Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer oss?


GunnhildG

Recommended Posts

Jeg, eller vi, (Min mor, far, bror og jeg) vil skaffe oss en valp i løpet av neste år.

Det er jeg som vil ha ansvaret for hunden, og stå for treningen.

Selvfølgelig vil mine foreldre hjelpe meg også om det skulle være noe.

Så selvom hunden skal være "min", må den være en god familiehund.

Fra før av har vi fire Elghunder. Vi har hatt elghunder siden jeg ble født, og pappa har hatt Finsk Lapphund tidligere.

Mamma vokste opp med en BC. Så vi er jo godt vandt til hunder alle sammen :cry:

Når vi får valpen har vi sansynligvis bare tre hunder, ettersom eldstehunden har kreft.

Vi har også en katt (som er hundevandt), og fire kaniner.

Så det er viktig at hunden går lett med andre dyr.

Her er en liste over hvor mye mosjon hunden vil få, og hva den vil bli brukt til:

Hunden vil få:

Morgentur: Ca 15-20 min.

Etter skolen: 1-3timer. Det vil variere.

Kveldstur: 30-45 min.

Helger: Av og til helgeturer på fjellet, der vi har hytte.

+ tisseturer, være ute i hagen, hjernetrim o.l. !

Den vil bli brukt til:

Turhund (også lengre turer på fjellet)

Agility (som hobby/aktivisering, kanskje konkurranse)

Lydighet (som hobby/aktivisering)

Vil også prøve spor, for morroskyld og aktivisering for hunden :icon_redface:

Hunden må også tåle en dag uten kjempemye mosjon en gang iblant.

Den vil være alene hjemme fra 2 1/2 time til max 6 timer.

Dette varierer fordi min mor har tidlig- og senvakter, og broren min kommer hjem fra skolen til ulike tider.

Høydegrensen har vi egentlig satt til 50, men gjerne en del cm under det.

Vi vil altså ikke ha noen hunderase som er større enn elghunden.

Det er fordi det er mer praktisk med en liten hund, med tanke på kollektiv transport, og hvis jeg skal ha med hunden når jeg skal studere.

Men hvis det er en hunderase som passer alle andre kriterier enn høyden, så skal vi selvsagt vurdere det!

Vi liker best langhårete hunder, men vi har selvfølgelig ikke noe imot kort/stri-hårete.

Vi har ikke noe imot litt pelsstell, men vi vil helst unngå raser man må klippe mye.

Å klippe rundt ører, under labbene osv gjør ikke noe, men mye mer enn det vil vi unngå.

Det gjør ikke noe om hunder bjeffer f.eks hvis noen ringer på, eller andre slike ting.

Men vi vil ikke ha en hund som bjeffer ofte/mye.

At hunden er litt forsiktig til fremmede gjør ingenting, så lenge den ikke er nervøs/redd/agressiv.

Dette er vel mest individuellt, men det går vel litt på rase også?

Shetland Sheepdog f.eks er en rase vi liker veldig godt, og tror kan passe.

Også Kleinspitzen / evt. Mittelspitzen har vi falt litt for.

Ellers er vi ganske blanke, så håper noen kan komme med forslag!

EDIT: Glemte å nevne at vi nå er ute etter en hund uten jaktinstinkt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhunden vet jeg ikke så mye om, skal lese om den

De belgiske fårehundene er jeg redd trenger mer aktivitet enn vi klarer å gi. Men jeg har aldri møtt en i virkeligheten, og kan ikke stort om dem. Så vidt jeg vet er det ingen i nærheten heller, så jeg har ikke så mye å gå ut ifra. De er også litt større enn det vi i utganspunktet hadde tenkt oss. Men som sagt, jeg kan ikke stort om dem, så skal lese litt om dem :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland Sheepdog f.eks er en rase vi liker veldig godt, og tror kan passe.

Jeg tror sheltien kan passe dere veldig bra ut ifra det du skriver! (Da har ikke jeg masse peiling eller erfaring med denne..) Men den passer hvertfall utmerket til det du vil bruke den til, og jeg går ut ifra at den passer ganske bra inn med aktiviseringen også :cry:

Ellers, så kanskje;

Cavalier king charles spaniel?

Mellom/toy puddel?

Papillon?

I don't know! :lol: Jeg skal selv kjøpe meg en labrador, som skal brukes til akkurat det samme som deg. Jeg skal dog fokusere på LP, og gå konkurranse der, og kanskje prøve AG, og teste ut andre ulike bruksgrener. Den skal også være en tur/kløvhund og familiehund. Dagene mine ser veldig like ut som dine! :icon_redface: Labradoren er også en hund som kan overleve late dager. Men den faller vel ut på størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sheltien kan passe dere veldig bra ut ifra det du skriver! (Da har ikke jeg masse peiling eller erfaring med denne..) Men den passer hvertfall utmerket til det du vil bruke den til, og jeg går ut ifra at den passer ganske bra inn med aktiviseringen også :cry:

Ellers, så kanskje;

Cavalier king charles spaniel?

Mellom/toy puddel?

Papillon?

I don't know! :lol: Jeg skal selv kjøpe meg en labrador, som skal brukes til akkurat det samme som deg. Jeg skal dog fokusere på LP, og gå konkurranse der, og kanskje prøve AG, og teste ut andre ulike bruksgrener. Den skal også være en tur/kløvhund og familiehund. Dagene mine ser veldig like ut som dine! :icon_redface: Labradoren er også en hund som kan overleve late dager. Men den faller vel ut på størrelse?

Cavalieren har vært en hund vi har vurdert, men den er utelukket pga. alle sykdommene.

Puddel må klippes, og det vil vi helst unngå.

Papillon .. Mamma og pappa liker ikke Papillon så godt, tror det er pga. ørene eller noe, haha. Papillon ser jo temmelig skjør ut.. Men jeg kjenner ikke så godt til rasen, så jeg vet ikke.

Labradoren blir litt stor, ja.. Dessuten synes jeg den er litt for "tung", utseendemessig. Overfladisk? Ja, det er jeg nok :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren har vært en hund vi har vurdert, men den er utelukket pga. alle sykdommene.

Puddel må klippes, og det vil vi helst unngå.

Papillon .. Mamma og pappa liker ikke Papillon så godt, tror det er pga. ørene eller noe, haha. Papillon ser jo temmelig skjør ut.. Men jeg kjenner ikke så godt til rasen, så jeg vet ikke.

Labradoren blir litt stor, ja.. Dessuten synes jeg den er litt for "tung", utseendemessig. Overfladisk? Ja, det er jeg nok :lol: .

Enig i det med cavalieren!

Jeg var selv slik, "Labber er bare feite...", men har i det siste funnet ut at det faktisk går an å holde de slank og fine! :cry: Er flere her inne som har nydelige labber, utifra min mening :icon_redface:

Denne for eksempel, Ingvild her inne sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med cavalieren!

Jeg var selv slik, "Labber er bare feite...", men har i det siste funnet ut at det faktisk går an å holde de slank og fine! :icon_redface: Er flere her inne som har nydelige labber, utifra min mening :lol:

Denne for eksempel, Ingvild her inne sin.

Hihi, den var ikke så ille den :cry:

Men jeg synes Labradoren blir litt for stor ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, den var ikke så ille den :cry:

Men jeg synes Labradoren blir litt for stor ..

Joda, men det passer jo innen det andre! :icon_redface: Sitat fra deg; "Men hvis det er en hunderase som passer alle andre kriterier enn høyden, så skal vi selvsagt vurdere det!"

Haha, Neida, velg hunden dere vil ha :lol: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhunden vet jeg ikke så mye om, skal lese om den

De belgiske fårehundene er jeg redd trenger mer aktivitet enn vi klarer å gi. Men jeg har aldri møtt en i virkeligheten, og kan ikke stort om dem. Så vidt jeg vet er det ingen i nærheten heller, så jeg har ikke så mye å gå ut ifra. De er også litt større enn det vi i utganspunktet hadde tenkt oss. Men som sagt, jeg kan ikke stort om dem, så skal lese litt om dem :cry:

Vet du noe om hvordan aktivitetsnivået er i forhold til elghunden? :icon_redface:

Større en Elghund når det kommer til mentalstimuli.

Om du er redd for at Belgeren blir for aktiv så blir også Australsk Kelpie (AK) det.

Om du er intressert i Mittel og Sheltie som type hund så er både Belger og AK ganske langt fra å sammenlignes med de to rasene. Da går du over til en helt annen "type" hund.

Mittel og Sheltie er også veldig "ulike" raser. Den ene er veldig fører orientert og den andre mer selvstendig. Gjeterhunder og spisshunder som "type" er veldig forsjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det passer jo innen det andre! :lol: Sitat fra deg; "Men hvis det er en hunderase som passer alle andre kriterier enn høyden, så skal vi selvsagt vurdere det!"

Haha, Neida, velg hunden dere vil ha :lol: Lykke til!

Haha, ja, den gjør vel kanskje det :icon_redface:

Kjenner ikke til så mange raser, så det blir vanskelig å vurdere rasene når man aldri har møtt en.

Vi får se, kanskje blir det en "feit labbis" til slutt? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, den gjør vel kanskje det :icon_redface:

Kjenner ikke til så mange raser, så det blir vanskelig å vurdere rasene når man aldri har møtt en.

Vi får se, kanskje blir det en "feit labbis" til slutt? :cry:

Kanskje det! Jeg ble anbefalt labben av en vennine for lenge siden, da var det "NEI, aldri i livet!". Nå er de "Jaaa, jeg skal vise alle at det går an å ha en slank labrador, sånn at de ikke får samme fordommer som meg!" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større en Elghund når det kommer til mentalstimuli.

Om du er redd for at Belgeren blir for aktiv så blir også Australsk Kelpie (AK) det.

Om du er intressert i Mittel og Sheltie som type hund så er både Belger og AK ganske langt fra å sammenlignes med de to rasene. Da går du over til en helt annen "type" hund.

Mittel og Sheltie er også veldig "ulike" raser. Den ene er veldig fører orientert og den andre mer selvstendig. Gjeterhunder og spisshunder som "type" er veldig forsjellige.

Ja, da blir det nok hverken Belger eller Kelpie på oss.

Vi er jo ganske svake for spisshunder da ( :cry: ), men de er jo ofte temmelig selvstendige (eller det folk oppfatter som sta). Så det hadde jo vært gøy med en litt mer førerorientert hund.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren har vært en hund vi har vurdert, men den er utelukket pga. alle sykdommene.

Puddel må klippes, og det vil vi helst unngå.

Papillon .. Mamma og pappa liker ikke Papillon så godt, tror det er pga. ørene eller noe, haha. Papillon ser jo temmelig skjør ut.. Men jeg kjenner ikke så godt til rasen, så jeg vet ikke.

Labradoren blir litt stor, ja.. Dessuten synes jeg den er litt for "tung", utseendemessig. Overfladisk? Ja, det er jeg nok :icon_redface: .

Om du ikke liker ørene så sjekk ut phalene (hengeører). Men det er som sagt kjent at det kan være endel bjeffing på individene, men personlig mener jeg at dette har veldig mye med understimulering og manglende trening. Min bjeffer kun som varsling, ellers så er det tyst, og begynner heller ikke å bjeffe bare noen andre gjør det.

Tøff som et tog, vi har allerede Besseggen bak oss, og flere andre lokale fjellturer (ved hytta). Går masse på ski med henne, og har startet snørekjøringsrenn med henne, og hun trekker! (riktignok har hun ikke muskler til å trekke en voksen person, men lysten er der).

Det som er viktig er, som hos alle raser, å finne en god og seriøs oppdretter. Og legge litt tid inn i å velge hunden man skal ha :cry:

Nå anbefaler ikke jeg phalene på noen måte, men jeg avskriver den heller ikke. Jeg bare gir min erfaring og mening om rasen, sånn at du ser at det ikke bare er en skjør sommerfugløret hund :lol:

seppala2010010.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det! Jeg ble anbefalt labben av en vennine for lenge siden, da var det "NEI, aldri i livet!". Nå er de "Jaaa, jeg skal vise alle at det går an å ha en slank labrador, sånn at de ikke får samme fordommer som meg!" :icon_redface:

Haha :cry:

Labradorer er jo noen matvrak da, så det er vel ikke så rart at en god del av dem blir litt feite :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke liker ørene så sjekk ut phalene (hengeører). Men det er som sagt kjent at det kan være endel bjeffing på individene, men personlig mener jeg at dette har veldig mye med understimulering og manglende trening. Min bjeffer kun som varsling, ellers så er det tyst, og begynner heller ikke å bjeffe bare noen andre gjør det.

Tøff som et tog, vi har allerede Besseggen bak oss, og flere andre lokale fjellturer (ved hytta). Går masse på ski med henne, og har startet snørekjøringsrenn med henne, og hun trekker! (riktignok har hun ikke muskler til å trekke en voksen person, men lysten er der).

Det som er viktig er, som hos alle raser, å finne en god og seriøs oppdretter. Og legge litt tid inn i å velge hunden man skal ha :lol:

Nå anbefaler ikke jeg phalene på noen måte, men jeg avskriver den heller ikke. Jeg bare gir min erfaring og mening om rasen, sånn at du ser at det ikke bare er en skjør sommerfugløret hund :lol:

seppala2010010.jpg

Uploaded with ImageShack.us

De er jo veldig søte da, hehe :icon_redface:

Men hvordan er de i AG, LP, og det andre jeg har skrivd at hunden vil bli brukt til?

På Canis.no står det at Papillon/Phalene har et stort aktivitetsbehov. Det samme gjør Elghunden. Har de virkelig det samme aktivitetsbehovet? :cry:

Det virker jo veldig rart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo veldig søte da, hehe :icon_redface:

Men hvordan er de i AG, LP, og det andre jeg har skrivd at hunden vil bli brukt til?

På Canis.no står det at Papillon/Phalene har et stort aktivitetsbehov. Det samme gjør Elghunden. Har de virkelig det samme aktivitetsbehovet? :cry:

Det virker jo veldig rart..

Hmm.. altså Tinka pleier vel å få det samme som du skriver ovenfor, kanskje minimum av det du skriver også. Men de krever jo mentalt i tillegg til fysisk, men det er du jo interessert i, så da burde det ikke være noe problem. Altså, vil jeg nok ikke si at de har samme behovet nei, men kanskje i forhold til størrelse.

De er kjent for å egne seg bra til AG, selv har jeg trent masse, har bare ikke fått gått et kurs (noe jeg føler vi trenger før konkurranse) og hun er knall!

Og lydighet driver vi også med, med masse suksess. Utrolig lettlært, og morsom å jobbe med.

Vi driver også med freestyle, som vel er blitt hovedgrenen vår.

Det er flere som kaller dem for mini-border collie, men de er jo ikke like stresset som noen BC'er kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo veldig søte da, hehe :lol:

Men hvordan er de i AG, LP, og det andre jeg har skrivd at hunden vil bli brukt til?

På Canis.no står det at Papillon/Phalene har et stort aktivitetsbehov. Det samme gjør Elghunden. Har de virkelig det samme aktivitetsbehovet? :cry:

Det virker jo veldig rart..

Papillon/phalene passer ypperlig til AG, LP osv, de er lettlærte og kjappe. Ang aktivitetsbehov så antar jeg at med høyt aktivitetsnivå menes at de har behov for endel mentaltrening i tillegg til tur. Når det er sagt så greier min seg fint med bare tur eller bare trening, han er veldig behagelig å ha innomhus, man merker ikke at han er der, ingen masing eller stressing. Min forrige derimot krevde en god times tur, og trening i tillegg, men da holdt det med en kort LPøkt eller litt triksetrening. Kommer nok mye an på linjer vil jeg tro. Sånn til daglig får min 1,5 t hovedtur, og så er trener vi Ag 2 ganger i uka, og lydighet eller bruks en dag i uka, og da sover han stor sett inne. Det som jeg liker best med rasen er at de er så lærevillige, og det virker som om de syns alt er gøy. Har akkurat vært på feltsøkkurs med min, og han digga det. Har ikke hatt problemer med bjeffing på mine, har bodd i blokk med de uten problemer. Min erfaring er at om de varsler så er det for å si ifra til deg om at de hører noe, mine bjeffer iallefall aldri når de er alene hjemme. Putt på en femmer :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Canis.no står det at Papillon/Phalene har et stort aktivitetsbehov.

En hund som er litt samme utseende som phalene er jo kooikerhund. Middels aktivitetsbehov ifølge canis.no. Kjenner dessverre ikke til hundene veldig godt, så dette må tas som et litt løst forslag. Fine hunder i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...