Gå til innhold
Hundesonen.no

Mine fjærkledde


Sissi

Recommended Posts

Japp da må jeg vel skryte litt av min lille høneflokk også da :wub:

Usikker på alder men kyllingene mine er vel rundt 3-4 mnd nå.. begynner og bli "store" nå.. er Dverg Kochin alle sammen så det er ganske så søte og små i str.

Bildene tatt med mob. så litt så som så i kvalitet.. og copyrigheten kom med da jeg la dem først ut på et annet forum først.. dumme fotoknudsen vil ikke laste opp bildene mine i dag :wub:

Alle 5 tuppene.. hanen ville ikke bli med på bilde..

1881-060810093404.jpeg

mommo, ungene har gitt henne navnet etter mormor deres..

1881-060810093038.jpeg

Jojo, mommo og Olga..

1881-060810092315.jpeg

Minstejenta med sin kylling som hun selv har gitt navnet Jojo

1881-060810092913.jpeg

Olga, sjefen over alle sjefer... iallefall tror hun det!

1881-060810092723.jpeg

La meg presentere, eneste hane i flokken.. Ozo! guttungens favoritt dette.. lurer på hvorfor? :)

1881-060810091747.jpeg

Ekte Fuglehund! :wub:

1881-060810101203.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Takk :wub: jeg bare er blitt så glad i dem alle, kan sitte leeenge og bare se på dem, kjempe koselige dyr :D Har allerde så lyst på flere, Spesiellt slikehøns :wub: meeen jeg får ta det litt rolig nå i starten.. er litt skeptisk til naboene og hva dem vil si om dette.. Spesiellt nå når lille lille Ozo har startet og gale :wub: hehe han høres virkelig ut som han er i stemmeskifte.. Den ene naboen her lurte på om vi hadde tenkt og starte bondegård :o tror det var ment sarkatisk.. så.. om han blir en kjempe bråkhane får jeg vel til guttungens store sorg bytte han ut kanskje :D Vi er iallefall i gang og bygge eget lite hønsehus nå, så da er det kasnje plass til noen tupper til iallefall etterhvert :) Hvordan går det med sussex kyllingene forresten? har du dem enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det spretter noen silker ut av rugemaskinen min om tre uker. :wub:

Jaa, de er kjempekoselige dyr! HønseTV er sunt for sjelen. :wub:

DK-haner er ikke kjent for å være av den stillferdige typen, dessverre... De er små, men de galer ofte og skingrende, hehe.

Jeg har de to sussexene enda ja, de har det fint. :wub: Tror det må være noe rare gener i dem, for den ene har ihvertfall veldig sære vingespisser (de har utoverbøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyyysj må ikke si slikt! silker er noe av det søteste jeg har sett :wub:

hum.. jeg håper denne lille gutten bare er heeelt anneldes enn alle andre da :wub: spesiellt når det er bare EN hane i flokken og ingen andre haner og høre i området heller?

har du noen nye blider av sussexene nå ? høres merkelig ut med utoverbøyde vinger? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, silker er veldig søte. :wub:

Haner galer fordi de føler for det.. *flir*

Har ingen bilder av dem, får prøve å få tatt noen snart. De har hatt disse vingene hele tiden, er bare en "vipp" som ikke skal være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mange egg til ruging? etter stor silke eller dverg? og hvilken farger? :wub:

hm.. ja jeg har jo sett dem har vært litt rare i fjærdrakten sin når du sier det.. vet ikke om jeg tenker på det samme, men de var liksom ikke like "fine" som DK- kyllingene liksom.. mer "bustete" ? altså vingene lå ikke like tett innpå kroppen som man ser hos de fleste.. jeg syntes det så ut som vingene var flere nr for store hele tiden.. kan hende de jeg så er er normalt og den "vippen" du snakker om er noe heeelt annet hehe.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mange egg til ruging? etter stor silke eller dverg? og hvilken farger? :wub:

hm.. ja jeg har jo sett dem har vært litt rare i fjærdrakten sin når du sier det.. vet ikke om jeg tenker på det samme, men de var liksom ikke like "fine" som DK- kyllingene liksom.. mer "bustete" ? altså vingene lå ikke like tett innpå kroppen som man ser hos de fleste.. jeg syntes det så ut som vingene var flere nr for store hele tiden.. kan hende de jeg så er er normalt og den "vippen" du snakker om er noe heeelt annet hehe.. :)

Jeg har alt for mange silkeegg til ruging. :wub: Det gjenstår å se hva det blir av dem da, de fikk hard medfart i posten. Det skal være stor silke, men selv de er jo ikke store greiene.. Farger er litt usikkert, men antakelig blir de viltfargede eller hvite (mest sannsynlig noen av hver).

Jeg har ikke kikket SÅ nøye på sussexene altså, men noe feil med vingene er det på dem. De ser nesten litt for store ut ja. :wub: Men den bøyen på vingen er bare helt ytterst på vingespissen, en liten "fjon" som stikker ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flere bilder :)

minstejenta med kyllingen sin..

1008201012065425t34GKARKIH.jpg

10082010123127MIki5Bi3MH1x.jpg

jojo

1008201012312756ScIng41gaT.jpg

litt fjærstell må til..

1008201012312891EbWj6ryM8e.jpg

10082010123128xh5ts85unlsY.jpg

10082010123128Dma74Lj3T45p.jpg

10082010123127j1Ex7Hk2ew58.jpg

10082010123128E7sQAJR35Ul5.jpg

100820101231283o94ISjE5VCX.jpg

Litt irriterende hun måtte ha det strået i nebbet da.. hehe

10082010123127lr5tunSQj29Y.jpg

Må jeg vel vise frem noen andre fjærkledde som har flyttet hit da.. dette er i grunn mest min manns prosjekt , nemmlig Brevduer . De er unge enda.. litt dun har to av dem enda.Og en av dem har vært og flydd litt hos forgie eier, så derfor holder vi dem inne en stund til, holder på og bygge volier til dem nå, så de får luftet seg selv om de ikke får fly fritt enda.. noe vi gleder oss masse til.. :P

10082010123127my375lCS16vw.jpg

10082010123127Wd1jxRkD4p1T.jpg

10082010123127hD8Kv5Lug33I.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det nærmer seg! mangler fortsatt mye da.. dør.. enda et vindu på kortsiden der( mannen var ivrig og tette hele veggen i går, selv om jeg sa jeg skulle ha vindu der hehe) for mer naturlig lys.. hull i veggen på fremsiden til duene og liten luke nede til hønsa. Ellers må det jo tettes sikkelig i taket der.. legge belegg på gulvet, isolere litt og male.. osv osv.. MEEEn det nærmer seg og man får jo en ide om hvordan det blir nå :) Er litt småstolte da.. selv om en snekker hadde sikkert ledd så ser det iallefall ut som noe. verken jeg eller mannen har laget noe større enn et fuglebrett før liksom :) så må det jo ordnes utegård og sånn så klart :)

30082010114319rbX4SCDiPoX3.jpg?17

spent på resultatet iallefall :D kan liksom ikke se for meg det ferdig enda.. har jo holdt på noen mnd nå.. da tid strekker ikke helt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha! :) Det var i grunn ikke så vanskelig og sette opp, spesiellt ikke når jeg for det meste står og peker og mannen ordner :) Men så fikk vi penger av mamma :D , så derfor det lot seg gjøre og lage det, hvis ikke måtte de nok klart seg med litt mindre hus i vinter ja :D

I dag våknet jeg av galing fra Ozo.. ser på klokken, nøyaktig det samme som i går nesten 0753! tror han kan klokken altså.. for hveeer morgen er det samme greiene ca ti på 8 er han igang. Håper ikke naboene hører han noe særlig... jeg sover vegg i vegg med hønene da.. men så er det faktisk murvegg imellom.. den siden mot naboene er det bare uisolert plankverk med masse kvisthull i :) jaja nå er jo snart huset deres ferdig, og det blir isolert med glava.. så det burde jo kasnke hjelpe litt på bråk fra fjærkreka :D

Ellers har jeg lyst på par høner til i flokken nå.. føler jeg snart hadde hatt plass til noen til nå, helst av andre raser bare og prøve det ut også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Errrm.. *host* Du kan jo få tilbake den hostoverlevendehost sussexen hvis du vil? :P Det er en høne..

Hvis du har lyst på hjemmelaget mix av fønix og dverg med topplue så har jeg det og. :)

Forøvrig kan jeg godt ruge ut egg for deg hvis du finner noe langtveisfra du vil ha. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk :) trodde jo i grunn jeg ikke skulle få et hønsehus i orden i år.. at DK måtte overvintre i boden i vinter. Men siden jeg da får litt mer plass, kan jeg godt ta henne hit igjen, bare vente til huset er helt ferdig først? :P .. Og hvordan ser en mix av fønix og dverg med topplue ut? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint hus! Vi har også akkurat blitt ferdige med vårt nye hus, og det ser ganske hjemmelaga for å si det sånn. hehe. Med plast foran vinduene og greier. :) haha. Men det viktigste er jo at hønene har større hus som er tett.

Fikk selv 4 nye høns i forrigegårs, moro. Så man blir jo litt hekta. Nå er det nok, bor tross alt midt i et tettbebygd område.. hehe

Gleder meg til å se huset deres ferdig :P Og kjempeflotte duer forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint hus! Vi har også akkurat blitt ferdige med vårt nye hus, og det ser ganske hjemmelaga for å si det sånn. hehe. Med plast foran vinduene og greier. :) haha. Men det viktigste er jo at hønene har større hus som er tett.

Fikk selv 4 nye høns i forrigegårs, moro. Så man blir jo litt hekta. Nå er det nok, bor tross alt midt i et tettbebygd område.. hehe

Gleder meg til å se huset deres ferdig :) Og kjempeflotte duer forresten!

Djervekvinnen: Takk :aww: Ja kjempe morro med høns! bor i boligfelt vi.. så passer meg for og IKKE bli alt for hekta, men det er jeg ikke så flink til :P

Filmet lille gutt i hagen idag.. filmet med mobil og zoomet fra verandran vår så ikke mye til bilde kvalitet da. Men lyden av hn hører man meget godt! :):P

http://www.youtube.com/watch?v=ymDQhl3bc08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite søte Oso.. etter familemøte under middagen i kveld er det bestemt at lille bråkbøtten må vekk :console:

Jeg håper og finne et hjem til han eller kasnje få han byttet ut i en rolig voksen hane.. Hvis ikke er det jo øksa :console: som må til og det håper jeg at vi slipper :icon_cry: Men det er jo slik det er og ha høns.. Og regner jo med hvis man skal ha kyllinger etterhvert at det blir fort overskudd i haner. Bare han er vår første hane og guttungen sin, så betyr jo litt for oss og er jo ikke helt enig med tanken om slakting.. meeen kjenner meg så stresset av all denne galingen hans og naboer at det blir nok et hyggeligere hønsehold uten bråkbøtten vår desverre. Mulig han roer seg ned etterhvert.. men har jo ingen garanti for det.

Uasnett så blir det nok ikke annet enn høner her om jeg ikke finner den apsolutt rette hanen. Men fryjktelig synd og bare ha høner da.. hadde liksom gledet meg til neste års egen produserte kyllinger :ahappy:

Se så fin gutten begynner og bli nå! Han er litt mager syntes jeg. tror han er for opptatt av og være hane enn og huske og spise :console:

Og De er mitt i myting nå( skifter fjærdrakten) så ser han begynner og få sikkelig fine voksen fjær som glinser så fint nå :console: tror han ville/vil blitt en staslig hane etterhvert.

070920101723075GU4vK52CM53.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverghøns er ikke de rolige og stille typene dessverre, og det er hovedgrunnen til at småttiser ikke er min favoritt. Hanene galer høyt og skingrende og hønene er mer "på tuppa" enn de store. Klart, stor hane med små høner er heller ikke å anbefale, det kan jo skade de små.

Selv har jeg (hatt) store haner sammen med små høner, men de parret dem aldri, antakelig fordi de hadde nok på sin egen størrelse å ta av.

Du skulle gjerne fått en stor hane av meg altså (det er sikkert nok av dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha :wub:

Men det ser ut og kanskje ordne seg, blitt kontaktet av en som bor landlig på et småbruk som skal skaffe seg høns. Hun hadde virkelig lyst på Oso. ;) så nå krysser jeg fingerne for at han kanskje har funnet seg et godt hjem ;)

Takk for det dere begge to :getlost: men Hane blir det nok igjen.. må bare finne den rette :) har fått tips om hane av rasen Chabo, så får vi se om kanskje det kan være noe?

litt bilder tatt i går..

0809201018515664eAJNvIwB9I.jpg

08092010185156Ajx1h39bSt1W.jpg

08092010185156N6y4Bn168LbG.jpg

08092010185156D6X6Tk16J216.jpg

08092010185156QVYY5P2F5va9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...