Gå til innhold
Hundesonen.no

DeepEyes Sleepless Malice II, "Ikke"


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Hurra, trodde ikke jeg skulle orke å trene noe idag, men så orker jeg likevel nå :icon_redface:

Hadde hun rette holdter naturlig, eller holdt det å holde igjen belønning hvis hun satt skjevt, eller har du trent inntill noe? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 651
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

NKK Hamar i dag! 14 mnd gammel og opprykk til LP3, og det med 0 på fellesdekk! Har ikke karakterarket her, men hun fikk 10 på fri ved foten, innkalling med stå, apportering, hopp over hinder, avst

Tusen takk Har dessverre ikke film! Fellesdekk: 0 - vi gikk ut av ringen og opp trappene. Etter å ha stått der i 2 sekunder hører jeg "brrrrrrp!" opp trappene og der kommer Ikke halvsmygende, men

Her er film fra treningen i dag! Vi har hatt en lang pause i vinter, så fremgangen er ikke så stor. Er allikevel superfornøyd med hvordan avstanden hennes har blitt! http://www.youtube.com/watch?v=5

Hurra, trodde ikke jeg skulle orke å trene noe idag, men så orker jeg likevel nå :icon_redface:

;)

Hadde hun rette holdter naturlig, eller holdt det å holde igjen belønning hvis hun satt skjevt, eller har du trent inntill noe? ;)

Litt så som så. Vi har trent litt inntil ting, men det har også hjulpet å bare prøve på ny og hun satt seg skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, pittelitten jo :(:ahappy:

Vet :blink:

Harly ble veid forrige onsdag, altså 1 uke siden. Da var han 11,1.... :ahappy:

Litt forskjell :)

Åh.. veie på Lørdag! Balrog har slanket seg! (Sorry OT)

Ja, det må du! Og det er ikke OT :D

Ikke kan gjerne sende litt av de låste bakbena til Bestemor Blaze. Ikke trenger de ikke helt enda ;)

De låste bakbeina vil jeg ha selv! :D

Ny film ;)

Denne gangen av neseprøven. Hun fryser på den riktige, og noen ganger slikker hun på den også, men hun får ikke lov til å plukke de opp riktig enda ;)

http://www.youtube.com/watch?v=GhVLt4K_um8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, ser det slik ut? :blink: Jeg tar bare på den ene, men bruker den noen ganger til å dytte i de andre :)

Og Maria, selvfølgelig skal Ops bli like flink som Ikke!

Anette: Ikkesant :ahappy:

I filmen hender det at hun blir litt usikker og fryser på de som ligger helt inntil neseprøven med fert, men det er nok fordi det er vanskelig å lokalisere for henne nøyaktig hvor ferten kommer fra. Men det kommer seg nok ganske fort :ahappy: Jeg skal fortsette å gjøre henne tryggere på å velge riktig pinne og å søke rolig med nesen, deretter er planen å få et mer systematisk søk (legge neseprøvene bortover og hun skal lukte på nr 1 først, deretter nr 2 osv) og så øke avstanden. Først når det er i boks kommer jeg til å lære henne å plukke den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, ser det slik ut? :) Jeg tar bare på den ene, men bruker den noen ganger til å dytte i de andre :D

Og Maria, selvfølgelig skal Ops bli like flink som Ikke!

Anette: Ikkesant :ahappy:

I filmen hender det at hun blir litt usikker og fryser på de som ligger helt inntil neseprøven med fert, men det er nok fordi det er vanskelig å lokalisere for henne nøyaktig hvor ferten kommer fra. Men det kommer seg nok ganske fort :blink: Jeg skal fortsette å gjøre henne tryggere på å velge riktig pinne og å søke rolig med nesen, deretter er planen å få et mer systematisk søk (legge neseprøvene bortover og hun skal lukte på nr 1 først, deretter nr 2 osv) og så øke avstanden. Først når det er i boks kommer jeg til å lære henne å plukke den opp.

Hvordan lærer man dem slikt? tror jeg skal bare vente til jeg får lydighetsboka i teori og praksis :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærer man dem slikt? tror jeg skal bare vente til jeg får lydighetsboka i teori og praksis :blink:

Det finnes maaange fremgangsmåter. Den boken går gjennom flere av de :ahappy: Jeg har måtte bruke forskjellig metode på mine tre, men har aldri fulgt èn fremgangsmåte slavisk, men byttet mellom litt forskjellig. Øvelsen er ofte en tålmodighetsprøve, og hundene kan se ut til å ikke forstå noenting før de plutselig forstår hele opplegget :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha neseprøvepinner! :blink: Utrolig motiverende å se hvor bra hun tar det, for det har med Ella vært en liten hatøvelse.. Opsideisen derimot skal bli kjempeflink, like flink som Ikke tenk :ahappy: Fortsett med å legge ut filmer :D

Har ikke fått sett filmen enda, (må ha mer ro rundt meg først) men måtte bare kommentere denne.

De selger neseprøver på alle butikker for tiden! I form av pinnekjøttpinner :ahappy:

Men de er fine å trene med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg sett filmen ;)

Gikk du fort fra en, til to til flere neseprøver?

(alltid et spørsmål fra meg :ahappy:)

Bare hyggelig med spørsmål :ahappy:

Det jeg gjorde med Ikke var at jeg aller først lærte henne å fryse nesen på èn neseprøve. Vi var på dette steget ganske lenge, for hun ville veldig gjerne tygge på den, slikke mye på den osv. Ville at hun skulle fryse nesen der i hvertfall 2-3 sekunder, for da ser jeg forskjell på når hun senere har bestemt seg for at "dette er riktig pinne", og hvilke pinner hun bare lukter på. I tillegg må hun trekke inn pusten gjennom nesen dersom skal fryse nesen på den i 3 sekunder, og da er jeg sikker på at hun kjenner lukten av den. Hadde hun bare måtte touche kunne det hende at hun ikke brukte nesen i det hele tatt. Med Cita gjorde jeg ikke dette, med henne la jeg neseprøven i høyt gress etc, slik at hun måtte skru på nesen for å finne den. Med Tia la jeg godbiter rundt for å få roet henne ned og for at hun skulle skru på nesen.

Deretter la jeg neseprøven ned på bakken, og fortsatte med at hun ikke skulle bite over, prøve å touche med labben ("mamma, er dette en ny musematte?") etc. Når hun var trygg på dette prøvde jeg å holde litt igjen slik at jeg fikk frustrasjon. Med frustrasjonen kom selvsagt tygging og stempling og alt det der, så vi jobbet med at hun fortsatt bare skulle fryse nesen eller lukte videre hvis hun ble frustrert. Så tok jeg frem en pinne til, og hun prøvde da å fryse nesen på begge. Siden hun fryste nesen i noen sekunder tror jeg hun fort kjente forskjell i lukten på de, og jeg klikket og belønnet med en gang hun fryste på riktig. Men det er viktig å passe på at hunden ikke trener deg ( :blink: ) ved å prøve å fryse på begge to gjøre det til en slags kjede, og bare vente til du belønner. Om du skjønner hva jeg mener :) Det er viktig at hunden vet at den skal velge riktig med en gang, og at den som ikke lukter ikke skal fryses på lenger.

Med to pinner lærte jeg henne altså å søke litt systematisk; luktet ikke den ene fikk man prøve den andre. Vet ikke helt om hun på dette punktet visste helt hva hun drev med, men :D Hun lærte hvertfall at hun skulle flytte nesen bortover og se hvilken som ga belønning. Etterhvert som jeg trodde at hun skjønte det, så holdt jeg igjen belønningen i noen sekunder for å se om hun valgte riktig ved å fryse. Det gjorde hun fort. Men hun hadde fortsatt problemer med å skille skikkelig på lukten mellom disse, det hendte at hun fryste litt sånn tilfeldig. Så jeg tok frem 15-20 helt sterile neseprøver og la de på bakken, mens jeg holdt den riktige neseprøven i hånden. Jeg kjørte noen repetisjoner på at hun skulle fryse på denne, og la den etterhvert ned til de andre. Først 10-20 cm ifra bunken med de sterile, deretter nærmere og nærmere før jeg begynte å legge den i haugen (men "haugen" hadde 3-4 cm mellom neseprøvene, slik at hun ikke kjente lukten av neseprøven og det lå 5 neseprøver der i en klynge liksom og hun ikke vet hvilken hun skal fryse på. Jeg gjorde det litt enklere for henne å finne ut hvilken det var). Det gjorde det ganske enkelt for henne, men på de andre hundene mine funket ikke den metoden. Men hun skjønte hvertfall fort at det måtte være noe spesielt med den ene neseprøven som luktet så mye mer enn de 20 andre, så hun valgte å fryse på den. I starten var det mye frem og tilbake, hun skjønte ikke helt at hun skulle søke på alle og jeg la lette og vanskelige oppgaver for henne.

Nå bruker jeg 5-10 neseprøver, noen ganger med store avstander mellom slik at hun lærer at hun må søke på alle (selv om de ikke ligger i en klynge), og noen ganger veldig tett slik at hun lærer å fryse på den nøyaktige pinnen, og ikke velger den rett ved siden av.

Fremover skal jeg bare jobbe med at hun skal bli trygg på øvelsen og få god forståelse for hva hun skal gjøre, få inn et fint søk og beholde roen :D

Det ble lengre enn ditt enkle spørsmål, men... :

Edit: Herregud for et rotete innlegg, formuleringene mine blir bare dårligere og dårligere :( Men ja, grunnen til at jeg prøvde å få frem frustrasjon med en gang, og trente på hvordan hun skulle takle det, er fordi du garantert får frustrasjon når du går videre i treningen. Og får du frustrasjon når du står der med 20 neseprøver og hunden begynner å bite og slå labben på alle sammen, så får du litt mer jobb. Så, gjøre det skikkelig fra starten av. Ikke har blitt frustrert noen ganger, men har da bare tilbudt sitt og dekk og allikevel klart å søke over pinnene når hun merker at førstnevnte ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie: akkurat DET skulle bare mangle :)

Skulle det bare mangle at hun sitter i ro å ser på :) ? Når jeg trente Gipsy og Blondie hjemme samtidig så ble Blondie alltid frustrert når Gipsy ikke fikk til det hun allerede kunne, og Gipsy gikk i veien når vi trente slalom ute i hagen forresten. Om vi bare trente triks inne så satt Gipsy i ro.

Bruker du kattemat i porsjonsposer til godbiter? Ser slik ut. Blondie elsker jo dette, men jeg er redd for å bruke for mye tilfelle hun blir dårlig i magen.

Gleder meg til du har bildedate med Ingvild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir det Ikke jul! Hohoho! (Oi, kan ikke tro at jeg faktisk tok en VG-overskrift-spøk. Jaja.)

Benedicte, Ikke og jeg har vært på Oslo S og tatt bilder i dag. For ja, selvfølgelig, en liten byhund må jo ha julekortbilder fra byen! Det er jo en selvfølge. :) Jeg har lagt ut orginalene her, men de er nokså mange og nokså uredigerte (så får du velge selv hvilke du vil bruke, Benedicte), så her kommer et lite utvalg:

5264113926_90d68dd4f6_z.jpg

Herregud, hun er så søt :wub:

5264114622_580e8e770d_z.jpg

5263504839_3885297c5e_z.jpg

5264116490_531f7628f0_z.jpg

5263505451_8ea4a3ef2a_z.jpg

5263507219_b1e8f82d90_z.jpg

Vi prøvde oss også på noen oppstillingsbilder, med varierende resultat. :) Det synes i grunnen ikke så godt på disse bildene, men jeg syns hun har forandret seg en god del siden jeg så henne sist (Dogs4All). Hun har fått mørkere pels (utenom på hodet :) ) og litt mørkere øyne, og har mer masse og stabilitet i kroppen nå enn tidligere. I ferd med å bli voksen, jo! (Allerede. :whistle: Hun er jo bare 4,5 måneder gammel!)

5263509457_bb7e9b5e24_z.jpg

5263510717_e13fb032a7_z.jpg

Resten av bildene ligger som sagt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...