Gå til innhold
Hundesonen.no

Geiter er morsomme dyr


Havana

Recommended Posts

Har absolutt ingen umiddelbare planer om å skaffe meg geiter, men er bare nysgjerrig: Hvis man har en liten flokk med geiter, la oss si 3-4 stk +/- som hobby, hva krever de? Hva slags geiter egner seg til hobbybruk? Hvor mye plass trenger de inne og ute? Hvor mye stell og tilsyn? Er de dyre i drift? Kan man tjene noe på å selge ull (eller hva det kalles)? Jeg er fullstendig grønn og uvitende når det gjelder geiter :)

Familien har et gårdsbruk hvor vi har plass nok, og det kunne faktisk også være nyttig å ha noen hjelpere til å holde vegetasjonen i sjakk. Jeg har ikke mulighet til å bli fastboende på gården nå, men syns at geiter er morsomme dyr, og leker litt med tanken om at hvis-om-atte-dersom-atte forholdene kanskje en eller annen gang skulle ligge til rette for det... Det er lov å drømme litt, er det ikke? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har absolutt ingen umiddelbare planer om å skaffe meg geiter, men er bare nysgjerrig: Hvis man har en liten flokk med geiter, la oss si 3-4 stk +/- som hobby, hva krever de? Hva slags geiter egner seg til hobbybruk? Hvor mye plass trenger de inne og ute? Hvor mye stell og tilsyn? Er de dyre i drift? Kan man tjene noe på å selge ull (eller hva det kalles)? Jeg er fullstendig grønn og uvitende når det gjelder geiter ;)

Familien har et gårdsbruk hvor vi har plass nok, og det kunne faktisk også være nyttig å ha noen hjelpere til å holde vegetasjonen i sjakk. Jeg har ikke mulighet til å bli fastboende på gården nå, men syns at geiter er morsomme dyr, og leker litt med tanken om at hvis-om-atte-dersom-atte forholdene kanskje en eller annen gang skulle ligge til rette for det... Det er lov å drømme litt, er det ikke? ;)

Geiter er kjempemorsomme! :wub: Og jeg synes de er veldig billige og enkle i drift altså. Det er ikke noe problem å reise fra dem så lenge man sørger for at de har mat og rent vann tilgjengelig.

Jeg har for øyeblikket fem som er mest dverggeit. Det eneste de trenger er ly mot vær og vind (de er ikke vanntette, mener de) - for øyeblikket bor de i et stort vedskjul. Så lenge det ikke blåser gjennom, har tak over og det er god liggeplass til alle, er de fornøyde. Mine velger ofte å sove ute i friluft også, er mest vann de er redde for. Plass ute er vanskelig å si, det kommer helt an på terreng og tilvekstforhold, om man vil tilskuddsfôre om sommeren eller ikke. De elsker å klatre i fjellsider, men der vokser det jo ikke mest mat.

Har man nok uteplass trenger de ingen mat i sommerhalvåret, de finner alt selv (såfremt det ikke er ren gressplen, de er mest glad i blader, buskas og ugress). Om vinteren må de ha høy (gjerne fri tilgang) og kanskje litt kraftfôr (ihvertfall til potensielt drektige damer).

De er svært effektive ryddere, så rullerende beite kan være lurt om det ikke er veldig stort eller god tilvekst på det.

Ellers trenger de en fotstuss nå og da hvis de ikke går mye på fjellgrunn og tilgang til mineraler. Jeg bruker flåttmiddel på dem om sommeren siden jeg bor der jeg gjør.

Og så må de ha kos. Masse kos! :) Ihvertfall de som bor her... *host*

Angående type geit er dvergene kjent for å være de med mest personlighet og de har en mer hendig størrelse. De egner seg best til selskap og rydding (kjent for god melk, men små jur), skal man ha melk eller ull bør man satse på melkegeit, kasjmirgeit eller mohairgeit. Jeg tror ikke det går an å gå i pluss med så små bestander, men noe kan man sikkert få inn.

Alt i alt synes jeg de er veldig enkle og billige i drift, de har personlighet til tusen og bøllestreker nok til et par magesår. ;)

Hvem kan vel motstå noe sånt?

IMG_2110.jpg

Bare tuller, han er søt som sukker

IMG_2112.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blir i hvertfall i godt humør av geiter. De ser så optimistiske ut :) Men om jeg ville bli i like godt humør hvis det var jeg som hadde ansvaret for dem, er jo en annen sak :wub: Jeg har flere spørsmål, jeg:

- Hvor lenge/ofte kan man være borte fra dem?

- Hvordan fungerer geiteholdet om vinteren når beitemarkene er nedsnødd? Mat må de jo få, men de trenger vel å røre på seg også?

- Bør de ha noen vinteroppvarming der de bor?

- Hva med helse? Må man regne med veterinærutgifter i et visst omfang?

- Andre ting man bør tenke på eller vite om?

- Grunner til å IKKE skaffe seg geiter? Regner med at det ikke bare er fryd og gammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor lenge/ofte kan man være borte fra dem?

Man bør selvsagt ha tilsyn ofte for å se at alle har det bra og er friske, og så bør de få nytt rent vann. Om man skal være borte mer enn et par dager er det nok lurt å ha noen som kommer innom og ser at alt er i orden, at de har mat og vann etc. Mulig de blir sultne på kos da. :wub:

- Hvordan fungerer geiteholdet om vinteren når beitemarkene er nedsnødd? Mat må de jo få, men de trenger vel å røre på seg også?

- Bør de ha noen vinteroppvarming der de bor?

Geiter som bor ute hele året setter vinterpels og trenger ikke oppvarming. De går ikke så godt i dypsnø, men har de tilgang på et brøytet eller flattråkket område så går de rundt som vanlig (og spiser all barken av trærne dine ;) ).

- Hva med helse? Må man regne med veterinærutgifter i et visst omfang?

Geiter er robuste friske dyr, i en sånn liten flokk er ikke det noe stort tema. Jeg har hatt veterinær her for å kastrere bukk og for å hjelpe en geit som aborterte, og det til ganske hyggelige priser. Om man gjør ting riktig med tanke på boforhold og fôring, så kommer man langt.

- Andre ting man bør tenke på eller vite om?

Det er det jo, men vet ikke om jeg skal begynne å ramse opp geitefakta? :)

Nå er ikke avhorning av geit noe stort tema hos hobbygeitene, men kommer man over det og vurderer å kjøpe må man huske at man ikke bør ha avhornet/kollet sammen med horn da det kan føre til skader (de kan være ganske "brutale" med hverandre, ikke noe trivelig om den ene ikke kan forsvare seg).

- Grunner til å IKKE skaffe seg geiter? Regner med at det ikke bare er fryd og gammen?

De trenger godt gjerde, ellers bryter de seg ut (bare for moro). De går på do akkurat der de befinner seg når behovet melder seg, så det blir mye griseri av å ha dem innpå seg (fordelen er jo at man slipper å møkke jorder, de fordeler det jevnt utover).

De rydder alt, også bringebærbusker, bark fra frukttrær, naboens blomster, urtehagen din, osv.

Intakte bukker stinker lang vei, og du får ikke av lukta med det første.

De elsker å klatre, også på biler (ikke så populært), vedhauger (kjekt når de sprer det utover), bord og benker, maskineri...

De KAN stange! Men det er litt på linje med at en hund kan bite - det er ikke noe man skal forvente seg eller godta.

Men sånn til vanlig er "djevelens kveg" ganske søte og sjarmerende altså.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info! Neida, du trenger ikke å ramse opp alle geitefakta :) Var bare ute etter det mest grunnleggende :) Vi kommer nok i første omgang til å leie ut noen områder til beitemarker, men det er en viss fare for at det blir kuer, da det er det det er mest av i området. Hehe, kanskje vi er heldige og finner noen som trenger sommerbeite til geitene sine, så kan vi more oss med å se på dem og attpåtil få betalt for det :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...