Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Rødt rundt og inni potene

11 posts in this topic

Amiga har de siste ukene blitt rødere og rødere mellom putene og rundt potene etc. Hva kan dette komme av? Jeg har aldri hatt en hund som har hatt hvite labber, er det bare normalt, aldri sett at min svarte BC har hatt røde poter på samme måten? vet jo mange hvite hunder får rødt fra øyer etc. Googlet en del og det kunne være alt fra matallergi til sopp, eller er det bare vanlig? legger med en bunke bilder jeg tok av potene istad.

Hun er også litt rød opp mellom hver enkelt klo/pute.

IMAG0095.jpg

Bak på forbeinet:

IMAG0098.jpg

Mellom en pote:

IMAG0096.jpg

IMAG0100.jpg

Er sikkert bare jeg som er hønemor igjen :lol:

Vil nok anta at hunden har vært bløt og det ikke har blitt tørket skikkelig. Da kan de bli slike "røde alger" i pelsen, dette skjer spesielt på potene.

Vil nok anta at hunden har vært bløt og det ikke har blitt tørket skikkelig. Da kan de bli slike "røde alger" i pelsen, dette skjer spesielt på potene.

noe jeg kan gjøre med det eller bare la det være?

Vet at en sjampo fra LR fungerer (husker ikke hva den heter), men den tar det. Det er de LR-produktene som selges via "Home party" (og så har de quick help spray og noen andre greie produkter). Finnes sikkert andre sjampoer som fungerer også, har ikke problemet på hundene her i huset, men vet at enkelte kan få "rød pels" mellom tredepotene og da er det den sjampoen de har brukt for å få det bort.

Edit: fant forresten link til siden.

Jeg ville også klippet pelsen under potene mer, på bildene ser den litt lang ut. Jo mer unødvendig pels under potene og mellom tredeputene, jo mer fukt og dritt drar de inn, og jo mer fukt kan de selv ha på føttene. Så det er en preventiv sak en fint kan gjøre et par ganger i måneden, avhengig av hvor fort pelsen vokser ut.

Forumet fortsetter under annonsen

Jeg ville også klippet pelsen under potene mer, på bildene ser den litt lang ut. Jo mer unødvendig pels under potene og mellom tredeputene, jo mer fukt og dritt drar de inn, og jo mer fukt kan de selv ha på føttene. Så det er en preventiv sak en fint kan gjøre et par ganger i måneden, avhengig av hvor fort pelsen vokser ut.

Enig her, gjerne barbere med 40-skjær under potene dersom du har klippemaskin :rolleyes2:

Enig her, gjerne barbere med 40-skjær under potene dersom du har klippemaskin :rolleyes2:

Jeg har prøvd å klippe med saks for litt siden men hun var ikke helt enig, men vi får vel bare bli enige etterpå :ahappy:

Jeg har prøvd å klippe med saks for litt siden men hun var ikke helt enig, men vi får vel bare bli enige etterpå :rolleyes2:

Det er en håndteringssak som er greit å venne hunden til, på lik linje med kloklipp, tannrens, ørerens, øyerens og andre situasjoner hvor dere ikke er enig.

Om du velger "dette skal du og jeg holder fast til jeg er ferdig"-metoden, eller om du bruker "vi tøyer strikken klipp for klipp og belønner før du rekker å protestere"-metoden velger du jo selv. Under innlæring/tilvenning har jeg brukt mye belønning for å gjøre det positivt. Klippe ei klo, hunden får en godbit. Klippe to klør, hunden får en godbit. Klippe en klo igjen, hunden får en godbit. Klippe klørne på en hel fot, hunden får en godbit. Varierende mønster så ikke hunden lærer seg at NUH skal jeg ha belønning og ikke samarbeide. Og jeg klipper/steller/gjør ting med hunden fra den er hentet og gjerne et par ganger i uka framover, bare for tilvenningens skyld. Klipp en pote mandag, den andre på onsdag.

Jeg gjorde det med sist valp, og har i dag en treåring som løper opp på rommet hvor trimmebordet står, hopper opp, og nesten sikler når hun ser klotanga. All form for stell eller behandling på trimmebordet hos oss avsluttes med en godbit - om det er en times føning eller en kjapp ørerens. Og jaggu hender det at hun får en innimellom også, fordi jeg er snill og hun er søt. Jeg har valgt denne metoden fordi jeg vil ha en hund som samarbeider, og jeg ønsker ikke å ta en "fysisk fight" med en hund på femti kilo. Men jeg vet mange vil være uenig med meg i den tilnærmingen.

Men bruk gjerne en saks med butt ende, så du ikke risikerer å stikke hunden med spissen inni foten.

Jeg la merke til at beardisen som ble norsk vinner på Bjerke (Symras kullsøster faktisk) hadde masse rødt på potene. Det vistes godt på oversiden av potene også. Det er jo ikke så lekkert, men ingen krise m.h.t utstilling altså.

Det kan også være sopp.Kan isåfall drepes med eddikvann:-)

Var hos vet istad for rabies sprøyte og hun sa huden var helt fin, så var bare å klippe ned håra også vaske litt med en sjampo hun nevnte for å få det hvitt igjen, godt det ikke var noe funky iallefall.

Forumet fortsetter under annonsen

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Turbo, tolleren min, var sånn siden jeg fikk ham. Gikk det for lenge mellom hvert måltid spøy han galle. På ham hjalp det å fore 50/50 tørrfôr og VH. På bare VH spøy han mer og oftere. Sent from my iPad using Tapatalk
    • Drev forresten å trikset litt med det dere når jeg hadde tjenestehunder for å teste ut utholdenhet i søk. Og hundene hadde faktisk bedre utholdenhet om de fikk to-tre "små" måltider isteden for ett stort. Mulig det har noe med hviletid og fordøyelse å gjøre også? De var også bedre til å holde vekten sin da. Men med det sagt, selv om jeg er aktiv med de jeg har pr d.d. også, så var det på ett litt annet nivå når det kommer til "jobb" enn nå som "bare" sivile hunder.
    • Nora kaster opp om det går for lang tid mellom måltidene, men hun er så vidt jeg husker den eneste hunden jeg har hatt som gjør det. Hun gjorde det en sjelden gang i blant før hun ble satt på kortison, men nå som hun står på kortison, bør det ikke gå mer enn 12-13 timer mellom måltidene hennes. 
    • Seeko har vokst til og forstår godt hundespråket. Han forstår når hundene ikke er intressert i han og han oppfører seg mer ordentlig sammen med andre hunder. Noe av det gøyeste er å gå løpe sammen med andre hunder. Han er snill mot alt og andre enda. Svært forsiktig i sine møter med fremmede hunder. Stiller seg opp og står i ro til han er "godkjent" av den andre. Vi har hatt ett par episoder hvor andre hanner har reagert på han og da svarer han igjen. Her en dag kom en cavalier hann fykende rett på han mens han gneldret med flexilina flagrende bak seg. Da står han bare stille og litt usikker venter på at hunden skal bli ferdig med å snuse på han. Når cavalieren var ferdig å snuse så begynner gneldringa igjen og da starter seeko å brumme litt. Men han starter aldri noe. Nå er han jo i værste alder (14 mnd) så har valgt å skjerme han for hannhunder vi ikke kjenner til fordi vi av erfaring føler det er så mange som gir tegn til de vil fyke på ham. Jeg ønsker ikke å ødelegge den fine hunden vi har nå men ønsker han skal få gjort det kjekkeste han vet. Så om noen ønsker å leke med denne herremannen som ikke er så brulten lengre men full av respekt og liker å løpe og småherje litt innimellom dersom den andre tillater det, så hadde det vært utrolig gøy å treffes. Men som sagt foretrekker vi enten hanner som er snille å greie med andre hanner eller tisper☺ Har lekt med alt fra små jack russels til irsk ulvehund (men disse var litt i største lag så best å holde avstand) 😅
  • Nylig opprettede emner