Gå til innhold
Hundesonen.no

Grand Danois


ka9n4ever

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ikke så kjent med dette forumet, men håper jeg postet riktig! Haha. Jeg forstod ikke helt de raseindelingene, så det droppet jeg.

Men ja, jeg har noen spørsmål. Når jeg skal ha min egen hund og har tid, så skal jeg ha en Grand Danois. Jeg er bare helt forelsket i den rasen, og var på en utstilling med min lille Norfolk Terrier og fikk møte en GD i virkeligheten. Utrolig stor og søt.

Mannen som eide hunden fortale meg at det er en rolig rase, som er barnevennlig og lett lært. Ikke så hypre liksom.

Noen her inne som har en sånn? Hvor mye koster de når man kjøper valp? Er det lett å få tak i en svart og hvit GD i Norge?

Noen som har noe å si på dette? :getlost:

Takk på forhold :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to GD tisper selv...begge er svarte, men fra harlequinkull...

Skal du ha valp fra Norge er det vel bare nordic giant som har harlequin oppdrett...svarte er det jo litt flere av... Ta en titt på www.ngdk.no ;) der finner du mye nyttig info...:getlost:

Prisen ligger på 12.000,-

Ser forresten at du er fra Rogaland! ;) Grand danois klubben har kveldsutstilling på Bryne førstkommende lørdag kl. 18.00... Du kan jo ta deg en tur dit...:wub: Skal gjerne få hilse på jentene mine...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg en Grandis selv, men kan jo si litt om inntrykket jeg har fått av de. Har møtt begge grandisene til TonjeRA og hennes søster armagnac (sånn det skrives?) og de er alle helt hærlige hunder. Rolige og stolte, men samtidig løper og koser seg :getlost: De virker veldig greie, men de er jo store hunder så litt oppdragelse er vel greit ;) Jeg har også vært med grandis treff og der var det jo flere hunder. Og alle var like hærlige :wub: Så jeg har iallefall veldig godt inntrykk av de.. Har vurdert den rasen selv, men må nok vente litt pga jeg vil ha en hund som jeg kan konkurere litt i høyre klasse på LP og AG og der egner de seg kanskje ikke såååå mye? (correct me if im wrong ;) ) Store fine hunder iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GD er vel ikke akkurat rasen for dere som vil konkurrere på høyt nivå i LP og AG kanskje, men de er morsomme og jobbe med...seige og treige, men med rett motivasjon funker det...:getlost:

Vi har blant annet egen LP konkurranse på pinsetreffet hvert år, med elementene fra bronsemerket...:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke GD selv, men passet en endel ganger ;) Utrolig flotte hunder ;) Han var lyse brun ;) Rolige, Litt dumme :getlost: (beklager vis jeg tråkker på noens tær), og sjikkelig kose bamser ;)

Ønsker meg en GD, men har ikke plass og ikke penger til en så stor hund på det her tidspunktet :wub::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å de høres så herlige ut! ;)

Fine bilder TonjeRA! VIL HA! :getlost:

Hva menes med "harlequinkull" ?

Er det forskjellige sorter innen rasen? Fordi jeg vil ha en med henge ører liksom. Hvor mye koster de i "drift" liksom? 12.000kr for valpen, og hvor mye blir det for mat i året? Hvilket fór. Vil forberede meg godt før det evt. blir en GD :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers har 3 stykker og de er noen herlige drog :getlost:

Er mye vokt i deres, man får beskjed om det kommer noen... Men det er herlig gemytt på dem, kosegriser hele gjengen. Men en GD tar plass, mye plass. Og spiser mye. Så det koster å holde dem i drift.

Haha, kunne gjerne tenkt meg å vært med på et pinsetreff å sett! Tar et kvarter fra du sier "sitt" til de sitter. Iallefall forrige hannhund som måtte passe på å ikke sette seg på ballene ;)

Om jeg hadde hatt barn og ikke drev med LP kunne jeg godt ha anskaffet med en GD. Liker de veldig godt, men de er litt kjedelige :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å de høres så herlige ut! ;)

Fine bilder TonjeRA! VIL HA! ;)

Hva menes med "harlequinkull" ?

Er det forskjellige sorter innen rasen? Fordi jeg vil ha en med henge ører liksom. Hvor mye koster de i "drift" liksom? 12.000kr for valpen, og hvor mye blir det for mat i året? Hvilket fór. Vil forberede meg godt før det evt. blir en GD ;)

Okei, når du mangler så basisk kunnskap om rasen, anbefaler jeg deg virkelig å ta en titt på ngdk.no, hjemmesiden for rasen. Da vil du finne de forskjellige godkjente fargevariantene, samt lære at alle GD fødes med hengeører, og det må skjæres av biter (kupere, noe som er ulovlig i Norge) for å få ståører. Du har tydelig falt for utsenedet (skjønner deg godt :)) men mer vet du ikke? Du vil også finne linker til hjemmesider/blogger/oppdrettere, slik at du kan lese mer om det å ha GD.

Som valp/unghund spiser de til tider enormt mye mat, hannene mer enn tisper, så pris pr mnd avhenger helt av fôrmerket. Man skal være veldig obs på at de ikke må bli valpetykke, de skal holdes slanke slik at de vokser saktest mulig, og de skal ha KVALITETSFÔR, ikke noe fra dagligvare (dette kan rettogslett ruinere benveksten dens, og ende med avliving). Forsikringsprisen varierer fra selskap til selskap, men regn med ca 2500 i året, og du må ikke finne på å droppe forsikring! Siden hunden er så stor, blir alt av operasjoner, medisiner osv mye dyrere enn for mindre hunder! Alt av utstyr må du ha i kjempestørrelser, og dermed blir det dyrere. Flere steder spesialsyr etter mål, og dette kan lønnes for å få rett str og god kvalitet på det du kjøper.

Når hunden har blitt voksen (2-3år) koster den ikke mer enn en normalstor hund i mat, og forhåpentligvis er innkjøp av utstyr unnagjort.

Husk at du må ha stor bil/stort baggasjerom, og bilbur må spesialbestilles, det koster fort 4000, om ikke mer. Innendørs krever de ikke så mye plass, så du må ikke ha enebolig :getlost: Det er fordel med hage, eller en skog i umiddelbar nærhet, da de slett ikke skal for mye på tur som valper, men få leke og løpe i sitt eget tempo. Om den må traske på asfalt hver dag, er sjansen der for benplager.. De skal ha variert og kuppert terreng å gå i.

Enkelte vokter kraftig, det betyr at de ikke slipper til ukjente, inne som ute. De rettogslett blokkerer folk, og mange kan bli skremt av det. De skal ikke varsle (bjeffe), men mange gjør det, og det høres helt forferdelig ut, de er veldig grove i målet, og for uvante høres de skikkelig farlige ut. Dette må du hele tiden være obs på, og kontrollere fra første stund. Noen er fæle til å jage katter, selv om pusen hjemme er verdens beste venn. Klarer du å holde igjen, eller lære god nok kontroll til å stoppe jakt?

GD er en fantastisk hund, men man må huske på at med den størrelsen faller et enormt ansvar på eier, selv om rasen er kjent for å være kjempesnill. Man må vite hva man gjør, og for all del ikke være redd for å spørre erfarne folk om/når man får problemer! Jeg synes du skal ta en tur på utstillingen på Bryne, hilse på hunder og folk, og spørre om de mest negative tingene de vet om rasen! De positive får du høre uten å bli spurt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers har 3 stykker og de er noen herlige drog :hmm:

Er mye vokt i deres, man får beskjed om det kommer noen... Men det er herlig gemytt på dem, kosegriser hele gjengen. Men en GD tar plass, mye plass. Og spiser mye. Så det koster å holde dem i drift.

Haha, kunne gjerne tenkt meg å vært med på et pinsetreff å sett! Tar et kvarter fra du sier "sitt" til de sitter. Iallefall forrige hannhund som måtte passe på å ikke sette seg på ballene :wub:

Om jeg hadde hatt barn og ikke drev med LP kunne jeg godt ha anskaffet med en GD. Liker de veldig godt, men de er litt kjedelige :hmm:

hahaha syntes jeg ser det :lol: lille frøken Kita er helt vil når det kommer til måltider eller å gjøre noe for en liten godis :aww: Da smeller ho rett i bakken på "dekk" og sitt forsåvidt :hmm:

Eller så jeg si meg enig med Tulip :aww: En GD trenger ikke stor plass innendørs, men litt plass å boltre seg på ute :lol:

Men led på NGDK's sider der finner du masse nyttig info :lol:

Mine GD'er er også på Bryne :aww: Se etter en liten harlequinvalp og en voksen blå :hmm: Bare å komme bort å hilse :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...