Gå til innhold
Hundesonen.no

WDS i Paris 2011


Benedicte

Recommended Posts

Ingvild: Jeg har lappen innen da! :lol: Men hadde vært greit med flere i samme bil, siden det ser ut til at det blir et stykke. Man kan jo overnatte på veien også.

Har du varebil/kassebil slenger jeg meg på, hehe :)

Jeg stilte hund på WDS i år, jeg, og skjønte ikke pøkket av hva den danske ringsekretæren sa, jeg... :lol:

Haha, den danske ringsekretæren svarte meg på engelsk sist jeg stilte i DK :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 269
  • Created
  • Siste svar

Er det kun tilfeldig at "WORLD" dog show har blitt holdt i europa type de siste 3 årene (inkludert denne i 2011)? :lol: Verden er jo mer enn bare Europa, eller har de perioder hvor de "er innenfor en verdensdel"? Når jeg hører "world" tenker jeg veksling og hopping mellom kontinenter, ala Australia - USA - Sør Afrika - Japan - Nord Europa - Sør Amerika - Russland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun tilfeldig at "WORLD" dog show har blitt holdt i europa type de siste 3 årene (inkludert denne i 2011)? :lol: Verden er jo mer enn bare Europa, eller har de perioder hvor de "er innenfor en verdensdel"? Når jeg hører "world" tenker jeg veksling og hopping mellom kontinenter, ala Australia - USA - Sør Afrika - Japan - Nord Europa - Sør Amerika - Russland...

Landene må sende inn søknader for det året de ønsker å holde det, også blir det godkjent der etter. Om ikke de andre landene søker så vil jo det ikke bli avholdt på andre kontinenter heller. Også skal de ikke ha for strenge regelverk heller. Feks (Om jeg husker rett nå) så skal vel alt inn til Australia i karantene uansett hvilket land det ankommer fra. Det gjør jo det litt vanskelig.

Norge har jo bla sendt inn søknad til Euro dogshow 2014(?) Så det er jo litt som med OL :lol:

Her har du en oversikt over hvor det har blitt arrangert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig med den oversikten, Jeanette.

Men ja, Europa er kanskje litt overrepresentert, men så er det store hundenasjoner der også, da. Og ikke minst - hyggelig for oss!

Budapest i 2013.. DET er en by jeg alltid har hatt lyst til å besøke!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden USA ikke er medlem av FCI, vil jo heller ikke det være et aktuelt arrangørland.

I Afrika er det vel omtrent bare Sør-Afrika som har et organisert, aktivt hundemiljø - med kennelklubb, dommere, etc. De innser vel at det blir en stusslig verdensvinner, om det ikke kommer noen særlig andre.

Også i Asia er hundeholdet betydelig mer begrenset og uformelt, sammenlignet med Europa. Det er heller ikke så lenge siden at Kina ble medlem av FCI, de kunne jo vært en tenkendes kandidat til å arrangere, sammen med Japan. Men deres store utstillinger får stadig større og større deltagelse, og jeg vet også at Eurasia-vinnerutstillingen (avholdes i vestre Asia, med Russland og tidligere sovjetstater som målgruppe) øker. Men når ikke alle land er medlem av FCI, er det jo ikke interessant for oss eller potensielle kandidater.

Da det ble arrangert i Mexico vet jeg at norske hunder stilte - og når verdensvinneren arrangeres i Europa kommer topphunder flygende fra USA, Sør-Amerika og Asia - så deltagelsen kan være internasjonal, selv om det som oftest arrangeres i Europa. Valg av dommere bidrar også til hvor internasjonal utstillingen er. I Amsterdam i 2002 valgte for eksempel arrangør å bruke mest mulig av de nederlandske dommerne (vår rase ble bedømt av to dommere jeg aldri hadde hørt om før) - mens andre land har valgt å hente mest mulig rasespesialister fra ulike land. I Stockholm i 2008 hadde for eksempel min rase tre dommere, hvorav to av dem er berneroppdrettere (om jeg ikke husker helt feil), og de var fra Danmark, Tyskland og Portugal. Også i år, i Herning, var det to berneroppdrettere (altså spesialdommere) som dømte rasen, riktignok en danske, og en svenske. For mange østeuropeere var det stort å få komme til Danmark og få en vurdering av en rasespesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese om hvor det er blitt arrangert før og angående dommere ol :lol:

Forøvrig ser det nå ut til at det kanskje blir tur ned uten hund :lol: Da stresser jeg ikke med noe flybilletter enda :) Jeg har vell forsåvidt ingen hund som hadde gjort det knall på en verdensutstilling heller, men selvfølgelig hadde det vært kjekt å få prøve seg. Kanskje en annen gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vell forsåvidt ingen hund som hadde gjort det knall på en verdensutstilling heller, men selvfølgelig hadde det vært kjekt å få prøve seg. Kanskje en annen gang :lol:

Jeg tror vel ikke heller noen av mine blir noe verdensvinnere :lol: Men jeg tror det blir en utrolig morsom opplevelse likevel :D:)

Er jo bare gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen tro på noen tittel - har bestilt plass på flyet til valpen min som nå er 4 mnd som har vært på EN utstilling og blitt slått i klassen sin...

Men jeg vet at jeg savner å stille hund når man er på slike giga-utstillinger, og da som eier av bitteliten hund for første gang, KAN man jo ikke reise uten å ta henne med som håndbagasje på flyet heller, synes jeg.

Meeen mye som kan skje før den tid, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det flere som ligger dårlig an språkmessig. Men man forstår vel litt tegnspråk, og diverse. Værre er det om de spør om alder eller informerer om ting på fransk :D

Jeg satser på tepper med piler og sånt, jeg! Hvis jeg stiller shiba, er det en japansk dommer, så da har vi sikra at den gode samtalen uteblir. :lol: Jeg gidder ikke stille noe med mindre jeg faktisk har en usedvanlig flott hund som faktisk har noe på en verdensutstilling å gjøre, men det kommer jeg kanskje til å synes uansett at hun har... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen tro på noen tittel - har bestilt plass på flyet til valpen min som nå er 4 mnd som har vært på EN utstilling og blitt slått i klassen sin...

Hvordan fikk du til det? Vi har leita etter avganger rundt WDS-tider, men ingenting dukker opp. Regna da med at det var fordi avgangene så langt fram i tid ikke var satt enda, men vi tar altså feil? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

armagnac:

2012 Salzburg, Austria (Østerrike)

2013 Budapest, Hungary (Ungarn)

2014 Helsinki, Finland

Så nei - ikke noe Australia... (dessverre)

SandyEyeCandy - Vi har bestilt fly, OG fått bekreftet "Pet in Cabin". Ville ikke gjøre det på nettet, så venninnen min ringte SAS og snakket med dem. Fikk først bekreftet èn fligt, men litt utpå dagen kom kontrabeskjed da vi ikke fikk med èn av hundene på den fligten, så ble det endret og begge hundene fikk være med på samme flight. Vi bestilte fra Torsdag til Mandag, og jeg tror det var torsdagsflyet som allerede hadde hund(er) booket.

Men det er tydelig at det begynner å fylles opp med "pet in cabin" på greie flighter allerede, ja... Men det er jo mange flyselskap som flyr til Paris, såklart. Men for oss var det viktig at det var direkteflight (for å korte ned "ligge-i-bag-tiden" + selvsagt mere komfortabelt for oss).

Det eneste problemet jeg ser med fly/utstilling er jo alt "stærsjet" man skal ha med inn på utstillingen som må bæres... (I motsetning til å trille det inn på bur/hjul som man har med ellers).

Hi hi hi - greit nok at hun ikke trenger allverden av børster, kammer og sprayer - men hva med stol, vann/vannskål, håndveska, kamera, håndkle, og såklart pusseskinnet hennes... Hmmm...

Lurer på om det finnes noen bittesmå campingstoler som ikke veier noe som helst OG som passer i en koffert, jeg. Og kanskje en sånn liten bagasjetralle...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen tro på noen tittel - har bestilt plass på flyet til valpen min som nå er 4 mnd som har vært på EN utstilling og blitt slått i klassen sin...

Men jeg vet at jeg savner å stille hund når man er på slike giga-utstillinger, og da som eier av bitteliten hund for første gang, KAN man jo ikke reise uten å ta henne med som håndbagasje på flyet heller, synes jeg.

Meeen mye som kan skje før den tid, da...

Susanne

For Stockholm så meldte jeg på X'en 17. desember 2007 - og hun var født 16. august. Umulig å spå hvordan unge hunder utvikler seg, jeg hadde lyst til å dra, så da meldte jeg like godt på mens fristen var tidlig og prisen lav. Og det ble jo en riktig så trivelig påmelding, det der... :lol: :lol:

Men dommeren dømmer - i år var det en hannhund som mange holdt som favoritt til tittelen i min rase, han ble ikke plassert i klassen en gang. Så en skal ikke ta noe for gitt før alle rosetter er delt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

armagnac:

2012 Salzburg, Austria (Østerrike)

2013 Budapest, Hungary (Ungarn)

2014 Helsinki, Finland

Så nei - ikke noe Australia... (dessverre)

SandyEyeCandy - Vi har bestilt fly, OG fått bekreftet "Pet in Cabin". Ville ikke gjøre det på nettet, så venninnen min ringte SAS og snakket med dem. Fikk først bekreftet èn fligt, men litt utpå dagen kom kontrabeskjed da vi ikke fikk med èn av hundene på den fligten, så ble det endret og begge hundene fikk være med på samme flight. Vi bestilte fra Torsdag til Mandag, og jeg tror det var torsdagsflyet som allerede hadde hund(er) booket.

Men det er tydelig at det begynner å fylles opp med "pet in cabin" på greie flighter allerede, ja... Men det er jo mange flyselskap som flyr til Paris, såklart. Men for oss var det viktig at det var direkteflight (for å korte ned "ligge-i-bag-tiden" + selvsagt mere komfortabelt for oss).

Det eneste problemet jeg ser med fly/utstilling er jo alt "stærsjet" man skal ha med inn på utstillingen som må bæres... (I motsetning til å trille det inn på bur/hjul som man har med ellers).

Hi hi hi - greit nok at hun ikke trenger allverden av børster, kammer og sprayer - men hva med stol, vann/vannskål, håndveska, kamera, håndkle, og såklart pusseskinnet hennes... Hmmm...

Lurer på om det finnes noen bittesmå campingstoler som ikke veier noe som helst OG som passer i en koffert, jeg. Og kanskje en sånn liten bagasjetralle...

Susanne

Kjøp deg en sånn: JAKT/ CAMPING STOL

De er kjempe kjekke, tar minimalt med plass (40 cm høy), veier omtrent ingenting, og er kjempe billige! Den er jo ikke av den behageligste sorten, men man sitter jo ikke så fryktelig mye iløpet av en utstillingsdag uansett, så det er jo en løsning :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempelyst til å dra! Men da vil jeg bo på samme hotell som Jeanette, Emma eller labbis, ellers blir det rimelig stusselig på tur... Mulig jeg har en liten frøken å stille i juniorklassen for en japansk dommer, men om ikke, så blir jeg nok med som groomer/heiagjeng/koordinator. Noen som er hypp på reiseselskap? :ahappy:

*snurt*

Jeg skal ihvertfall dit! :whistle: Avalon er junior og greier da :icon_confused: Og Saeta skal for en gangs skyld ikke ha noe valpekull rett før en verdensutstilling. Også skal selvfølgelig Tíbrá stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en sånn: JAKT/ CAMPING STOL

De er kjempe kjekke, tar minimalt med plass (40 cm høy), veier omtrent ingenting, og er kjempe billige! Den er jo ikke av den behageligste sorten, men man sitter jo ikke så fryktelig mye iløpet av en utstillingsdag uansett, så det er jo en løsning :icon_confused:

Takk for tipset!

En sånn mener jeg at jeg kjøpte jeg på/til VV i Milano - det hadde jeg helt glemt... (kanskje fortrengt? Mener huske at den var særdeles ubehagelig å sitte på..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser på tepper med piler og sånt, jeg! Hvis jeg stiller shiba, er det en japansk dommer, så da har vi sikra at den gode samtalen uteblir. :hug: Jeg gidder ikke stille noe med mindre jeg faktisk har en usedvanlig flott hund som faktisk har noe på en verdensutstilling å gjøre, men det kommer jeg kanskje til å synes uansett at hun har... :)

Nei det skjønner jeg. Syntes det kunne vært litt moro å stille ut Marvin, men han har jo ingen flotte titler å smykke seg med foreløig da.. Han ryker vel med snuta ut først tenker jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg masse jeg :(

Blir og stille en i junior klassen og en som unghund tror jeg vel det blir :)

Ikke skjønner jeg hvordan jeg skal klare og melde meg på, og ikke skjønner jeg hvordan vi skal finne frem nedi Paris :icon_redface: Men vi gleder oss til og reise da :):hug:

Blir nå en tur til Disneyland også når vi først er borti der, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...