Gå til innhold
Hundesonen.no

Taping av ører


Papillon

Recommended Posts

Ja når dere tenker på blant annet sheltie som skal ha vippører, og alltid har hatt det (eller?), så blir man jo aldri kvitt ståører i avelen hvis alle skjuler dette med å ha teip ol. på dem. Kanskje ikke det største problemet sånn sett, å måtte bruke slike hjelpemidler får å få vippører, men da føler jeg det kan minne om litt juks på en måte (Er det stygt å si? :icon_redface: ). Vil jo anta at alle sheltier/collier ol. med ståører ville blitt luket bort i utstillings sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Argyros: Grunden til at folk klipper fasong og underlinje osv er nok for at hunden skal ha en fin silutt når den står oppstilt (selv om dommeren også kjenner over dem). Men er nok lettere å få en bra kritikk (at dommeren glemmer at den f.eks. hadde dårlig forbryst) og skriver en fin kritikk på hunden.

Syntes også det er litt synd med taping av ører, en hel del raser som gjør det, forekommerr også på GD og arvelig som det er vil det bare føres videre. Syntes heller man skal velge avlshunder der en eller begge har bra ører.(også ellers rasetypisk hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan man vite hvem som har genetisk korrekte ører om man taper ørene fra valpestadiet? Tenk at du har to chinese crested som er genetisk like. Den ene taper du ørene på fra den er valp, mens den andre lar du ørene være på. Hundene vokser opp og den ene får perfekte ører, mens den andre får ørene ned. Den med perfekte ører gjør det godt på utstilling, mens den med hengeører kanskje blir sendt ut med blå eller gul siden rasen skal ha stående ører. Men begge hundene er jo genetisk like og vil jo gi valper som også har hengeører! (Ingen hunder er genetisk like, men bare sier det som eksempel). Hvis en så stor andel av rasen ikke har korrekte ører av seg selv og det ikke er så nøye med ørestilling, hvorfor kan man ikke bare åpne for at hundene kan ha både opp og nedører? Såklart, det med ører er bare en liten filleting i forhold til mange andre ting, men en whippet med krøllhale ville kanskje bli lagt mye mere merke til, selvom verken ører eller hale påvirker hundens funksjonalitet så særlig.

Har noen av dere veeeeldig lite å gjøre siden man klarer å lage en så stor sak av noe som ikke er noe annet en en bagatell og filleting?

Har selv CC og det er født tilsammen 13 kull her i huset, 12 med vårt kennelnavn.

På det første kullet vårt reiste alle valpene ørene lett av seg selv. 2 og 3 kullet tapet jeg fordi "alle" sa at det måtte man. Så har jeg lært litt etterhvert, og oppdrettere som har litt vett og fornuft i skallen taper ikke valpene før de er 7-8 uker gamle. Da ser man hvem som har genetisk sterke ører som reiser seg av seg selv og hvem som ikke har det, men tanke på framtidig avlsarbeide. Ørene på valper med genetisk sterker ører begynner å reise seg allerede mellom 4 og 5 ukers alder. Her har flesteparten av valpene reist ørene selv, noen har vært tapet 1-2-3 ganger og så står de, men 1 kull har hatt myke ører som har krevd endel taping, selv om begge foreldrene og alt bak på farsiden har sterke store ører. Har også bruk en hannhund med ganske myke ører og valpene fikk store flotte ører som reiste seg av seg selv.

Noen har "mistet" ørene ned igjen i tannfellingen, men når den er over står ørene lite rett opp igjen.

Ser overhodet ikke problemet med taping sålenge man er ærlig med seg selv og valpekjøpere, event de som låner hannhunder.

Og puffer kan ha både opp og nedører noe jeg mener er feil.

Rent velferdsmessig vet man jo også at hunderaser med ståører har mindre problemer med sopp, midd. øreinfeksjoner osv enn raser med hengeører, så dette har jo en praktisk betydning like mye som en utseendemessig en.

Om man ser på andre raser så ser man jo at det klippes, fønes, rettes, farves osv osv. At det da skal være så ille å tape en valps ører noen dager for at de skal reise seg helt opp, vel den klarer jeg bare ikke å se.

Og det er jo ikke sånn at en hunds utstillingskarriere står eller faller på ørene, må jo liksom ha litt mere enn ører som står for å kunne hevde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så uskyldig som taping er (eller som jeg har gjort og funker like bra: massere brusken ofte i valpetiden) burde det ikke være noen big deal om folk velger å massere eller tape litt for å få et penere utseende. Er jo ikke akkurat noe kirurgisk inngrep som feks kupering. Så jeg føler ikke det som juks.

Mener du virkelig grensen mellom juks eller ikke går ved kirurgisk inngrep?

Hva med farging av pels? Tatovering av pigment (eller mangel av sådant)? Doping? Strikker for å rette opp dårlige bitt?

Ang. stell av pels, trimming, klipping, - joda, i realiteten er jo dèt og handling også juks.. Men det får da være måte på å trekke juksegrensa et sted.. Det interessante er jo egentlig hvor den grensa går for hver enkelt av oss.

Det er selvsagt meget varierende og til syvende og sist kun et personlig valg. Og det valget går direkte utover våre kjære hunder...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig i fullt alvor at det er en lidelse for en hund å ha tapet ørene noen dager? Seriøst!??!???!

Det er neppe noen lidelse for en hund å få farget pelsen sin heller, så da er vel det greit og, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe noen lidelse for en hund å få farget pelsen sin heller, så da er vel det greit og, da?

Nå får jo både hunder og mennsker rett som det er ganske alvolige allergiske reaksjoner med bla forferdelige sår av hårfarve da, så det blir for meg noe helt annet.

Jeg ville aldri i verden tatt sjansen på å utsette min hund for den risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jo både hunder og mennsker rett som det er ganske alvolige allergiske reaksjoner med bla forferdelige sår av hårfarve da, så det blir for meg noe helt annet.

Jeg ville aldri i verden tatt sjansen på å utsette min hund for den risikoen.

Vel, jeg reagerer allergisk på lim i tape og plaster, men ikke hårfarge, så om man er redd for allergiske rekasjoner så burde man neppe tape ører heller. Det er de som reagerer allergisk på barberskum og hudprodukter også. Så hva var poenget ditt, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg reagerer allergisk på lim i tape og plaster, men ikke hårfarge, så om man er redd for allergiske rekasjoner så burde man neppe tape ører heller. Det er de som reagerer allergisk på barberskum og hudprodukter også. Så hva var poenget ditt, egentlig?

Poenget mitt var at jeg ser ikke det helt store problemet med å tape ører noen dager for å få dem slik de skal være, men jeg synes det å da farve en hund er noe helt annet, både fordi at dette er noe som må gjentas med jevne mellomrom i motsetning da til taping, og jeg ville ikke brukt kjemikalier jevnlig på min hund, derfor mener jeg også at forbudet mot hårspray er bra, for det kan umulig være bra hverken for hund eller mennesker å "sniffe" en flaske hårspray hver lørdag og søndag gjennom et helt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener det er juks å tynge ned ørene, javell, er det da juks om man masserer ørene på en valp? For det hjelper også på kipp'en. Eller hva med å klippe pelsen på/i ørene på en bestemt måte for å oppnå best mulig kipp, er det juks?

Alle disse tingene utføres for å oppnå det samme.

Personlig har jeg et rimelig enkelt syn på ting, jeg gjør ingenting som er skadelig eller plagsomt for mine hunder, så tattovering, doping, tannregulering, pelsfarging el.lignende er totalt uaktuelt.

Å tynge ned ørene dems derimot gjorde jeg på begge mine, jeg skulle selvfølgelig ønske at de hadde perfekte ører fra naturens side og at det dermed var unødvendig, men siden de nå hadde lette ører, og jeg foretrekker kippører(Ståører ødelegger det typiske sheltieuttrykket), så ble de tynget ned en periode, det plaget ikke hundene overhodet, det hemmet ikke normal bevegelse av ørene og hundene merket knapt at de små klattene var der, så da ser jeg ikke problemet, og folk får bare kalle det juks så mye de vil for min del, det bryr meg ærlig talt ikke, jeg kommer fortsatt til å gjøre akkurat det samme med fremtidige sheltier om det viser seg å være nødvendig.

Litt OT,men ang sheltie så lurer jeg litt på om denne tyggisen eller tapen man bruker kun er for en periode eller om mange må ha det resten av livet for at ørene skal henge? For jeg må si meg enig med SusanneL,jeg synes også vippeørene til sheltien er et viktig rasetrekk. Hele uttrykket blir jo annerledes med stårører.

Det brukes kun en periode når hunden er valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig i fullt alvor at det er en lidelse for en hund å ha tapet ørene noen dager? Seriøst!??!???!

På ingen som helst måte. Men hvis du leser det jeg skriver så sier jeg at det er VI som må gjøre noen personlige valg på hva som er "greit nok" å fikse på - og så avle på - og det vi IKKE synes er i orden.

Og jeg kan virkelig ikke skjønne at noen her tror at det er så farlig, ubehagelig, vondt eller ekkelt å farge litt misfarget pels, jeg. Eller å fylle i den rosa flekken på nesen eller tredeputene med litt sprittusj eller ta på litt eyeliner (gjør heller ikke det minste vondt).

Mange av oss farger vel vårt eget hår relativt regelmessig? Og kanskje også sminker oss? Vi synes jo at det er relativt greit å gjøre (selv om det gjentas ofte) - fremfor å gå med et plaster ellet tyggis i ørene?

Selvsagt vil man aldri greie å få fram naturlige og gode kippører så lenge man så åpenlyst fikser på dem i ung alder - nærmest rutinemessig sånn "i tilfelle at".

Lurer på om det er ansett som positivt at hunden(e) fra visse linjer/kenneler/kull IKKE behøver å tapes for å være korrekte i ørene, jeg? Noen som vet?

Brukes dette som et "salgsargument" liksom?

Eller er det kanskje bare et fåtall som blir tapet - resten er okey av seg selv?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke det er mulig å avle fram korrekte kippører i noe større andel av en populasjon uten at man må prioritere ned andre mål i avlen. Sånn sett skjønner jeg at det ikke er førstepri, ja. Skulle man komme teipingen til livs, tror jeg det måtte til enten en endring i standard, eller bedømmelsespraksis. Joda, det "ødelegger" kanskje uttrykket, men kanskje man kunne klart å se noe vakkert i uttrykket til en stå- eller hengøret collie også? Man klarer jo det på andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråden jeg hadde om en som stod og tusjet på dårlig pigmentert flekker på en hund, så var alle enige om at dette var juks og burde raporteres. Litt dårlig pigment skader jo ikke en hund vel, og så lenge man kliner på noe som ikke skader hunden, så burde det vel vært det samme? Det er jo ganske dumt om man ikke kan avle på en hund som har dårlig pigment, for det er jo så mye annet man må ta hensyn til i avlen.

Så hvorfor er det å tape ører egentlig helt OK, når andre ting er tydeligvis åpenbart juks? I tilfeller der man både taper ører, farger pels eller steder med dårlig pigment, så manipulerer man tross alt hundens utseende. Så hvorfor er et ene tillatt, med de to andre forbudt egentlig? Er det hvor mye som plager hundene som gjelder? Eller hva som er lett og vanskelig å få til med avl? Skal man kanskje gi opp andre ting man lett kan manipulere? Hvorfor bry seg om hvite flekker i brystet, når man bare kan farge det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor er det å tape ører egentlig helt OK, når andre ting er tydeligvis åpenbart juks? I tilfeller der man både taper ører, farger pels eller steder med dårlig pigment, så manipulerer man tross alt hundens utseende. Så hvorfor er et ene tillatt, med de to andre forbudt egentlig? Er det hvor mye som plager hundene som gjelder? Eller hva som er lett og vanskelig å få til med avl? Skal man kanskje gi opp andre ting man lett kan manipulere? Hvorfor bry seg om hvite flekker i brystet, når man bare kan farge det?

Enig..

Og når det kommer til klipping av pels, så er det faktisk pelsstell, noe vi mennesker også må igjennom (frisøren :blink:)

Det går ikke ann å avle frem pels som vokser "perfekt" og som gir mulighet for å slippe å klippe alle pelsraser. DET er umulig, men å avle frem ører som ikke står rett til værs hvis det er det man vil unngå er faktisk mulig å få frem igjennom avl, og vips så slipper man å manipulere frem "perfekte ører" på valpene mer.

Jeg syns det er stor forskell på å forandre en ørebrusk ved å henge ting i øret etc, teipe, lime og fra å klippe pels med en saks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig grensen mellom juks eller ikke går ved kirurgisk inngrep?

Hva med farging av pels? Tatovering av pigment (eller mangel av sådant)? Doping? Strikker for å rette opp dårlige bitt?

Ang. stell av pels, trimming, klipping, - joda, i realiteten er jo dèt og handling også juks.. Men det får da være måte på å trekke juksegrensa et sted.. Det interessante er jo egentlig hvor den grensa går for hver enkelt av oss.

Det er selvsagt meget varierende og til syvende og sist kun et personlig valg. Og det valget går direkte utover våre kjære hunder...

Susanne

Hmm.. nei.. jeg snakket om teiping av ører på dobber og at jeg ikke følte det var juks å teipe dem, for det ikke spiller noen rolle da naturlige ører på rasen ikke har noen spesiell standard. Men at på feks. collier, blir det mer juks, da standaren sier vippører. (gjør det ikke?)

Og det er ikke så ille å teipe, iforhold til kupering, så om folk gjør det for å få penere ører på en rase som ikke har noen spesifikk beskrivelse av ørene, så er det ikke noe biggie.

Resten av det du nevnte tenkte jeg ikke noe på, da det ble spurt om teiping. Men ja, flere av det folk gjør på hundene for å skule ting, er juks i mine øyne. Ihvertfall hvis det er med på å endre en standard eller skjule en større feil. Dette i en utstilling og avelssammenheng.

Om folk vil farge familiehunden sin rosa eller klipper pønkerfrisyre på den, så gjør det ingenting så lenge det ikke plager hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase blir mye av de utenlandske hundene helkupperte, noe som gjør at man faktisk ikke vet hvordan ørestilling valpen din vil få om man velger å parre/ kjøpe valp fra utenlanske linjer. Dette har ført til endel lette ører på min rase.. Jeg er heller ikke for teiping av ørene. Jeg ser på det som juks. Genpol eller ikke genpol.. Joda, det er jo synd om en hund som er perfekt ellers ikke skal brukes videre pga feil ørestilling. men det er faktisk arvelig, og man ville jo ikke avlet videre på andre utstillingsfeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase blir mye av de utenlandske hundene helkupperte, noe som gjør at man faktisk ikke vet hvordan ørestilling valpen din vil få om man velger å parre/ kjøpe valp fra utenlanske linjer. Dette har ført til endel lette ører på min rase.. Jeg er heller ikke for teiping av ørene. Jeg ser på det som juks. Genpol eller ikke genpol.. Joda, det er jo synd om en hund som er perfekt ellers ikke skal brukes videre pga feil ørestilling. men det er faktisk arvelig, og man ville jo ikke avlet videre på andre utstillingsfeil...

I min rase som da er Chinese Crested, så har vi etter mitt syn to hovedproblemer når det gjelder avl, genpool og valg av avlsdyr, og det er dårlige fronter i forskjellige varianter og endel dårlig gemytt, skye, engstelige og aggressive hunder.

Avl er alltid en avveining for hva man ønsker å prioritere og hva som er viktigst, og man kan ikke få alt på en gang, mange ganger må man bruke generasjoner på å komme dit man vil.

For meg blir ører som er tapet en ubetydelig bagatell i forhold til dette, dårlige fronter gir feil bevegelsesmønster og vil på sikt gi belastningsskader, dårlig gemytt gir både hund og eier et dårlig liv.

Vi har også noen arvelige sykdommer å ta hensyn til, i tillegg at endel CC er i dag så hårete at man umulig hadde visst at det var en nakenhund om den ikke var barbert.

Derfor blir taping av ører for meg en ubetydelig bagatell.

De jeg har tapet selv vet jeg jo om, valpekjøpere vet og det vil bli tatt hensyn til i det kommende avlsarbeidet og ved valg av fremtidige kombinasjoner.

Alle ønsker selvfølgelig å ha store sterke ører som reiser seg helt uten hjelp, 90% av valper herfra har også reist ørene selv.

Og dersom den dagen kommer at man kan velge og vrake i stabile, tilgjengelige, friske hunder med gode fronter, og jeg eventuellt får flere med problemer med å reise ørene på egen hånd, vel da skal jeg muligens velge å prioritere ører, men enn så lenge er det en bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I min rase blir mye av de utenlandske hundene helkupperte, noe som gjør at man faktisk ikke vet hvordan ørestilling valpen din vil få om man velger å parre/ kjøpe valp fra utenlanske linjer. Dette har ført til endel lette ører på min rase.. Jeg er heller ikke for teiping av ørene. Jeg ser på det som juks. Genpol eller ikke genpol.. Joda, det er jo synd om en hund som er perfekt ellers ikke skal brukes videre pga feil ørestilling. men det er faktisk arvelig, og man ville jo ikke avlet videre på andre utstillingsfeil...

Men å bruke shampoo som bleker pelsen så den blir blendahvit (og desverre med ett lite lillaskjær) det er ikke juks? Dette lukter dobbeltmoral synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase blir mye av de utenlandske hundene helkupperte, noe som gjør at man faktisk ikke vet hvordan ørestilling valpen din vil få om man velger å parre/ kjøpe valp fra utenlanske linjer. Dette har ført til endel lette ører på min rase..

Ikke helt korrekt, selv om hundene er ørekuperte så kan man kjenne om de har har, tykk ørebrusk eller myk og føyelig ørebrusk. Selve ørene på ds skal jo ikke vurderes, kun om det høyeste punktet ligger over det høyeste punktet på skallen. Dog ødelegger det helhetsinntrykket noe med blafrende ører.

Selv ser jeg det ikke som et stort problem å tape ører så lenge brusken er som den skal men at de bare er litt på vidvanke under tannfelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye dobbeltmoral ute og går. Så lenge det er ting som angår ens egen rase eller egne hunder, så er det OK å manipulere utseende med hjelp av lim eller tape. Mens hadde det vært naboens hund som hadde blitt manipulert på en annen måte, hadde det garantert vært juks og burde vært innrapportert og hele greia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å bruke shampoo som bleker pelsen så den blir blendahvit (og desverre med ett lite lillaskjær) det er ikke juks? Dette lukter dobbeltmoral synes nå jeg.

Ehhhh?? Dette kan da overhode ikke sammenlignes.. Blondie er FØDT med hvit pels hun.. Hun har en meget god farge. .men fordi hun får lov til å være HUND og løpe og leke i skogen, bli grisete, gnage ben osv så blir pelsen fort møkkete og grå. Og da bruker jeg en shampoo som holder pelsen hennes hvit..

Og om man kan kjenne om brusken er myk eller hard på kuperte hunder, det vet jeg faktisk ikke... Jeg har aldri hatt behov for å teipe noen ører. men det er godt mulig dere har rett.. Men om man importerer en valp etter helkuperte foreldre, så får man jo gjerne ikke dratt å kjent på foreldrene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Djervekvinnen - det er forskjell på raser som tidligere var kupert i forhold til de som aldri har vært det (og burde hatt nok tid å avle fram korrekt ørestilling til nå, liksom).

Men hvor lenge skal man skylde på ørekuperingen, da? Hvor mange generasjoner? Når kommer det inn i standarden en beskrivelse av de ukuperte ørene og gradering av hvor feil det ene eller andre er?

Jeg vet ikke jeg, men...

Reject - akkurat de valgene der står vel alle oppdrettere ovenfor? Man velger ikke avlsdyret med korrekt båret hale, men med dårlig temoeramet, fremfor den sunne og trivelige med høy hale (eller dobbelbrettede ører) i vår rase heller, liksom.

At man ikke greier å få ørene tilstrekkelig riktige uten faking er vel fordi man faker det på avlsdyrene først og avler helt uten å vite hvordan statusen på ørene faktisk hadde vært UTEN tapingen?

Hadde man latt en generasjon eller to fått utvikle sine "ekte" ører - ja, DA hadde man jo sett om det er noen som er på rett spor eller ikke mht akkurat DET punktet.

Og jada - selvsagt helt uviktig i forhold til masse andre ting i avelen, men viktig på utstilling likevel.

Ang. shampo.. Jeg tror ikke noen shampo i Norge farger eller bleker pels i noen særlig grad... Men hvorfor shampo for hvite hunder alltids er blå/lilla kan man jo undres på likevel...

F.eks. hydrogenperoksid og klorin (begge bleker pels/hår/stoff) er jo helt gjennomsiktige - hvorfor shampoer ikke er det er jo snodig.

Nirm - jeg tror du har veldig rett der.

Det ER enklere å ikke se på det man holder på med som juks, enn hvis den største konkurrenten hadde gjort det samme... JEG vet jo hva jeg gjør, JEG har jo en unnskyldning som er mye bedre enn alle andres, JEG vil jo ta hensyn til dette senere, etc.

Men merkelig at det er "oppe og vedtatt" at det er helt greit å åpenlyst gå rundt med tapede ører - mens en spjelket hale for å rette ut en feilaktig krøllhale eller en haleknekk neppe hadde vært like greit..

Og NKK gikk jo et langt steg fremover ved å slå ned på spraying og sånn type "fake" i utst.reglene for et par år siden. Men INGEN hadde vel brydd seg det minste om det står 10 collies ringside med tyggis i ørene sine..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...