Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Bjerke 14 - 15 august


Tøfflus

Recommended Posts

Og sånn skulle det visst gå, for hun fikk CK, CERT og er nå sjampinjong! :D Herlige hunden :D

Grattis! Syns du var flink til å stille jeg :wub:

Gratulerer til alle andre som er fornøyde og TUSEN takk Jeanette for hjelpen idag!

Bare hyggelig! Da fikk jeg utløp for min pelshund kløe for en liten stund framover :wub:

Nei har ikke noe å skryte av, måtte bare fortelle om dustemannen.

Jeg oppfattet sånn ca at du var ved ringen. "Hei" forresten :o

Stor grattis til alle fornøyde, og spesielt til Blaze og Tibra :D

Vi har også hatt en stor dag!

Sting ble BIM i dag igjen, og er dermed også NV-10 :D Slått av "tante Lucilla" (til Memphis) i dag også, som enda en gang ble BIG :lol:

Silte også Brenda (malle, mor til Extra), og hun ble BIM med CACIB og CERT, og ble dermed norsk utstillingschampion og NV-10! Eieren var noe overrasket og glad på telefonen :P

Grattis! Og takk :P

Grattis med flotte resultater og stilige titler, og bedre lykke neste gang til de som ikke er fullt så fornøyd med helgen :D

Har storkost oss på Bjerke i helgen, sett masse flotte hunder og fått pratet med trivelige folk, også shoppet litt dahh... :wub:

Hvor mange børster ble det egentlig? :D

Blaze sin kritikk:

Nice head. Beautiful shape. Exellent front and quators. Good Shoulders and neck.

BIM ble Chocolate Wrestler "Vegas", en god vennine av meg sin hund. Var inne med pappaen til Vegas, Limp-Bizkit "Spike" i hannhund klassen også. Der ble han uplassert.

Dommeren forklare avgjørelsen med at Vegas og Blaze ble BIR og BIM at det var veldig typelikt konstruert. Og var en en “tydelig” ekte type. Han syns veldig mange AK så ut som ACD, med kortere ben, tunge og veldig “tønne” formet. Om man skulle sette opp den type AK så kunne man like gjerne “slenge” AK inn i ACD ringen som en annen fargevariant. Jeg må nå si meg enig med han i dette resumene, det er noe jeg gjerne prater om både 1,2 og 3 ganger :wub:

Syns forresten at skoene mine var lekre etterpå. jamen godt jeg valgte tøyskoene som kan vaskes i maskinen. Dette var etter jeg hadde tatt bort det værste ved å la de tørke og banke de.

41102_10150246239605072_834435071_14252402_6156231_n.jpg

De flyttet forresten ringen vår etter AK og Aussi. Dommeren var borte fra ringen mellom hver rase, så noe sier meg at han var å klagde mellom hver. Det var nesten klin umulig å løpe den ene siden og jeg som har litt fart i svingene holdt på å ende langflat andre runden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Er det noen som vet hvilke groenendaeler som ble BIM lørdag og søndag? Jeg vet hvem som ble BIR, men ikke hørt BIM-resultatene :wub:

Husker ikke hvem som ble BIM på lørdag, men BIM i går var Cichla's Ella :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatmessig var det en dårlig helg for oss, vi fikk med oss to blåsløyfer hjem, vi :wub:

Gratulerer, da har du jo fått de blå som trengs for viltsporchampionatet! :wub:

Det var grusomt varmt i går, og jeg blir - dessverre - ikke overrasket om hunder har omkommet. Det var hissige og jevne meldinger over høyttaleranlegget om at folk måtte se til bilene og FÅ UT hundene, før bilrutene ble tatt. Det ble også forsøkt å ta en kollektiv ti minutters stopp av bedømmelsen i alle ringer samtidig, slik at folk skulle skjønne alvoret og gå til bilene for å få ut hundene. Noen vil jo ikke gå glipp av en eneste blå som deles ut... Beskjeden nådde nok ikke alle ringene, men vi tok i hvert fall pause i ti minutter og forklarte selvfølgelig ringside hvorfor - til applaus fra folk som satt der. Med 28-30 grader i lufta er det selvfølgelig kokvarmt i bilene. Noen hundeeiere skulle vært fratatt hundene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig Emma.

ALLE er jo enige i dette - men likevel står det biler med hunder i på hver eneste utstilling uansett temperatur.

Jeg snakket med plassjefen, og sa at nå måtte de for p...er snart faktisk statuere et eksempel eller to. Smell inn et par ruter, ta bilder, lag reportasje, meld eierne for dyremishandel, gi dem 1 års utstillingsforbud og lage et innlegg til Hundesport.

Et par slike = det kommer ikke til å stå en eneste hund igjen i noen bil på flere år i Norge!

Og joda, det har blitt tatt noen ruter på biler i Norge. Men det er nok noen 10-år siden. På Nesbyen gikk det noen i noen år etter at det døde noen hunder på parkeringen der. Og på NKK utst. i Drammen for endel år tilbake var det visst også en rute som ble tatt.

Men det må vel dø noen hunder før de tør å faktisk skremme utstillerne litt, dessverre...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg mener da det ble tatt ei rute på Stange for noen år siden, hvor eier hadde blitt forbanna og anmeldt arrangør?

Men ja, lag en reportasje i Hundesport - og følg opp det en sier. En kan ikke si at en har nulltoleranse og vil ta rutene, om en ikke faktisk gjør det.

To-tre steder på banen var det temperaturmålere, så en burde jo lett vite at det var veldig varmt.

Lørdag morgen parkerte jeg bilen 0640, da viste temperaturmåleren 17 grader. Innen jeg hadde krysset banen til ringen vår i andre enden, satt opp bur og utstyr, snakket med kjentfolk jeg passerte og kommet meg tilbake til bilen var det gått en time. Og selv da, så tidlig på morgenen, var det blitt dugg på rutene innvendig og hunden peste litt. Jeg tør ikke tenke på hvordan de har det i bilen med ti grader mer ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil sto i sola på lørdagen - uten vinduer åpne (selvsagt heller ikke noen hunder). Når jeg hentet den på ettermiddagen var det rett 39,8 grader varmt i den. (Det er en hvit Hiace)

Søndagen sto den i skyggen hele dagen - 22, 5 grader etter hele dagen. Så hunder i en bil stående i skyggen der (inkl. skikklig lufting) vil hundene ha det langt bedre enn de man stå inne i lukkede telt på banen i alle fall.

Noen beardisfolk åpnet teltet som sto bak seg - inne i teltet sto det en "haug" småhunder og det var skikkelig KVELENDE varmt der inne. Heldigvis (på en måte) var det hunder som nok tåler endel varme - andre type hunder hadde nok vært døden nær.

Og ja, mulig det var tatt en rute på Stange (good for them!), men da har de ikke vært tydeligen nok utad sett for å fortelle det til utstillerne. For det er nesten ingen som kan komme med faktiske og reelle eksempler på når/hvor det er gjort.

I værste, værste fall skulle det koste NKK noen tusenlapper for å reparere ruten etterpå, men hva så? DET har de faktisk råd til - om det sparer lidelse for mange hunder hver eneste sommerutstilling.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltene er et meget godt poeng!

Jeg merker det jo så godt selv når jeg jobber i ringen, hvor klamt og varmt det blir i teltet, og ofte ender en med å skyve bordet lenger ut så skriveren får puste. Og da har en jo åpen front, minst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg få gratulere alle sammen som er fornøyde og har fått gode resultater :wub:

For vår del ble det skikkelig nedtur. Gårsdagen ble det jo cacib og BIM - dagens dommer likte hverken BIR eller BIM-hundene fra i går og sendte oss ut med blått :wub:

De som sto ringside var helt himmelfalne kan man si! At BIR-tispa fra i går fikk blått skjønner jeg i grunn for hun reagerte med panikk pga en rullestolbruker som stod ved ringen vår. Men Amigo fikk alle hakeslepp av. Det er litt surt å vite at dommeren knapt har dømt stabij før (om noen gang?).

Men men - været var fint og litt solbrente ble vi vel alle :lol:

Og så må jeg si TUUUUUUUSEN TAKK Kathrine for at du stilte Amigo for meg - du er verdens beste og dyktigste handler!

oslodouble2010060.jpg

Ntåå, Amigo vil alltid være en liten favoritt hos meg da, så det var såklart stas å stille ham igjen :D selv om dommern ikke likte han :wub:

Jeg er kjempe fornøyd med helgen sett under ett, tiltross for at det verken ble CACIB, CERT, eller tittel på oss.. Åpen klasse hannhund bestod begge dager av over 22 hunder, hvorav ca 12 stod for championatet og kvaliteten var høy. På lørdagen ble vi plassert på reserve plassen med CK, mens på lørdagen ble vi nr 2 med CK og deretter 3 beste hannhund :o Med tanke på at vi var over 100 påmeldte i rasen og at vi har den høye kvaliteten vi har (tror det ble gitt 2-3 blå i løpet av søndagen?) så er jeg kjempefornøyd :P

Så er det såklart kjedelig å lese om bitt, hunder som barker sammen, hunder i bil ovs. Men utstillingsfolk er og forblir en egen rase. Synd det til tider må gå utover bikkjene...

Og til sist gratulerer til alle som er fornøyde med helgen, uansett resultat - viktigste er å være fornøyd med seg selv og hunden i ringen! Godt man kan skylde på blinde dommere :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flyttet forresten ringen vår etter AK og Aussi. Dommeren var borte fra ringen mellom hver rase, så noe sier meg at han var å klagde mellom hver. Det var nesten klin umulig å løpe den ene siden og jeg som har litt fart i svingene holdt på å ende langflat andre runden.

Jeg overhørte samtalen mellom dommeren, ringsekretæren og de folk som lagde nye ringer, utifra det jeg forstod ville ikke dommeren flytte ringen. Han mente det tok for mye tid og det var greit å løpe i ringen så lenge man lot være å løpe hele.

De som lagde ny ring, sa at det kun tok tre-fire min å flytte den, dommeren var ikke helt overbevist men da han forstod at ny ring var alt oppe og at bare borde og telte skulle flyttes var det greit.

Den nye ringen var mye større og finere, skulle ønske den ble flyttet før. Men jeg tror ikke jeg hadde fått noe bedre resultat uansett. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var strålende fornøyd med lørdagen hvor Yoshi ble CRUFTS kvalifisert som junior og endte som 3BHK. Søsteren til Yoshi klinet likså godt til å ble BIM i sin første offisielle utstilling Norge! I tillegg ble vi BIS-3 i avelsklassen, hvor jeg stilte avlshannen mens oppdretteren min tok Yoshi! Det er første gang jeg har handlet en annen hund enn Yoshi og det gikk overraskende bra :wub:

Søndagen gikk ikke fult så bra, men vi fikk i hvertfall HP og fin kritikk, men Yoshi var fortsatt litt for ung for dommeren.

Alt i alt en veldig fin helg (selv om det var totalt kaos på Bjerke og på veien dit...)

Men kunne noen hjulpet meg litt med en oversetting av kritikk? Tysken min er ikke spesielt godt og google translate var ekstremt dårlig på hundekritikk :-)

Vorzüglichen rasetüp. Flüchtiges Gebende. Sehr gut zu umspannen. Dicker haut. Vorzüglichen Otter kopf. Sehr gut winkelungen, vorzüglichen um haar. Zeigt und bewegt sich sehr gut

Jeg har kommet så langt:

Utmerket rasetype. "Flüchtiges Gebende". Veldig godt spann. Tykk hud. Utmerket Oter hode. Veldig godt vinkling, utmerket pels. Viser og beveger seg veldig godt.

Jeg tror jeg har truffet på meste parten men veldig usikker på hva han mener dommeren mener med "Flüchtiges Gebende". Vet ikke en gang om det er positivt eller negativt :wub: Litt usikker om "Veldig godt spann" er beste oversetting av "Sehr gut zu umspannen". Man sier jo "spannable" på engelsk om brystkassen til Border Terriere men jeg vet ikke helt hva som blir best norsk.

Setter pris på all hjelp, må få oppdatert utstillingssiden på bloggen min med korrekt oversetting :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :lol: Gratulerer med godt resultat dere også! Jeg syntes å huske at dere skulle stille i dag, så jeg prøvde å lete etter dere, men fant dere dessverre ikke..

Du det skjønner jeg veldig godt! Jeg lettte meg halvt ihjel etter ring 27 i går, og brukte en halv evighet med et lass på skulderen og hunden i den andre hånden. I solsteika. Så at du ikke fant meg forstår jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Syns du var flink til å stille jeg :(

Tusen takk! Veldig hyggelig å høre :lol:

Dommeren forklare avgjørelsen med at Vegas og Blaze ble BIR og BIM at det var veldig typelikt konstruert. Og var en en “tydelig” ekte type. Han syns veldig mange AK så ut som ACD, med kortere ben, tunge og veldig “tønne” formet. Om man skulle sette opp den type AK så kunne man like gjerne “slenge” AK inn i ACD ringen som en annen fargevariant. Jeg må nå si meg enig med han i dette resumene, det er noe jeg gjerne prater om både 1,2 og 3 ganger :(

Tommel opp til flink dommer!

I tillegg synes jeg han var veldig hyggelig å stille for, for han virket oppriktig glad på våre vegne. Samme med ringsekretæren, som også måtte bruke litt tid på å forklare meg hvor jeg skulle løpe (og ikke..). Ingen sure miner selv om jeg surret meg litt bort innimellom.

Du det skjønner jeg veldig godt! Jeg lettte meg halvt ihjel etter ring 27 i går, og brukte en halv evighet med et lass på skulderen og hunden i den andre hånden. I solsteika. Så at du ikke fant meg forstår jeg :(

Hehe, om du skal stille mer i høst kommer vi og heier. Om vi så må ha med kart og veibeskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket med dommeren, og han sa at han var veldig imponert over kvaliteten på AK'ene på søndag. Han sa nettopp at mange hadde tendenser til å bli veldig kortbeinte og tønneformet, men at det der var AK'er i "verdensklasse" :lol:

Hyggelig å høre :(

I tillegg synes jeg han var veldig hyggelig å stille for, for han virket oppriktig glad på våre vegne. Samme med ringsekretæren, som også måtte bruke litt tid på å forklare meg hvor jeg skulle løpe (og ikke..). Ingen sure miner selv om jeg surret meg litt bort innimellom.

Nei veldig hyggelig dommer syns jeg. Han forsto fort hvilken hundeførere som trengte pittelitt tid/hjelp og var veldig tålmodig der.

Må le litt av dommeren som mente vi klarte vise hundene våre fint i sølen da *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til alle som er fornøyde, stor klem til alle som fikk cert og/eller tittel, og en enda større klem til de som er litt skuffet, de siste skal bli de første står det i en viss bok! :(

Symra ble 3akk med ck på lørdag. Kritikken var så grundig og bra at den plasseringen var helt grei. Dommeren trakk stort sett bare for manglende spirit i ringen, men likte Symra veldig godt m.h.t eksteriøret. Søndag fikk vi en blå en. Her var også manglende humør utslagsgivende.

Vi hadde litt annen konkurranse idag - med to av sveriges mestvinnende tilstede.. Hannen var jo også VV i år - og en helt utrolig flott hund. Han ble også, og helt riktig, BIR.

Tispen var også svensk (søster til Symra hvis jeg ikke tar helt feil) - også meget velfortjent.

Jepp. Wendy (Lärkängen's Trendy Miss Wendy) er Symras kullsøster. Hun ble internasjonal champion og Norsk Vinner etter en rask liten tur til Norge. BIR-hunden, Nemo (Heather Mist This Is My Life) er forresten Symras fetter, så vi holdt det i familien på søndag :lol: Du verden så utrolig fine begge disse to har blitt etter hvert! Det var jo litt surt å få blått da vi skulle stille sammen oppdretterne til begge Symras foreldre, men sånn er det.

Min bil sto i sola på lørdagen - uten vinduer åpne (selvsagt heller ikke noen hunder). Når jeg hentet den på ettermiddagen var det rett 39,8 grader varmt i den. (Det er en hvit Hiace)

Søndagen sto den i skyggen hele dagen - 22, 5 grader etter hele dagen. Så hunder i en bil stående i skyggen der (inkl. skikklig lufting) vil hundene ha det langt bedre enn de man stå inne i lukkede telt på banen i alle fall.

Vi hadde hundene i bilen innimellom slagene. Bilen sto med alle vinduer og takluke helt åpen, og plassert i skyggen. Vi sjekket selvsagt ofte at alt var ok, og fant ut at de hadde det bedre der enn i teltet. På grunn av litt vind var det faktisk svalt i bilen, både på lørdag og søndag. Hvis man bare husker på at skygger flytter på seg så er det ikke alltid så reingæli å ha hundene i bilen. Bil med sol på er selvsagt bakerovn, også med vinduer åpne. Folk som ikke gidder å passe på at hundene har det fint burde få utstillingsforbud, det hadde nok svidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke gidder å passe på at hundene har det fint burde få utstillingsforbud, det hadde nok svidd.

De burde nå egentlig få hundeholdforbud.... Å ikke få stille ut må da være irriterende som et lite myggstikk, i den store sammenhengen av hundeholdet. Hundehold handler jo om så mye mer enn bare utstilling, om utstilling dermed er det eneste som holder hundeholdet oppe synes jeg DET er like trist som at de ikke evner å passe på hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde nå egentlig få hundeholdforbud.... Å ikke få stille ut må da være irriterende som et lite myggstikk, i den store sammenhengen av hundeholdet. Hundehold handler jo om så mye mer enn bare utstilling, om utstilling dermed er det eneste som holder hundeholdet oppe synes jeg DET er like trist som at de ikke evner å passe på hundene.

Enig i det, for så vidt. Men sånn som jeg kjenner en del av utstillingsmiljøet så ville et utstillingsforbud svidd, tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER TIL MASSE FLOTTE RESULTATER, TITLER OG CERT.. :(

Jaggu mye pene hunder her på Sonen assa.... :(

Jeg hadde ikke meldt på noen av mine grunnet dommere... Så jeg blei passe SUR da jeg så dommerendingene.. :lol:

Skulle så gjerne ha stilt liksom ....

Var faktisk i tvil om jeg skulle kjøre nedover da jeg så det ble dommerendringer begge dagene...

MEN gu så glad jeg er for at jeg dro nedover i dag :(

Dyret fikk i dag tittelen Norsk Sjampingjong :(

Grattis med NUCH. :(

Om du kunne ta ett bilde av dyret i min 1 MB format og sende meg på mail så kan vi få det inn i neste TB..

mail: gro-hogg@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildebevis skal bli, Siri :(

bjerkesiri.jpg

Man vet man har vært for mye ved Briard ringen når jeg faktisk tror jeg vet hvilken hunder som er på det bilde. Og det er ikke Babs eller Willy.

Første jeg tenkte var Misty (tror det skrives slik) også muligens Humlan (eller Billy, men han er vel enda rødere). :(

*vente på at Siri skal si jeg tar helt feil så jeg blir betryget om at jeg fortsatt er kunnskapsløs på Briard fronten* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet man har vært for mye ved Briard ringen når jeg faktisk tror jeg vet hvilken hunder som er på det bilde. Og det er ikke Babs eller Willy.

Første jeg tenkte var Misty (tror det skrives slik) også muligens Humlan (eller Billy, men han er vel enda rødere). :(

*vente på at Siri skal si jeg tar helt feil så jeg blir betryget om at jeg fortsatt er kunnskapsløs på Briard fronten* :lol:

Det var iallefall Siri som gikk med den sorte Briarden- så tok for gitt at det var Willy. (Ser t.o.m. konturene av Siris kamera på skulderen hennes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var iallefall Siri som gikk med den sorte Briarden- så tok for gitt at det var Willy. (Ser t.o.m. konturene av Siris kamera på skulderen hennes).

Tror det er Siri jeg også, men ikke helt sikker på om det er hennes dyr. Bare Siri vet svaret *venter i spenning* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildebevis skal bli, Siri :(

bjerkesiri.jpg

Man vet man har vært for mye ved Briard ringen når jeg faktisk tror jeg vet hvilken hunder som er på det bilde. Og det er ikke Babs eller Willy. Første jeg tenkte var Misty (tror det skrives slik) også muligens Humlan (eller Billy, men han er vel enda rødere). :(

*vente på at Siri skal si jeg tar helt feil så jeg blir betryget om at jeg fortsatt er kunnskapsløs på Briard fronten* :lol:

Tror det er Siri jeg også, men ikke helt sikker på om det er hennes dyr. Bare Siri vet svaret *venter i spenning* :(

Tramtaratamtaram!!!

Da kan man avsløre sannheten *ler*. Og Jeanette - du er farlig nært å ha alt for mye kunnskap på briardfronten *ler litt ondskapsfullt*.

Den fawne briarden i bakgrunnen er Carina - EUJV08 NORDJV08 Anaya Desirè Elite - import fra Tjekkia, mens den hunden jeg går med (ja, det MÅ jo være meg - sorte, skitne joggesko og kamera over skuldra) er Mysti ja *ler*. Vi skulle på fotoshoot ett eller annet sted der det ikke var så mye folk *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...