Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer oss?


GunnhildG

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

De er jo veldig søte da, hehe :icon_redface:

Men hvordan er de i AG, LP, og det andre jeg har skrivd at hunden vil bli brukt til?

På Canis.no står det at Papillon/Phalene har et stort aktivitetsbehov. Det samme gjør Elghunden. Har de virkelig det samme aktivitetsbehovet? :cry:

Det virker jo veldig rart..

Husk når du leser på canis, og ser på aktivitetsnivå på de forskjellige rasene, at det er forskjellige personer som har mer eller mindre erfaring med de forskjellige rasene som vurderer aktivitetsnivået etter deres personlige erfaring og synsing. Det er også forskjellig hva folk legger i lite og mye aktivisering. Min helt personlige mening er også at mye av det som står som aktivitetsnivå på canis er overdrevet på en del raser. Pluss at hvor stort aktivitetsnivå en hund har i ganske stor grad kan påvirkes av hva du venner hunden til. Og med det mener jeg selvfølgelig ikke at det går fint å kjøpe en malle om du vil rusle en tur rundt kvartalet hver dag, men du skjønner tegninga. Så å bare lese på aktivitetsnivå på canis kan, som du har reagert på, være litt missvisende.

Papillon/phalene er utrolig kule små hunder som er kjappe, lettlærte og kan brukes til lp, ag mm og har potensiale til å gjøre det bra. Men jeg vil allikevel ikke si at det er raser som er spesielt krevende eller som har veldig stort aktivitetsnivå. De trenger selvfølgelig å få tur og bruke kropp og/eller hode daglig, men stort aktivitetsnivå? Da legger dere/canis isåfall noe helt annet i det enn meg.

Jeg mener også at alle hunder skal takle en dag eller to med bare rolig luftetur. Uansett hvor mye de vanligvis brukes eller krever. Det er snakk om hva du lærer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais passer godt til kriteriene deres. De er ganske fleksible i forhold til morsjon, og ville uansett trives godt med det dere har å tilby :lol: Holdes de i normalt god form kan de fint gå lange turer, men de krever ikke mye hele tiden. Er kvikke, lærevillige og førerorienterte og egner seg til både lydighet og agility, også konkurranse. Finnes i alle farger, er langhårete og behøver ikke klippes. MEN det er en del pelsstell og de drar ofte med seg "halve skogen" inn etter tur. Til gjengjeld røyter de ikke. Havanaisen er litt mindre enn en sheltie, men som regel større og mer robust bygget enn en papillon.

Du kan lese mer om rasen her: http://www.netthund.no/pablo/sider.php?s=92&m=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgere er ganske mye større enn elghund... Hva med Kelpie?

Jeg har kun møtt 1 elghund, en hannhund og et par - 3 terv tisper så jeg har ikke så godt sammenlignings grunnlag, men jeg synst da de var relativt like i størrelsen jeg da :lol: Godt mulig jeg er heelt på bærtur, kjenner som sakt ikke rasen spesielt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har kun møtt 1 elghund, en hannhund og et par - 3 terv tisper så jeg har ikke så godt sammenlignings grunnlag, men jeg synst da de var relativt like i størrelsen jeg da :lol: Godt mulig jeg er heelt på bærtur, kjenner som sakt ikke rasen spesielt godt.

ekkofvf.jpg

Nå er ikke han en liten terv akkurat, men belgere er ganske mye høyere enn elghunder. Og de er godt over 50 cm i skulderhøyde. Ideell høyde på hannhund er 62 og tispe 58 +4 cm/-2 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ekkofvf.jpg

Nå er ikke han en veldig liten terv akkurat, men belgere er ganske mye høyere enn elghunder. Og de er godt over 50 cm i skulderhøyde. Ideell høyde på hannhund er 62 og tispe 58 +4 cm/-2 cm.

Hehe ok, har som sakt ikke møtt mange av noen av rasene og har ikke sett eksemplarer av begge raser samtidig. Lett å glemme presis hvor høy en hund er i forhold til deg selv når du ikke bor med den. For alt jeg vet kan tervene jeg har møtt vært unghunder som ikke er ferdig utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun møtt 1 elghund, en hannhund og et par - 3 terv tisper så jeg har ikke så godt sammenlignings grunnlag, men jeg synst da de var relativt like i størrelsen jeg da :lol: Godt mulig jeg er heelt på bærtur, kjenner som sakt ikke rasen spesielt godt.

Jo- det er ganske stor forskjell på størrelsen på en elghund og en tervurenen. Du ser jo også på bilder at av disse to forskjellige rasene at det er stor forskjell ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hehe ok, har som sakt ikke møtt mange av noen av rasene og har ikke sett eksemplarer av begge raser samtidig. Lett å glemme presis hvor høy en hund er i forhold til deg selv når du ikke bor med den. For alt jeg vet kan tervene jeg har møtt vært unghunder som ikke er ferdig utvokst.

Hehe sånn kan det gå. Men små terv-tisper er ikke store sakene altså, det er stor forskjell på ei lita tispe og en stor hannhund, allikevel er nok rasen godt utenfor det jeg fikk inntrykk av at trådstarter var ute etter av størrelse. Og kanskje også i aktivitetsnivå? Det er ikke noe stort hokus pokus å ha belger, men det er jo kjappe og aktive hunder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...