Gå til innhold
Hundesonen.no

Supergodbiten?


simira

Recommended Posts

Er litt spent på hvilke form for avansert lydighet, agility eller freestyle øvelser med høy inntensitet man kan trene opp hunden til ved bruk av tørrfòr jeg? Please enlighten me!

Og da tenker jeg ikke på retrieverrasene, alt går i grisen likssom.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Det er hvertfall tydlig at vi driver med forskjellige hunderaser!

Åssen da? Nysgjerrig nå!

Og at en på hans alder prøver å lære bort noe som han ser resultater av er beundringsverdig.

Og hva var det han forsøkte å lære bort, sa du? :P Helt konkret nå!

hans alder

Hva har alderen for en betydning inne på et diskusjonsforum? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall tydlig at vi driver med forskjellige hunderaser! Jeg ser på det "stuntet" hans som et verdig forsøk på å bli hørt jeg da. Det ble han jo. Og at en på hans alder prøver å lære bort noe som han ser resultater av er beundringsverdig. Da får han hvertfall min dose av respekt.

Så skal det bli spennende å se om det kommer nye stunt fra han fremover.. Men det var et verdig forsøk å skjære igjennom den "tante bedriften da" hehe

"Stunt"? Virkelig? Om det er et stunt å være svært uhøflig og nedlatende og å bedrive elendige hersketeknikker så håper jeg at han lar være. Å at du legger deg på samme linja ved å kalle dette tante bedrift gjør jo ikke deg stort bedre heller.

Real charming...

Dere glemte å kommentere innlegget til Tøfflus eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka litt omkring jeg nå for å ta gutten i forsvar, og at du ikke vil ha hund fra da f.eks Thorsheim kennel da, viser bare tydelige tegn på mangel av ambisjoner. Thorsheim kennel har vistnok mange gode resultater å vise til, de er vist også en meget etterspurt kennel. Så det var jo trist å høre.. Men forskjellen på en sånn kennel og den hobbyvirksomheten vi vanlige dødelig driver med, er jo at dem vasser i valpeforespørsler og får hundene frem.. Syntes sånn er gledelig å lese jeg da, man skal alltid unne andre suksess:)

Og de som ikke belønner hundene sine med vanlig tørrfôr har ikke oppdrett med fremgang? ;)

Ei heller "vasser vi i valpeforespørsler"? Hvorfor da måtte vi avvise over 20 familier ved vårt siste kull? Fordi vi brukte feil belønningsmetode på tispa? :P

Man kommer ikke så langt med kunnskap når man ikke klarer å være ydmyk og når man ser på en selv som verdensmester.

Som en venn av meg sa engang: "Er man ikke konge, så oppfører man seg ikke som en konge...".

Det er hvertfall tydlig at vi driver med forskjellige hunderaser!

Ja, jeg skulle gjerne ha sett den personen som klarer å få en av mine hunder til å jobbe for en tørrfôrkule! :P Hunden har lekelyst, inntil en viss grad (avhengig av objekt). Men å belønne den kun med ei fôrkule er meningløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som ikke belønner hundene sine med vanlig tørrfôr har ikke oppdrett med fremgang? ;)

Ei heller "vasser vi i valpeforespørsler"? Hvorfor da måtte vi avvise over 20 familier ved vårt siste kull? Fordi vi brukte feil belønningsmetode på tispa? :P

Enda merkeligere er jo det at det fins ENDEL TJH der ute som bla ser etter miner. Men de er vel ikke dødsseriøse nok siden de leker med ball og slikt.

Men det er jo hyggelig at denne/disse(?) personene kan komme med påstander og hoppe elegant over motargumentene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skal det bli spennende å se om det kommer nye stunt fra han fremover.. Men det var et verdig forsøk å skjære igjennom den "tante bedriften da" hehe

Nå har det vel vært prøvd en stund nå. Altså å skjære gjennom til "tante Bedriften" næh, hjelper ikke. Vi har sett at det går an å får resultater via lek, belønning og ros, vi har sett at straff gir dårligere tempo og dempede hunder, vi har sett at det ikke virker om vi skal drive med sport som ikke innebærer mye instinktbruk.Og dere tror vel seriøst ikke at landslaget i lydighet bruker tørrforkuler i trening? Vi ligger bare å vaker i toppen, ja vi har til og med hatt flere individuell vinner, flere lagseire mm, i både NoM, EM og VM. Siden 1995 (før det var det ikke VM/EM i lp) har vi hatt 6 vinnere i VM/EM

Legger forøvrig merke til at ingen har svart på innlegget mitt, ei heller tøfflus sitt, sågar ikke Rakcha heller.

Er litt spent på hvilke form for avansert lydighet, agility eller freestyle øvelser med høy inntensitet man kan trene opp hunden til ved bruk av tørrfòr jeg? Please enlighten me!

Og da tenker jeg ikke på retrieverrasene, alt går i grisen likssom.... ;)

Jeg er med på den! Glær mæ! Det blir vel som arme Nordenstam som skulle denge oss tantene i LP det (godt over 14 år siden)... dårligere tempo og tristere hunder skal du lete lenge etter. Er vel EN som har klart det videre og hun "konverterte" til tantene :P

Ps: en del av oss tantene synes til og med at Mr Milan har noen gode poenger ute å går, så det sier jo litt om at vi faktisk ser muligheter der ute. For det er det jaggu ikke mange av de yngre som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo hyggelig at denne/disse(?) personene kan komme med påstander og hoppe elegant over motargumentene :P

Jamen det er jo klart - det blir jo litt vanskelig vettu, når man skal argumentere saklig mot det man ikke kan.

Og sånn angående tøffôrkuler. Guttungen her i huset jobber da gjerne for ei kule tørrfôr også, han, men han jobber ENDA BEDRE for en kjøttbulle, så hvorfor skulle jeg ikke da bruke det han jobber BEST for i treninga for å nå dit jeg vil ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir sjokkert over at en person kan komme inn her og tro at han kan være revolusjonerende ang godbitbruk overnfor folk som har holdt på med hund lenger enn denne personen har levd. Ja, du kan slå en hund til å gjøre som du vil, men hva er da vitsen med å ha hund? Skal ikke det å ha hund være noe positivt både for mennesket og hunden? Hva er gøy med å trene en hund som er så redd at den ikke tør å gjøre annet enn det den får beskjed om? Nei takke meg til. Her er kjøleskapet fullt av lungemos, kjøttpudding, fiskekaker og pølser, som hundene får i belønning fordi de vil gjøre ting som ikke er naturlige for de. Bare det å be om øyekontakt er virkelig unaturlig for en hund, mine hunder ville ikke jobbet for meg for en klapp og en tørr kule. Ikke spiser de det til måltidene heller. Du bør kanskje lære deg litt mer om hundens opprinnelse? Eller, det er vel ikke så viktig hvordan hundene har det, så lenge dere har meritter og skryte av, og kan behandle andre mennesker (og hunder) nedlatende. Dette står det så innmari lite respekt av, at det er ikke engang verdt den energien jeg har brukt på å skrive dette innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan slå en hund til å gjøre som du vil, men hva er da vitsen med å ha hund?

Han har vel aldri sagt han slår hundene? Den synes jeg er urettferdig. Tror man må trene gjeterhund/fuglehund for å forstå at instinktene er så sterke at de faktisk kan brukes for alt det er verdt, og det er nok verdt mer enn ball og godbiter. Lik som han bør trene en lp/ag/bruks-hund for at han skal forstå hvorfor vi trenger sterkere gobiter/leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel aldri sagt han slår hundene? Den synes jeg er urettferdig. Tror man må trene gjeterhund/fuglehund for å forstå at instinktene er så sterke at de faktisk kan brukes for alt det er verdt, og det er nok verdt mer enn ball og godbiter. Lik som han bør trene en lp/ag/bruks-hund for at han skal forstå hvorfor vi trenger sterkere gobiter/leker.

Men det var nok ikke sånn "Dina&Midas" mente det, trur eg... rett skal være rett. :icon_confused: Slik jeg leste....

Ja, du kan slå en hund til å gjøre som du vil, men hva er da vitsen med å ha hund? Skal ikke det å ha hund være noe positivt både for mennesket og hunden? Hva er gøy med å trene en hund som er så redd at den ikke tør å gjøre annet enn det den får beskjed om? Nei takke meg til.

..så var det bare en måte å se på det å trene hund positivt/negativt og ikke et spark til "Den Selvutnevnte Ekspert" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at han slår hundene sine, men han påpeker selv viktigheten av timing på straff. Tviler på at han bruker straff i form av å overse uønsket atferd for eksempel... Virker ikke helt som den typen. For all del, jeg skal ikke sitte og påstå at han slår hundene sine, det har jeg ingen bakgrunn for å si. Jeg reagerte på det han sa om straff, og ordla meg kanskje feil siden Margrete "med flere" har lest at jeg mener at han banker hunden sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Margretes innlegg er veldig verdt å lese i denne tråden! Det er noe i det du sier Margrete, man må nesten ha trent gjeterhund eller jakthund for å forstå, og har man kun trent i de to retningene- ja, så er det kanskje ikke alltid så lett å sette seg inn i hvordan det er å trene f.eks lydighet, som ingen raser har så sterke drifter for. (Å utnevne seg selv til verdensmester og ekspert er jo noe annet da, men det er jo der underholdningsfaktoren kommer inn :icon_confused::lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en basenji som IKKE er spesielt interessert i mat. Eller lek. Selvutnevnte eksperter (på begge hold) må GJERNE komme og trene henne til lydighet klasse 1, med bruk av kun tørrfôrkuler og ros, eller med bruk av kjøttboller, pannekaker, eller whatever man har lyst til.

Jeg har prøvd, jeg har gitt opp. Det er ikke interessant å trene, unntatt hvis hun er i riktig humør, og da vil hun kanskje i 5 minutter, før hun er ferdig. Er det andre hunder i nærheten kan man bare gi opp. Det ENESTE jeg kan tenke meg at hun ville jobbe for, måtte vært et lam eller en kattunge. Eventuelt en kanin. For de liker hun å jage/tygge på pelsen til. Men det er litt vanskelig å ha kaniner/kattunger/lam i jakkelommen, klart til å dras opp når hun er flink.

Men værsågod! Og så skal det være sagt at om man tar henne/straffer henne fysisk, så er hun fornærmet i ca en halvtime-time, minst, og vil ikke snakke med deg i det hele tatt, bare overser deg. Og er totalt stiv i kroppen, og viiirkelig misfornøyd. Presser man henne for langt, så er hun en basenji altså. Go on! Ha det gøy. Prøv i vei!

Etnahunden derimot, er veldig glad i å leke, og i godbiter. Men hun gidder ikke konsentrere seg om lydighet lenge for tørrfôr. Det er jo kjedelig. Da vil hun heller sjekke ut luktene rundt omkring, det er en jakthund, en vimsete "jeg får med meg absolutt alt som skjer"-hund, som ikke konser lenge om gangen på noe hun synes er litt kjedelig. Men med en god godbit, eller bra leke, så kan hun faktisk følge med en stund.

Yndlingsgodbiten må nok være kylling. Stekt eller kokt kylling. Eller kjøttboller. Sånne svenske. Eventuelt frysetørket vom er også ok, men ikke såå gøy. Beste leke-belønningen er enten tauknute som vi har drakamp med, eller pipedyr/pipeleke. Men det kan jeg ikke bruke så mye, for da blir hun overivrig og begynner å bjeffe.

Det er STOR rasemessig forskjell på hunder. Basenjien min vil ikke ta en tørrfôrkule engang om du tilbyr henne. Ikke om hun har satt seg på kommando, ikke om hun ligger i sofaen, ikke om hun er sulten. Hun spiser tørrfôr noen kvelder når hun har lyst på. Derfor bruker jeg VogH. Etnahunden kan kanskje ta en tørrfôrkule. Men den blir oftest spyttet ut igjen. Mat er ikke SÅ interessant.

Om jeg fôrer basenjien min kun på tørrfôr, og lar henne ha det fremme i 5 minutter før jeg tar det bort igjen, blir hun ekstremt tynn på få dager. For hun spiser ikke sånn. Hun var et beinrangel tidligere, derfor fôrer jeg på VogH. :icon_confused: Lær henne gjerne å spise tørrfôr i stedet.

Og beklager rotete, usammenhengende og halvslitsomt innlegg, men jeg er sløv, jeg har ferie, og jeg gidder ikke å legge mer i denne tråden enn dette. :lol: Ellers så er ikke hundene mine spesielt feite. Eller firkantede. Basenjien har 6 Cert, derav ett storcert, etnahunden har 3 Cert, derav 2 storcert. Det siste fikk hun på rasespesialen for ca en mnd siden. Ikke spesielt feit altså. Tror også del-eieren på basenjien hadde blitt rimelig misfornøyd om hun var for feit, eller for tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at han slår hundene sine, men han påpeker selv viktigheten av timing på straff. Tviler på at han bruker straff i form av å overse uønsket atferd for eksempel... Virker ikke helt som den typen. For all del, jeg skal ikke sitte og påstå at han slår hundene sine, det har jeg ingen bakgrunn for å si. Jeg reagerte på det han sa om straff, og ordla meg kanskje feil siden Margrete "med flere" har lest at jeg mener at han banker hunden sin...

Hva er det å reagere på? Jeg syns også timing av straff er viktig, så det kunne like gjerne ha kommet fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mye hos Anders Landin i Sverige, er vel noen av verdens beste innen dresur. Ser at han også bruker mye av disse metodene du bruker, så for meg virker det som at du har peil da.

Nå er jo Anders Landin en mann for seg selv... Etter hva jeg har hørt så har han kaniner(?) i en kaninggård. Der kan man trene hunden på å ikke gå etter. Hunden vil selvfølgelig løpe etter kaninen, dette ender i at hunden blir "banka". Etter flere ganger, vil ikke hunden gå etter. Deretter går de over på fugler.. Kjekk fyr det der!

Han Anders Landin høres ikke helt god ut i mine ører! Og det overrasker meg ikke om han er en sånn "ikke godbit" mann som sitter på fuglehunden.no lignende sider og snakker nedstettende om de som trener med klikker, godbit eller bare positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Anders Landin en mann for seg selv... Etter hva jeg har hørt så har han kaniner(?) i en kaninggård. Der kan man trene hunden på å ikke gå etter. Hunden vil selvfølgelig løpe etter kaninen, dette ender i at hunden blir "banka". Etter flere ganger, vil ikke hunden gå etter. Deretter går de over på fugler.. Kjekk fyr det der!

Han Anders Landin høres ikke helt god ut i mine ører! Og det overrasker meg ikke om han er en sånn "ikke godbit" mann som sitter på fuglehunden.no lignende sider og snakker nedstettende om de som trener med klikker, godbit eller bare positivt.

Et skikkelig sjarmtroll, den karen, skjønner jeg *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Anders Landin en mann for seg selv... Etter hva jeg har hørt så har han kaniner(?) i en kaninggård. Der kan man trene hunden på å ikke gå etter. Hunden vil selvfølgelig løpe etter kaninen, dette ender i at hunden blir "banka". Etter flere ganger, vil ikke hunden gå etter. Deretter går de over på fugler.. Kjekk fyr det der!

Han Anders Landin høres ikke helt god ut i mine ører! Og det overrasker meg ikke om han er en sånn "ikke godbit" mann som sitter på fuglehunden.no lignende sider og snakker nedstettende om de som trener med klikker, godbit eller bare positivt.

Et skikkelig sjarmtroll, den karen, skjønner jeg *ler*.

Jepp. Alle tiders sjarmtroll. Og han har kaningård. den brukes til å lære inn hunden hva nei er - med nettopp bank ja. Broren min var hos Landin med sin jakthund - og la meg si det slik - etter det besøket der gikk broderen over til 100 % positivt trening (han trener t.o.m. mer positivt enn meg!) Aldri i livet om broderen vil ha en dressur som baserer seg på traumatisering av små valper som han sa.

Jeg fikk broderens Landin DVD også. Du skal lære valpen din Nei mens den er liten nok til at du kan løpe i fatt den skulle den ikke lyde. Nei-kommandoen skal befestes så hardt at hunden aldri vil finne på å ikke lyde selv i voksen alder - og man skal banke den "en gang for alle". Ellers kan man på dvd-en få gleden av å se Landins egen "Zombie-gjeng" 5-6 hunder som alltid kan gå løse uansett provokasjon. Det er vel et av de mest bedrøvelige syn man kan se tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg revurderer den lille tanken jeg hadde om å stå for utfordringen med å lære hunden min innkalling fra andre hunder ja. Uten fysisk korrigering var et usagt kriterum.

Uansett har vel stakkaren blitt skremt vekk nå, ser det ut til, så kanskje vi skal komme oss tilbake til godbitproduksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...