Gå til innhold
Hundesonen.no

Taping av ører


Papillon

Recommended Posts

Det blir for meg galt å ekskludere en ellers vakker hund fra avl kun fordi den som valp i en kort periode hadde tyngde/tape i ørene.

Er det noe i veien for å bruke den samme hunden i avl om den har fått beholde ståørene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Det er ingen som har sagt at alle avlsdyr skal være perfekte. Det er ingen som har sagt at avkom må være perfekte heller. Og nei, avl er ikke enkelt. Tro det eller ei, de aller fleste oppdrettere ønsker et korrekt eksteriør i en korrekt størrelse med korrekte ører, med god helse. I noen raser ønsker man til og med å ta vare på bruksegenskaper, utover det at bikkja skal være en trivelig og snill hund. Å ta den der litt nedlatende tonen om at ører kommer langt ned på lista, stiller dere ikke akkurat i noe godt lys, for å være helt ærlig.

For hundens del så betyr det nada om den har ståører eller for tunge ører. For hundens del så betyr det null og niks at den har feil farge/tegninger, og det betyr ikke noe om halen er for kort eller lang nok. Så hvorfor ikke bare være ærlig? Man prioriterer bort å ta hensyn til ører fordi at det kan manipuleres? Og at uansett hvordan man vrir og vender på det, så kan det kalles faking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe i veien for å bruke den samme hunden i avl om den har fått beholde ståørene sine?

Se det jeg skrev om merittering, en hund med ståører skal max ha gult i kvalitet, dvs. "godtagbar type". En hund utstilt med gult er ikke tilstrekkelig premiert for å godkjenne klubbens retningslinjer for avl (som forøvrig egentlig er FOR lave for en rase med en så stor populasjon). Så svaret er altså nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det jeg skrev om merittering, en hund med ståører skal max ha gult i kvalitet, dvs. "godtagbar type". En hund utstilt med gult er ikke tilstrekkelig premiert for å godkjenne klubbens retningslinjer for avl (som forøvrig egentlig er FOR lave for en rase med en så stor populasjon). Så svaret er altså nei.

Men teknisk sett så er vel en hund som må tapes for å ikke få ståører av gulsløyfe-kvalitet uansett?

Burde tydeligvis vurdert å sette inn tenner på Em, for da hadde hun plutselig vært av rødsløyfe-kvalitet, til tross for at hun egentlig manglet et par p2'er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men teknisk sett så er vel en hund som må tapes for å ikke få ståører av gulsløyfe-kvalitet uansett?

Burde tydeligvis vurdert å sette inn tenner på Em, for da hadde hun plutselig vært av rødsløyfe-kvalitet, til tross for at hun egentlig manglet et par p2'er..

Dere unngår visst å lese de delene som inneholder et poeng? Jeg bryr meg strengt tatt ikke om hva folk mener, men når jeg først skriver noe synes jeg da folk bør lese alt og ikke bare det de motsetter seg :)

Jeg beholdt to valper fra mitt siste kull, der en hadde nesten hengeører og den andre ett av hvert (hengeøre og ståøre) da de ble hos meg, og disse kunne veksle mellom alt fra hengeører og ståører bare i løpet av en uke, så det er ikke slik at man har enten ståører, vippeører eller hengeører og sånn er de og forblir de. Om jeg da klipper av litt pels for å la ørene minske tyngde for å reise seg eller om jeg klipper pels for å unngå floker, hva er egentlig forskjellen for hunden? Klippes må ørene uansett liksom, om det er før eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere unngår visst å lese de delene som inneholder et poeng? Jeg bryr meg strengt tatt ikke om hva folk mener, men når jeg først skriver noe synes jeg da folk bør lese alt og ikke bare det de motsetter seg :)

Jeg beholdt to valper fra mitt siste kull, der en hadde nesten hengeører og den andre ett av hvert (hengeøre og ståøre) da de ble hos meg, og disse kunne veksle mellom alt fra hengeører og ståører bare i løpet av en uke, så det er ikke slik at man har enten ståører, vippeører eller hengeører og sånn er de og forblir de. Om jeg da klipper av litt pels for å la ørene minske tyngde for å reise seg eller om jeg klipper pels for å unngå floker, hva er egentlig forskjellen for hunden? Klippes må ørene uansett liksom, om det er før eller senere.

Nå snakker vi vel ikke om klipping, Caroline? Du klipper ikke pelsen på ørene til en hund for å få de til å henge, eller? Diskusjonen heter "Taping av ører"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi vel ikke om klipping, Caroline? Du klipper ikke pelsen på ørene til en hund for å få de til å henge, eller? Diskusjonen heter "Taping av ører"..

Åh gid, beklager så meget, jeg bare så det ble tatt opp over flere sider om klipping og farging og slikt skjønner du. Det var da virkelig ikke meningen å tråkke noen på tærne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh gid, beklager så meget, jeg bare så det ble tatt opp over flere sider om klipping og farging og slikt skjønner du. Det var da virkelig ikke meningen å tråkke noen på tærne ;)

Det er muligens ikke jeg som har ømme tær kanskje? :)

Men jeg kan spørre en gang til, på en annen måte? Hvordan klipper du pelsen på sheltie-ører for å få de til å henge? Siden vi snakker om stående ører, liksom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muligens ikke jeg som har ømme tær kanskje? :)

Men jeg kan spørre en gang til, på en annen måte? Hvordan klipper du pelsen på sheltie-ører for å få de til å henge? Siden vi snakker om stående ører, liksom? :)

Nei vel, voldsomt til forsvar da, når jeg som har en rase man bruker tyngde på faktisk begynner å forklare ;)

Jeg har vel ikke skrevet noe sted at jeg klipper for å få de til å henge, har jeg? Men jeg kan godt gjøre det nå. Man klipper vanligvis tunge ører slik at de ikke skal klappe helt sammen (blir som aussieører). For hunder som har bare en anelse lette ører kan det også hjelpe å klippe i nedre halvdel av øret og spare pels i den delen som vipper, selv om dette ikke er så pent mens man holder på :) Står de rett opp må man nok gjøre mer enn bare å klippe, da må man enten massere veldig mye eller putte noe i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke skrevet noe sted at jeg klipper for å få de til å henge, har jeg? Men jeg kan godt gjøre det nå. Man klipper vanligvis tunge ører slik at de ikke skal klappe helt sammen (blir som aussieører). For hunder som har bare en anelse lette ører kan det også hjelpe å klippe i nedre halvdel av øret og spare pels i den delen som vipper, selv om dette ikke er så pent mens man holder på :) Står de rett opp må man nok gjøre mer enn bare å klippe, da må man enten massere veldig mye eller putte noe i ørene.

Ca det samme som på DS. Vi barberer inni øret og kinnet og lar pelsen utenpå øret være. Om ørebrusken er veldig hard hjelper hverken dette eller taping - ørene vil aldri bli helt bra uansett. Taping og massering kan gi et bedre resultat på ører som tenderer til å bli noe lette, men vil aldri kunne avhjelpe de med tykk hard brusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest hele diskusjonen.

Jeg er enig med de som sier at og teipe ører vil gå under faking.

For er jo netopp det man gjør.

Før (Kanskje noe enda, det vet jeg ikke) var det veldig vanlig og bruke hvit spray på japanerne. Det er

heldigvis ulovlig nå. Netopp fordi du fikser på utseende på hunden.

Så lenge man fikser på fysiske feil og mangler, ja som hengehører, farge på pels o.l så er det fusk. Mener jeg

Klipping av pels er ikke og fikse på selve hunden, det er noe annet.

Jeg klipper jo pelse på potene til min japaner, ikke sånn for utseendes skyld, men fordi hårene under poten og sånn blir lange :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel INGEN her som har sagt noe som helst om at ører skal være første prioritet verken hos sheltie eller andre raser mht avl? Selvsagt skal det ikke det.

Men Stripa - du mener vel ikke helt at farge, tegninger, lengde på halen eller kjønnspreg er prioritert høyere enn ører. bare fordi "Ørene kan man tross alt gjøre noe med ved enkle grep som ikke medfører ubehag engang for hunden"?

Man kan da helt klart farge hunden også - det er ikke noe ubehagelig det heller. Da har man fikset både farge og tegninger.. Kjønnspreg og/eller halelengde vil neppe plage hunden nevneverdig i sitt liv det heller - så hvorfor er dèt nevnt som viktigere enn ørene (som faktisk er et meget, meget viktig poeng på en utstilling det også)?

Diskusjonen her går egentlig ikke på hva man skal prioritere i avelen heller - det er en diskusjon om det er "juks" å tape/lime/fikse på ørene. JEG mener at det er helt sidestilt med tannregulering eller farging av pels/pigment - andre synes det er helt okey å gjøre av forskjellige årsaker.

Men sånn er det jo med diskusjoner, av og til må man bare være enige om at man ikke blir enig om en sak.

Susanne

Jo, Susanne, jeg mener det at ørene bør ha lavere prioritet enn farge, tegninger, lengde på halen og kjønnspreg, fordi ørene lett kan fikses på uten ubehag for hunden. Jeg bare poengeter at nå snakker jeg avl. Tegninger, lengde på halen og kjønnspreg får man ikke gjort noe med. Du likestiller til en viss grad farging av pels og taping/tyngde i ørene, men for meg blir det en forskjell. Farging av pels må gjøres med jevne mellomrom, i løpet av hele hundens liv/utstillingskarriere. Tyngde/tape i ørene er det som oftest snakk om å ha i kun et par-tre måneder (noen kan trenge det til de er året) av hundens liv, under tannfelling og i løpetider mens brusker stivner. Når bruksen har stivnet så er det ikke stor mer å gjøre med ørene til en hund, verken i den ene eller andre retningen.

Ja, du har et poeng, vi kan bruke side opp og side ned på å argumentere for det ene eller det andre, men hvis målet med diskusjonen er å "omvende" den andre part, så kommer man neppe langt. Derfor får vi bare være enige om å være uenige :rolleyes2:

Er det noe i veien for å bruke den samme hunden i avl om den har fått beholde ståørene sine?

Caroline har forsåvidt svart på dette, men svaret er nei. En hund med ståører vil i beste fall kun få blåsløyfer på utstilling, og blåsløyfer er det ingen (annet enn lydighetsfolk kanskje) som samler på. Ergo vil ikke noen bruke penger på å stille ut en sånn hund, som igjen vil føre til at ingen vet om den eksistens, selv om hunden ellers er den vakreste ever. Kom jeg over en sånn vakker hund, der eierne ikke har passet på ørene og det er stort sett det som feiler den, så ville jeg ikke ha nølt et sekund med å bruke den i alv.

Det er ingen som har sagt at alle avlsdyr skal være perfekte. Det er ingen som har sagt at avkom må være perfekte heller. Og nei, avl er ikke enkelt. Tro det eller ei, de aller fleste oppdrettere ønsker et korrekt eksteriør i en korrekt størrelse med korrekte ører, med god helse. I noen raser ønsker man til og med å ta vare på bruksegenskaper, utover det at bikkja skal være en trivelig og snill hund. Å ta den der litt nedlatende tonen om at ører kommer langt ned på lista, stiller dere ikke akkurat i noe godt lys, for å være helt ærlig.

For hundens del så betyr det nada om den har ståører eller for tunge ører. For hundens del så betyr det null og niks at den har feil farge/tegninger, og det betyr ikke noe om halen er for kort eller lang nok. Så hvorfor ikke bare være ærlig? Man prioriterer bort å ta hensyn til ører fordi at det kan manipuleres? Og at uansett hvordan man vrir og vender på det, så kan det kalles faking?

Jeg kan godt være ærlig med deg jeg :whistle: Ja, ørene kommer langt ned på lista fordi de enkelt kan fikses på, og ja, det kan også til en viss grad kalles for faking (spørs hvordan man definerer faking). Så i den grad diskusjonen kun handler om hvorvidt tyngde/tape i ørene er å fikse på hunden i utstillingssammenheng, så ja, jeg kan bli med på at det er faking. Men denne diskusjonen har ikke bare handlet om hvorvidt dette er juks i ringen, men også om at sånne individer nærmest ikke burde bli brukt i avl, og det er da det skurrer for meg. De fleste av dere vet jo at avl ikke er så enkelt som at to perfekt ørede hunder får perfekt ørede avkom, på lik linje med at 2 x HD: A iblant også kan være = HD: D. Selvsagt kan man ved å fokusere på ører i mage generasjoner forbedre de, men det er da jeg mener at det går på bekostning av andre ting, nettopp fordi det er så mye annet viktigere i en hund som faktisk kan ha betydning for dens helse enn ører, som jo tross alt enkelt kan fikses på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har ikke lest et eneste innlegg i denne tråden, men må bare si at DPen som bodde under mitt tak for en tid tilbake ble tapet som valp, noe som medførte koldbrann og mange smertefulle uker for valpis. Å ørene ble ikke noe bedre, nå kan han ikke stilles ut heller, for ørene ser rett og slett ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
    • Har Grønlandshund. Robuste, ærlege hundar som kan takle lange vinterturar, kløve og trekke. Frisk rase, med særdeles låg innavlasgrad og lite helseutfodringar. Sosiale flokkdyr som elskar folk. Alle folk. Å vere innbrotstjuv hjå oss hadde vore nada problem, største fare er å bli kosa ihjel 🤣 Lite lyd, som regel berre når dei veit det er tid for fôring og kanskje i "startgropa" om ein er fleire spann samla for å køyre saman. Og om det passerer vilt utanfor hundegården.
    • Oppvarming og nedtrapping kan være bare vanlig rolig gåing i 15 min 😊
    • Har du ikke kapasitet til en jaktlabbe så har du nok ikke kapasitet til en flat heller. Vil vel si det er den mest krevende av standard-variantene, og etter å ha vært nærmeste nabo til en understimulert flat litt for lenge, så vil jeg si at dette ikke er en rase man skaffer seg om man ikke har både høy kapasitet og langt over middels interesse for hundetrening.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...