Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom & Hundemat - hvordan regne ut mengde


Synnikken

Recommended Posts

Nå har jeg brukt nesten 4 timer på å gå igjennom absolutt all info jeg har om råfôring, og ikke en eneste plass finner jeg noe om blodmangel pga for lite protein. Jeg finner faktisk ikke en eneste referanse til minimum 30% OE fra protein heller, kun når jeg ser hva som anbefales på tørrfôr. Og tom umb + umb anbefaler mer fett til høyaktive hunder, ikke mer protein ...

Og selvsagt har tørrstoffmengden noe å si, når du fjerner vannet fra V&H øker jo proteinmengden (ikke fett, da det ikke er vannløselig) ergo får hunden i seg mer enn nok protein. Husk at analysen er basert på kalorier og OE pr kg, og når du da fjerner vannet, vil både antall kalorier og OE øke på tørrstoffet, da det ikke er vannet ut lenger.

Så om du har info om at hunder må ha minimum 30% OE fra protein når de råfôres vil jeg gjerne ha det, fagstoff leser jeg uten prob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Det står dette på Vom og hundemat AS sin hjemmeside:

Vom og Hundemat A/S produserer og selger våtfor til hund basert på vom,kylling,laks og innmat. Foret er tilsatt vitaminer og mineraler som er essensielle for hundens velvære. Dette foret passer for alle typer hunder, men er ypperlig for brukshunder og høyprestasjonshunder.

Så det er ekstra bra til bruks og høyprestasjonshunder (disse ekstreme huskyene blant annet), men kan også brukes av alle type hunder.

Burde det ikke ha vært mer fokus på Sprint typen og reklamert mer tydelig for denne, hvis denne skulle vært den "riktige" varianten for flesteparten? I mine øyne er alle typene likeverdige ut ifra siden dems.

Kan godt forstå at hunder som legger lett på seg, og som har lav forbrenning vil ha bedre utbytte av Sprint som er magrere.

Det er fordi vom og hundemat opprinnelig (og fremdeles?) var et fór for hundekjørere. I tillegg er fett rimeligere for produsenten enn protein.

Jeg siterer V&H igjen. Dette har altså vom og hundemat selv skrevet, i en brosjyre jeg har.

Sprint

Kylling, storfevom, okselever, laks og egg. Vitaminisert.

Sprint er den mest proteinrike blandingen fra Vom og Hundemat. Som i Valpefôr er også her blandet innmat fjernet, men sprint inneholder enda mer okselever i tillegg til også å være tilsatt egg. Dette resulterer i en blanding med hele 32% av omsettelig energi fra protein. Sprint inneholder et meget gunstig proteinnivå for aktive hunder og egner seg svært godt til hunder som brukes til jakt, hundekjøring, lurecoursing, baneløp og agility.

Ved kun bruk av animalske råvarer er også proteinkvaliteten meget god. Godt proteinnivå sikrer lav skadefrekvens i muskulaturen og gode blodverdier.

Siden proteiner inneholder halvparten så mange kalorier som fett er sprint paradoksalt nok et magrere fôr enn hundemat og hundemat m/laks. Fôring med sprint er derfor ikke like hensiktsmessig ved foring av hunder under ekstreme forhold hvor kaloriforbruket krever en høyere energitetthet i fôret. Men som er fôr i opptreningsfasen er sprint førstevalget!

Kjapt spm, hva anser du som en "bitteliten" mengde fôr?

Sheltien min på 8 kg trenger 2% av vekten (når hun er fullvoksen, nå er hun valp, men blir ikke noe særlig tyngre). Dette tilsvarer 160 gram fór, og det er bittelite i mitt hode :icon_redface:

Tenk på mine stakkarer da, som har spist vitaminisert kyllingvarianten i 3 år nå. Uten å ha hverken død eller vist noen feil på blodprøver (og Nirm har tatt nok av de).

Blodmangel vises ikke på normale blodprøver, man må spesielt be om at de utelukker subklinisk anemi. :icon_redface:

Nå har jeg brukt nesten 4 timer på å gå igjennom absolutt all info jeg har om råfôring, og ikke en eneste plass finner jeg noe om blodmangel pga for lite protein. Jeg finner faktisk ikke en eneste referanse til minimum 30% OE fra protein heller, kun når jeg ser hva som anbefales på tørrfôr. Og tom umb + umb anbefaler mer fett til høyaktive hunder, ikke mer protein ...

Og selvsagt har tørrstoffmengden noe å si, når du fjerner vannet fra V&H øker jo proteinmengden (ikke fett, da det ikke er vannløselig) ergo får hunden i seg mer enn nok protein. Husk at analysen er basert på kalorier og OE pr kg, og når du da fjerner vannet, vil både antall kalorier og OE øke på tørrstoffet, da det ikke er vannet ut lenger.

Så om du har info om at hunder må ha minimum 30% OE fra protein når de råfôres vil jeg gjerne ha det, fagstoff leser jeg uten prob.

Jeg spør og grever fra mamma for hvert spørsmål du stiller :hmm:

Det er ikke bare mengden OE fra protein som er problemet, hovedproblemet er tydeligvis forholdet mellom protein og fett. Forholdet vil ikke endres selv om man fjerner vannet. 30-40% av energi skal komme fra protein, og resten fra fett (og evnt. karbohydrater).

Forholdet i energikilder gjelder både for tørrfór og rått fór.

Kan godt henvise til tungleste engelske veterinær artikler jeg, men jeg skjønner dem ikke selv :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien min på 8 kg trenger 2% av vekten (når hun er fullvoksen, nå er hun valp, men blir ikke noe særlig tyngre). Dette tilsvarer 160 gram fór, og det er bittelite i mitt hode :icon_redface:

Bittelite i mitt hode også, som har mynder. Men forøvrig har du lett og elegant unnlatt å svare på mine tidligere spm ang dette med mat og mengde.

Jeg spør og grever fra mamma for hvert spørsmål du stiller :icon_redface:

Nå syntes jeg mamma selv burde komme på banen her. For jeg opplever at alt du skriver og svarer er mamma-snakker-gjennom-sitt-barn. Og det burde mamma selv kunne stå for, ikke sende "barnet" for å stå imot alle mot-argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelite i mitt hode også, som har mynder. Men forøvrig har du lett og elegant unnlatt å svare på mine tidligere spm ang dette med mat og mengde.

Det er fordi jeg ikke kan svare på det, og at jeg føler at du selv kan lese det generelle jeg skriver i stedet for å gå inn på detaljer. Håper ikke det gjør noe :icon_redface:

Nå syntes jeg mamma selv burde komme på banen her. For jeg opplever at alt du skriver og svarer er mamma-snakker-gjennom-sitt-barn. Og det burde mamma selv kunne stå for, ikke sende "barnet" for å stå imot alle mot-argumenter.

Hun har ingen interesse av å sitte på forum og skrive til folk som uansett ikke vil endre mening :icon_redface: Er bare jeg som er så rar :hmm:

Edit:

Jeg har ikke sett et eneste argument mot sprint. Er det en spesiell grunn til at dere nekter å bruke det? :hmm:

Hvordan vet dere at hundene ikke har blodmangel og yter maksimalt, uten å ha prøvd annet fór eller tatt blodprøver spesielt for å utelukke subklinisk anemi (yes, jeg husket det!)?

Jeg er bare nysgjerrig :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi jeg ikke kan svare på det, og at jeg føler at du selv kan lese det generelle jeg skriver i stedet for å gå inn på detaljer. Håper ikke det gjør noe :icon_redface:

Du skrev:

Med så lite protein som det er i de "vanlige" variantene av V&H, vil ikke en mynde få nok i de "små" mengdene den spiser. :hmm:

Jeg spør:

Hvor mye er små mengder mat? 1 kg? 2 kg? 3 kg?

Og da regner jeg med at du kan svare siden du kom med en "påstand" ang mynder.

Hun har ingen interesse av å sitte på forum og skrive til folk som uansett ikke vil endre mening :icon_redface:

Jeg har allerede sagt noe om det:

Kjære deg, jeg har ingen problemer med å tilegne meg ny kunnskap,

Så hvis mamma har hold i det hun sier burde hun kanskje være intr i å dokumentere det på et forum, ikke bare kaste det ut via "barnet".

Jeg har ikke sett et eneste argument mot sprint. Er det en spesiell grunn til at dere nekter å bruke det? :hmm:

Jeg har ikke sagt noe om at jeg nekter å bruke Sprint. Jeg har faktisk ikke sagt noe om Sprint i det hele tatt. Men vil du vite: jeg bruker det ikke fordi det inneholder fisk og egg og det er noe jeg foretrekker tilsette selv, og da villfisk, ikke oppdrett, helst øko-egg, og mengden av det.

Hvordan vet dere at hundene ikke har blodmangel og yter maksimalt, uten å ha prøvd annet fór eller tatt blodprøver spesielt for å utelukke subklinisk anemi (yes, jeg husket det!)?

Nei det vet jeg ikke. Akkurat som jeg ikke vet om de har fx HD eller AD. Det er "ting" som er mer eller mindre fraværende i min rase så hvorfor skal jeg lete etter det? Så fremt man ikke mistenker ting & tang ser jeg ingen grunn til å undersøke i hue og ræ.... Mine hunder fungerer aldeles utmerket på det fòret de får, de yter maks, de ligger (lå, da de nå er for gamle) i toppsjiktet av løpsmynder, ingen sykdom, ingen uhumskheter. Hvorfor i all verden skal jeg da sjekke for kanskje-ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt: I V&Hs brosjyre står det at en voksen hund skal ha 2% av vekten sin og at valper skal ha betydelig mere eller noe i den duren. Men hvor mye er betydelig mere? :icon_redface: Er det 4% da eller? Eller skal man gå utifra hvor mye den kommer til å veie som voksen og ta 2% av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt: I V&Hs brosjyre står det at en voksen hund skal ha 2% av vekten sin og at valper skal ha betydelig mere eller noe i den duren. Men hvor mye er betydelig mere? :icon_redface: Er det 4% da eller? Eller skal man gå utifra hvor mye den kommer til å veie som voksen og ta 2% av det?

Er veldig individult hva hunder trenger og hvor mye de forbrenner... Kita veier 54kg og skulle hatt 1,08kg om dagen ho få 1kg. Aimee veier 47kg så ho skulle hatt 0,94 men ho får 2kg...

Men skal regne ut fra hva den kommer til å veie som voksen :icon_redface:

Liita veier 31,5kg og spiser 1,5kg om dagen :hmm: Nanti på 33,8kg spiser 2,6l tørrfôr (++) og 500g V&H :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig individult hva hunder trenger og hvor mye de forbrenner... Kita veier 54kg og skulle hatt 1,08kg om dagen ho få 1kg. Aimee veier 47kg så ho skulle hatt 0,94 men ho får 2kg...

Men skal regne ut fra hva den kommer til å veie som voksen :hmm:

Liita veier 31,5kg og spiser 1,5kg om dagen :whistle: Nanti på 33,8kg spiser 2,6l tørrfôr (++) og 500g V&H :icon_redface:

Ok :icon_redface: Da var det bare å regne da *verdens dårligste i matte* :hmm: Hvordan finner man egentlig 2% ut av 4 kg? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelite i mitt hode også, som har mynder. Men forøvrig har du lett og elegant unnlatt å svare på mine tidligere spm ang dette med mat og mengde.

Nå syntes jeg mamma selv burde komme på banen her. For jeg opplever at alt du skriver og svarer er mamma-snakker-gjennom-sitt-barn. Og det burde mamma selv kunne stå for, ikke sende "barnet" for å stå imot alle mot-argumenter.

Nå har det seg sånn at "mamma" her bare svarer på det "paws" spør om. Hun snakker ikke gjennom sitt barn, "paws" snakker helt for seg selv. Grunnen til at hun refererer så ofte til "mamma" er fordi at hun er veterinær og kan svare på ting mye bedre en "paws" kan selv.

Nå syntes jeg at dere skal slutte å være så kjipe her. Hun prøver jo bare å lære dere litt, så ta det som en lærdom istede for å se ned på det.

Og selv om hunden din ikke har merket noe til det, så betyr ikke det at det ikke gjør noe. Det må spesielle prøver til for å vise blodmangel og jeg har sett flere eksempler på de som fôrer hundene sine med rema mat og ser ingenting galt med det fordi de ikke har merket noe på hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at man skulle regne 4% av voksen vekt til valp, men at man selvfølgelig tilpasser det. Men det gjør man jo uansett.

Selv gir jeg Tinka 125g, selvom hun skal ha 120g. Men nå er hun i lite aktivitet, så når båndtvangen er ferdig, så må jeg nok fore mye mer. Så de 2% er virkelig bare veiledende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodmangel vises ikke på normale blodprøver, man må spesielt be om at de utelukker subklinisk anemi. :icon_redface:

Både Nirm og Lyng har tatt slike prøver. Når man sjekker hele hunden og screener alt så tar man også de blodprøvene. Blodmangel kan gi mange symptomer og derfor er det ganske vanlig å ta på hunder med litt rare symptomer. I alle fall av veterinærene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da regner jeg med at du kan svare siden du kom med en "påstand" ang mynder.

Beklager hvis jeg kom med en påstand uten hold. Stemmer det ikke at mynder er sprintere, og dermed løper korte distanser?

Så hvis mamma har hold i det hun sier burde hun kanskje være intr i å dokumentere det på et forum, ikke bare kaste det ut via "barnet".

Nå er det faktisk jeg som spør om hjelp, ikke henne som "tvinger" meg til å skrive for henne. Hun har ingen interesse av å diskutere dette, det er det jeg som har. :hmm:

Jeg har ikke sagt noe om at jeg nekter å bruke Sprint. Jeg har faktisk ikke sagt noe om Sprint i det hele tatt. Men vil du vite: jeg bruker det ikke fordi det inneholder fisk og egg og det er noe jeg foretrekker tilsette selv, og da villfisk, ikke oppdrett, helst øko-egg, og mengden av det.

Men jeg har tolket det sånn, siden du har argumentert for de andre variantene, og ikke begrunnet hvorfor du bruker dem fremfor sprint. :icon_redface:

Nei det vet jeg ikke. Akkurat som jeg ikke vet om de har fx HD eller AD. Det er "ting" som er mer eller mindre fraværende i min rase så hvorfor skal jeg lete etter det? Så fremt man ikke mistenker ting & tang ser jeg ingen grunn til å undersøke i hue og ræ.... Mine hunder fungerer aldeles utmerket på det fòret de får, de yter maks, de ligger (lå, da de nå er for gamle) i toppsjiktet av løpsmynder, ingen sykdom, ingen uhumskheter. Hvorfor i all verden skal jeg da sjekke for kanskje-ting?

Jeg har da ikke sagt at dere skal sjekke i hue og ræva? :hmm: Jeg spurte hvordan dere kan vite at hundene får det de trenger gjennom fóret, uten å sjekke det? Men jeg skjønner at dere stoler på at hundene er friske, når de ser friske ut.

Men en GD spiser ikke 160g V&H om dagen, men 1kg ++++... Hvor store mengder skal til for at det dekker behovet for protein??

Huskyer og andre hunder som blir brukt svært hardt, sliter med å holde vekta under de ekstreme anstrengelsene. Det er grunnen til at man tillater seg å kutte ned på innholdet av protein. :icon_redface:

Jeg har aldri ment å såre eller tråkke noen på tærne. Jeg beklager sterkt hvis dette har vært tilfelle! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien min på 8 kg trenger 2% av vekten (når hun er fullvoksen, nå er hun valp, men blir ikke noe særlig tyngre). Dette tilsvarer 160 gram fór, og det er bittelite i mitt hode :hmm:

Og som du kanskje har fått med deg, så må gjerne små hunder ha mer enn 2% og store mindre enn.. Vent og se hvor mye du trenger. Og hvor mye ville den fått av tørrfôret dere nå bruker?

Jeg spør og grever fra mamma for hvert spørsmål du stiller :icon_redface:

Fint det! Men hvorfor gidder hun å svare deg, når hun ikke gidder å svare "oss" ? Og om hun er så innmari sikker på at hun har rett, og vi andre stabeister tar feil, hvorfor har hun ikke slengt en haug med dokumetasjon til deg for å bli "kvitt" oss?

Det er ikke bare mengden OE fra protein som er problemet, hovedproblemet er tydeligvis forholdet mellom protein og fett. Forholdet vil ikke endres selv om man fjerner vannet.

Nix, tar man vekk vannet vil selvsagt forholdene endre seg, når måleenhenten er tatt pr kg fôr, og ikke pr tørrstoffmengde. Om man tar et kg tørrfôr og tilsetter like mye vann som det er i V&H, og så tar og måler EO osv fra et kg av den massen, blir det helt andre tall enn om man analyserer det helt tørre fôret!

30-40% av energi skal komme fra protein, og resten fra fett (og evnt. karbohydrater).

Forholdet i energikilder gjelder både for tørrfór og rått fór.

Som sagt, jeg vil gjerne se kilder på dette.

Kan godt henvise til tungleste engelske veterinær artikler jeg, men jeg skjønner dem ikke selv :icon_redface:

Ja takk :hmm: Helst linker, men om ikke, vil jeg ha navn på forfatter, forlag og utgivelsesdato :hmm:

Og ang siteringa di fra V&H, så kan man ikke bare plukke uthevelser og si at de setningene er det eneste rette. Man skal lese alt under ett, og da er sprint er fôr med mindre fett og mer protein, som funker fint i opptreningsfasen, men ikke på maks ytelse, da det blir for lite fett. Fett er nemlig den beste energikilden. INGEN steder hos V&H står det noe om blodmangel og anemi hos hundene, og om det virkelig er så at hunder så lett får anemi pga manglende protein, så skulle man jo tro at det droppet død kjørehunder over hele Norge titt og ofte pga dette, og dermed ville V&H måtte endre sine oppskrifter ELLER gått konk.

Spør mor di om ketose(diett).

Jeg finner heller ikke noe om at proteinmangel gir anemi på de store tørrfôrmerkene sine sider heller, og de jeg sjekket oppgir dessverre ikke OE fra fôret heller. Vet mor di hvor man får tak i slike analyser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at "mamma" her bare svarer på det "paws" spør om. Hun snakker ikke gjennom sitt barn, "paws" snakker helt for seg selv. Grunnen til at hun refererer så ofte til "mamma" er fordi at hun er veterinær og kan svare på ting mye bedre en "paws" kan selv.

Nå syntes jeg at dere skal slutte å være så kjipe her. Hun prøver jo bare å lære dere litt, så ta det som en lærdom istede for å se ned på det.

Og selv om hunden din ikke har merket noe til det, så betyr ikke det at det ikke gjør noe. Det må spesielle prøver til for å vise blodmangel og jeg har sett flere eksempler på de som fôrer hundene sine med rema mat og ser ingenting galt med det fordi de ikke har merket noe på hunden...

Er du mamma?

Isf tar du f.. meg den STORE kaka her :icon_redface:

Jeg tar av meg hatten for det Paws (ref fra mamma) kan lære meg etter en årrekke med egen erfaring, klart jeg gjør :icon_redface:

Det har ikke slått deg at Paws kanskje kan lære noe av andres erfaring? At også mamma kan lære noe av andre, vet eller ikke. Det finnes vet'er med samme erfaring som meg, men de vet kanskje ikke hva de gjør de eller...?

Ingen har vært kjipe med Paws her, med mindre det å ikke være enige i alt som blir sagt, ref fra mamma, er å være kjipe da.

Nei, jeg har ikke merket noe på minE hundER, ca 10 stk ++ over en 8-års periode med aktiv løpstrening/deltagelse samt en haug med venners hunder, men klart, de har nok blodmangel hele bunten :whistle:

Og hva i hule får deg til å tro at vi ikke sjekker våre hunder selvom vi ikke leter etter blodmangel spesifikt? Tror du virkelig en aktiv løpshund aldri sjekkes hos en vet?

Rema-mat du, jammen erru god...

Men bare nysgjerrig: hvordan har du funnet at det er blodmangel på flere eks siden ikke eier har sett at det kan være noe galt med hunden og det må en spes prøve til for å finne ut dette? Er det en standard test du tar på hunder som i utgangspunktet ikke feiler noe?

Beklager hvis jeg kom med en påstand uten hold. Stemmer det ikke at mynder er sprintere, og dermed løper korte distanser?

Mynder er både sprintere og kan løpe langt og lenge, det kommer an på hva de skal.

Nå er det faktisk jeg som spør om hjelp, ikke henne som "tvinger" meg til å skrive for henne. Hun har ingen interesse av å diskutere dette, det er det jeg som har. :hmm:

Nei, det håper jeg da virkelig ikke. Men så påståelig som hun er, ref svar via deg, burde hun hatt interesse av å diskutere det, ikke bare si type jeg er kjip med deg fordi jeg spmstiller det du ref fra henne.

Men jeg har tolket det sånn, siden du har argumentert for de andre variantene, og ikke begrunnet hvorfor du bruker dem fremfor sprint. :whistle:

Da har du tolket feil. Jeg har kun sagt hva jeg bruker, ikke argumentert for dem, og sagt at mine hunder funker, og har funket, på dem. Begrunnet hvorfor jeg ikke bruker sprint gjorde jeg i forrige innlegg. Og det er ikke dermed sagt at det er noe feil med sprint, men derfor bruker ikke jeg det.

Jeg har da ikke sagt at dere skal sjekke i hue og ræva? :hmm: Jeg spurte hvordan dere kan vite at hundene får det de trenger gjennom fóret, uten å sjekke det? Men jeg skjønner at dere stoler på at hundene er friske, når de ser friske ut.

Nei, det har du ikke sagt rett ut, men du insinuerer at vi ikke vet en dritt siden vi ikke sjekker dem for det du (mamma) mener vi burde sjekke dem for. De funker optimalt på det de får, derfor tror jeg at de får det de trenger. Så fremt det ikke vises noen kliniske tegn på sykdom og/eller mangler på mine ser jeg ingen grunn for å forsøke finne noe på bakgrunn av hva "noen" mener mine hunder lider av.

Jeg har aldri ment å såre eller tråkke noen på tærne. Jeg beklager sterkt hvis dette har vært tilfelle! :hmm:

Der tror jeg heller aldri du har ment og jeg har heller ikke oppfattet det slik. Mine tær er iaf veldig inntakte fremdeles :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en debatt over flisespikkeri... Tror vi har forstått at du bare vil det beste for bikkjene dine Tøfflus, og jeg tror ikke noen her er mer åpen for å lære enn Paws. Jeg tolker det iallefall som om du føler deg rimelig støtt over andres påstander, og føler behov for å beskytte deg og ditt (spesielt i forhold til dele-opp-i-quote-argumentering hvor alt virkelig skal svares på). Ingen fare, ingen som tror at bikkjene dine er sjuke. Paws kommer med råd og synspunkter, vil du ikke ha de så kan du heller bare si det? :icon_redface: I stedet for å dra det ut til en merkelig smørje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, for en debatt over flisespikkeri... Tror vi har forstått at du bare vil det beste for bikkjene dine Tøfflus, og jeg tror ikke noen her er mer åpen for å lære enn Paws. Jeg tolker det iallefall som om du føler deg rimelig støtt over andres påstander, og føler behov for å beskytte deg og ditt (spesielt i forhold til dele-opp-i-quote-argumentering hvor alt virkelig skal svares på). Ingen fare, ingen som tror at bikkjene dine er sjuke. Paws kommer med råd og synspunkter, vil du ikke ha de så kan du heller bare si det? :icon_redface: I stedet for å dra det ut til en merkelig smørje.

Be my guest, Lagrange, be my guest og deretter :icon_redface:

*makan til ordet-jeg-ikke-bør-skrive*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnes det noen andre kilder til anemi hos hund pga råfôring? Annet enn mammaen til Paws. Som er da en helt anonym dyrlege, og det er ikke alle av oss som anser dyrleger som spesialster på ernæring annet enn å selge tørrfôr fra egen hylle. Det er jo en ganske alvorlig påstand at et fôrtype fører til sykdom/mangel hos hunder, og det hadde vært greit og sett dokumentasjon på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mamma?

Isf tar du f.. meg den STORE kaka her :icon_redface:

Jeg tar av meg hatten for det Paws (ref fra mamma) kan lære meg etter en årrekke med egen erfaring, klart jeg gjør :hmm:

Det har ikke slått deg at Paws kanskje kan lære noe av andres erfaring? At også mamma kan lære noe av andre, vet eller ikke. Det finnes vet'er med samme erfaring som meg, men de vet kanskje ikke hva de gjør de eller...?

Ingen har vært kjipe med Paws her, med mindre det å ikke være enige i alt som blir sagt, ref fra mamma, er å være kjipe da.

Nei, jeg har ikke merket noe på minE hundER, ca 10 stk ++ over en 8-års periode med aktiv løpstrening/deltagelse samt en haug med venners hunder, men klart, de har nok blodmangel hele bunten :icon_redface:

Og hva i hule får deg til å tro at vi ikke sjekker våre hunder selvom vi ikke leter etter blodmangel spesifikt? Tror du virkelig en aktiv løpshund aldri sjekkes hos en vet?

Rema-mat du, jammen erru god...

Er ikke du en voksen dame du da? Minner meg mer om en 14 åring som skriver her. Blir ganske irritert på måten du svarer, å behandler folk på.

Jeg er faktisk ikke mamma her, er 18 år da mann. Jeg er jo bare enig i hva "paws" sier, og jeg syntes at du/dere som voksne individer heller burde forstå mer enn å være sur og grinete til alt. At hun ser opp til moren sin har dere ingenting med. Jeg ser også opp til moren min, som helt klart kan mere om hunder enn jeg kan. Hun har studert hunder og er utdannet hundeinstruktør. Ja, alle har sine egne meninger om hvordan man fôrer hundene sine, og alle står på sitt at deres metode er riktig. Så bra for dere da at det har funket hos dere da! Men for å rette opp i feilen for de som faktisk har hatt store problemer med blodmangel på hunden sin, så ville "paws" her bare fortelle litt om de forskjellige typene. Iallefall slik som jeg har forstått det.

Åjada, jeg kjenner mange jeg.. Som nekter å bytte fôr til hunden sin fordi fôret de kjøper på rema ikke har laget noe problem for de. Så dette er ikke noe jeg bare finner på.

Skjerp dere da, voksne mennesker du liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnes det noen andre kilder til anemi hos hund pga råfôring? Annet enn mammaen til Paws. Som er da en helt anonym dyrlege, og det er ikke alle av oss som anser dyrleger som spesialster på ernæring annet enn å selge tørrfôr fra egen hylle. Det er jo en ganske alvorlig påstand at et fôrtype fører til sykdom/mangel hos hunder, og det hadde vært greit og sett dokumentasjon på det.

Ville bare si at det er mange fôr typer som kan føre til sykdom og mangler. Selvfølgelig vil jo ikke de som lager fôret opplyse det, men så er det sånn da at kanskje et fôr som passer for deg og dine hunder, kanskje ikke passer for meg og mine hunder. Som jeg bytter ut fôr med en gang jeg ser uvanlig mye håravfall og/eller flass, at hunden blir uvanlig tynn, eller slapp, også bruker jeg forskjellig fôr til hver av hundene. Så her i huset har mine hunder fôr tilpasset til deres behov, ingen får det samme. Og selvfølgelig så er det ikke alle hunder som passer til samme fôr type, så dermed kan noens måte å råfôre hunden sin, være helt feil for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'snip*

Voksen nok til ikke ukritisk ta alt for god fisk når egenerfaring, gjennom mange år sier noe annet. Og voksen nok til både å spm dette samt gjerne ta imot ny kunnskap, men det fordrer at man kan dokumentere det man sier/forteller, ikke bare sånn er det. Et minimum av de spm jeg har stilt er blitt besvart.

Det er mange her med stor kunnskap om emnet, som også har dokumentert det. Ingen har vært sur og grinete på Paws, men bedt om dokumentasjon på at fx V&H kan føre til blodmangel.

Og syntes du det er fjortis, be my guest du også…

For øvrig signerer jeg både Tulip’s og Nirm’s innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et diskusjonforum, så folk må jo få lov til å spørre etter begrunnelse om ting som skrives her.

Vi vil jo ha "sannheten" i diskusjonen frem.

Hvis vi hadde vært korttenkt og det var det hadde det ikke vært noen form for ting å diskutere. . Men det er jo ikke slik vi skal være her. Vi ønsker bekreftelse på HVOR "paws" sin mor har denne informasjonen fra. Alle kan ha feil, eller ting kan være endret på slik at informasjonen de har skulle vært fornyet.

At folk stiller masse spørsmål uten å få svar kan jeg skjønne er frustrerende når det er ett såpass "følsomt" tema som fôring. Vi vil jo kjæledyrene våre det beste.

Kunskap er til for å deles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen nok til ikke ukritisk ta alt for god fisk når egenerfaring, gjennom mange år sier noe annet. Og voksen nok til både å spm dette samt gjerne ta imot ny kunnskap, men det fordrer at man kan dokumentere det man sier/forteller, ikke bare sånn er det. Et minimum av de spm jeg har stilt er blitt besvart.

Det er mange her med stor kunnskap om emnet, som også har dokumentert det. Ingen har vært sur og grinete på Paws, men bedt om dokumentasjon på at fx V&H kan føre til blodmangel.

Og syntes du det er fjortis, be my guest du også…

For øvrig signerer jeg både Tulip’s og Nirm’s innlegg

Nei, det er måten du svarer på å blir sur. Selvfølgelig er dette en plass hvor man skal dele erfaring, og meninger. Men å gå i person angrep er bare tull. Du kunne uttalt deg på en annen måte.

V&H har vert dårlig å informere til dere brukere, og forhandlere, og ingen kan klandre dere for det.

Også er det sånn at det ikke er noen som har sagt her at V&H fører til blodmangel, men feil bruk av det og feil type kan føre til det. Som sagt på enkelte hunder, det er flott at dere ikke har merket noe til det. Men det er noen der ute som har fått merke det, ikke bare av V&H, men også av andre fôr typer. Alle hunder er forskjellig, og alle hunder reagerer forskjellig på fôr typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...