Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lage godbiter av V&H?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Er det mulig? Tenkte på f.eks. å tørke på kjøkkenbenken, eller er ovnen best? Hmm, kanskje bare fryse små kuler?

Kom gjerne også med andre tips til enkle godbiter som faktisk kan brukes til å erstatte deler av måltidet. Det går rett og slett mye godbiter nå om dagen, og jeg innbiller meg at de ikke er like sunne som vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Oppbevares de i fryser da eller?

På hjemmesiden til Vom Hundematprodukter står snackspølsene under "våtfôr" (se nederst på siden i linken), så jeg tror det har begrenset oppbevaringstid andre steder enn fryseren.

Men samtidig står det at det kun selges i 10 kilos sekk, og det er vel ikke alle som har plass til det i en vanlig fryser.... :lol: Syns det var litt merkelig, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte v&h en epost, jeg. Spurte om konsistens på disse snackpølsene ligner vanlige grillpølser og kjøttpølser, så de er greie å skjære i terninger og skiver når tint. Og om de egna seg greit for tørking i stekeovnen. Så skal poste svaret her når det kommer.

Får jeg positivt svar på dette, så skal jeg jaggu insistere på at min forhandler tar inn disse :aww:

Jeg tok nettopp et brett grillpølsegodbiter ut av ovnen. Og selv om jeg får 360 godbiter utav ei standard pølse fra Gilde så det altså blir ganske små mengder pølse hver gang han får slikt (telte 30 skiver når jeg hadde skåret opp pølse nr2 - ikke innkludert de runde endestykkene, skjærer hver skive i 4 strimler, ergo 120 bittesmå pølsestenger til tørk, hvor hver strimmel deles i 3 når de brukes :)) - så går jeg heller for et sunnere alternativ om hunden liker de snackpølsene godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nettopp et brett grillpølsegodbiter ut av ovnen. Og selv om jeg får 360 godbiter utav ei standard pølse fra Gilde så det altså blir ganske små mengder pølse hver gang han får slikt (telte 30 skiver når jeg hadde skåret opp pølse nr2 - ikke innkludert de runde endestykkene, skjærer hver skive i 4 strimler, ergo 120 bittesmå pølsestenger til tørk, hvor hver strimmel deles i 3 når de brukes :aww:) - så går jeg heller for et sunnere alternativ om hunden liker de snackpølsene godt nok.

Hvordan tørker du disse pølsene egentlig? Hvor mye varme og tid i ovnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tørker du disse pølsene egentlig? Hvor mye varme og tid i ovnen?

Tar det alltid litt på feelingen i grunn.. Men hovedtrikset er jo ikke for høy varme. Man skal tørke, ikke steke.

Nå i dag, f.eks., med to grillpølser:

Hver pølse delt i ca 30 skiver, hver skive delt i fire staver - spredt utover bakepapiret på plata, så ingen biter berørte hverandre. Satte midt i ovnen på 85ish grader, over- og undervarme med varmluft. Fuglene vet hvor lenge det var.. Men det var ikke snakk om timesvis for å si det sånn, og heller ikke 5 minutter :aww: Mot slutten slo jeg av varmlufta, senka temperaturen ti grader, og putta ei flat tresleiv i døråpningen så det lufta litt ut av ovnen. Hvilken av de to teknikkene som er best, eller om det faktisk HAR noe for seg å kombinere? Aner ikke :)

Når de små pinnene/strimlene/stavene/hvamanennvilkalledem føltes tørre nok ut på utsida, men ikke harde enda, så tømte jeg alt utover en god lengde tørkepapir på kjøkkenbenken, rista det litt rundt og fremogtilbake på papiret så overflatefett skulle bli minst mulig igjen av. Og heiv alt i en liten plastboks som egner seg i fryseren. Tiner på bortimot null komma niks når man tar ut en liten dose for trening.

Tidligere har jeg også prøvd med tynnere pølseskiver, som jeg delte i 8 biter hver etter "kakestykke-metoden", altså formen ligna kakestykker, spisser mot midten av skiva. Og tørka dem slik, ferdig oppdelt. Følte det ble litt for tørt og sprøtt, liker bedre at de er tørka på utsiden som små pinner, men får en eller to saftigere brytekanter når jeg deler disse ferdigtørka pinnene i 3 før bruk. Men de små minikakestykke-greiene egner seg veldig fint i aktiviseringsleker og slikt da, tomflasker etc hvor det er dumt om ting kleber seg fast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra V&H angående snackpølsene:

Snackepølsene våre er frostvare og inneholder det samme kjøttet som våre andre produkter (også samme konsistens), men stappet i naturtarm. Pølsene fungerer best å gi frossent el halvtint. Fullstendig tint er tarmen seig og innholdet ganske bløtt og egner seg ikke til å dele opp i små biter.

Så de er nok ikke noe lettere å lage godbiter av enn de vanlige variantene fra v&h, nei.

Men jeg kan jo også føyte til et sitat fra et annet forum, hvor jeg etterlyste erfaringer om bindemidler når man lager godbiter basert på kjøtt:

"Jeg bruker maisenna som bindemiddel, med en del mel, en del veske (vann, vann/ blod) og en del kjøtt (bruker vom og hundemat), Kjører det til "suppe" og steiker det som pudding i vannbad. Syns maisennaen smuldret minst og holder formen best og i lomma og klisser ikke når den blir varm".

Jeg kan tenke meg det også er verdt å teste med mindre mel, og heller føye til litt egg som et sunnere bindemiddel.. Men åssen det virker inn på pudding-måten å steke det på aner jeg ikke, aldri laget pudding i noen som helst variant før. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden jeg fulgte denne oppskriften, men godbitene var kjempepopulær :getlost:

Vohdding 2

Fantastisk. De nederste bildene, av "puddingpølsa", ser ut som det perfekte emnet for godbitterninger. Tusen takk!

Hvordan formet du den pølserullen, forresten? Altså, noen spesiell type stekepose du brukte for å få til det der, mtp lukking og slikt uten at det lekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. De nederste bildene, av "puddingpølsa", ser ut som det perfekte emnet for godbitterninger. Tusen takk!

Hvordan formet du den pølserullen, forresten? Altså, noen spesiell type stekepose du brukte for å få til det der, mtp lukking og slikt uten at det lekker?

Pølsa er i en stor stekepose liggende i en stor ildfast form med vann, bare rullet sammen noen runder. Er like greit å bruke brødformer egentlig (i vannbad) bruker bare det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsa er i en stor stekepose liggende i en stor ildfast form med vann, bare rullet sammen noen runder. Er like greit å bruke brødformer egentlig (i vannbad) bruker bare det nå.

Ja, det høres i grunn likegreit ut. Får ta meg en handlerunde og se etter brødformer med lokk. Kjekt å ha i hus uansett det. Og svær ildfast form å lage vannbad i har jeg jo allerede.

Du venter til det har avkjølt seg med å velve det ut av forma da, eller funker det best å la den kjøle seg utenfor? Jepp, masse spørsmål. Men det er så arti å stå på kjøkkenet midt oppi det også "hva er lurest å gjøre nå..?" :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres i grunn likegreit ut. Får ta meg en handlerunde og se etter brødformer med lokk. Kjekt å ha i hus uansett det. Og svær ildfast form å lage vannbad i har jeg jo allerede.

Du venter til det har avkjølt seg med å velve det ut av forma da, eller funker det best å la den kjøle seg utenfor? Jepp, masse spørsmål. Men det er så arti å stå på kjøkkenet midt oppi det også "hva er lurest å gjøre nå..?" :getlost:

Trenger ikke lokk på brødformene og bruker vannbad i langpannen, den trenger ikke være opp hele formen- Lar dem stå til dem er avkjølt for da fester dem seg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage godbiter av kjøttdeig/kyllingkjøttdeig. Tipper VH kan brukes istedenfor i denne oppskriften.

Ca 400 g kjøttdeig, 2 egg, litt olje, rismel/soyamel til passe konsistens, litt soyamelk/vann, hvitløkspulver.

Legg bakepapir under og oppå og kjevle til ca halv cm tykkelse. Inn i ovn på 170 grader sånn cirka 20 min,

Se an hvor lenge bakepapiret skal være oppå. Skjær opp i terninger og la det tørke i ovnen på ettervarme og vifte.

Nå er vel VH mest sunt når det serveres rått, så jeg er litt skeptisk til sunnhetsgraden her - men det er muligens billigere enn kjøttdeig. (og lukter vel grusomt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage godbiter av kjøttdeig/kyllingkjøttdeig. Tipper VH kan brukes istedenfor i denne oppskriften.

Ca 400 g kjøttdeig, 2 egg, litt olje, rismel/soyamel til passe konsistens, litt soyamelk/vann, hvitløkspulver.

Legg bakepapir under og oppå og kjevle til ca halv cm tykkelse. Inn i ovn på 170 grader sånn cirka 20 min,

Se an hvor lenge bakepapiret skal være oppå. Skjær opp i terninger og la det tørke i ovnen på ettervarme og vifte.

Nå er vel VH mest sunt når det serveres rått, så jeg er litt skeptisk til sunnhetsgraden her - men det er muligens billigere enn kjøttdeig. (og lukter vel grusomt...)

I motsetning til.. hva av annet kjøtt du kan gi hunden? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke lokk på brødformene og bruker vannbad i langpannen, den trenger ikke være opp hele formen- Lar dem stå til dem er avkjølt for da fester dem seg ordentlig.

Ånei, trodde de burde dekkes til med lokk eller folie. Men okei, da vet jeg enda litt mer om veien til perfekt resultat, og det blir lettere å finne gode former uten å begrense for mye til de med lokk til. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I motsetning til.. hva av annet kjøtt du kan gi hunden? :)

Hva mener du med det? Skjønte ikke?

Har forresten prøvd med V&H i denne oppskriften og det lukta ikke blomster i huset etterpå akkurat, men Hr Hund digga godbitene. Litt ubetenktsomt av meg å bruke dem under fri ved fot trening - dvs jeg forer med godbiter konstant - ble jo meeeeengder av avføring dagen etterpå. Vi snakker meter altså. Så det blir nok i kraftigste laget, så bør gies i bittesmå biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Skjønte ikke?

Har forresten prøvd med V&H i denne oppskriften og det lukta ikke blomster i huset etterpå akkurat, men Hr Hund digga godbitene. Litt ubetenktsomt av meg å bruke dem under fri ved fot trening - dvs jeg forer med godbiter konstant - ble jo meeeeengder av avføring dagen etterpå. Vi snakker meter altså. Så det blir nok i kraftigste laget, så bør gies i bittesmå biter.

Trodde V&H ga mindre avføring jeg, enn f.eks. tørrfór. Det er nå ihvertfall min erfaring.

Men du byttet kanskje ikke ut måltidet med godbitene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Skjønte ikke?

Jeg mente at kjøtt generelt taper seg ved varmebehandling :P

Har forresten prøvd med V&H i denne oppskriften og det lukta ikke blomster i huset etterpå akkurat, men Hr Hund digga godbitene. Litt ubetenktsomt av meg å bruke dem under fri ved fot trening - dvs jeg forer med godbiter konstant - ble jo meeeeengder av avføring dagen etterpå. Vi snakker meter altså. Så det blir nok i kraftigste laget, så bør gies i bittesmå biter.

Men om du ikke kuttet ned på matmengden, så totalsummer ble litt vel mye den dagen, så kan jo det som nevnt over her være en naturlig årsak til all avføringa.

Eventuelt, kanskje han ikke går så godt overens med maisenna?

Min hund har ikke reagert noe på disse godbitene hvertfall. Har laget både med v&h nr33 og med kyllingkjøtt.

Bittesmå biter bruker jeg uansett :D Så smått jeg er i stand til å håndtere, både det å få delt det opp uten å mose, og å få plukket med fingrene etterpå. Men det blir jo fort en god mengde likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
    • Nå er jeg (enn så lenge) såpass heldig at jeg ikke betaler strøm der jeg leier, så det kan jeg leve med! 🤭 Takk for alle svar! 😃 Det er jo tydelig at vom er "råbillig" kontra tørrfôr+vomkuler, så da har vi en fremtidsplan. Nå skal vi først bruke opp den 12kg sekken og 6kg SMAAK jeg kjøpte før jeg begynte å regne på dette 🤪
    • Ååh..lille Odin!! Vi savner han💖
    • Jeg møtte en gårdshund på tur i dag, som jeg hilste på. Jeg er i ferd med å bli hun gærne nabodama som nærmest løper etter hunder for å hilse på. Jeg gråt etter at vi gikk videre, hver vår vei. I morgen er det ett år siden jeg tok farvel med Odin. Bakgrunnen på mobilen min er et av de siste bildene jeg tok av ham. 
    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...