Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødt rundt og inni potene


Anette

Recommended Posts

Amiga har de siste ukene blitt rødere og rødere mellom putene og rundt potene etc. Hva kan dette komme av? Jeg har aldri hatt en hund som har hatt hvite labber, er det bare normalt, aldri sett at min svarte BC har hatt røde poter på samme måten? vet jo mange hvite hunder får rødt fra øyer etc. Googlet en del og det kunne være alt fra matallergi til sopp, eller er det bare vanlig? legger med en bunke bilder jeg tok av potene istad.

Hun er også litt rød opp mellom hver enkelt klo/pute.

IMAG0095.jpg

Bak på forbeinet:

IMAG0098.jpg

Mellom en pote:

IMAG0096.jpg

IMAG0100.jpg

Er sikkert bare jeg som er hønemor igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vet at en sjampo fra LR fungerer (husker ikke hva den heter), men den tar det. Det er de LR-produktene som selges via "Home party" (og så har de quick help spray og noen andre greie produkter). Finnes sikkert andre sjampoer som fungerer også, har ikke problemet på hundene her i huset, men vet at enkelte kan få "rød pels" mellom tredepotene og da er det den sjampoen de har brukt for å få det bort.

Edit: fant forresten link til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også klippet pelsen under potene mer, på bildene ser den litt lang ut. Jo mer unødvendig pels under potene og mellom tredeputene, jo mer fukt og dritt drar de inn, og jo mer fukt kan de selv ha på føttene. Så det er en preventiv sak en fint kan gjøre et par ganger i måneden, avhengig av hvor fort pelsen vokser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også klippet pelsen under potene mer, på bildene ser den litt lang ut. Jo mer unødvendig pels under potene og mellom tredeputene, jo mer fukt og dritt drar de inn, og jo mer fukt kan de selv ha på føttene. Så det er en preventiv sak en fint kan gjøre et par ganger i måneden, avhengig av hvor fort pelsen vokser ut.

Enig her, gjerne barbere med 40-skjær under potene dersom du har klippemaskin :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å klippe med saks for litt siden men hun var ikke helt enig, men vi får vel bare bli enige etterpå :rolleyes2:

Det er en håndteringssak som er greit å venne hunden til, på lik linje med kloklipp, tannrens, ørerens, øyerens og andre situasjoner hvor dere ikke er enig.

Om du velger "dette skal du og jeg holder fast til jeg er ferdig"-metoden, eller om du bruker "vi tøyer strikken klipp for klipp og belønner før du rekker å protestere"-metoden velger du jo selv. Under innlæring/tilvenning har jeg brukt mye belønning for å gjøre det positivt. Klippe ei klo, hunden får en godbit. Klippe to klør, hunden får en godbit. Klippe en klo igjen, hunden får en godbit. Klippe klørne på en hel fot, hunden får en godbit. Varierende mønster så ikke hunden lærer seg at NUH skal jeg ha belønning og ikke samarbeide. Og jeg klipper/steller/gjør ting med hunden fra den er hentet og gjerne et par ganger i uka framover, bare for tilvenningens skyld. Klipp en pote mandag, den andre på onsdag.

Jeg gjorde det med sist valp, og har i dag en treåring som løper opp på rommet hvor trimmebordet står, hopper opp, og nesten sikler når hun ser klotanga. All form for stell eller behandling på trimmebordet hos oss avsluttes med en godbit - om det er en times føning eller en kjapp ørerens. Og jaggu hender det at hun får en innimellom også, fordi jeg er snill og hun er søt. Jeg har valgt denne metoden fordi jeg vil ha en hund som samarbeider, og jeg ønsker ikke å ta en "fysisk fight" med en hund på femti kilo. Men jeg vet mange vil være uenig med meg i den tilnærmingen.

Men bruk gjerne en saks med butt ende, så du ikke risikerer å stikke hunden med spissen inni foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos vet istad for rabies sprøyte og hun sa huden var helt fin, så var bare å klippe ned håra også vaske litt med en sjampo hun nevnte for å få det hvitt igjen, godt det ikke var noe funky iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...