Gå til innhold
Hundesonen.no

Bichon Havanais eller Cavalier King Charles Spaniel?


Tihi

Recommended Posts

Ja, tror det står mellom disse to rasene nå når jeg og min familie skal skaffe oss en fin familiehund.

Har lest masse om rasene og det er først og fremst gemyttet som dominerer for valget. Gemyttet og aktivitetsnivået er nok det som har gjort at valget står mellom disse. MEN da spør jeg meg selv, hva skal jeg "velge":

- en Cavalier og risikere dårlig helse. Samt hunden røyter. Men kan tåle litt lengre turer enn Havanaisen??

- en Havanais med mye pelsstell (men blir nok klipt ganske kort), men de er stort sett friske og de røyter ikke.

Jeg må bare slenge ut...og vet at valget står på oss i famiilen, men hva hadde dere valgt???

(selger forresten oppdrettere av Havanais til familier som ikke skal bruke hunden til utstilling og som t.o.m. klipper den?)

En fordel er selvfølgelig at vi har et oppdrett av Havanais i byen vår, mens jeg nok må dra langt sørover for å finne en god oppretter for Cavalier. Men dette skal ikke være avgjørende for valget.

Valgets kvaler :ahappy: Innspill?? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Havanaisen tåler like lange turer som cavalieren.

Seriøse oppdrettere er mer opptatt av å gi valpene gode hjem enn at de skal stilles ut. Bare vær ærlig fra dag èn om at dere ikke ønsker å stille, så får dere nok kjøpt.

Jeg hadde valgt Havanais fordi jeg er allergisk og må ha hund som ikke røyter. Har også inntrykk av at cavalieren sliter med mye sykdom, og at det er mye dårlig avl fordi den er så populær. De cavalierene jeg har møtt har vært utrolig skjeløyde, med kulerunde øyne som "popper" ut av skallen, og det får jeg personlig litt spunk av.

Gemyttmessig har jeg ikke mye erfaring med Havanaisen, men de cavalierene jeg har møtt har vært rolige, stille og harmoniske, men de har også vært godt klikkertrent.

Hva kan din familie tilby en valp? Hvordan blir hverdagen seende ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan din familie tilby en valp? Hvordan blir hverdagen seende ut?

Takk for svar begge to. Uskker på hvorfor du stiller dette spørsmålet? :ahappy: Er det avgjørende for valget av disse to rasene mener du? I så tilfellet hvordan?

Her står det litt om vår situasjon. Et innlegg jeg skrev i mai... :innocent:

http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=51379&st=0&p=915679&fromsearch=1&#entry915679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor påta seg en pelshund med STOR pels - hvis man allerede før kjøpet innser at man ikke orker å vedlikeholde den?

Joda, man kan klippe den ned - og da er den jo velstelt og fin i et par uker/en mnd - resten av tiden kommer den til å se lurvete og pjuskete ut, bli flokete og stygg før neste klipp. Aldri se ut som sin egen rase - og strengt tatt bare gå rundt og se utypisk ut.

Tro meg, jeg har sett alt for mange av dem. Man greier ikke å holde en slik hund "pen i pelsen" mellom klippingene heller. (HVIS man gjorde det - så hadde det jo faktisk ikke vært noen vits å klippe dem heller....)

Bare se på "alle" de bichon frisè.hundene som går rundt - har ennå til gode å møte en som ser velstelt, sunn og ren ut, annet enn på utstillinger.

Jeg har forsåvidt ingen problemer med å skjønne oppdr. som ikke vil selge til valpekjøpere som ikke orker å vedlikeholde hunden som den rasen den er. Pelsen er endel av hunden, og selv om man ikke nødvendigvis må ha en full show-pels hele tiden, så synes jeg at man i alle fall bør ha en "nogenlunde" normal pels. Men det er neppe noe problem på en populær rase som havanais - der finnes det sikker oppdr. som ikke har problemer med dette.

MEN - bortsett fra pelsen - det er myyye snodig avl på havanaisen også nå, enhver med tispe parrer og får solgt valper..

Så selv om de er kjent som en sunn og frisk rase akkurat nå, så risikerer man jo å komme inn i "boomen" med syk hund som kanskje snart kommer. (Det pleier jo ikke å være spesielt heldig for noen rase å nærmest eksplodere i vekst i løpet av 4-5 års periode, liksom..)

Cavalierene vet vi jo det er mye dårlig avl på også. Men ingen tvil om at det er en supertrivelig rase!

Men det må da finnes 10 andre raser i samme størrelse som kunne være interessante, men man slipper pelsstellet og får en bedre sjangs til en sunn og frisk hund?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor påta seg en pelshund med STOR pels - hvis man allerede før kjøpet innser at man ikke orker å vedlikeholde den?

Joda, man kan klippe den ned - og da er den jo velstelt og fin i et par uker/en mnd - resten av tiden kommer den til å se lurvete og pjuskete ut, bli flokete og stygg før neste klipp. Aldri se ut som sin egen rase - og strengt tatt bare gå rundt og se utypisk ut.

Tro meg, jeg har sett alt for mange av dem. Man greier ikke å holde en slik hund "pen i pelsen" mellom klippingene heller. (HVIS man gjorde det - så hadde det jo faktisk ikke vært noen vits å klippe dem heller....)

Bare se på "alle" de bichon frisè.hundene som går rundt - har ennå til gode å møte en som ser velstelt, sunn og ren ut, annet enn på utstillinger.

Jeg har forsåvidt ingen problemer med å skjønne oppdr. som ikke vil selge til valpekjøpere som ikke orker å vedlikeholde hunden som den rasen den er. Pelsen er endel av hunden, og selv om man ikke nødvendigvis må ha en full show-pels hele tiden, så synes jeg at man i alle fall bør ha en "nogenlunde" normal pels. Men det er neppe noe problem på en populær rase som havanais - der finnes det sikker oppdr. som ikke har problemer med dette.

MEN - bortsett fra pelsen - det er myyye snodig avl på havanaisen også nå, enhver med tispe parrer og får solgt valper..

Så selv om de er kjent som en sunn og frisk rase akkurat nå, så risikerer man jo å komme inn i "boomen" med syk hund som kanskje snart kommer. (Det pleier jo ikke å være spesielt heldig for noen rase å nærmest eksplodere i vekst i løpet av 4-5 års periode, liksom..)

Cavalierene vet vi jo det er mye dårlig avl på også. Men ingen tvil om at det er en supertrivelig rase!

Men det må da finnes 10 andre raser i samme størrelse som kunne være interessante, men man slipper pelsstellet og får en bedre sjangs til en sunn og frisk hund?

Susanne

Hei og takk for svar.

Jeg har søkt på mange forskjellige raser, lest om en del...men det er altså disse to det står mellom nå. Men kan ha sett meg blind..hehe. Hvis noen har andre raser å anbefale så hadde det vært flott det.

Ang. pels til Havanaisen. Jeg mente ikke at den blir snauklipt altså..men klipt kortere slik at han ikke tar med hele fjellet hjem i pelsen etter tur. hehe. Det er ikke det at vi ikke orker å vedlikeholde rasen som den er, som du skriver, men jeg tenker at klipp vi bidra til litt lettere pelsstell og mindre floker og ting og tang og børste ut etter tur. Tror ikke hunden bryr seg om å "aldri se ut som sin egen rase". Men hvis du mener at hunden SELV vil få problemer med en klipt pels i form av smerter eller annet, da stiller saken seg annerledes. Jeg har jo tross alt ikke snakket med så mange om denne klippingen, og hadde selvfølgelig vært et tema før den endelige avgjørelsen.

Og misforstå meg rett: selv etter klipping skal vovven få børstet seg hver eneste dag, og bading hver 14 :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og misforstå meg rett: selv etter klipping skal vovven få børstet seg hver eneste dag, og bading hver 14 :lol:

Nå vet jeg ikke hvordan havanaise-pelsen er, men min erfaring med klipping av lang pels er at den da blir mindre værbestandig (om man kan kalle det det). Hundene blir lettere våte fordi dekkpelsen ikke lenger har den funksjonen den skal ha - og våt hund blir fort kald hund :innocent:. Men dette gjelder gjerne hunder som er klippet helt kort da. Dersom dere bare har tenkt å klippe litt, så tror jeg kanskje dere kan bli skuffet over hvor mye kvist og skitt bare litt kortere pels også kan dra med seg inn.

Jeg har mine hunder i full pels - utstillingskondisjon - men de får rave rundt i skogen som de vil stort sett, og det meste av det som henger seg fast i pelsen faller av igjen av seg selv (med visse unntak selvsagt) når pelsen tørker. Da er det enkelt å bare børste kjapt gjennom for å få ut det lille som måtte være igjen. Så egentlig er det ikke så stor forskjell på full pels og "halvfull" pels... Om man skal unngå alt som fester seg må nok hunden barberes ganske kraftig ned, tror jeg :ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Uskker på hvorfor du stiller dette spørsmålet? :ahappy: Er det avgjørende for valget av disse to rasene mener du? I så tilfellet hvordan?

Her står det litt om vår situasjon. Et innlegg jeg skrev i mai... :innocent:

http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=51379&st=0&p=915679&fromsearch=1&#entry915679

Jeg tenkte mer på hvilket aktivitetsnivå dere skulle legge dere på, og hva hunden skal brukes til. Hvis dere bare er ute etter en familiehund/kompis så er det jo forsåvidt flere raser som passer. Tenkte at om dere ikke orker pelsstell så kanskje en korthårsrase hadde vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på hvilket aktivitetsnivå dere skulle legge dere på, og hva hunden skal brukes til. Hvis dere bare er ute etter en familiehund/kompis så er det jo forsåvidt flere raser som passer. Tenkte at om dere ikke orker pelsstell så kanskje en korthårsrase hadde vært noe?

Det er nok fler raser som ikke krever voldsomt med mosjon som vi kan vurdere. Den skal selvfølelig få turer hver dag (morgener ut i hagen å gjøre fra seg eller en litt lengre tur, tur i lunsjpausen min hvis mulig i alle fall i starten, en lengre tur etter middag og en kort tur/eller ut i hagen før leggetid). Hunden skal brukes som "kosehund" om man kan si det, og skal være med oss overalt som en del av familien :lol: Vi er ikke ute etter utstilling. Hunden vil få mental stimuli også :innocent:

Stort pluss hvis den ikke røyter off corse..hehe.

Takk for svar til deg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cairn terrier. Må nappes et par ganger i året, men skal ikke røyte. Et minus dog: den er kanskje ikke den største koseklumpen, men en veldig fin lekekompis. Tøff, og noe sta. Klarer en hvilken som helst tur, men behøver ikke mye mosjon hver dag. Sunn rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utholdenhet på tur er det nok ikke noen nevneverdig forskjell på havanais og cavalier. Når det gjelder aktivitetsnivået jevnt over, er havanaisene kanskje hakket mer energiske enn cavalierene.

Det er ganske vanlig å klippe havanaisene hvis man ikke stiller dem ut. Jeg syns ikke det er noe mer merkelig med en kortklippet havanais enn med en puddel med en jevn, kort klipp. Personlig syns jeg at det får være opp til hver enkelt eier om de vil klippe hunden eller ikke. Det er også flere (seriøse) oppdrettere som tenker sånn, men de aller fleste vil gjerne på forhånd vite om du er interessert i å stille ut hunden eller ikke. Enkelte oppdrettere vil ikke selge til folk som vil klippe.

Det er ganske stor forskjell på havanaispelser. Noen er ganske greie å stelle, andre krever mer. Hvis du er beredt på å bade hver 14. dag og børste noen ganger i uka, så er sjansen stor for at du fint kan holde en havanais i full pels. Men som sagt, så må du være forberedt på en viss arbeidsmengde. Valper som ikke røyter har også en periode hvor de bytter ut valpepelsen med voksen pels. Det kan bli flere måneder hvor pelsen er ekstremt vanskelig. Hvis man klarer å holde ut, kan man få en flott og forholdsvis grei pels etterpå. Generelt sett er pels med mye krøller mer krevende enn glattere pels. Det ser også ut til at mørk pels ofte(men ikke alltid) kan være lettere å stelle enn lys pels. Ikke nødvendigvis fordi skitt og møkk ikke syns så godt, men det har noe med strukturen på selve hårene å gjøre.

HVIS man bestemmer seg for å klippe hunden, må man være klar over et par ting: Det kan ta flere år å få tilbake en full pels i utstillingsstand igjen. I noen tilfeller blir aldri pelsen helt ordentlig igjen. Den pelsen som vokser ut blir ofte mer ullen og vanskeligere å stelle enn pels som ikke har vært klippet. Derfor må man være 110% sikker på at det er kort pels man vil ha før man klipper. Havanaisen har ikke en spesielt vannavstøtende pels, og en kortklippet hund blir fort våt inn til skinnet når det regner, og den vil fryse lettere om vinteren, så hunden vil ofte trenge dekken når det regner eller det er kaldt. En havanais i full pels tåler mye mer vær og vind. Fordelen med en kort pels, er at det tar mye kortere tid å stelle den.

Rusk og rask i pelsen blir det uansett om hunden har kort eller lang pels, men det blir nok noe mer i en lang pels. Skogsbøss og gjørme er egentlig ikke så ille å få i pelsen. Mesteparten faller av av seg selv. Asfaltstøv er mye verre for pelsen, men med det spiller ikke pelslengden så stor rolle. Hvis det er rundt null grader og nysnø kan de få digre snøkladder i pelsen, men det gjør de enten pelsen er lang eller kort. I kaldere og tørrere vintervær fungerer en lang pels ganske bra, siden hunden som regel holder seg varm så lenge den ikke blir våt.

Jeg har hatt én havanais med en spesielt vanskelig krøllepels, og han var det like greit å holde kort. Så hadde jeg én som var klippet da jeg overtok han. Jeg lot pelsen vokse ut og holdt den lang i noen år, men siden den var klippet var den veldig ullen, og jeg klipte han til slutt. Men jeg snauet han ikke helt, og lot han beholde pelsen på hodet og rundt manken, sånn at han fremdeles hadde et tydelig havanaispreg.

Han jeg har nå har en ganske grei pels og jeg tror kanskje at jeg kommer til å beholde den lang. Vi er mye ute i skog og mark, og jo, det blir en del bøss i pelsen, men det er ikke uoverkommelig. Jeg har klippet han på magen og på innsiden av beina, og det hjelper en god del, uten at klippingen syns noe særlig.

Dette innlegget ble visst litt langt, men havanaispels er et kapittel for seg, og det er det greit å ha fått meg seg hvis man vurderer å skaffe seg rasen :innocent:

MEN - bortsett fra pelsen - det er myyye snodig avl på havanaisen også nå, enhver med tispe parrer og får solgt valper..

Så selv om de er kjent som en sunn og frisk rase akkurat nå, så risikerer man jo å komme inn i "boomen" med syk hund som kanskje snart kommer. (Det pleier jo ikke å være spesielt heldig for noen rase å nærmest eksplodere i vekst i løpet av 4-5 års periode, liksom..)

Jeg er også bekymret for den enorme økningen i antall havanaiser de siste årene. Det er hyggelig at det er interesse for rasen, men det begynner kanskje å bli litt mye av det gode. En så stor økning er skjelden bra. Men det skulle fremdeles være mulig å få tak i en sunn havanais med godt gemytt dersom man holder seg til de godt etablerte oppdretterne med godt rennomé :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...