Gå til innhold
Hundesonen.no

Supergodbiten?


simira

Recommended Posts

Må si jeg sitter her å ler litt, etter å ha lest hva man kan tillate seg å gi hunden sin! Sannheten er at det er ett dyr og har ingen form for behov for kjøttkaker, fiskeboller klarte til og med å lese pannekaker! Hjelp! Altså for de som ikke har skjønt det så forbrenner hunder kunn fett! Våre hunder får tørrfôr kuler og er tilfreds med det. Det har de fått siden de var valper i forhold til dresur og skjønner at hver gang dem får det har de gjort seg fortjent til det. Samtidig ser de den gleden og tillfredsheten jeg har med dem, så vil tro det også er en form for belønning! Mitt tips er ros! Mye ros!

Altså jeg forstår veldig godt hvorfor folk har problemer med at hunden dems ikke spiser, den enkle grunn er at de har gjort hunden vant med at hvis ikke den spiser "hundemat" så får dem heller middagsrester o.l! Hva f***!

Kort fortalt, det er vi mennesker som gjør feil, så ikke skyld på hunden for at den ikke spiser!

Ikke noe problem! Jeg gir deg en mnd på å lære hunden min å komme på innkalling fra andre hunder ved hjelp av ros og tørrfôr. Og jeg betaler godt om du greier det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Ikke noe problem! Jeg gir deg en mnd på å lære hunden min å komme på innkalling fra andre hunder ved hjelp av ros og tørrfôr. Og jeg betaler godt om du greier det!

Send meg en mail, ulrich@thorsheimkennel.no så skal vi se hva vi kan få til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ikke noe problem! Jeg gir deg en mnd på å lære hunden min å komme på innkalling fra andre hunder ved hjelp av ros og tørrfôr. Og jeg betaler godt om du greier det!

Enig, hvertfall bare med ros.. Mine hadde muligens kommet for tørrfor. Overrasker meg ikke at dette er en fuglehundperson^ :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg sitter her å ler litt, etter å ha lest hva man kan tillate seg å gi hunden sin! Sannheten er at det er ett dyr og har ingen form for behov for kjøttkaker, fiskeboller klarte til og med å lese pannekaker! Hjelp! Altså for de som ikke har skjønt det så forbrenner hunder kunn fett! Våre hunder får tørrfôr kuler og er tilfreds med det. Det har de fått siden de var valper i forhold til dresur og skjønner at hver gang dem får det har de gjort seg fortjent til det. Samtidig ser de den gleden og tillfredsheten jeg har med dem, så vil tro det også er en form for belønning! Mitt tips er ros! Mye ros!

Altså jeg forstår veldig godt hvorfor folk har problemer med at hunden dems ikke spiser, den enkle grunn er at de har gjort hunden vant med at hvis ikke den spiser "hundemat" så får dem heller middagsrester o.l! Hva f***!

Kort fortalt, det er vi mennesker som gjør feil, så ikke skyld på hunden for at den ikke spiser!

Jeg falt litt av der, jeg. Hva slags tørrfor bruker du egentlig?

Og jeg synes jeg ser hunden min jobbe for tørrfor (det JEG mener med tørrfor, hvertfall). Når han stort sett får kjøtt til måltidene. "Å hurra! Tørre kjekskuler, akkurat det har jeg lengta etter!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sært at hundene deres spiser så mye krydder det er jo ikke serlig sundt.

Lever går greit i mikrobølgeovnen, men det klisser. Kylling filet som stekes på svak varme over lang tid i ovnen holder ca en uke og kan skjæres opp i små biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt litt av der, jeg. Hva slags tørrfor bruker du egentlig?

Og jeg synes jeg ser hunden min jobbe for tørrfor (det JEG mener med tørrfor, hvertfall). Når han stort sett får kjøtt til måltidene. "Å hurra! Tørre kjekskuler, akkurat det har jeg lengta etter!"

Vi har endt opp med Prof. Dog, Ganske fersk fòrtype på det Norske markedet, den er rik på smak, noe som betyr mye for hunden, eller så har den lett for å gå lei..

Nok en gang så er det vi mennesker som gir hunda uvaner. En hund som er vant med å få noen kuler tørrfòr er mer enn tilfreds med det, og husk at alt som blir gitt til hunden fra eierens hånd blir sett på som belønning. Hunder blir også hva de spiser!

Kjøtt er vel og bra det, så lenge det fungerer og man er tilfreds med det. Jeg syntes det bare er søl og upraktisk.

Vi har oppstalling og trening av hunder, og noen av de hunda som kommer innom er helt firkanta i formen, så jeg vil bare gi uttrykk om at folk skal være ops på hva man gir dyra sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endt opp med Prof. Dog, Ganske fersk fòrtype på det Norske markedet, den er rik på smak, noe som betyr mye for hunden, eller så har den lett for å gå lei..

Nok en gang så er det vi mennesker som gir hunda uvaner. En hund som er vant med å få noen kuler tørrfòr er mer enn tilfreds med det, og husk at alt som blir gitt til hunden fra eierens hånd blir sett på som belønning. Hunder blir også hva de spiser!

Kjøtt er vel og bra det, så lenge det fungerer og man er tilfreds med det. Jeg syntes det bare er søl og upraktisk.

Vi har oppstalling og trening av hunder, og noen av de hunda som kommer innom er helt firkanta i formen, så jeg vil bare gi uttrykk om at folk skal være ops på hva man gir dyra sine!

Ikke vondt ment, men når slike utsagn kommer fra samme person som prøver å starte et utsalg av det foret man anbefaler så blir man fort litt skeptisk. Men for all del om dette foret fungere som belønning for hundene deres så er jo det supert.

Selv er jeg en tilhenger av noe litt uten om det vanlige foret som beløning, hunden til foreldrene mine er f.eks. gal etter kylling. Så lenge man husker å trekke fra mengden med gobiter når man måler opp formenge ser jeg ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hit her er sure romtempererte svenske kjøttboller :innocent:

*Nikker bare beskjemmet og er enig...*.

Må si jeg sitter her å ler litt, etter å ha lest hva man kan tillate seg å gi hunden sin! Sannheten er at det er ett dyr og har ingen form for behov for kjøttkaker, fiskeboller klarte til og med å lese pannekaker! Hjelp! Altså for de som ikke har skjønt det så forbrenner hunder kunn fett! Våre hunder får tørrfôr kuler og er tilfreds med det. Det har de fått siden de var valper i forhold til dresur og skjønner at hver gang dem får det har de gjort seg fortjent til det. Samtidig ser de den gleden og tillfredsheten jeg har med dem, så vil tro det også er en form for belønning! Mitt tips er ros! Mye ros!

Noe sier meg at en fuglehundmann ikke aner hva dette dreier seg om... :ahappy:

Vi har endt opp med Prof. Dog, Ganske fersk fòrtype på det Norske markedet, den er rik på smak, noe som betyr mye for hunden, eller så har den lett for å gå lei..

Ehhhhhh.... du ser ikke motsetningen i det du sier her - og de du messet om i innlegget over ? Det er kanskje derfor folk benytter så mye rart av godis i treninga - fordi hunder faktisk kan gå lei :lol:

Her i huset har jeg brukt mye forskjellig som belønning til guttunge. Han er jo en enkel sjel, så det meste av godis går ned på høykant - joda, tørrforkuler funker det også - men høydaren er jo helt klart halvsure kjøttbullar. MEN - jeg vil gjerne ha flere strenger å spille på, så vi bruker jo også lek, som dralek med biteskinn (som Kristiin sier brukes dette kun på enkelte øvelser der jeg vil ha virkelig intensitet) og ball. Den beste belønningen på slutten av et spor er dog en slik myk gummileke med pip.. DET er det stas å få ligge og tygge på etter endt spor :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endt opp med Prof. Dog, Ganske fersk fòrtype på det Norske markedet, den er rik på smak, noe som betyr mye for hunden, eller så har den lett for å gå lei..

Nok en gang så er det vi mennesker som gir hunda uvaner. En hund som er vant med å få noen kuler tørrfòr er mer enn tilfreds med det, og husk at alt som blir gitt til hunden fra eierens hånd blir sett på som belønning. Hunder blir også hva de spiser!

Kjøtt er vel og bra det, så lenge det fungerer og man er tilfreds med det. Jeg syntes det bare er søl og upraktisk.

Vi har oppstalling og trening av hunder, og noen av de hunda som kommer innom er helt firkanta i formen, så jeg vil bare gi uttrykk om at folk skal være ops på hva man gir dyra sine!

Nå var det følgende to setninger jeg reagerte på: "Altså for de som ikke har skjønt det så forbrenner hunder kunn fett! Våre hunder får tørrfôr kuler og er tilfreds med det.". Hva består det foret av, rent fett?

Men angående belønning og godbiter.. Så har det seg sånn at det er faktisk hunden som avgjør hva som er bra og dårlig belønning. Om hunden synes en gul sliten tennisball er det beste i hele verden, så er det det som er den ultimate belønningen. Eller kanskje ball er Teit, og det er andre leker som er fantastiske for hunden. For en hund som ikke er så enormt interessert i lek, funker det derimot dårlig. Men kanskje den hunden kunne gått til verdens ende for ei tørrforkule, eller for en bit kylling. Også finnes det hunder som bare spiser for å ikke sulte ihjel, og bryr seg døyten om hva du tilbyr med mindre det er noe ekstraordinært. Og da må man bare finne noe ekstraordinært da. Og såsant man er forsiktig med mengdene, så har det ikke allverden å si om det ikke er det sunneste å stappe i bikkja, bare man unngår ting som er direkte farlige. Og mengden trenger slettes ikke bli særlig stor, om man deler opp smått nok og holder de beste godbitene til de mest krevende situasjonene. For forskjellige situasjoner krever faktisk mer eller mindre angående belønningen.

I tillegg har du den faktoren at det ikke alltid er praktisk å belønne med lek (om det så er en leke, eller rulle rundt på gresset med eier). Enten fordi man ikke vil eller ikke bør gire opp hunden i den situasjonen man er, eller fordi man er ute etter mange raske repetisjoner. Lettere å holde tempoet oppe med fyrstikkhode-store godbiter, enn med lek mellom hver utførelse. Og igjen, så må man da innse at det ER HUNDEN SOM AVGJØR hva som faktisk er belønning og hva som ikke betyr en dritt.

Jeg tror du blander litt, jeg. Det å smiske/mase hunden til å gjøre noe, i motsetning til det å venne hunden til at "når du gjør noe, så kommer det noe bra". Eller når noe er godt innlært, "når du utfører riktig, så HENDER DET SEG at det kommer noe bra".

Bruk av gode godbiter kan ikke helt sammenlignes med f.eks. foringen. At hunden skjønner at "dersom jeg nekter å spise dette, så får jeg noe bedre", fordi man i frykt for at hunden skal sulte prøver å tilføre mer og mer snadder i maten. For hunden får jo ikke godbiten, når den ikke har utført. Da får den nada. Det er vel ingen ved sine fulle fem som prøver å lokke hunden ned i dekk med ei tørrforkule - hvis det er lokkemetode man bruker - for så å bare gi den tørrforkula likevel når hunden ikke gjør noe, og holder frem hånda med noe bedre? Man avbryter, tar tørrforkula og går, også prøver man igjen senere med noe annet. Eller hvis man prøver å fange atferden, enten det er klikkertrening eller man bare generelt vil belønne hunden idet den gjør noe bra uten å lokke det frem, så får jo ikke hunden noe som helst hvis det ikke er noe som utføres. Man lar hunden forstå at for å få noe de har lyst på, så må man faktisk gjøre <etellerannet>. Gjør man ikke <etellerannet>, så får man ikke.

Men nå er jeg så heldig at jeg har en hund som, selv om han er litt kresen, lar seg motivere av ganske så sunne godbiter. Ergo kan jeg bruke mye rent kjøtt, og for å få noe mer lommevennlig og egna for å dele opp i bittesmått (noe som ikke kladder seg sammen som rått kjøtt, eller ikke trevler i stykker som kokt/stekt kjøtt) - så har jeg fått tak i denne oppskriften via en annen tråd her inne: http://www.fagertun.net/?p=2942 . Maisenna er jo ikke videre nyttig næring for en hund. Men mais eller andre korntyper får man jo gjerne med via tørrforet også. Og siden min hund spiser mer kjøtt og bein enn tørrfor (får en liten mengde tørrfor også, men tørrforet er det som kuttes ned eller helt vekk de dagene godbiter eller annen snacks har blitt gitt mye av) så tror jeg jaggu ikke det har noe særlig å si for kostholdet hans.

Og for å sette en ekstra piff på slikt, så kan man om nødvendig bruke småsmå mengder tilsetninger/krydder også. Man unngår bare, eller er svært forsiktige med mengdene, når det gjelder ugunstige varer. Hvitløk er f.eks. en slager her, og det skal svært lite hvitløk til før det blir ekstra smak og lukt. Det skal en hel del hvitløk til før det blir ugunstig for hunden (da kan det dog bli svært ugunstig, store mengder hvitløk kan være skummelt). Leverpulver (ren tørket lever) hjelper også på smaken. Og jeg ser ikke helt problemet for hundens kosthold om man må tilsette kanskje 50gram leverpostei, eller tunfisk (som gjerne er litt saltet), i en slik blanding med 500gram kjøtt, for at hunden skal føle det er "det lille ekstra". Det er helheten som teller for kostholdet. En liten anelse av usunt her og der er ikke så krise om hunden i det store og hele får riktig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Nikker bare beskjemmet og er enig...*.

Noe sier meg at en fuglehundmann ikke aner hva dette dreier seg om... :innocent:

Ehhhhhh.... du ser ikke motsetningen i det du sier her - og de du messet om i innlegget over ? Det er kanskje derfor folk benytter så mye rart av godis i treninga - fordi hunder faktisk kan gå lei :lol:

Her i huset har jeg brukt mye forskjellig som belønning til guttunge. Han er jo en enkel sjel, så det meste av godis går ned på høykant - joda, tørrforkuler funker det også - men høydaren er jo helt klart halvsure kjøttbullar. MEN - jeg vil gjerne ha flere strenger å spille på, så vi bruker jo også lek, som dralek med biteskinn (som Kristiin sier brukes dette kun på enkelte øvelser der jeg vil ha virkelig intensitet) og ball. Den beste belønningen på slutten av et spor er dog en slik myk gummileke med pip.. DET er det stas å få ligge og tygge på etter endt spor :ahappy:.

Kjøttboller ja, der har du det igjen. Karbohydrater skal ikke en hund ha for mye av.. Hunder forbrenner ikke på lik måte som oss mennesker! Blir jo som at vi skal kaste i oss ei sjokoladeplate hver gang vi mener at vi fortjener det. Er ikke så mange som har lyst til å være enig med vektskåla da altså :)

En hund som går lei av godbiter, da i form av tørrfôr kuler som dette dreier seg om, så bytt ut alt av godbiter mot ros da.. Hvertfall for en periode. Dem som kan variere med de to betydningene av belønning har kommet langt.. Det er ikke så vanskelig. En belønning bør skje på samme måte som straff. Nemlig på riktig tidspunkt! Timinga spiller alltid en rolle for at en hund skal forstå!

Så regner jeg ikke med at det er den gummileka med pip hunden din sporer på? Så er spørsmålet da om det er riktig stimulans for hunden å ligge å kose med den?

Så er heller ikke jeg noen Fedon lindberg, men har erfaring om at denne metoden fungerer for våre hunder, samt de hunda vi trener. Vil også vektlegge at dette funker for meg. Kanskje ikke for andre. Ser jo også at det kommer resultater ut av det vi driver med, det er min belønning!

Ikke vondt ment, men når slike utsagn kommer fra samme person som prøver å starte et utsalg av det foret man anbefaler så blir man fort litt skeptisk. Men for all del om dette foret fungere som belønning for hundene deres så er jo det supert.

Selv er jeg en tilhenger av noe litt uten om det vanlige foret som beløning, hunden til foreldrene mine er f.eks. gal etter kylling. Så lenge man husker å trekke fra mengden med gobiter når man måler opp formenge ser jeg ikke noe galt i det.

Hvis du tror at " hundesonen" er mitt marked, så tar du feil. Samtid som utsalget vårt er godt i gang. Men du må gjerne prøve du også:)

Nå var det følgende to setninger jeg reagerte på: "Altså for de som ikke har skjønt det så forbrenner hunder kunn fett! Våre hunder får tørrfôr kuler og er tilfreds med det.". Hva består det foret av, rent fett?

Men angående belønning og godbiter.. Så har det seg sånn at det er faktisk hunden som avgjør hva som er bra og dårlig belønning. Om hunden synes en gul sliten tennisball er det beste i hele verden, så er det det som er den ultimate belønningen. Eller kanskje ball er Teit, og det er andre leker som er fantastiske for hunden. For en hund som ikke er så enormt interessert i lek, funker det derimot dårlig. Men kanskje den hunden kunne gått til verdens ende for ei tørrforkule, eller for en bit kylling. Også finnes det hunder som bare spiser for å ikke sulte ihjel, og bryr seg døyten om hva du tilbyr med mindre det er noe ekstraordinært. Og da må man bare finne noe ekstraordinært da. Og såsant man er forsiktig med mengdene, så har det ikke allverden å si om det ikke er det sunneste å stappe i bikkja, bare man unngår ting som er direkte farlige. Og mengden trenger slettes ikke bli særlig stor, om man deler opp smått nok og holder de beste godbitene til de mest krevende situasjonene. For forskjellige situasjoner krever faktisk mer eller mindre angående belønningen.

I tillegg har du den faktoren at det ikke alltid er praktisk å belønne med lek (om det så er en leke, eller rulle rundt på gresset med eier). Enten fordi man ikke vil eller ikke bør gire opp hunden i den situasjonen man er, eller fordi man er ute etter mange raske repetisjoner. Lettere å holde tempoet oppe med fyrstikkhode-store godbiter, enn med lek mellom hver utførelse. Og igjen, så må man da innse at det ER HUNDEN SOM AVGJØR hva som faktisk er belønning og hva som ikke betyr en dritt.

Jeg tror du blander litt, jeg. Det å smiske/mase hunden til å gjøre noe, i motsetning til det å venne hunden til at "når du gjør noe, så kommer det noe bra". Eller når noe er godt innlært, "når du utfører riktig, så HENDER DET SEG at det kommer noe bra".

Bruk av gode godbiter kan ikke helt sammenlignes med f.eks. foringen. At hunden skjønner at "dersom jeg nekter å spise dette, så får jeg noe bedre", fordi man i frykt for at hunden skal sulte prøver å tilføre mer og mer snadder i maten. For hunden får jo ikke godbiten, når den ikke har utført. Da får den nada. Det er vel ingen ved sine fulle fem som prøver å lokke hunden ned i dekk med ei tørrforkule - hvis det er lokkemetode man bruker - for så å bare gi den tørrforkula likevel når hunden ikke gjør noe, og holder frem hånda med noe bedre? Man avbryter, tar tørrforkula og går, også prøver man igjen senere med noe annet. Eller hvis man prøver å fange atferden, enten det er klikkertrening eller man bare generelt vil belønne hunden idet den gjør noe bra uten å lokke det frem, så får jo ikke hunden noe som helst hvis det ikke er noe som utføres. Man lar hunden forstå at for å få noe de har lyst på, så må man faktisk gjøre <etellerannet>. Gjør man ikke <etellerannet>, så får man ikke.

Men nå er jeg så heldig at jeg har en hund som, selv om han er litt kresen, lar seg motivere av ganske så sunne godbiter. Ergo kan jeg bruke mye rent kjøtt, og for å få noe mer lommevennlig og egna for å dele opp i bittesmått (noe som ikke kladder seg sammen som rått kjøtt, eller ikke trevler i stykker som kokt/stekt kjøtt) - så har jeg fått tak i denne oppskriften via en annen tråd her inne: http://www.fagertun.net/?p=2942 . Maisenna er jo ikke videre nyttig næring for en hund. Men mais eller andre korntyper får man jo gjerne med via tørrforet også. Og siden min hund spiser mer kjøtt og bein enn tørrfor (får en liten mengde tørrfor også, men tørrforet er det som kuttes ned eller helt vekk de dagene godbiter eller annen snacks har blitt gitt mye av) så tror jeg jaggu ikke det har noe særlig å si for kostholdet hans.

Og for å sette en ekstra piff på slikt, så kan man om nødvendig bruke småsmå mengder tilsetninger/krydder også. Man unngår bare, eller er svært forsiktige med mengdene, når det gjelder ugunstige varer. Hvitløk er f.eks. en slager her, og det skal svært lite hvitløk til før det blir ekstra smak og lukt. Det skal en hel del hvitløk til før det blir ugunstig for hunden (da kan det dog bli svært ugunstig, store mengder hvitløk kan være skummelt). Leverpulver (ren tørket lever) hjelper også på smaken. Og jeg ser ikke helt problemet for hundens kosthold om man må tilsette kanskje 50gram leverpostei, eller tunfisk (som gjerne er litt saltet), i en slik blanding med 500gram kjøtt, for at hunden skal føle det er "det lille ekstra". Det er helheten som teller for kostholdet. En liten anelse av usunt her og der er ikke så krise om hunden i det store og hele får riktig mat.

Hva er det du ikke forstår med at hunder kun forbrenner fett? Neida innholder også alt det hunder har behov for, som proteiner, fiber, aske, vann, kalsium og fosfor. Men kun animalske biprodukter. Det meste av vegetabilske i hundefôr er til for å gi en hund god pels o.l. Det er kjøttetere som trives absolutt best med kjøtt, men kjøttmengden i tørrfôr dekker som regel det behovet.

Du har hvertfall ingen form for skrivesperre:P Så orker ikke svare på alt dette, men det er lett for å bli naiv og ha en egen sannhet i hode!

En hund kan ikke avgjøre hva en belønning er, så lenge den ikke vet alternativene! Når jeg lærer hunden min å gå i bånd kan ikke jeg ha lomma full av tenninsballer og den form for stimulans.

For å være ærlig så gir jeg en lang blås i hva folk gir hunda sine, men det er det å være obs på det! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttboller ja, der har du det igjen. Karbohydrater skal ikke en hund ha for mye av.. Hunder forbrenner ikke på lik måte som oss mennesker! Blir jo som at vi skal kaste i oss ei sjokoladeplate hver gang vi mener at vi fortjener det. Er ikke så mange som har lyst til å være enig med vektskåla da altså :ahappy:

Karbohydrater i kjøttboller ?

Så regner jeg ikke med at det er den gummileka med pip hunden din sporer på? Så er spørsmålet da om det er riktig stimulans for hunden å ligge å kose med den?

Riktig stimulans ? Jeg må innrømme at jeg har store problemer med å forstå slik svada og logikken bak (eller - det er jo sjelden logikk i svada... :lol:). Det er jo ikke JEG som kan bestemme hva min hund synes er morsomt ? Det er det hunden som gjør - og min hund har helt klart definert den gummipipen som særdeles morsom å finne - og synes det er en utmerket belønning for å ha gått 2 km spor... Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener med "riktig stimulans"?

Men kun animalske biprodukter. Det meste av vegetabilske i hundefôr er til for å gi en hund god pels o.l. Det er kjøttetere som trives absolutt best med kjøtt, men kjøttmengden i tørrfôr dekker som regel det behovet.

Unnskyld meg, men har du noen som helst begrep om hva du egentlig prater om ? Vet du hva animalske biprodukter egentlig er ?

Og med slike selgere er det jo lett å vite hvilke hunderfôr man iallefall IKKE skal forsøke seg på... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater i kjøttboller ?

Riktig stimulans ? Jeg må innrømme at jeg har store problemer med å forstå slik svada og logikken bak (eller - det er jo sjelden logikk i svada... :innocent:). Det er jo ikke JEG som kan bestemme hva min hund synes er morsomt ? Det er det hunden som gjør - og min hund har helt klart definert den gummipipen som særdeles morsom å finne - og synes det er en utmerket belønning for å ha gått 2 km spor... Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener med "riktig stimulans"?

Unnskyld meg, men har du noen som helst begrep om hva du egentlig prater om ? Vet du hva animalske biprodukter egentlig er ?

Og med slike selgere er det jo lett å vite hvilke hunderfôr man iallefall IKKE skal forsøke seg på... :ahappy:

Hvis du ærlig talt ikke vet at det er karbohydrater i kjøttboller, så ville jeg tatt skolen om igjen! Værsego! http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?artid=8596 . Makan til tanteklubb! Må jo til å med være ordboka di! Tror du at stimulans er kun ett begrep som finnes under blomster og bier eller? Stimulans vil si riktig oppmuntring.

Også er det du som bestemmer hva hunden din skal brukes til, den går vel ikke å forteller deg at i dag er jeg keen på å ligge på soffan muttern, for det er funny ! Herre, folk oppdrar og behandler hunda sine som om det skulle vært ens barn!

Så hadde det vært spennende å høre hva du gir din hund for no mat!

Også gi meg noen resultater du har med hunden din snuppa, så kanskje jeg kan gi deg et lite dryss av respekt som hundemenneske! Kan vel bare røpe at vår hund er Norgesmester, og skal delta i VM nå i høst! æssj nå følte jeg meg litt for keeg! men måtte nevne det så du er klar over at din motdebatant har sitt på det tørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Også gi meg noen resultater du har med hunden din snuppa, så kanskje jeg kan gi deg et lite dryss av respekt som hundemenneske! Kan vel bare røpe at vår hund er Norgesmester, og skal delta i VM nå i høst! æssj nå følte jeg meg litt for keeg! men måtte nevne det så du er klar over at din motdebatant har sitt på det tørre!

For å være ærlig så trodde jeg at man kunne være et godt "hundemenneske" uten å ha en masse resultater å vise til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ærlig talt ikke vet at det er karbohydrater i kjøttboller, så ville jeg tatt skolen om igjen! Værsego! http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?artid=8596 . Makan til tanteklubb! Må jo til å med være ordboka di! Tror du at stimulans er kun ett begrep som finnes under blomster og bier eller? Stimulans vil si riktig oppmuntring.

Ok - jeg kan ikke annet enn å le. Skal vi se, innholdet i disse kjøttbollene er da i følge denne siden (og g = gram, bare sånn at du skal skjønne det):

Protein:26,8 g

Fett:21,6 g

Karbohydrater:3 g

Jern:3,5 mg

Det er altså 3 gram karbohydrater i 100 g kjøttboller - så joda, det er karbohydrater her, men forsvinnende lite i forhold til fett og proteiner (og var det ikke fett som var så viktig og det eneste hunden forbrenner ? :ahappy:).

Stimulans er vel det samme som oppmuntring, eller også BELØNNING faktisk, men i din sammenheng var ikke det spesielt klart slik du ordlegger det.

Også er det du som bestemmer hva hunden din skal brukes til, den går vel ikke å forteller deg at i dag er jeg keen på å ligge på soffan muttern, for det er funny ! Herre, folk oppdrar og behandler hunda sine som om det skulle vært ens barn!

Så hadde det vært spennende å høre hva du gir din hund for no mat!

Ehhhhh, ja ? Selvsagt er det jeg som bestemmer hva hunden skal gjøre, men det er DEN som avgjør hva som er belønningen for den jobben, ikke jeg. Om hunden hater tørrfisk, og det er det eneste den får som belønning for utført jobb, da er det neppe sannsynlig at hunden gjentar den øvelsen jeg ønsker at den skal utføre ?

Mine hunder får forøvrig litt av hvert å spise, de, men stort sett tygger de tørre kuler, gitt...

Også gi meg noen resultater du har med hunden din snuppa, så kanskje jeg kan gi deg et lite dryss av respekt som hundemenneske! Kan vel bare røpe at vår hund er Norgesmester, og skal delta i VM nå i høst! æssj nå følte jeg meg litt for keeg! men måtte nevne det så du er klar over at din motdebatant har sitt på det tørre!

Du må gjerne kalle meg snuppa, men det er usedvanlig dårlig herske- og debatteknikk og gjør deg neppe til en bedre representant for din stand. Nei, jeg kan ikke skilte med verken NM- eller VM-deltakelse, men det gjør meg neppe til en mye dårligere hundetrener ?

Dersom jeg hadde trent mine hunder på sau, som er det de er avlet for, så hadde jeg antakelig ikke trengt å bruke stort til belønning, da det å få arbeide med sauen er belønning god nok (på samme måte som det er enkelt å trene føggelhunder til å jakte føggel - det er belønning god nok), men når vi også trener mer avansert lydighetsarbeid som krever at hundene faktisk må gjøre litt mer enn det som faller naturlig i forhold til instingtene, DA krever det faktisk at hundene får riktig belønning for jobben de gjør (både riktig type belønning og riktig timing). Men det er vel litt utenfor rekkevidde å forstå for en føggelhundmann... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvis du ærlig talt ikke vet at det er karbohydrater i kjøttboller, så ville jeg tatt skolen om igjen! Værsego! http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?artid=8596 . Makan til tanteklubb! Må jo til å med være ordboka di! Tror du at stimulans er kun ett begrep som finnes under blomster og bier eller? Stimulans vil si riktig oppmuntring.

Også er det du som bestemmer hva hunden din skal brukes til, den går vel ikke å forteller deg at i dag er jeg keen på å ligge på soffan muttern, for det er funny ! Herre, folk oppdrar og behandler hunda sine som om det skulle vært ens barn!

Så hadde det vært spennende å høre hva du gir din hund for no mat!

Også gi meg noen resultater du har med hunden din snuppa, så kanskje jeg kan gi deg et lite dryss av respekt som hundemenneske! Kan vel bare røpe at vår hund er Norgesmester, og skal delta i VM nå i høst! æssj nå følte jeg meg litt for keeg! men måtte nevne det så du er klar over at din motdebatant har sitt på det tørre!

Det var da voldsomt til sjarme vi øste ut over sonens damer da :innocent:

Norgesmester i hvada?

VM i hvada?

Mine hunder fores med Royal Canine medium adult. Den maten får de servert sånn en gang mellom dagsrevyen og nattatid. På morgenen får de en neve frolic og ett griseøre før jobbdagen starter. Tilgang på vann til enhver tid.

Godbiter

Så og si hver dag trener vi konkurranserettet lydighet, som belønning på den ene brukes Handlers godbiter med kylling alternativt frolic samt leke (kong, eller gappayball), på den andre brukes kun forannevnte godbiter da den er litt heit i toppetasjen i forhold til leker og treningen blir dermed ikke særlig konstruktiv. Av til slår vi ut håret og belønner med kjøttboller, pølser eller annet gugg - men i det store og det hele så er alt som kan spises en hit.

Resultater

De er begge utstillingschampions, hannen har også flertallige gruppeplasseringer. Noen superresultater i LP har vi ikke enda, men tispen har opprykk til klasse II, målet er lydighetschampionat på de begge - de er enda unge sånn at vi har tiden for oss.

Andre kan nok skryte av langt flere resultater, og de aller aller fleste her inne har resultater i en eller annen form for hundesport. De aller lfeste her sitter også med svært god kunnskap om foring og ernæring i forhold til hund, og om du hadde giddet å sjekke litt rundt før du begynte å gulpe hårballer så hadde du forstått at dette forumet frekventeres av folk som innehar ekstremt mye kunnskap i det store og det hele og brukerne favner ett stort spekter av varierte hunder, raser, hundesporter osv. Alt fra jakthunder til rene show-hunder - felles for oss alle er at vi er genuint interessert i hund.

Jeg tror ikke du finner så mange hunder her på forumet som ikke kan konkurere med dine hunder når det gjelder kondisjon og hold for å si det sånn.

Hundene her blir behandlet som hunder, men de får også den lønnen de fortjener når de har gjort noe bra. Vi er litt over det stadiet hvor vi tror hunden er villig til å jobbe livet av seg for å få ett smil fra oss som eiere. Vi har innsett at hunder som jobber kun for det antagelig gjør det fordi det er ekstremt lite hyggelig når eier IKKE smiler.

Her trenes positivt - og metodene brer seg heldigvis langt utover grensene for sport utøvet av snilletanter - selv mange innen jakthundmiljøene har begynt å se nytten av å gi hunden skikkelig lønn for vel utført arbeid fremfor å straffe den for det dårlige. Resultatet er ofte hunder som jobber enda hardere og enda bedre.

Blir litt som når du er på jobb, jeg tror ikke du ville jobbet særlig godt eller vært motivert til å gå på jobben hver dag for ett smil fra sjefen og ett knekkebrød for vel utført arbeid - alternativt ikke ett smil og ikke noe knekkebrød men heller ei musefelle over fingra om du gjorde en dårlig jobb. Motivasjonen OG produktiviteten din ville nok økt betraktelig om du fikk penger OG ett hyggelig "bra jobba" - kanskje til og med en bonus som gulrot i enden for å øke motivasjonen enda mer.

Jeg har hatt føggelhundfolk på valpekurs jeg, som ble litt frustrert over at de ikke fikk lov til å røske å rive i valpen og bruke nei - det hadde jo alltid funka. Jeg bad de gå hjem å tenke etter hva som var den ultimate belønningen for deres hunder og neste kurskveld kom dama tilbake med ei tørka rypevinge i ett tau. Føgglehunden var supermotivert, lærte med lynets hastiget og dama - som hadde hatt føggelhund i en mannsalder og litt til sa at hun aldri hadde hatt en så motivert hund noensinne.

Hunden ble forøvrig jaktchampion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hadde det vært spennende å høre hva du gir din hund for no mat!

Også gi meg noen resultater du har med hunden din snuppa, så kanskje jeg kan gi deg et lite dryss av respekt som hundemenneske! Kan vel bare røpe at vår hund er Norgesmester, og skal delta i VM nå i høst! æssj nå følte jeg meg litt for keeg! men måtte nevne det så du er klar over at din motdebatant har sitt på det tørre!

hahahahaha Ærlig talt lille mann... Det er slettes ikke imponerende at din hund har vunnet NM i jakt, eller skal delta i VM i jakt. Sorry, du spiller på ren skjær instinkt i hunden din. Den dagen du klarer å få frem en tja, hva skal vi ta, jo en schæfer til f.eks ssch III med tørrfôr kuler, skal jeg jaggu gi deg litt respekt å! Men nå skryter du bare og slike mennesker fortjener ikke min respekt i hvert fall, jeg blir bare kvalm. Kall oss tanter, men gubbeklubben på fjellet må kanskje stikke fingeren i jorda og skjønne at så lenge man ikke spiller på instinkt, så må man ha såpass sterke ting som rypa er for hunden din. Nå kan det hende at du sitter å fniser og er bare ett netttroll.. men det får så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre ikke det er et troll vi har med å gjøre her. Er bare å google domenenavnet til eposten, så får man opp en side for, såklart, fuglehundoppdrettere. Det kommer vel ikke som noen overraskelse at det er en 19 år gamle sønnen i huset som er aktiv her inne. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som at alle plutselig har fantastiske hunder, alle gjør som de får beskjed om.. Og plutselig er alle ernæringseksperter. Melder meg gjerne på ett sånt kurs du med alle føggla! Men jeg vil gjerne ha noen referanser, hvis det er mulig å få tak på? Så kan jeg jo se hvordan det skal gjøres!

Ser noen tror også at resultater oppnås helt tilfeldig! Makan..

Dere nevner så mye vås, og bare fortsett med det.

Ville bare fortelle at det ikke funker med snareveier, men at det likevel kan gjøres enkelt!

Dette var morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at " hundesonen" er mitt marked, så tar du feil. Samtid som utsalget vårt er godt i gang. Men du må gjerne prøve du også:innocent:

Vell med tanke på at du alt har sagt til flere at de bør prøve foret ditt så er det ikke rart man begynner å lure.

Selv er jeg ikke interessert i et for som i følge innholdet på dine hjemmesider inneholder mer korn enn kjøtt og animalske biprodukter. Men vi har alle våre egne favoritter.

Enda mindre lyst får man selvsagt lyst til å handle fra en person som må benytter seg av hersketeknikker og blir ufin i en debatt om noen kjøttboller som inneholder 3g karbohydrater pr 100g. Og når man på føler seg nødt til å trekke frem sine egne meritter før å bygge seg selv opp er det ikke noe som frister i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen tror også at resultater oppnås helt tilfeldig! Makan..

Regner med det var meg du hintet til der :) Jeg sa aldri at det er rent tilfeldig (quote meg gjerne), jeg sa det styres mye av instinkt. En vorster som dere har (faren din tipper jeg), vil naturlig nok synes det er mer stas med å få fly etter en rype, fremfor en pølse på fjellet sant? Ergo er den lettere å trene på det som er instinktet dens.

Jeg har trent gjeterhund i 6 år og det er mye enklere å temme ett instinkt enn å lære det inn. Bruke godbit på sauegjordet var jo bare vissvass, og klart en tørrforkule kunne jeg stappet i kjeften på han uten at han enset det. Det var sauen som var belønningen der, akkurat som vorsterne liker å finne føggel til faren din.

Ingen her har sagt at de er verdensmestere (var vel egentlig du som nevnte at dere var det :innocent:) Problemet ditt kjære deg, er at du har landet inn på ett forum hvor de aller aller fleste er meget aktive hundefolk. Ja flertallet av oss bruker mye tid på å konkurrere også, ja til og med ligger flere å vaker i toppen :)

Min drittunge er forøvrig, ja nettopp en drittunge... Han hører når jeg snakker til han stort sett, men ups han kan jaggu glemme også :ahappy: Det tar jeg på egen kappe, jeg har ikke trent nok i år. Jeg vet jeg kan få det til, siden jeg har hatt to hunder i elite og en hund i høyere klasse gjeting :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bare latterlig morsomt.

I mine øyne er du bare en av mange som av og til snubler innom forumet her og tror de skal revolusjonere alle sammen her inne, vel uvitende om at det her inne sitter folk med mange års erfaring på baken, som har trent opp champions i det meste og er på NM-nivå. Har selv to jakthunder i familien som jeg har mye med å gjøre, og de har ikke noe særlig forhold til godbiter. De fungerer utmerket på jakt, men får ikke særlig belønning ved å gjøre dette, annet enn å få lov til å jakte. Selvfølgelig ligger det mye trening bak, men det kan faktisk ikke sammenlignes overhodet med hva flesteparten av brukerne her inne gjør med sine hunder: spor, lydighet, agility, rundering. Man kan ikke trene en lydighetshund og belønne den "med å få lov til å gå lydighet". Derfor tror jeg at de færreste her inne bryr seg noe særlig om hvilke resultater du har i jaktsammenheng. Jeg hadde faktisk ikke brydd meg om du hadde en lydighetschampion heller, for jeg vet at toppen innen bruks, agility og lydighet (som representerer hundesportene til de fleste her på forumet) benytter seg av belønning i høyeste grad (til og med krydrete godbiter, ånei ånei).

Du er heller ikke den eneste her kan litt om ernæring (ikke at du har vist noe særlig kunnskaper der, men!), da det er flere brukere som jobber med/har jobbet med ernæring. For ikke å snakke om at det er flere BIS-vinnere, verdensvinnere, europavinnere, nordiske vinnere, internasjonale utstillingschampions og you name it, som får noen gode godbiter iblant uten at de ser firkantet ut. Så skrytingen din kan du ta et annet sted syns jeg, for om du tror at du kan komme her og snakke om noe svada du ikke tror har blitt diskutert før, så tro om igjen :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...