Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom & Hundemat - hvordan regne ut mengde


Synnikken

Recommended Posts

Nå som jeg har fått meg fryser har jeg lyst til å fôre "fulltid" med v&h.

Så har jeg jo Boris, hans optimalvekt er ca 9 - 9,5 kg.(kommer litt an på årstiden) Hvis jeg regner 9/100 = 0,9 * 2 = 180 gram om dagen, stemmer dette regnestykket?

Såfall skal jo Frida, som skal veie ca 7 kg vil jeg tippe. Da skal jo hun ha 210 gram om dagen? har da regnet ut ifra 3% av de 7 kg hennes, men hun er jo bare 9 mnd ennå, skal fortsatt legge på seg litt masse osv.

Er jeg heelt på jordet eller hva? :blink:

Samt så lurer jeg litt, er v&h med ris deres mildeste fôr? Sliter med Boris som ikke tåler noenting lengre.. :lol:

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Mengdene høres ganske riktige ut.

MEN, det varierer veldig fra hund til hund hva de bør ha, så dette er kun veiledende og må tilpasses ut fra den aktuelle hunden, aktivitetsnivå osv.. Akkurat som når man bruker tørrfor..

Hva du mener med mildeste i forhold til allergi vet jeg ikke helt.. Men jeg ville i størst mulig grad forsøkt å unngå det med tilsatt ris, rett og slett fordi jeg mener karbohydrater i kostholdet til hund er bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at V&H m/ris er litt mildere for fordøyelsen, altså ikke et såå kraftig fór. Selv så har jeg lært at små hunder skal ha mer energirikt fór, og det er slik mini-tørrfór er. Derfor fórer jeg bl.a. min 6,5kgs hund på Sprint, og også den med Laks (25 eller 33 husker ikke helt i farten).

Har også prøvd den med ris, men etter min mening er det da bedre med en dæsj (teskje - spiseskje) med kruskakli, gode fiber i det også. Eller linfrø, som også er en omega-3 kilde om man knuser de :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at V&H m/ris er litt mildere for fordøyelsen, altså ikke et såå kraftig fór. Selv så har jeg lært at små hunder skal ha mer energirikt fór, og det er slik mini-tørrfór er. Derfor fórer jeg bl.a. min 6,5kgs hund på Sprint, og også den med Laks (25 eller 33 husker ikke helt i farten).

Har også prøvd den med ris, men etter min mening er det da bedre med en dæsj (teskje - spiseskje) med kruskakli, gode fiber i det også. Eller linfrø, som også er en omega-3 kilde om man knuser de :lol:

Små raser skal da ikke ha sprint! Det er ett høyenergi for og da burde den hunden ha ett høyt aktivitetsnivå. Tinka er det nok riktig å gjøre, men for Boris og Frida er det vekt å legge på.

Synnis.. V&H/Ris er det som er mest fordøyelsesvennlig. Vennligste foret totalt er vel V&H nr. 33 med omega tilskudd og kanskje litt ris/grønt elns. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små raser skal da ikke ha sprint! Det er ett høyenergi for og da burde den hunden ha ett høyt aktivitetsnivå. Tinka er det nok riktig å gjøre, men for Boris og Frida er det vekt å legge på.

Sprint er for hunder som sprinter, dvs. beveger seg raskt på korte distanser. De "vanlige" variantene er for hunder som løper ekstremt langt og trenger masse fett for å holde vekta, derfor har man gått ned på omsettelig energi fra protein. Så det vil altså si at for vanlige hunder, er sprint det rette :blink:

"Sprint"

Omsettelig energi fra protein: 32%

Omsettelig energi fra fett: 68%

"Hundemat"

Omsettelig energi fra protein: 24%

Omsettelig energi fra fett: 76%

Minimum OE fra protein for aktive sprintere er 30%, derfor er sprint det eneste fóret fra V&H med nok OE fra protein :lol:

Jeg siterer V&H sin brosjyre:

Sprint

Kylling, storfevom, okselever, laks og egg. Vitaminisert.

Sprint er den mest proteinrike blandingen fra Vom og Hundemat. Som i Valpefôr er også her blandet innmat fjernet, men sprint inneholder enda mer okselever i tillegg til også å være tilsatt egg. Dette resulterer i en blanding med hele 32% av omsettelig energi fra protein. Sprint inneholder et meget gunstig proteinnivå for aktive hunder og egner seg svært godt til hunder som brukes til jakt, hundekjøring, lurecoursing, baneløp og agility.

Ved kun bruk av animalske råvarer er også proteinkvaliteten meget god. Godt proteinnivå sikrer lav skadefrekvens i muskulaturen og gode blodverdier.

Siden proteiner inneholder halvparten så mange kalorier som fett er sprint paradoksalt nok et magrere fôr enn hundemat og hundemat m/laks. Fôring med sprint er derfor ikke like hensiktsmessig ved foring av hunder under ekstreme forhold hvor kaloriforbruket krever en høyere energitetthet i fôret. Men som er fôr i opptreningsfasen er sprint førstevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små raser skal da ikke ha sprint! Det er ett høyenergi for og da burde den hunden ha ett høyt aktivitetsnivå. Tinka er det nok riktig å gjøre, men for Boris og Frida er det vekt å legge på.

Synnis.. V&H/Ris er det som er mest fordøyelsesvennlig. Vennligste foret totalt er vel V&H nr. 33 med omega tilskudd og kanskje litt ris/grønt elns. :blink:

Ok, jeg da har jeg fått feil informasjon. Men hvorfor er det da riktig å gjøre med Tinka? (spørr rett og slett fordi jeg blir nysgjerrig)

Er det sånn at raske og kvikke hunder som løper mye rundt (sånn som Tinka) fint kan gå på sprint, mens en f.eks. ES som løper langt og lenge heller bør få den vanlige typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at raske og kvikke hunder som løper mye rundt (sånn som Tinka) fint kan gå på sprint, mens en f.eks. ES som løper langt og lenge heller bør få den vanlige typen?

Jeg vil si at en engelsk setter løper kort og raskt, men det går litt på hva man sammenligner med. En setter på jakt løper kort i forhold til en husky på iditarod :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at en engelsk setter løper kort og raskt, men det går litt på hva man sammenligner med. En setter på jakt løper kort i forhold til en husky på iditarod :blink:

Det har du helt rett i, kommer jo faktisk an på hva man sammenligner med. Men helt klart så løper en husky laaaangt.

Så da er vel kanskje Sprint beregnet nettopp på hunder ala ES.

Bra du satte litt perspektiv på ting Paws, jeg hadde helt glemt ut huskyene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i, kommer jo faktisk an på hva man sammenligner med. Men helt klart så løper en husky laaaangt.

Så da er vel kanskje Sprint beregnet nettopp på hunder ala ES.

Bra du satte litt perspektiv på ting Paws, jeg hadde helt glemt ut huskyene :lol:

Det tror jeg det er. Siterer V&H igjen:

"Sprint inneholder et meget gunstig proteinnivå for aktive hunder og egner seg svært godt til hunder som brukes til jakt, hundekjøring, lurecoursing, baneløp og agility."

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg det er. Siterer V&H igjen:

"Sprint inneholder et meget gunstig proteinnivå for aktive hunder og egner seg svært godt til hunder som brukes til jakt, hundekjøring, lurecoursing, baneløp og agility."

:blink:

Hmm, men det står jo hundekjøring der? Men da refererer de antagelivis til kortdistanse løp. Da de som virkelig driver med svært lange løp vet ganske godt hvordan de skal fóre hundene sine best mulig.

Men ser jeg agility står nevnt, det vil forklare hvorfor det passer til hunder som Tinka :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, men det står jo hundekjøring der? Men da refererer de antagelivis til kortdistanse løp. Da de som virkelig driver med svært lange løp vet ganske godt hvordan de skal fóre hundene sine best mulig.

Men ser jeg agility står nevnt, det vil forklare hvorfor det passer til hunder som Tinka :lol:

Noen langdistanse hundekjørere velger sprint, fordi de mener at hundene deres ikke er aktive nok til å få så mye fett som det er i de "vanlige" variantene. Så jeg har litt problemer med å skjønne at normale hunder trenger mye fett. :blink:

Men jeg tror også de tenker på kortdistanse hundekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har fått meg fryser har jeg lyst til å fôre "fulltid" med v&h.

Så har jeg jo Boris, hans optimalvekt er ca 9 - 9,5 kg.(kommer litt an på årstiden) Hvis jeg regner 9/100 = 0,9 * 2 = 180 gram om dagen, stemmer dette regnestykket?

Såfall skal jo Frida, som skal veie ca 7 kg vil jeg tippe. Da skal jo hun ha 210 gram om dagen? har da regnet ut ifra 3% av de 7 kg hennes, men hun er jo bare 9 mnd ennå, skal fortsatt legge på seg litt masse osv.

Er jeg heelt på jordet eller hva? :blink:

Samt så lurer jeg litt, er v&h med ris deres mildeste fôr? Sliter med Boris som ikke tåler noenting lengre.. :lol:

.

Såvidt jeg vet ble ris-varianten laget for overvektige hunder, men funker sikkert bra for andre og.

Birk hadde veldig sensitiv mage, vi begynte med nr 33 og etter en stund prøvde vi nr 25, fikk høre at den kunne være "hardere" mot magen. Han reagerte ikke på noen av de to, han ble derimot mye mer stabil i magen etter fòring på V&H. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener med mildeste i forhold til allergi vet jeg ikke helt.. Men jeg ville i størst mulig grad forsøkt å unngå det med tilsatt ris, rett og slett fordi jeg mener karbohydrater i kostholdet til hund er bortkastet.

Mildeste med tanke på sart mage og har veldig lett for å bli dårlig og rett å slett få.. ja. Diarè

Synnis.. V&H/Ris er det som er mest fordøyelsesvennlig. Vennligste foret totalt er vel V&H nr. 33 med omega tilskudd og kanskje litt ris/grønt elns. :lol:

Ja, fordøyelsesvennlig var det jeg tenkte på også. Så da kan jeg variere mellom de to også nr 33 bare blande i litt ris/grønt? For Boris som har lett for dårlig mage.

om det er flere som har skrevet til meg skal jeg se på disse senere, men just nu må jeg løpe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildeste med tanke på sart mage og har veldig lett for å bli dårlig og rett å slett få.. ja. Diarè

Ja, fordøyelsesvennlig var det jeg tenkte på også. Så da kan jeg variere mellom de to også nr 33 bare blande i litt ris/grønt? For Boris som har lett for dårlig mage.

om det er flere som har skrevet til meg skal jeg se på disse senere, men just nu må jeg løpe. :lol:

Som sagt kan kruskakli også tilsettes, og mange mener at det er bedre enn ris, da det er lite karbo, mest fiber :D Men du får sjekke litt rundt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprint er for hunder som sprinter, dvs. beveger seg raskt på korte distanser. De "vanlige" variantene er for hunder som løper ekstremt langt og trenger masse fett for å holde vekta, derfor har man gått ned på omsettelig energi fra protein. Så det vil altså si at for vanlige hunder, er sprint det rette :lol:

"Sprint"

Omsettelig energi fra protein: 32%

Omsettelig energi fra fett: 68%

"Hundemat"

Omsettelig energi fra protein: 24%

Omsettelig energi fra fett: 76%

Minimum OE fra protein for aktive sprintere er 30%, derfor er sprint det eneste fóret fra V&H med nok OE fra protein :D

Jeg siterer V&H sin brosjyre:

Bare for å få det rett for meg, men du jeg sier feil eller hvordan er det? Poenget mitt var uansett at det foret var passende for hunder som er veldig aktive.

Ok, jeg da har jeg fått feil informasjon. Men hvorfor er det da riktig å gjøre med Tinka? (spørr rett og slett fordi jeg blir nysgjerrig)

Er det sånn at raske og kvikke hunder som løper mye rundt (sånn som Tinka) fint kan gå på sprint, mens en f.eks. ES som løper langt og lenge heller bør få den vanlige typen?

Jeg tenkte på sist du og jeg møttes, så var gå tur hele dagen, treninger av forskjellig slag osv osv. Hun var i veldig stor aktivitet hele tiden. :D

Synes det er merkelig at agility er under den sprint kategorien :D De løper jo ikke mange minuttene på den banen :lol:

Ja under konkurransen ja.. Men 1-2 ganger i uka, andre bruker mere tid, så er det altifra 1-3 timers treninger hvor hunder er aktiv.

Mildeste med tanke på sart mage og har veldig lett for å bli dårlig og rett å slett få.. ja. Diarè

Ja, fordøyelsesvennlig var det jeg tenkte på også. Så da kan jeg variere mellom de to også nr 33 bare blande i litt ris/grønt? For Boris som har lett for dårlig mage.

om det er flere som har skrevet til meg skal jeg se på disse senere, men just nu må jeg løpe. :lol:

Ja mer eller mindre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få det rett for meg, men du jeg sier feil eller hvordan er det? Poenget mitt var uansett at det foret var passende for hunder som er veldig aktive.

Jeg mener i hvertfall at man skal gi magrere fór til hunder som er mindre aktive, og fetere fór til hunder som er mer aktive. Og siden sprint er det magreste, mener jeg at det passer til mindre aktive/normale hunder. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn at man bruker normal variantene til vanlig og så gir man Sprint når man krever ekstra av hunden ( som rett før/under jakta/konkurranser ). Akkurat sånn tenker jeg med høyenergi tørrfor også.

I mitt hode burde Tinka fint klare seg med nr 25/33

Bruker selv nr 25 ( den med laks, da jeg mener denne er sunnest ) og har to aktive hunder som løper mye.

Under jakta øker jeg bare mengden og føler ikke at jeg trenger Sprint. Normal variantene er mer enn gode nok.

Jeg ville prøvd nr 25/33 først ( nr 25 er med laks - om Boris reagerer på dette så prøv 33 som er uten laks )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn at man bruker normal variantene til vanlig og så gir man Sprint når man krever ekstra av hunden ( som rett før/under jakta/konkurranser ). Akkurat sånn tenker jeg med høyenergi tørrfor også.

Husk at vom og hundemat opprinnelig var et fór for hundekjørere. Derfor er de såkalt "vanlige" variantene tilpasset ekstremt aktive huskyer! Sprint har kommet senere, etter mye mas fra frustrerte veterinærer, og det er magrere for normale hunder. :aww:

Derfor blir det feil å bruke 25 eller 33 når hunden er mindre aktiv, og sprint når den er mer aktiv, siden det er motsatt.

Når det er sagt, har de "vanlige" variantene altfor lite protein. Det er kun huskyer under iditarod som trenger så mye fett som det er i de "vanlige" variantene.

For lite protein kan føre til anemi (blodmangel).

:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo på hjemmesiden dems at alle hunder kan fullfores med Vom og hundemat, og det går jeg ut i fra.

Om det var Sprint man skulle bruke så ville de vel solgt mer av dette og mindre av de andre variantene ..?

Synes det hørtes litt rart ut at man skal kunne få blodmangel av VH. Er mange her på sonen som har foret med dette i veldige mange år uten problemer.

Leste det du hadde sitert fra Sprint nå og jeg hadde hengt meg opp i at foret var ypperlig som opptreningsfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt kan kruskakli også tilsettes, og mange mener at det er bedre enn ris, da det er lite karbo, mest fiber :) Men du får sjekke litt rundt :P

Hva er kruskakli? :aww:

Jeg ville prøvd nr 25/33 først ( nr 25 er med laks - om Boris reagerer på dette så prøv 33 som er uten laks )

Takk for det, har kjøpt inn den med ris, samt nr 25 og 33. :aww:

For lite protein kan føre til anemi (blodmangel).

:aww:

Ehh.. må man da tilsette ekstra protein for at de ikke skal få for lite av dette? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kruskakli? :aww:

Det trenger du bare å tilsette om han blir ekstremt hard i magen. Jeg tilsetter ikke noe, kun olje om jeg bruker 33 ( uten laks )

Ehh.. må man da tilsette ekstra protein for at de ikke skal få for lite av dette? :aww:

Jeg lurer også på dette. Aldri hørt om det før ...

Ikke hørt om andre som tilsetter noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo på hjemmesiden dems at alle hunder kan fullfores med Vom og hundemat, og det går jeg ut i fra.

Om det var Sprint man skulle bruke så ville de vel solgt mer av dette og mindre av de andre variantene ..?

Husk at protein er dyrere for produsenten enn fett :) Og sprint er faktisk vom og hundemat det også, et utmerket fullfór.

Synes det hørtes litt rart ut at man skal kunne få blodmangel av VH. Er mange her på sonen som har foret med dette i veldige mange år uten problemer.

For eksempel aktive hunder, som fuglehunder og mynder, vil kunne få blodmangel.

Det høres kanskje selvmotsigende ut at aktive hunder kan få blodmangel, og huskyer ikke. Det er fordi under ekstreme forhold som under langdistanse løp, krever hundene ekstreme mengder fett for å holde vekta. Da vil de få så mye mat, at det de får nok protein.

Derimot vil sprintere som mynder og fuglehunder, kunne få blodmangel.

Små hunder vil få veldig lite mat, og veldig lite av dette vil komme fra protein, om man gir de vanlige variantene.

Leste det du hadde sitert fra Sprint nå og jeg hadde hengt meg opp i at foret var ypperlig som opptreningsfor.

Hvorfor det? :aww: Jeg tror de mener opptreningsfór for hunder som skal opp i ekstrem aktivitet, som iditarod.

Ehh.. må man da tilsette ekstra protein for at de ikke skal få for lite av dette? :aww:

Nei, du må bare fóre med over 30% OE energi fra protein. Dvs. at valpefóret til V&H akkurat er under minimum (29%), og at sprint er det eneste med nok protein (32%). Jeg blir å bruke valpefóret til ett års alder og så sprint når den er ferdig utvokst, på min sheltie.

Jeg lurer også på dette. Aldri hørt om det før ...

Ikke hørt om andre som tilsetter noe heller.

Det er kanskje fordi flere tror at de "vanlige" variantene er for normalt aktive hunder, og anbefaler det fordi de ikke vet om faren med for lite protein og for mye fett? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger du bare å tilsette om han blir ekstremt hard i magen. Jeg tilsetter ikke noe, kun olje om jeg bruker 33 ( uten laks )

Hannhunden min (boris) får rett og slett skikkelig "rett igjennom og ingen kontroll mage" av feks.. storfevommen fra v&h Så når han fungerer så bra på den med ris er det kanskje lettest å bare tilføre grønnsaker eller ris i nr 25 eller 33 slik at han får variasjon? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...