Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av oppdretter og hund


Maren&Bunyip

Recommended Posts

Ny person her, men det er klart, skulle jeg tro :aww:

Jeg har lurt på å skaffe hund end stund nå, og har for det meste bestemt meg for å kjøpe en om et år eller to. Med det men, kommer det å bestemme seg for rase. Jeg har hatt en islandsk fårehund før, og vurderer nå islandshund igjen, men lener meg også kraftig mot border collie eller kanskje australsk kelpie(leste om dem først her på forumet, og fant ut litt mer etter det). Først og fremst vil jeg ha en tur kamerat, kanskje agility, siden det er aktive hunder. Så jeg lurer, selv om det er en stund til jeg skal skaffe hund, er det noen oppdrettere av rasene jeg nevnte, som dere kan anbefale?

((Og selfølgelig klarte jeg å poste inlegget før det var ferdig. Beklager hvis det var noen som lurte))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper ikke BC eller Kelpie for å ha en turkamerat! :aww:

Til det formålet finnes finnes det nok av andre raser å velge mellom!

BC (er den rasen jeg kjenner best, så skal ikke snakke på vegne av Kelpie) er hunder som vil ha mer enn turer, og de er avlet for formål hvor de må få bruke kroppen OG hodet. Og da i flere timer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper ikke BC eller Kelpie for å ha en turkamerat! :aww:

Javel?.. Er vel mange BC eller Kelpier som hadde fungert fint som det.

Ser Superbikkja redigerte innlegget sitt mens jeg skrev mitt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper ikke BC eller Kelpie for å ha en turkamerat! :aww:

Jeg vil tro at de aller aller fleste BC'er og kelpier er nettopp turkamerater, men man må jo være klar over at dette er aktive hunder og må få det de trenger.

Ellers har jeg ikke noen spesiell erfaring med noen av disse rasene, men velkommen hit :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: om dette er rasene du ønsker å se nærmere på det så gjør du det. Man trenger ikke å være supermenneske for å eie en. Det er mange her i nabolaget som har BC som turhunder, og jeg regner ikke mitt nabolag som så veldig spesielt... Siden du ikke skal ha hunden før om et år eller to så har du god tid til å sette deg inn i rasene, hva de krever, og evt vurdere andre raser. Ønsker du tips om andre raser så kan du få det også her. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmms.. Før jeg kan komme med noen passende tilbakemelding lurer jeg på et par ting: Du skriver at du har hatt islandsk fårehund. Hadde du en eller flere, hvordan foregikk hundeholdet ditt med tanke på aktivisering og trening der, og hva ble synet ditt på akkurat den rasen etterhvert? Må også i samme slengen spørre om du har eller hadde små barn.

I likhet med bordercollien er jo også "islendingen" ment for mye aktivitet, så om du føler at det gikk kjempebra med islendingen ville jeg studert BC'en litt videre. Hadde selv BC en stund (og vært borti mange andre BC'er) og kan komme med noen erfaringer, men må vite om disse vil være relevante i ditt tilfelle, derfor spørsmålene. :P

Litt OT er bordercollien fantastisk til agility, og dette burde stå på lista over ting du skal aktivisere den med jevnlig, om den ikke skal brukes til gjeting. BC kan med noen forbehold være en god familiehund/kamerat, men tur i seg selv vil i mange tilfeller (ikke alle) ikke være nok for dem.

Kelpien kan jeg ikke uttale meg noe særlig om, men den er også hovedsakelig BRUKShund.

Må også bare nevne at BC'en jeg hadde ikke var interessert i gjeting overhodet. Den ga blaffen i både sau og andre dyr, men likte ikke når "menneskeflokken sin" var på to steder. Og dette var en BC etter aktive gjetere/brukshunder... Så det er store variasjoner mellom dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ble litt av en diskusjon etter jeg postet det her, he he. Men det er bra, bare fint å høre forskjellige synspunkter. Jeg må også si at det var noe god informasjon i diskusjonen, en del jeg hadde tenkt på allerede, og en del jeg ikke hadde. Som sagt, border collie(for eksempel), virker som en fin rase og en jeg tror jeg kan trives med.

Og for å svare på den siste posten her i tråden. Islandshund(traff på rasen først på et sted familien pleide å feriere in Danmark først), er flotte hunder det. Jeg deltok ikke på agility eller lignenende med han, dessverre. Men hadde mange fine år med en aktiv hund, og følte sjeldent at det var et problem :) Og ja, planlegger agility for framtidig hund, selv om det bare vil være en hobby.

Kommer til å se litt rundt på andre raser en de jeg nevnte også, så hvis noen har mulige forslag? Bare ingen noe særlig større enn en border collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ble litt av en diskusjon etter jeg postet det her, he he. Men det er bra, bare fint å høre forskjellige synspunkter. Jeg må også si at det var noe god informasjon i diskusjonen, en del jeg hadde tenkt på allerede, og en del jeg ikke hadde. Som sagt, border collie(for eksempel), virker som en fin rase og en jeg tror jeg kan trives med.

Og for å svare på den siste posten her i tråden. Islandshund(traff på rasen først på et sted familien pleide å feriere in Danmark først), er flotte hunder det. Jeg deltok ikke på agility eller lignenende med han, dessverre. Men hadde mange fine år med en aktiv hund, og følte sjeldent at det var et problem :) Og ja, planlegger agility for framtidig hund, selv om det bare vil være en hobby.

Kommer til å se litt rundt på andre raser en de jeg nevnte også, så hvis noen har mulige forslag? Bare ingen noe særlig større enn en border collie.

Bordercollie er en veldig flott rase, uten tvil. Men de krever sitt. Grunnen til at jeg spør om du har småbarn er at BC kan ha en tendens til å skulle "gjete" barna når de løper og leker, og/eller bli stresset av lydnivået. Derfor kan de komme til å hoppe etter dem osv.. Av de jeg har vært borti har dette vært mest tilfelle innendørs, og de har vært mer behersket med barna ute. At hunden ikke skal hoppe kan læres inn med nøye trening som med andre hunder selvfølgelig. :P De elsker som regel å leke, men det kan være lurt å sette klare grenser for når leken er over da de girer seg _veldig_ opp.

De er oppvakte hunder som følger nøye med på hva som foregår rundt seg, og farer lett opp når det skjer nye ting. Det er derimot ikke noe problem å bremse dem igjen. MEN, her kommer agility, bruks- og trening inn.. En rastløs BC over tid = en stressa BC = En støyete hund som vil fare opp i tide og utide og bli svært masete. Jeg hadde verdens mest kosete og lojale hund, løp alltid i nærheten når hun var løs, elsket tur i skogen og lek med familien. Hennes beste venn var mammas dachshund, men hun ble redd andre hunder fordi hun ble flydd på et par ganger.. Å trene henne var en drøm og hun lærte ting veldig raskt.

Desverre etterhvert hadde hverken jeg eller foreldrene mine mulighet/tid (sykdom/jobb/skole) til å trene henne ordentlig innenfor agility som hun var så glad i, og hun fikk ikke så mye tur hun skulle hatt. Hun ble gradvis mer stresset og masete, bjeffet konstant, hisset seg veldig opp ved lek, falt ikke helt til ro, og var oppe på alle fire med en gang noen beveget seg. Og hun fant ikke helt sin plass i flokken med de andre hundene. Vi var heldige og ble kjent med en som kunne overta henne som drev med både bruks- og agilitytrening med BC, og å møte henne en stund etter hun ble omplassert var et sjokk. Hun hadde blitt en ny hund, og overhodet i en flokk på tre som eneste tispe!

De andre jeg kjenner som driver aktivt med dem innenfor hundesport/gjeting forteller om rolige og harmoniske kosebamser innendørs, om enn "på alerten" hele tiden. Agility er jo aldri noe annet enn en hobby for hundeeier, men også i dette tilfellet en nødvendighet om man ikke kan stimulere hodet til hunden på annen måte, slik som de trenger. Islandshunden har jo et moderat aktivitetsbehov den også, men det kan virke som BC'en er hakket mer intens i personligheten. Nå er det endel år siden familien hadde BC, men det sitter ganske friskt i minnet.. og det er ingen tvil om at det er trist å se hunden gradvis bli sånn fordi man ikke kan gi den det man trenger.

Oioi... Dette ble kjempelangt... Beklager det.. :P Men da har du kanskje et litt utfyllende bilde om hvordan de KAN være. Som noen nevner er det veldig mange BC'er i omløp med forskjellig gemytt.. så å skulle finne en som passer din personlighet burde ikke være vanskelig. Likevel er dette en hund som trenger hjernetrim i tillegg til løpetur. T a en titt rundt på forumet for å se mer om andre raser. Her kommer jeg litt til kort. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og beklager at det tok så lang tid å svare.

Jeg har ikke barn, og det er ingen planer om noen for overskuelig framtid. Det er to katter som bor her, men de vokste begge opp med hunden jeg hadde. Så selv om det selfølgelig vil være noe jobb med å være sikker på at de og valpen kan bli vent til hverandre, skulle det ikke være et fullstendig sjokk. Og jeg har alerede noen planer om hvordan de kan bevege seg rundt leiligheten uten å bli plaget for mye av mulig framtidig valp :wub:

Oh jeg jobber med å finne ut om forskjellige raser, kan være noe interesant lesing rundt om kring. Var også oppe på Bjerke i gård, selv om jeg ikke fikk blitt der så lenge som jeg hadde tenkt. Men iallefall fikk jeg hilst på en australsk kelpie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...