Gå til innhold
Hundesonen.no

Supergodbiten?


simira

Recommended Posts

Jepp. Alle tiders sjarmtroll. Og han har kaningård. den brukes til å lære inn hunden hva nei er - med nettopp bank ja. Broren min var hos Landin med sin jakthund - og la meg si det slik - etter det besøket der gikk broderen over til 100 % positivt trening (han trener t.o.m. mer positivt enn meg!) Aldri i livet om broderen vil ha en dressur som baserer seg på traumatisering av små valper som han sa.

Jeg fikk broderens Landin DVD også. Du skal lære valpen din Nei mens den er liten nok til at du kan løpe i fatt den skulle den ikke lyde. Nei-kommandoen skal befestes så hardt at hunden aldri vil finne på å ikke lyde selv i voksen alder - og man skal banke den "en gang for alle". Ellers kan man på dvd-en få gleden av å se Landins egen "Zombie-gjeng" 5-6 hunder som alltid kan gå løse uansett provokasjon. Det er vel et av de mest bedrøvelige syn man kan se tror jeg.

Skulle nesten vært med på en trening der å sett med egne øyne, eller filmen.. Pappa vurerer faktisk å dra dit å trene. Idiotisk. Han er selv en ikke positivtrenende jakthundmann. Har prøvd å snakke vett til han, men er som å snakke til en vegg! :ahappy: Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Jeg ble så nysgjerrig på treningsmetodene til denne Landin-mannen at jeg søkte han opp på nettet, og ga meg i kast med "treningstipsene" hans, en 84 siders blekke lagt ut på nett. Og blant "tipsene" han så raust deler med almennheten er;

Valper skal smekkes på snuten, de skal tas og ristes etter nakkeskinnet, og vil ikke valpen lystre "hit" kommandoen du holder på å lære inn, så skal du på forhånd ha utstyrt deg med en neve grus så du har noe å kaste på hunden når den ikke hører (!) *gulp* Joda, det er sant. Det siste eksempelet kan du lese på side 11 i Träningstips av A. Landin. Et alternativ til steining av bikkja, kunne Landin raust tipse om; en bit kjetting kunne man også benytte til å kaste på utysket dersom pelsen ikke ville komme på kommando.

PS! Beklager off-topic, jeg så først etterpå at tråden står under "Fôr og ernæring".

Skal ikke avspore mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag var vi på en liten økt med lydighetstrening..

Jeg har en hund som ikke er særlig happy for kjipe godbiter, og fant ut at jeg nå måtte finne noe han virkelig vil yte for..

Løsningen ble rett og slett ørret.

Jeg kjøper et lite ørretstykke, skjærer det opp i småbiter, og bruker disse bitene som godbiter..

Selvsagt UTEN varmebehandling!

Det falt i smak, men er en anelse ekkelt å drive med.. Blir en del lukt av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag var vi på en liten økt med lydighetstrening..

Jeg har en hund som ikke er særlig happy for kjipe godbiter, og fant ut at jeg nå måtte finne noe han virkelig vil yte for..

Løsningen ble rett og slett ørret.

Jeg kjøper et lite ørretstykke, skjærer det opp i småbiter, og bruker disse bitene som godbiter..

Selvsagt UTEN varmebehandling!

Det falt i smak, men er en anelse ekkelt å drive med.. Blir en del lukt av det..

Akkurat nå kjente jeg at jeg er glad for at mine 3 hunder elsker det meste av godbiter... :icon_redface:

De jobber bra for feks frolic.

Men jeg har begynt å ha med beef jerkey på utstilling for å ha noe ekstra godt å by på.

Det er visst det beste de vet pr i dag.

Slipper heldigvis rå fisk...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen ble rett og slett ørret.

Jeg kjøper et lite ørretstykke, skjærer det opp i småbiter, og bruker disse bitene som godbiter..Selvsagt UTEN varmebehandling!

Det falt i smak, men er en anelse ekkelt å drive med.. Blir en del lukt av det..

:icon_redface::)

Det finnes jo slik kattegodt som har fiskesmak (og er tørre) - kanskje det kunne fungere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shadow er vanskelig når det kommer til godbiter. Tørrfor er det i alle fall bare å glemme... som småspist husky er det absolutt ikke interessant. De spytter han ut med en gang og ser på meg med et blikk som spør "er'u dum eller??"

Tennisball funker, men det er litt upraktisk f eks når vi trener på å gå pent i bånd siden han blir veldig gira og vil leke når jeg drar fram den (og en gira husky som spretter rundt deg og vil leke er vel ikke det jeg vil kalle "å gå pent i bånd") Den funker best på innkalling ol.

Skal teste ut pølsebiter tenkte jeg, siden veldig mange har god erfaring med det.

Fant en liten pose med små myke kuler på Tropehagen Zoo på Tveita... husker pokker ikke hva de het, men de var populære om enn litt dyre.

Ser ikke helt problemet med å gi kjøttboller, pølser, pannekaker osv som belønning så lenge dette ikke blir hoveddelen av kostholdet til hunden. Det er hunden som bestemmer hva belønnigen er, uansett hvordan man vrir og vender på det.

F eks, en hund som trekker i båndet på tur får belønning i at den kommer fram dit den vil om man ikke hindrer den. Hvis den kjenner en lukt den vil bort til, trekker i båndet for å komme dit og eieren lar den gjøre det, så er jo belønningen at den kom bort til lukten ved å trekke i båndet.

Så for å få hunden til å jobbe slik man vil så må man finne en belønning som trigger hunden nok til at det er mer interessant å gjøre det vi ber dem om, enn å ikke gjøre det.

Hvilke metoder folk vil trene hundene sine med får i grunn være opp til hver enkelt. Noen foretrekker klikker, andre ignorering av dårlig oppførsel, andre igjen fysisk korrigering/straff.

Jeg korrigerer uønsket adferd, men ikke fysisk. For å bruke straff så må timingen være så sinnsykt nøyaktig for å korrigere riktig, så det "tør" jeg ikke. Enklere å bruke lyd har jeg funnet ut. Ett høyt "e e" fungerer utmerket. Hunden stopper adferden umiddelbart og retter oppmerksomheten mot meg og jeg har mulighet til å avlede.

De vi fikk Shadow av la han i bakken med ett godt tak i nakkeskinnet hans og nærmest la seg oppå han fordi han "var så dominant og ville hele tiden prøve å ta rangen om man ikke gjorde det". :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj her har jeg godt glipp av en spennende diskusjon.

1) Jeg kjenner ikke til Anders Landin sine metoder, og skal søke opp de i kveld. Veldig overrasket over at det beskrives så negativt, for mitt inntrykk via hørt av andre har vært veldig bra. Men det skal jeg sjekke opp mer.

2) Å trene en fuglehund er IKKE lett selv om vi jobber med instiktene et godt stykke. Å få en jakthund til å jakte og ta stand er instikter og lett, men derfra - så få hunden rolig under oppflukt og støkk er vanskelig. Og det er her de harde metodene kommer inn. Og det er ikke uten grunn for å si det slik. Jeg har selv flere ganger ønsket meg en strømbånd for å gi bikkja en real karamell når den bare raser etter ...men jeg gjør selvsagt ikke det. Og jeg har overhode ingenting til overs for folk - hverken jakt eller andre som ikke behandler hundene sine pent.

Hunden vil så klart løpe etter fugl - og da skal vi med en enkel komado få hunden til å sette seg. Det er neimen ikke lett skal jeg si, så man trenger ikke si at jakthunder er lette å trene.

3) Om man nevner straff og timing betyr ikke det at man banker hunden. Det er mange som bruker straff i form av nei, røsk i bånd, klaps på rompa, tak i nakkeskinn uten at det er farlig/skadelig for hunden. Timingen er viktig, akkurat som under ros. Å gi en rask korrekt er greit, men å løfte hunden og la den henge noen sekunder er ikke greit.

4) Jeg mener at en må finne den godbiter som passer for ens hund. Både mennesker og hunder er forskjellige.

Jeg bruker aldri godbiter i fjellet, for det er ikke hundene mine interessert i. Men på vanlig dressur ( lineføring, sitt, innkaling og apport ) bruker jeg godbiter. Bruker litt forskjellige, men er veldig glad i bitene fra Handlers - de er myke og lette å dele. Ikke smulderer de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå kjente jeg at jeg er glad for at mine 3 hunder elsker det meste av godbiter... :icon_confused:

De jobber bra for feks frolic.

Men jeg har begynt å ha med beef jerkey på utstilling for å ha noe ekstra godt å by på.

Det er visst det beste de vet pr i dag.

Slipper heldigvis rå fisk...hehe...

Jeg kan forstå at du er glad for det ja..

Men det skal sies, andre hunder digger som regel også ørret/laks..

Jeg klarer fint å leve med å bruke det så lenge jeg får en hund så fokusert som på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Akkurat nuuuh er supergodbitene av høstjaktas elg, begrenset hvor lenge dette varer, og kanskje ikke verdens enkleste ting a få tak i utenom jaktsesong. Iallefall, har skjært bort "restekjøttet" som var rundt knoker/knokler som jeg bruker som godbiter. Bein og knokler sparer vi til andre, litt større anledninger.

ef764233.jpg

de91c8c6.jpg

Tro pelstrynet satt som en engel og nistirra når jeg drev på med dette, men ble relativt furt når hun ikke fikk alle beina på en gang med seg hjem. Stakkars, de må jo bo i fryser'n intill videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...