det ikke hund på meg før etter Mai 2011 da jeg går på fhs som ikke tillater hund på internatet.

Alle tips blir tatt godt imot! Sleng gjerne med en oppdretter eller to du anbefaler av rasen. (Gjerne i Møre og Romsdal eller Rogaland, eller rundt om her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Eurasiere skal visstnok være allergivennlige pgs pelstypen og at de ikke slipper pels utenom røyteperioden. Det er jo umulig å si om du vil reagere på eurasier, men det kan være verdt å sjekke ut :icon_confused:

Det du kan tilby en hund høres greit ut ift eurasier, de har et middels aktivitesnivå og krever ikke så mye mentalt (men de er med på alt). Min elsker å bruke nesen, så spor-/søksøvelser er helt supert, og det er jo også noe som fint kan legges inn på tur.

Min eurasier er i hvert fall rolig inne, og takler helt fint roligdager. Han er fornøyd så lenge han evt får være med på det som skjer, og ikke må være veldig lenge alene. Han er helt super med andre hunder, har fint språk og går godt overens med alle, inkl kattene våre.

Vi børster kjapt over han ca en gang i uken og bader han så sjelden som mulig. Eurasiere har såkalt selvrensende pels som tørker fort og 'preller av' skitt. Min er ikke særlig glad i vann (har intrykk av at det gjelder mange eurasiere), dermed holder han seg stort sett unna vann og gjørme så godt han kan på tur, noe som er veldig greit. Men han har ikke noe imot å vasse litt, spesielt om det er varmt, og han krysser fint bekker/elver om det er nødvendig på tur. Han har heller ikke problemer med regn eller å bli dusjet.

Bare spør om du lurer på noe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere som har gode erfaringer med whippet og allergi. Kennel Allfirda - Tina og Tommy Ingebritsen - har allergi i familien, og skriver på hjemmesiden at disse fint kan være sammen med hundene deres uten store reaksjoner. Vi har også allergi i familien, men Hermes har ikke hilst på disse enda. Forøvrig har de i familien vår ikke reagert i det hele tatt på familiens to cairn terriere (mine foreldre og min bror har denne rasen). Derimot reagerte de veldig på dalmatineren vi hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedlington er bare er nydelig rase.. De er da slett ikke styggsøte. Begynner å få øynene mer og mer opp for rasen selv :icon_confused: Poster inn et bilde av hannhunden Cimisa's a beatiful mind (Burre) Bildet er lånt av oppdretter Per Benny Stenbrenden. Nå er denne hannhunden i showpels, men en kortklippet bedlington vil være mye mere lettstelt i hverdagen :lol:

41362_149760748378385_100000333836232_291837_2093564_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå tatt en allergitest og har fått vite at jeg er "delvis sterk allergisk mot hund". :icon_confused: Jeg reagerer ikke noe spesielt nå(litt ekstra kløing/irritasjon i huden), men jeg kan jo plutselig få en kraftig reaksjon eller gradvis forverring.

Spørsmålet er jo da om jeg ønsker å leve i 15år +/- med et dyr jeg reagerer på.

Jeg hadde opprinnelig bestemt meg for whippet, en rase jeg virkelig har falt for. Jeg har et håp om å få sjekke hvor mye jeg reagerer på disse i et testhjem eller lignende/oppdretter før jeg går til anskaffelse av eller slår fra meg rasen.

Så det jeg lurer på er: Finnes det en allergivennlig rase som er lik whippeten/myndene?

Eller passer til mine kriterier: Må ikke oppfylle alle, eller fullstendig oppfylle alle. Delvis går greit det også :lol:

Jeg ønsker helst en hund med:

- Lavt til middels aktivitetsnivå.

- Går ikke på veggene i rolige perioder.

- kan være med på rideturer og i stallen.

Helst uten å bli altfor møkkete/lette å vaske/selvrensende pels.

- Lite pelsstell. Litt kan jeg ta, men helst minimalt.

- Går greit ihop med hanner, tisper, katter osv (Lite kjent aggresjon med andre ord).

- Minst mulig jaktinstinkt/grei på innkalling

Jeg kan tilby en hund: (pr dags dato)

- 30min til 1,5 timers tur daglig + tisseturer morgen og kveld.

- 30min trening en eller 2 ganger i uka eventuelt innlemmet i turen. (Om rasen krever det)

- Max 6 timers hjemme alene tid.

- Kurs i ny og ne.

- Prøve litt forskjellige ting som AG og LP på hobbybasis/som aktivisering.

Nå blir det ikke hund på meg før etter Mai 2011 da jeg går på fhs som ikke tillater hund på internatet.

Alle tips blir tatt godt imot! Sleng gjerne med en oppdretter eller to du anbefaler av rasen. (Gjerne i Møre og Romsdal eller Rogaland, eller rundt om her)

Så trist at du er blitt allergisk mot hund. :lol: Siden du har en såpass stor sjanse for å utvikle enda sterkere allergi ville nok jeg satset på de klassiske allergivennlige rasene, og det betyr at du må nok se helt bort i fra kravet om selvrensende pels og lite pelsstell.

Årsaken til at raser som Puddel og Bichon er allergivennlige er den spesielle pelsen som krever sitt. Når det er sagt vil nok en mellompuddel passe dine bruksområdet veldig fint og siden du ikke skal stille ut er det ingenting i veien for å holde pelsen kort og lettstelt, men lettstelt puddelpels er ikke det samme som lettstelt whippetpels. Det kreves vedlikehold i form av jevnlig børsting og klipping - men det er kos synes jeg og det finnes jo ingenting nydeligere enn en nyvasket, nybørstet ren puddel i armkroken. :lol:

Andre typer pelshunder som Bedlington, Schnauzer og andre napperaser kan absolutt være verdt å se på. Det kan også lønne seg for deg å prøve å finne ut av om det er spytt,urin ol du ikke tåler eller om det er pelsfett og flass.

Det finnes flere oppdrettere av puddel i Rogaland og Møre og Romsdal så om du er interessert i å få noen navn kan du sende meg en pm. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at du er blitt allergisk mot hund. :icon_confused: Siden du har en såpass stor sjanse for å utvikle enda sterkere allergi ville nok jeg satset på de klassiske allergivennlige rasene, og det betyr at du må nok se helt bort i fra kravet om selvrensende pels og lite pelsstell.

Årsaken til at raser som Puddel og Bichon er allergivennlige er den spesielle pelsen som krever sitt. Når det er sagt vil nok en mellompuddel passe dine bruksområdet veldig fint og siden du ikke skal stille ut er det ingenting i veien for å holde pelsen kort og lettstelt, men lettstelt puddelpels er ikke det samme som lettstelt whippetpels. Det kreves vedlikehold i form av jevnlig børsting og klipping - men det er kos synes jeg og det finnes jo ingenting nydeligere enn en nyvasket, nybørstet ren puddel i armkroken. :lol:

Andre typer pelshunder som Bedlington, Schnauzer og andre napperaser kan absolutt være verdt å se på. Det kan også lønne seg for deg å prøve å finne ut av om det er spytt,urin ol du ikke tåler eller om det er pelsfett og flass.

Det finnes flere oppdrettere av puddel i Rogaland og Møre og Romsdal så om du er interessert i å få noen navn kan du sende meg en pm. :lol:

Signerer denne, jeg :lol: Samt tilføyer at jeg neppe hadde sjanset på at det gikk bra med annet enn kjente allergivennlige raser om jeg eller noen i husstanden hadde delvis sterk allergi mot hund om jeg skulle kjøpe ny hund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasiere skal visstnok være allergivennlige pgs pelstypen og at de ikke slipper pels utenom røyteperioden. Det er jo umulig å si om du vil reagere på eurasier, men det kan være verdt å sjekke ut :lol:

Det du kan tilby en hund høres greit ut ift eurasier, de har et middels aktivitesnivå og krever ikke så mye mentalt (men de er med på alt). Min elsker å bruke nesen, så spor-/søksøvelser er helt supert, og det er jo også noe som fint kan legges inn på tur.

Min eurasier er i hvert fall rolig inne, og takler helt fint roligdager. Han er fornøyd så lenge han evt får være med på det som skjer, og ikke må være veldig lenge alene. Han er helt super med andre hunder, har fint språk og går godt overens med alle, inkl kattene våre.

Vi børster kjapt over han ca en gang i uken og bader han så sjelden som mulig. Eurasiere har såkalt selvrensende pels som tørker fort og 'preller av' skitt. Min er ikke særlig glad i vann (har intrykk av at det gjelder mange eurasiere), dermed holder han seg stort sett unna vann og gjørme så godt han kan på tur, noe som er veldig greit. Men han har ikke noe imot å vasse litt, spesielt om det er varmt, og han krysser fint bekker/elver om det er nødvendig på tur. Han har heller ikke problemer med regn eller å bli dusjet.

Bare spør om du lurer på noe ;)

Eurasier virker som en flott rase, men er ikke sikker på om den passer meg. Og skal jeg ha en rase som ikke er kjent som allergivennlig går jeg nok for whippeten uansett ;)

Mellompuddel :P

*se lenger ned*

Tror mellompuddel må være det nærmeste du kommer da. Eurasier er IKKE allergivennlige.

*se lenger ned*

Det finnes da en mynderase med puddelpels: Bedlington terrier.

Styggsøte, virker veldig trivelige, sunne og friske.

Susanne

Har møtt en valp og den var utrolig søt synst jeg, må nesten titte litt nermere på dem.

Det finnes flere som har gode erfaringer med whippet og allergi. Kennel Allfirda - Tina og Tommy Ingebritsen - har allergi i familien, og skriver på hjemmesiden at disse fint kan være sammen med hundene deres uten store reaksjoner. Vi har også allergi i familien, men Hermes har ikke hilst på disse enda. Forøvrig har de i familien vår ikke reagert i det hele tatt på familiens to cairn terriere (mine foreldre og min bror har denne rasen). Derimot reagerte de veldig på dalmatineren vi hadde tidligere.

Ja har hørt det er folk som har god erfaring med det, derfor jeg vil sjekke hos en oppdretter eller i et testhjem eventuelt få låne en whippet for en periode før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre. Jeg hadde funnet ut at jeg skulle ha valp etter Zita (Courtborne hermione) jeg, om hun egnet seg når den tid kom :lol:

Bedlington er bare er nydelig rase.. De er da slett ikke styggsøte. Begynner å få øynene mer og mer opp for rasen selv ;) Poster inn et bilde av hannhunden Cimisa's a beatiful mind (Burre) Bildet er lånt av oppdretter Per Benny Stenbrenden. Nå er denne hannhunden i showpels, men en kortklippet bedlington vil være mye mere lettstelt i hverdagen :D

41362_149760748378385_100000333836232_291837_2093564_n.jpg

De eeeer litt styggsøte, men det synst jeg jo om myndene også før og nå elsker jeg dem :lol:

Så trist at du er blitt allergisk mot hund. :lol: Siden du har en såpass stor sjanse for å utvikle enda sterkere allergi ville nok jeg satset på de klassiske allergivennlige rasene, og det betyr at du må nok se helt bort i fra kravet om selvrensende pels og lite pelsstell.

Årsaken til at raser som Puddel og Bichon er allergivennlige er den spesielle pelsen som krever sitt. Når det er sagt vil nok en mellompuddel passe dine bruksområdet veldig fint og siden du ikke skal stille ut er det ingenting i veien for å holde pelsen kort og lettstelt, men lettstelt puddelpels er ikke det samme som lettstelt whippetpels. Det kreves vedlikehold i form av jevnlig børsting og klipping - men det er kos synes jeg og det finnes jo ingenting nydeligere enn en nyvasket, nybørstet ren puddel i armkroken. :D

Andre typer pelshunder som Bedlington, Schnauzer og andre napperaser kan absolutt være verdt å se på. Det kan også lønne seg for deg å prøve å finne ut av om det er spytt,urin ol du ikke tåler eller om det er pelsfett og flass.

Det finnes flere oppdrettere av puddel i Rogaland og Møre og Romsdal så om du er interessert i å få noen navn kan du sende meg en pm. :D

Ja det var veldig trist. Skal se å få testet hva det er jeg er allergisk mot, men jeg vet jeg reagerer på spytt. Det merkelige er at jeg reagerer mer på hannhunder enn tisper. :icon_confused: Har kanskje noe med hormoner å gjøre?

Jeg synst puddelen er fin i showkondisjon og jeg har et lite ønske om å stille, meeeen det blir for mye pelstell. I så måte må jeg stille i Lammeklipp(om det er lov?), og da syntes jeg de er rare og klappe på :P Det jeg må nevne da er: Jeg har ikke anelse hvor godt den puddelen jeg har møtt var stelt, men den var fryktelig "rar" og klappe på i og med jeg er vandt til "vanlig" pels.

Jeg vet egentlig ikke om puddelen er noe for meg, har ikke møtt så mange og ikke intresert meg i rasen, men jeg får vel titte på dem og se hva jeg synst.

Oppdretternavn er jeg alltids intreserte i, er jo en jungel av oppdrettere der ute og jeg har ikke anelse hvor jeg burde gå.

Det som går an med glatthårede hunder er jo å behandle dem med Petal Cleanse. Det funker for oss (svigerfar, han bor dog ikke i huset med dem). Men ideelt er det ikke.

Ja det går nok. Blir nok til at jeg/vi gjør det med Beaglen om allergien forverres.

Er også sterkt allergisk mot katt, men jeg/vi har 2. Funker det med petal cleanse på dem også montro?

EDIT:

Er Chinese Crested allergivennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese Crested Powder Puff er allergivenning, ikke den nakne... Hvis det er kun hår du er allergisk mot, funker jo den nakne, men er det f.ex. huden er jo den døden :icon_confused:

Kjedelig da, liker de nakne best jeg da :lol: Får finne ut hva jeg er allergisk mot på hund.

Jeg synes ikke de er så pene med utstilingsklipp, men er da ikke så verst ellers....

bedlington-terrier-dogs-1.jpg

Syntes de er styggsøte uansett jeg egentlig :lol:

Mitt dilemma er at jeg ikker er så glad i helhvite hunder, har ikke anelse på hvorfor, men foretrekker dem med farge på. Finnes bedlington i kun hvit eller finnes de også i mer grå/sort? Syntes å ha sett bilder av en litt mørk bedlington en gang nemlig.

Farge er selvfølgelig ikke det viktigste, men om det er mulig foretrekker jeg en mørkere farget hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sett så mye på hva som klasifiseres som allergivennlig eller ei, men heller testet ut om jeg tålte rasen(e) jeg liker. Man har absolutt ingen garanti for at man tåler disse såkalte allergivennlige rasene noe bedre enn andre raser.

Jeg har veldig sterk allergi mot hund, men har shelties i hus uten å reagere særlig på de, og reagerer lite på flere raser som absolutt ikke har noe allergivennlig stempel på seg. Jeg reagerer derimot voldsomt på noen av de såkalte allergivennlige rasene.

Så jeg ville ikke lagt fra meg håpet om whippet om jeg var deg :icon_confused: Jeg ville testet ut om rasen funket for meg. Gjør den ikke det så ville jeg fortsatt ikke tenkt at "ja, da MÅ det bli en av de allergivennlige", om jeg ikke egentlig ønsket en av disse rasene, jeg ville heller fortsatt å prøve meg frem, finne raser jeg likte utifra gemytt, bruksområde etc og sett om de funket for meg.

Ang. hannhund vs tispe, om man tåler tispe bedre er forklaringen ofte den at man reagerer på urin rett og slett. Hannhunder er ofte mer tilgriset av slikt enn tispene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd a du er blitt allergisk.... Kjedelige greier :lol:

Når det gjelder allergi, så er det veldig individuelt. Det beste du kan gjøre er å utsette deg masse for den rasen du ønsker, kanskje kjenner du noen som har en hund av den rasen du vil ha, og kanskje kan du får låne den litt. Så får du testet skikkelig om det fungerer eller ikke.

Grunnen til at jeg sier dette er at gubben er allergisk mot katt, hest og hund. Katt sliter han med, hest kan han så vidt se på før han får nyseanfall og rennende øyne, men vi har en labrador, og den er ikke akkurat kjent for å være allergivennlig! :lol: Men det går kjempefint! :lol: Vi var heldig og hadde mye kontakt med oppdretter før valpene kom, og fikk testet med de voksne flere ganger. Så vår lille sorte fare går det kjempebra med, mens søsterns terv og svigerinna mi sin toller er det verre med. Han tåler kortere perioder med hundene, men når terven vil sitte på fanget, så er det stopp :lol: Da nyser'n herfra og til nyttår :icon_confused:

Så, test ut det du ønsker, kanskje er ikke whippeten noe problem for deg i det hele tatt! ;)

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sett så mye på hva som klasifiseres som allergivennlig eller ei, men heller testet ut om jeg tålte rasen(e) jeg liker. Man har absolutt ingen garanti for at man tåler disse såkalte allergivennlige rasene noe bedre enn andre raser.

Jeg har veldig sterk allergi mot hund, men har shelties i hus uten å reagere særlig på de, og reagerer lite på flere raser som absolutt ikke har noe allergivennlig stempel på seg. Jeg reagerer derimot voldsomt på noen av de såkalte allergivennlige rasene.

Så jeg ville ikke lagt fra meg håpet om whippet om jeg var deg :lol: Jeg ville testet ut om rasen funket for meg. Gjør den ikke det så ville jeg fortsatt ikke tenkt at "ja, da MÅ det bli en av de allergivennlige", om jeg ikke egentlig ønsket en av disse rasene, jeg ville heller fortsatt å prøve meg frem, finne raser jeg likte utifra gemytt, bruksområde etc og sett om de funket for meg.

Ang. hannhund vs tispe, om man tåler tispe bedre er forklaringen ofte den at man reagerer på urin rett og slett. Hannhunder er ofte mer tilgriset av slikt enn tispene.

Ja skal sjekke ut om jeg reagerer på whippet først, er jo den rasen jeg helst vil ha. Kjenner noen som ble utrolig allergisk mot familiens buhund/schäfer mix tispe, men som nå eier en jack russel terrier hannhund uten å reagere/reagerer minimalt på ham.

Pumi da?? Hvordan er de i forhold til allergi/pels/klipping osv??

Det har jeg ikke anelse på, men tror Pumien blir for aktiv for meg slik jeg har forstått meg på rasen. Mulig jeg er helt på jorde i den antakelsen da.

EDIT:

Så synd a du er blitt allergisk.... Kjedelige greier :lol:

Når det gjelder allergi, så er det veldig individuelt. Det beste du kan gjøre er å utsette deg masse for den rasen du ønsker, kanskje kjenner du noen som har en hund av den rasen du vil ha, og kanskje kan du får låne den litt. Så får du testet skikkelig om det fungerer eller ikke.

Grunnen til at jeg sier dette er at gubben er allergisk mot katt, hest og hund. Katt sliter han med, hest kan han så vidt se på før han får nyseanfall og rennende øyne, men vi har en labrador, og den er ikke akkurat kjent for å være allergivennlig! ;) Men det går kjempefint! ;) Vi var heldig og hadde mye kontakt med oppdretter før valpene kom, og fikk testet med de voksne flere ganger. Så vår lille sorte fare går det kjempebra med, mens søsterns terv og svigerinna mi sin toller er det verre med. Han tåler kortere perioder med hundene, men når terven vil sitte på fanget, så er det stopp :D Da nyser'n herfra og til nyttår :lol:

Så, test ut det du ønsker, kanskje er ikke whippeten noe problem for deg i det hele tatt! :icon_confused:

Lykke til! :D

Ja veldig triste saker dette her, men bikkje skal jeg ha uansett ;)

Veldig godt å høre at folk har slike erfaringer, da er det jo en relativ sjanse for meg også :D Håper virkelig jeg ikke reagerer på whippeten, det hadde vært synd om jeg gjorde det.

Kjenner dessverre ingen med whippet, men jeg håper på at en oppdretter kanskje lar meg låne en hund en liten periode for å sjekke. :lol:

EDIT 2:

Sitter og ser litt på bedlington og såvidt jeg kan se er det blandet inn litt whippet i dem i tidligere generasjoner. Quote: *noe om 1870* "Later they where mixed up with Whippet, and they became, as we know them today"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er innavlet whippet i bedlington fra gammelt av ja :icon_confused: Det finnes oppdrettere her i Norge som fremdeles holder på den gamle stilen, med hunder som er svært whippet lignende.. Og det finnes oppdrettere som har hunder av kraftigere type... Selv liker jeg godt de litt kraftigere hundene med skikkelig showpels, og kunne godt tenkt meg å importert en fra Russland :lol:

Som feks denne hunden : Intuch Nuch DKuch World Winner-08 Norwegian Winner-08 Blju Be Judzhens More Than A Feeling (Eier: Per Benny Stenbrenden. Kennel Cimisa)

9526_101066626581131_100000333836232_24467_5051334_n.jpg

Dette er far til hunden over.. Russisk hund: Blju Be Judzhens Yellow Guy "Fedja" (har ikke alle titlene hans) Eier og oppdretter: Sveta Pryhakina

60553_439158998305_713518305_5008082_1798414_n.jpg

Begge disse hannhundene er sandfarget. Men man får jo mørkere bedlington også, som feks denne som er blå :lol:

UllaChampion.jpg

Isotop's Lingon (eier: kennel symretoppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det er innavlet whippet i bedlington fra gammelt av ja :icon_confused: Det finnes oppdrettere her i Norge som fremdeles holder på den gamle stilen, med hunder som er svært whippet lignende.. Og det finnes oppdrettere som har hunder av kraftigere type... Selv liker jeg godt de litt kraftigere hundene med skikkelig showpels, og kunne godt tenkt meg å importert en fra Russland :lol:

Som feks denne hunden : Intuch Nuch DKuch World Winner-08 Norwegian Winner-08 Blju Be Judzhens More Than A Feeling (Eier: Per Benny Stenbrenden. Kennel Cimisa)

9526_101066626581131_100000333836232_24467_5051334_n.jpg

Dette er far til hunden over.. Russisk hund: Blju Be Judzhens Yellow Guy "Fedja" (har ikke alle titlene hans) Eier og oppdretter: Sveta Pryhakina

60553_439158998305_713518305_5008082_1798414_n.jpg

Begge disse hannhundene er sandfarget. Men man får jo mørkere bedlington også, som feks denne som er blå :lol:

UllaChampion.jpg

Isotop's Lingon (eier: kennel symretoppen)

De er nå litt pene da, når man blir litt vandt med utseendet deres. :lol: Fargemessig vet jeg ikke helt hva jeg liker, de blå ser litt skitne ut føler jeg. Da er sandfarget penere i mine øyne.

Har vært inne å tittet litt på kennel Chablue sine sider, er dette kraftige eller mer slankere hunder synst du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var pen da :icon_confused:

Du har ikke bilde av en slankere type bedlington da? Jeg ser forskjell på en kraftig og slankere whippet, men bedlington er jeg helt grønn på. :lol:

Av de allergivennlige rasene er disse de mest aktuelle utifra det inntrykket jeg har av dem:

Chinese Crested PP

Bedlington Terrier

Bichon Havanais

EDIT: kristiin

Har inntrykk av at portugiseren er ganske aktiv og krever en del mentalstimuli? Er jeg helt på jorde der kanskje? Forsåvidt er kanskje havanaisen ganske lik portugiseren? Isåfall er jo begge aktuelle om de ikke er for aktive for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...