Gå til innhold
Hundesonen.no

Taping av ører


Papillon

Recommended Posts

  • Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Dette skjønner jeg virkelig ikke. Det er greit at ørene til dober teipes, men på sheltie er det ikke greit at de får tyggis i ørene? :lol:

Det har nok noe med at det "jeg" gjør er mer riktig enn det "du" gjør. Så lengde det handler om min rase, så det greit. Er det andres raser, så er det ikke greit. Dobbeltmoral på godt norsk.

***

Men hva er juks da folkens, og hva er OK? Og hvorfor skal grensa gå der den går?

- Taping av ører er tydeligvis ikke juks.

- Trekking av doble tenner?

- Farging av pels (enten bleking eller farging)?

- Farging av dårlig pigmentert hud?

- Tannregulering for å rette opp tenner?

- Kosmetiske ingrep?

Som en oppdretter sa til meg en gang. Det var ikke så farlig å avle på underbitte hunder, for om det ble for ille og hunden plagdes med det, så var det bare å bruke tannregulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man låner jo ikke hannhunder man ikke vet noe om, eller av oppdrettere som man ikke stoler på at er ærlige. OK, så kan man selvfølgelig være uheldig og bli lurt, men man får gjøre det beste man kan for å ikke bli det.

Men så er heller ikke avl og genetikk slik at man alltid kan forutse resultatene av en kombinasjon. Har selv fått ett kull med myke ører. hvor jeg kjenner farsiden helt bak til tipptippoldeforeldre, og vet de har gode ører, morsiden bak tispa kjenner jeg også godt, begge foreldrene har også store sterker ører med masse beheng.

At man taper ørene feks for å kunne stille betyr jo ikke at hunden skal gå videre i avl. Vet mange hunder som har en hel mengde titler som jeg ikke ville brukt i avl selv om jeg hadde fått betalt for det.

Det er som regele de som ikke kan så mye om avl og genetikk som lar seg blende av titler og bruker hanner som er totalt uegnet for avl.

Og standareder kan ikke bare forandres i hytt og pine, og heldigvis for det. Det er opp til rasens hjemland om og når og hva som eventuellt skal endres i standardene. HELDIGVIS.

Standarden beskriver den perfekte hunden, den som ikke har noen feil eller mangler, men feilfrie perfekte hunder finnes ikke, så da må man prioritere og gjøre kombinasjoner som blir bedre enn sine foreldre.

Nei, "perfekte" hunder finnes ikke og der er jo "slappe" ører et godt eksempel. Det er jo som du sier selv helt naturlig at alle hunder har noen småfeil, så hvorfor skal man da absolutt prøve å skjule de småfeilene som er? Kan man ikke heller ta det som det er?

Og jeg foreslår da virkelig ikke at rasestandarer skal forandres i hytt og pine, men hvorfor ikke ta en liten titt på dette med ørene siden det tydligvis er mange som "sliter" med det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg foreslår da virkelig ikke at rasestandarer skal forandres i hytt og pine, men hvorfor ikke ta en liten titt på dette med ørene siden det tydligvis er mange som "sliter" med det?!

Jeg synes det er en bedre løsning å legge opp avlsarbeidet slik at man forsøker å nå idealet med flest mulig hunder, altså da at flest mulig av de CC-valper som fødes har store sterke ører som reiser seg uten noen form for hjelp.

Men så han man da her noen utfordringer, bla at standarden tillater puffene å ha hengeører og at da puffer med hengeører brukes i avl

Skal standarden endres på noe pkt så bør det være at det kreves at begge variantene har ståører.

Og om mange sliter med dårlige ører vet jeg ikke, ser noen linjer som sliter med det, meni forhold til egne erfaringer er dette et svært marginalt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en tidl. kuperingsrase (f.eks. dobermann) kontra collie/sheltie er at den førstnevnte ikke har hatt særlig mange år på å fikse ørene slik de skal være (avlsmessig).

For 3-4-5 generasjoner tilbake kunne ørene være omtrent akkurat hvordan de ville i størrelse, bretter og folder - de ble jo klippet av likevel...

På en collie, sheltie etc har man hatt årevis, 100vis av generasjoner å få dette korrekt på gjennom avelen. Likevel virker det som om alle og enhver må lære seg å tape/klippe ører på valpen(e) for at de skal ha størst sjangs å bli korrekte.

Derfor mener også jeg at man kan være mere "bob-bob" på en dobermanns ører kontra en shelties.

Ang. rasestandarder, så nei - man verken kan eller skal forandre disse fordi oppdretterne ikke greier jobben sin. Man kan da ikke begynne å tillate feilfargede hunder, for store, for små, for lange, for korte osv - bare pga dårlige oppdrettere?

Vi med min rase har da også sett "vippeører" på beardisene, i alle fall i tidligere dager - men man måååå jo ikke bruke de i avl heller. Eller en med feil farge (uansett hvor sunn og frisk den er) eller hårlag.

Og NEI, ører er på ingen måte alt i avelen. Absolutt IKKE.

Men det blir på ingen måte noe bedre fremover hvis man bare fortsetter å fake det man ikke greier å avle fram heller. Uansett hva vi snakker om for små eller store feil.

Og til Nirms liste:

- Taping av ører er tydeligvis ikke juks.

- Trekking av doble tenner?

- Farging av pels (enten bleking eller farging)?

- Farging av dårlig pigmentert hud?

- Tannregulering for å rette opp tenner?

- Kosmetiske ingrep?

JEG mener at trekking av doble tenner vil kunne kalles at man gjør det pga dyrevernshensyn. Det samme med regulering + noen kosmetiske inngrep (rynkefjerning på chow chow eller shar pei). Men avlsmessig burde det kanskje vært lagt ned en avlssperre på de to siste i alle fall..

Farging av pels og pigment er ren skjær juks, og burde absolutt ikke være tillatt i forhold til utstilling.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å forandre mening når det kommer til manipulering av valpe-ører.. Jeg syns man gjør seg selv en bjørnetjeneste. Hvis utstilling er så viktig for en, så får en vel prioritere ørestillinger når en leter etter valp slik at man slipper å måtte ta fram limet/teipen/tråden når valpen blir 3,5mnd og begynner å miste tenner og ørene lever sitt eget liv.

Hadde alle forstått at man bare gjør det vanskeligere for en selv med å teipe valper, så hadde ikke folk gjort det. Og ørene hadde kanskje blitt pene og naturlige slik de skal være for lenge siden, hvis man hadde vært litt lure..

Se hva de gjør i USA med BORDER COLLIE valpene sine:

(håper ikke den ga sheltie og collie-folk "gode" ideer nå!) :lol:

Hvordan skal det ende, hvis folk er så desperate, at de finner ut av slike merkelige/syke/snåle ting på en arbeidsrase..

DA tenker jeg, at da kan det neppe være noe bedre i miniatyr-verdenen der nede.. Gud vet hva de gjør med pels, ører og whatever for å få så "riktige" hunder som mulig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal det ende, hvis folk er så desperate, at de finner ut av slike merkelige/syke/snåle ting på en arbeidsrase..

Husk at BC er en utstillingsrase i USA også, på lik linje med andre utstillingsraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hva de gjør i USA med BORDER COLLIE valpene sine:

(håper ikke den ga sheltie og collie-folk "gode" ideer nå!) :lol:

Stakkars lille valp, må jo få en heidundrende hodepine av det der. Og sånn skal den gå så lenge man ønsker :D

Jeg fikk beskjed av min oppdretter om ikke å gjøre noe med ørene på valpen, de skulle legge seg naturlig. Han har rosenører. Og etter det jeg har sett på div utstillinger så synes det ofte når eier har "hjulpet til" med å få rosenører på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med børsting av hunden da? Det er jo flere raser som skal ha forholdsvis rett pels over ryggen, selvom mange har bølger. Bl.a. kleiner munsterlanderen til mamma, da vasker vi og børster/føner til det ser så rett ut som mulig.

Blir det også feil?

Haha, nå tenker jeg bare på alt jukset mennesker gjør. Laserfjerning av hår, silikonpupper, permanent make-up, neseoperasjon osv osv! En dag smitter nok også det over på hunder *krysse fingrene for at det ikke skjer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Djervekvinnen - det er forskjell på raser som tidligere var kupert i forhold til de som aldri har vært det (og burde hatt nok tid å avle fram korrekt ørestilling til nå, liksom).

Men hvor lenge skal man skylde på ørekuperingen, da? Hvor mange generasjoner? Når kommer det inn i standarden en beskrivelse av de ukuperte ørene og gradering av hvor feil det ene eller andre er?

Jeg vet ikke jeg, men...

Susanne

Jeg er helt for å at de skulle ha fått en bedre standard av naturlige hunder. De burde ha begynt å ta mer tak i det, nå som så mange land forbyr kupering. Bare se på halen til dobber, mange har grisehaler, og dette blir premiert med champion tittel. Og dette mener jeg er en såpass mindre pen (for å si det pent) feil på hunden, selv om det "bare" er en hale. Det har MYE å si for utseendet sin del. Sånn kan det gå når folk ikke bryr seg slike ting. Men så har du jo bruks-delen, som ikke bryr seg katten i hvordan utseendet er, så lenge de er brukende.

Forskjellen på en tidl. kuperingsrase (f.eks. dobermann) kontra collie/sheltie er at den førstnevnte ikke har hatt særlig mange år på å fikse ørene slik de skal være (avlsmessig).

For 3-4-5 generasjoner tilbake kunne ørene være omtrent akkurat hvordan de ville i størrelse, bretter og folder - de ble jo klippet av likevel...

På en collie, sheltie etc har man hatt årevis, 100vis av generasjoner å få dette korrekt på gjennom avelen. Likevel virker det som om alle og enhver må lære seg å tape/klippe ører på valpen(e) for at de skal ha størst sjangs å bli korrekte.

Derfor mener også jeg at man kan være mere "bob-bob" på en dobermanns ører kontra en shelties.

Susanne

Ja tenker litt på den måten.

Derfor jeg syns det kan bli mer juksete på en sheltie /collie, fordi det er en så spesifikk standard ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen mener at øretaping er juks, men vasker selv sin egen hund med shampoo som bleker pelsen,

Begynn å les innleggene litt lenger opp så ser du hva jeg har skrevet om den saken.. Det kan overhode ikke sammelignes. .Og hvorfor skal du rakke ned på meg fordi jeg mener at manipulering av ørebrusken er feil.. Rettferdiggjør det dine feil mere???? :lol:

Og siden du er så himla opptatt av shampooen til hunden min så kan jeg jo klippe og lime inn hva som står omtalt om den:

White on White Shampoo fra Chris Christensen. En shampo uten blekemidler som baserer seg på mikrosmå fargepigment som trenger inn i pelsen. For å oppnå maksimal effekt anbefales shampoen brukt uttynnet. Shampoen smitter ikke av, og holder i opp til 4 uker. White on White gir en ekstraordinær ren pels og fargebehandling i en operasjon. Kan brukes på alle pelsfarger og dyr.

Nøytraliserer uønskede flekker som vanlig shampo ikke tar, og fremhever de naturlige fargetoner. Hvis pelsen består av en miks på 15-20% hvit, og resten en annen farge, anbefaler vi bruk av White on White. Er du i tvil om du om hvilken fargeshampo du skal velge, bruk White on White.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å les innleggene litt lenger opp så ser du hva jeg har skrevet om den saken.. Det kan overhode ikke sammelignes. .Og hvorfor skal du rakke ned på meg fordi jeg mener at manipulering av ørebrusken er feil.. Rettferdiggjør det dine feil mere???? :lol:

Og siden du er så himla opptatt av shampooen til hunden min så kan jeg jo klippe og lime inn hva som står omtalt om den:

White on White Shampoo fra Chris Christensen. En shampo uten blekemidler som baserer seg på mikrosmå fargepigment som trenger inn i pelsen. For å oppnå maksimal effekt anbefales shampoen brukt uttynnet. Shampoen smitter ikke av, og holder i opp til 4 uker. White on White gir en ekstraordinær ren pels og fargebehandling i en operasjon. Kan brukes på alle pelsfarger og dyr.

Nøytraliserer uønskede flekker som vanlig shampo ikke tar, og fremhever de naturlige fargetoner. Hvis pelsen består av en miks på 15-20% hvit, og resten en annen farge, anbefaler vi bruk av White on White. Er du i tvil om du om hvilken fargeshampo du skal velge, bruk White on White.

Vær i det minste ærlig med deg selv da, grunnen til at dere bruker white on white, som jeg utmerket godt vet hva er, er jo at hunden blir hvitere på det hvite enn om dere bruker en annen vanlig shampo, og jeg kan jo spørre deg det samme som er blitt stilt ang ører, hvorfor bruker dere white on white dersom dere mener det ikke har noen effekt, da kunne dere jo brukt en hvilken som helst annen shampo?

For meg spiller det ingen rolle om folk bruker white on white eller andre shampoer beregnet på rød, sorte eller lignende hunder, men å bruke da feks slik shampo og samtidig beskylde folk som taper ører for juks, veld ete r dobbeltmoral på sitt beste eller heller det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er det juks å teipe ørene på en hund. Man tukler ikke med sånt. Da kan man egentlig skylde på seg selv den dagen alle individer innen en rase har feil ører.

Jeg fikk høre at siden ene staffen min har lette ører så har han sovi for mye på ryggen :lol: Rart at den andre har fått roseører da, hu sover like mye på ryggen hu.

Det er mye man skal høre før øra detter av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær i det minste ærlig med deg selv da, grunnen til at dere bruker white on white, som jeg utmerket godt vet hva er, er jo at hunden blir hvitere på det hvite enn om dere bruker en annen vanlig shampo, og jeg kan jo spørre deg det samme som er blitt stilt ang ører, hvorfor bruker dere white on white dersom dere mener det ikke har noen effekt, da kunne dere jo brukt en hvilken som helst annen shampo?

For meg spiller det ingen rolle om folk bruker white on white eller andre shampoer beregnet på rød, sorte eller lignende hunder, men å bruke da feks slik shampo og samtidig beskylde folk som taper ører for juks, veld ete r dobbeltmoral på sitt beste eller heller det verste.

Flekker syntes rett og slett bedre på hvit pels, alt fra tisseflekker til vanlig skitt, tja egentlig alt de ruller seg i. Har du noen gang sett en grå/skimlet hest?

På f.eks. en sort hund så vil det ikke syntes. Så lenge produktet faktisk ikke bleker, er det ikke noe feil ved det. I noen raser stilles farger mot hverandre, skal da de hvite dømmes nord og ned kun fordi de ikke holder på fargen sin ellers, pga skitt.

Ja, jeg vet at dommeren ikke skal kunne dømme hunden grunnet skitt, men det går jo på helhetsinntrykket.

Nå hadde jeg et poeng til, men det forsvant.. skal skrive det når jeg kommer på det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær i det minste ærlig med deg selv da, grunnen til at dere bruker white on white, som jeg utmerket godt vet hva er, er jo at hunden blir hvitere på det hvite enn om dere bruker en annen vanlig shampo, og jeg kan jo spørre deg det samme som er blitt stilt ang ører, hvorfor bruker dere white on white dersom dere mener det ikke har noen effekt, da kunne dere jo brukt en hvilken som helst annen shampo?

For meg spiller det ingen rolle om folk bruker white on white eller andre shampoer beregnet på rød, sorte eller lignende hunder, men å bruke da feks slik shampo og samtidig beskylde folk som taper ører for juks, veld ete r dobbeltmoral på sitt beste eller heller det verste.

Nei, så la oss alle gå tilbake til god gammeldags grønnsåpe.... og dropp nå for all del balsamen som gjør at hunden får en mykere og mere lettgredd pels.... :lol: Og du må for guds skyld ikke bruke flokespray, antistatic, showershine.. Og ikke barber din CC, for den har jo pels der den naturlig skal være bar....

Du får ikke hvit hund om du bader en sort eller rød hund i white on white.. Den bare gjør en hvit hund litt ekstra ren og får frem hvit fargen.. Forøvrig har dyret 3 cert, cacib og ble cruftskvalifisert UTEN white on white også, så så himla mye forskjell kan den da umulig ha gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe OT, men ja - heldigvis endres ikke rasestandarder så ofte. I vår rase ser vi fremdeles at det dukker opp ting som i dagens standard er feil, men som i tidligere versjoner var ønskelig på hundene. En kan ikke fjerne genene, selv om en finner fram korrekturlakken.

Men jeg er uenig i at det er en fordel at det kun er rasens hjemland som kan endre på standarden. Det er ikke gitt at rasens hjemland har de beste individene i rasen, har størst kompetanse eller bør få styre alene hvordan rasen skal utvikle seg. Når alt kommer til alt, er "rasens hjemland" bare et styre sammensatt av en håndfull personer med private meninger og brannfakler, i verste fall oppdrettere med egne agendaer.

Jeg ser mange raser har fine internasjonale samarbeid, med etablerte møter og meningsutvekslinger om helse, avlsstrategier, bruks, utstilling, etc. Slik burde også rasestandardene formes, via en internasjonal raseunion hvor en viss andel av medlemslandene må stemme ja til endringene for at det skal kunne oversendes FCI.

Beklager OT, og mulig jeg misforsto hva du mente med heldigvis.

Er helt enig. Det er dessverre ikke slik at det alltid er til det beste for en rase at det kun er rasens hjemland ("i verste fall en håndfull oppdrettere med egne agendaer" -well said!) som kan endre rasestandarden eller sette opp regler for hva som er tillatt å kombinere innenfor rasen (pels/størrelses-varianter etc). I min rase, collien, er det helt vanlig å teipe/manipulere ører, både på kort og langhåret collie. Årsaken er at en korrekt ørestilling er viktig -om man vil ha mer enn 2. premie i utstillingsringen. Ståører slås nemlig hardt ned på. Personlig synes jeg egentlig det er synd at det skal være sånn. Spesielt på korthårscollien er det veldig mange som har for lette ører og/eller ståører fra naturens side, så det er ikke få collies (hvor eier er utstillingsinteressert) som må gå alt fra noen få uker til måneder og til og med år med teip og diverse "gugge" i ørene.

Hvis det var opp til meg skulle jeg derfor gjerne ha endret litt på collie-standarden, slik at den ikke bare tillot ører med en tredjedel vipp, men også godtok ståører. Vippører kunne godt vært å foretrekke, men ståører burde vært godtagbart. Joda, colliens "uttrykk" er visstnok viktig, men det er øyet som ser som bestemmer om et "ståøre-uttrykk" også er typisk collie-uttrykk, så det er ingen fysisk lov som tilsier at bare det ene bør være risset inn i steintavler. Men med England som rasens hjemland og de holdninger som står sterkt der så kan jeg nok dessverre se langt etter en slik endring av standarden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart at man ikke kan diskutere særlig fornuftig når man prøver å likestille det med å vaske, gre eller stelle en hund..

Det nærmeste man kan sammenligne det med er vel en tannregulering? Like greit å bruke dette?

Og ja - barberingen på CC... Hvorfor - er de ikke nakne "nok"?

Nok en strutsmentalitet - vi barberer dem, limer ørene, avler og blir akkurat like forundret over at avkommene ser ut som hårete dumbo'er... :lol:

:D

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja har hatt minimalt med ting i ørene sine i oppveksten.. hadde en liten greie i det ene øret hennes i noen dager, men den kvitta hun seg med selv. Ellers har hun ikke hatt noe.. Ørene hennes har stått litt, de har vært korrekte og stått opp litt igjen. Men nå virker det som om ørene har plassert seg der de har tenkt til og være. Helt korrekte :lol: Kanskje jeg bare har vært heldig med ørene hennes..? Jeg er ingen sheltie-øre-ekspert, så har ingen statistikk på hvor mange sheltier som får korrekte ører uten noe triksing..

Moren hennes hadde aldri noe i ørene og hun har også korrekte ører.. Bra øre-gener kanskje? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart at man ikke kan diskutere særlig fornuftig når man prøver å likestille det med å vaske, gre eller stelle en hund..

Det nærmeste man kan sammenligne det med er vel en tannregulering? Like greit å bruke dette?

Og ja - barberingen på CC... Hvorfor - er de ikke nakne "nok"?

Nok en strutsmentalitet - vi barberer dem, limer ørene, avler og blir akkurat like forundret over at avkommene ser ut som hårete dumbo'er... :lol:

:D

Susanne

Barberingen av CC og behovet for det har nok ingenting med strutsementalitet å gjøre heller det motsatte.

Oppdrettere avlet bevisst og med vitende og vilje på hunder med uakseptable menger hår, parret to hårmonstre med hverandre osv. Hvorfor?

Jo fordi at man da får mye mere flashy hunder med moonboots, crest til midt nedpå ryggen og som nesten subber ned i bakken.

Igjen hvorfor?

Jo fordi at kvaliteten på dommere jevnt over er så dårlig at disse vinner foran en naturlig naken, for dommerne skjønner ikke eller bryr seg ikke om at en hund med en slik behåring på "de rette stedene" ikke er naken på resten av kroppen heller.

Så hva gjør det da at det tar 2 timer og 2 tuber med hårfjerningskrem å få hunden til å bli naken?

Det er jo derfor enkelte også går så langt så de barberer puffer ned og stiller dem som nakne, og vinner...

Så det er mange ting å ta tak i på vår rase, som de fleste andre, og man kan ikke få alt på en gang, så da må man prioritere.

Jeg vil heller ha en tilnærmet naturlig naken, med god konstruksjon, som er frisk og har godt gemytt, men kanskje måtte ha tape i ørene 2-3 ganger for at de skulle stå, foran en som man må bruke et par timer på i det hele tatt å få naken.

Tidligere var tenner et problem på rasen, men her har man bare i løpet av de 10 årene jeg har hatt rasen har dette bedret seg enormt, men det fødes fortsatt enkelte med svært mangelfull tannstatus, og det tror jeg det vil gjøre for all framtid.

Selv har jeg stort sett hatt valper med ører som har reist seg helt av seg selv, noen få er blitt tapet, hadde majoriteten måttet ha hjelp for å få opp ørene hadde jeg nok prioritert anderledes, men nå er nå dette som det er.

Og selv de naturlig nakne barberes i ansiktet før utstilling, og det er vel neppe særlig anderledes enn at mange andre raser klippes før utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en tidl. kuperingsrase (f.eks. dobermann) kontra collie/sheltie er at den førstnevnte ikke har hatt særlig mange år på å fikse ørene slik de skal være (avlsmessig).

For 3-4-5 generasjoner tilbake kunne ørene være omtrent akkurat hvordan de ville i størrelse, bretter og folder - de ble jo klippet av likevel...

På en collie, sheltie etc har man hatt årevis, 100vis av generasjoner å få dette korrekt på gjennom avelen. Likevel virker det som om alle og enhver må lære seg å tape/klippe ører på valpen(e) for at de skal ha størst sjangs å bli korrekte.

Derfor mener også jeg at man kan være mere "bob-bob" på en dobermanns ører kontra en shelties.

Eller hva om man var så lur at man tok tak i det allerede nå? Før det har blitt en vane å teipe ørene? At det kan være et kriterium på lik linje med halen? I stedet for at de blir som nettopp sheltiene - hvor det plutselig har gått 100vis av generasjoner?

Ang. rasestandarder, så nei - man verken kan eller skal forandre disse fordi oppdretterne ikke greier jobben sin. Man kan da ikke begynne å tillate feilfargede hunder, for store, for små, for lange, for korte osv - bare pga dårlige oppdrettere?

Vi med min rase har da også sett "vippeører" på beardisene, i alle fall i tidligere dager - men man måååå jo ikke bruke de i avl heller. Eller en med feil farge (uansett hvor sunn og frisk den er) eller hårlag.

Nemlig. Man måååå jo ikke bruke dobere med feil ører i avl heller? :lol:

Og NEI, ører er på ingen måte alt i avelen. Absolutt IKKE.

Men det blir på ingen måte noe bedre fremover hvis man bare fortsetter å fake det man ikke greier å avle fram heller. Uansett hva vi snakker om for små eller store feil.

Nemlig. Og det gjelder vel dober også? Hvis man bare fortsetter å fake, så blir det i alle fall ikke bedre! :D

Du skrev så mye interessant og bra Susanne, at jeg måtte bare kommentere. :D

Såklart er det juks å teipe ørene på en hund. Man tukler ikke med sånt. Da kan man egentlig skylde på seg selv den dagen alle individer innen en rase har feil ører.

Jeg fikk høre at siden ene staffen min har lette ører så har han sovi for mye på ryggen :D Rart at den andre har fått roseører da, hu sover like mye på ryggen hu.

Det er mye man skal høre før øra detter av :lol:

Eller før øra får kipp, eller står, eller henger, eller.... :lol:

Barberingen av CC og behovet for det har nok ingenting med strutsementalitet å gjøre heller det motsatte.

Oppdrettere avlet bevisst og med vitende og vilje på hunder med uakseptable menger hår, parret to hårmonstre med hverandre osv. Hvorfor?

Jo fordi at man da får mye mere flashy hunder med moonboots, crest til midt nedpå ryggen og som nesten subber ned i bakken.

Igjen hvorfor?

Jo fordi at kvaliteten på dommere jevnt over er så dårlig at disse vinner foran en naturlig naken, for dommerne skjønner ikke eller bryr seg ikke om at en hund med en slik behåring på "de rette stedene" ikke er naken på resten av kroppen heller.

Så hva gjør det da at det tar 2 timer og 2 tuber med hårfjerningskrem å få hunden til å bli naken?

Det er jo derfor enkelte også går så langt så de barberer puffer ned og stiller dem som nakne, og vinner...

Så det er mange ting å ta tak i på vår rase, som de fleste andre, og man kan ikke få alt på en gang, så da må man prioritere.

Jeg vil heller ha en tilnærmet naturlig naken, med god konstruksjon, som er frisk og har godt gemytt, men kanskje måtte ha tape i ørene 2-3 ganger for at de skulle stå, foran en som man må bruke et par timer på i det hele tatt å få naken.

Tidligere var tenner et problem på rasen, men her har man bare i løpet av de 10 årene jeg har hatt rasen har dette bedret seg enormt, men det fødes fortsatt enkelte med svært mangelfull tannstatus, og det tror jeg det vil gjøre for all framtid.

Selv har jeg stort sett hatt valper med ører som har reist seg helt av seg selv, noen få er blitt tapet, hadde majoriteten måttet ha hjelp for å få opp ørene hadde jeg nok prioritert anderledes, men nå er nå dette som det er.

Og selv de naturlig nakne barberes i ansiktet før utstilling, og det er vel neppe særlig anderledes enn at mange andre raser klippes før utstilling?

Det høres ut som det er endel jobb å gjøre med rasen. Men det var fryktelig mye eksteriør-snakk, og hvis dere skal fokusere på pelsmengde, hvorfor ikke også ørestilling? Dere klarte det jo så bra med tennene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på min rase, papillonen. Vi taper aldri ørene til hundene for å få de til å stå, likevell så står de veldig fint til tross for at de har MYE pels på ørene. Det blir en sjelden gang født phalener i papillonkull og de har hengeører fra de er små.

Nå vet jeg ikke om du snakker om hele rasebestanden av Papillon i Norge men det er mange som teiper ørene på Papillonen.

Vet at de som har ører som ikke står som de skal med en gang gjerne blir teipet en liten stund.

Når jeg fikk Demi hadde hun veldig lette ører. De ble tapet etter råd fra oppdretter bare for å være på den sikre siden.

De hadde vel antageligvis blitt greie uansett og hadde det bare vært opp til meg så hadde jeg nok ikke gjort det.

Bikkja merket ingenting til det og om noen vil kalle det juks så må de gjerne det.

Jeg forstår ikke helt problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du snakker om hele rasebestanden av Papillon i Norge men det er mange som teiper ørene på Papillonen.

Vet at de som har ører som ikke står som de skal med en gang gjerne blir teipet en liten stund.

Når jeg fikk Demi hadde hun veldig lette ører. De ble tapet etter råd fra oppdretter bare for å være på den sikre siden.

De hadde vel antageligvis blitt greie uansett og hadde det bare vært opp til meg så hadde jeg nok ikke gjort det.

Bikkja merket ingenting til det og om noen vil kalle det juks så må de gjerne det.

Jeg forstår ikke helt problemet

Jeg visste også at papilloner tapes, men jeg visste også at jeg ikke ville nå igjennom så jeg gadd ikke engang prøve å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det er endel jobb å gjøre med rasen. Men det var fryktelig mye eksteriør-snakk, og hvis dere skal fokusere på pelsmengde, hvorfor ikke også ørestilling? Dere klarte det jo så bra med tennene. :lol:

Og du tror da ikke at det fokus som var på tenner gikk på bekostning av noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så CC folket teiper ører, barberer hunder som skal være naturlige nakne og bruker hårfjernings krem... Vi med hvite DS'er bruker spesial shampoo for hvite hunder, men DERE jukser ikke, men det gjør vi?? :lol:

(og nei, jeg anser ikke barbering i annsiktet som juks.. Alle hunder må klippes og rettes på.. Samme som at min hund trenger en god shampoo på lik linje som din kanskje trenger en balsam for å få cresten myk og fluffy.. det går for det samme....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
×
×
  • Opprett ny...