Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund


Ane

Recommended Posts

Har en vennine som etter ferdige studier ønsker seg en hund. Dette vil være hennes første hund.

Hun sier hun har litt lyst på pomeranien, men jeg kjenner ikke til denne rasen så godt..

- En enkel rase, siden det er førstegangshund

- Liten til middels stor

- Brukes på tur. Jeg nevnte LP, og det syns hun virket gøy.

- Frisk rase

Hvilke hunder kunne hun sett på mener du? :aww:

Kunne desse vært noe:

Cocker spaniel

Japansk spisshund

Dansk/svensk Gårdshund

Shetland Sheepdog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel er jo en sterk hund (og kan sådan ikke regnes som liten-mellom), den kan virkelig trekke altså. I tillegg er det en del jaktinnstinkt.

Det er skikkelig happy-go lucky hunder, som krever sitt, altså et aktivt hundehold, både fysisk og mentalt.

Jeg føler ikke at jeg har tilstrekkelig erfaring med de andre rasene, men inntrykket mitt er at sheltie som Aya sier, er en fin potet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg selv lette etter en ukomplisert hund var jeg innom pomeranian, mitt inntrykk er at de er relativt lette å ha med :aww:

Jeg har endt på whippet som er flotte familiehunder. Ikke så glad i repetisjoner så egner seg ikke så godt til LP de da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke Pomeranian siden det er det hun faktisk har lyst på?! :icon_redface:

Selvfølgelig kan hun ha det, men jeg viste ikke om den passa, derfor spør jeg :whistle:

Hihi, jeg fikk ikke med meg den setningen. Men klart hun kan ha pomme! De virker som greie små hunder de! Dog med mye lyd ...

Ja, det er det med lyden jeg er redd for. Hun kan absolutt ingenting om hunder, og jeg er redd den vil bli en hund som får gjøre som den vil.. Og pommene bjeffer jo en del?

Det kan passe fint med dsg, så lenge den får litt hodebry og en grei tur hver dag. Se på finsk lapphund også?

Skal be henne se på de! De er jo nydelig :lol: Men sliter ikke de på varme sommerdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan hun ha det, men jeg viste ikke om den passa, derfor spør jeg :icon_redface:

Ja, det er det med lyden jeg er redd for. Hun kan absolutt ingenting om hunder, og jeg er redd den vil bli en hund som får gjøre som den vil.. Og pommene bjeffer jo en del?

Skal be henne se på de! De er jo nydelig :whistle: Men sliter ikke de på varme sommerdager?

De har jo en del pels, så det blir jo varmt. Men pelsen isolerer jo begge deler, og er ganske lett og luftig. Det er vel flere her inne som har lappiser som kan fortelle mer om dem. Schanderulven har jo forsåvidt både pomme og lappis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både sheltie, japansk spisshund og phalene kan bli noen skikkelige gneldrebikkjer om de får lov. Du kan kanskje heller tipse henne om gode hundeforum eller bøker så hun kan lese seg litt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både sheltie, japansk spisshund og phalene kan bli noen skikkelige gneldrebikkjer om de får lov. Du kan kanskje heller tipse henne om gode hundeforum eller bøker så hun kan lese seg litt opp?

Ja, det kan jeg! Men tror ikke hun kommer til å lese så mye.. Hun vil "bare" ha en hund å gå tur med.. "Den var fin og liten, den vil jeg ha". :icon_redface:

Tror jeg finner en god bok hun kan få i bursdagsgave jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe om hunden bjeffer da? Hvis hun ikke ser på det som et problem, så er det vel heller ikke et problem? :icon_redface: Hunden kan jo likevel være trygg og grei, men bare ha litt lett for å ty til bjeffing. Det er vel i hovedsak sånne som oss dedikerte på forum som synes lyd kan være plagsomt, selv i små mengder.. :lol: Vanlige folk tror jeg har en større toleransegrense for lyd og bjeffing, og ser ikke på det som verdens undergang om hunden lager litt lyd - det er jo tross alt en hund! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe om hunden bjeffer da? Hvis hun ikke ser på det som et problem, så er det vel heller ikke et problem? :icon_redface: Hunden kan jo likevel være trygg og grei, men bare ha litt lett for å ty til bjeffing. Det er vel i hovedsak sånne som oss dedikerte på forum som synes lyd kan være plagsomt, selv i små mengder.. :yes: Vanlige folk tror jeg har en større toleransegrense for lyd og bjeffing, og ser ikke på det som verdens undergang om hunden lager litt lyd - det er jo tross alt en hund! :lol:

Joda, men jeg går ut ifra hun ikke vil ha en liten dott som bjeffer på alt og ingen. Ingen VIL vel ha det, men noen bryr seg mindre om det. Hun får jo velge som hun vil ^ :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg går ut ifra hun ikke vil ha en liten dott som bjeffer på alt og ingen. Ingen VIL vel ha det, men noen bryr seg mindre om det. Hun får jo velge som hun vil ^ :icon_redface:

Jeg ville nok da sett på en hund med minst mulig lyd ja :whistle: Og selvfølgelig anbefale henne å gå minst et valpekurs, og helst også et hverdagsdressur kurs etterhvert, og om du lykkes få henne med på noen fellestreninger iblant i en lokal hundeklubb :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok da sett på en hund med minst mulig lyd ja :lol: Og selvfølgelig anbefale henne å gå minst et valpekurs, og helst også et hverdagsdressur kurs etterhvert, og om du lykkes få henne med på noen fellestreninger iblant i en lokal hundeklubb :yes:

Hun skal nok få råd! :icon_redface: De blir forhåpentligvis mine nye treningkamerater. Så hun må få seg en skikkelig go-bikkje! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg går ut ifra hun ikke vil ha en liten dott som bjeffer på alt og ingen. Ingen VIL vel ha det, men noen bryr seg mindre om det. Hun får jo velge som hun vil ^ :hyper:

Hvis hun ikke bryr seg, hva er da problemet? Egentlig? :ahappy: Noen hunder bjeffer ganske enkelt litt mer enn andre, og hvis pomme er den rasen som passer alle andre kriterier, så kan man jo senke litt på bjeffe-lite-kriteriet (hvis det nå er et kriterium).

Hvis bjeffenivå ikke er så himla viktig, så er det i alle fall ikke noe å ta med i betraktningen når man skal velge en rase; man trenger ikke å velge den mest lydløse rasen av den grunn. :D Jeg må ærlig talt innrømme at jeg virkelig ikke ser problemet; hvis hun vil ha pomme, og kan godta litt lyd, hvorfor skulle det være et problem at rasen bjeffer litt lettere enn andre raser? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke bryr seg, hva er da problemet? Egentlig? :ahappy: Noen hunder bjeffer ganske enkelt litt mer enn andre, og hvis pomme er den rasen som passer alle andre kriterier, så kan man jo senke litt på bjeffe-lite-kriteriet (hvis det nå er et kriterium).

Hvis bjeffenivå ikke er så himla viktig, så er det i alle fall ikke noe å ta med i betraktningen når man skal velge en rase; man trenger ikke å velge den mest lydløse rasen av den grunn. :hyper: Jeg må ærlig talt innrømme at jeg virkelig ikke ser problemet; hvis hun vil ha pomme, og kan godta litt lyd, hvorfor skulle det være et problem at rasen bjeffer litt lettere enn andre raser? :ahappy:

Nå har ikke jeg sagt at hun ikke bryr seg om bjeffing. Jeg tror ikke hun vil like det.

Leste et sted at Mittelspitz var en friskere "variant" av pommen, er dette sant? Den er jo litt større, men ellers er de vel lik? Den kunne jo vært noe vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sagt at hun ikke bryr seg om bjeffing. Jeg tror ikke hun vil like det.

Leste et sted at Mittelspitz var en friskere "variant" av pommen, er dette sant? Den er jo litt større, men ellers er de vel lik? Den kunne jo vært noe vel..

Mittelspitz er en morsom rase, de er vel en del større enn en pomme :ahappy: Feks har Ostretunet (ostretunet.com) et par kull for tiden, de holder til i Nordhordland, så det er jo ikke lange bite å reise for å hilse på valper og hunder. Har møtt både gneldreindivider og roligere individer av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sagt at hun ikke bryr seg om bjeffing. Jeg tror ikke hun vil like det.

Nemlig, og da kan det jo vært veldig greit å spørre henne på en nøytral måte, om hun ville brydd seg noe særlig om bjeffing? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun går for pomme så finn en oppdretter som legge frem patella luxasjon attester.. Gjerne for flere genrasjoner bakover... Har en venninne som er veldig inn i miljøet og hennes hund har patella i grad 4 :ahappy: Hun har hunden på for, og den hunden har hatt kull, noe som har forværret patellaen hennes .... Så at det blir avlet på patella er helt sikkert.... :/

Ellers finnes det mye bra pommer i Danmark. Dog vet jeg ikke patella status på disse, men danskene har i hvertfall kommet et skritt lenger frem med at det må fremvises patella attester før hundene går i avl.. ( ifølge en dansk venn av meg som er pom oppdretter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, og da kan det jo vært veldig greit å spørre henne på en nøytral måte, om hun ville brydd seg noe særlig om bjeffing? ;)

Kanskje jeg skrive på en vanskelig måte, men nei, hun vil ikke ha noe særlig bjeffing! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skrive på en vanskelig måte, men nei, hun vil ikke ha noe særlig bjeffing! :icon_redface:

Hvis hun ikke vil ha bjeffing så er ikke pomme hunden for henne. Vi har en liten (som tror han er ganske stor) tass her, som bjeffer på alt og ingenting. :icon_redface: Det krever da mye arbeid å få det bort, noe vi må jobbe med heele tiden. Det er også vanskelig å ha de som tur venn, da bena er så korte at du lett kan gå ifra den om den blir sliten. Og fort sliten blir de, med all pelsen de har!

Tror lillepjokk her er takknemlig for at vi bor i Finnmark, når han i bare 16 varmegrader holder på å smelte bort. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- En enkel rase, siden det er førstegangshund

- Liten til middels stor

- Brukes på tur. Jeg nevnte LP, og det syns hun virket gøy.

- Frisk rase

Whippet burde passe fint her. Vi er selv førstegangseiere (men har erfaring med hund fra oppvekst). Den er en middels stor, og ganske lett å ha med å gjøre. Lettstelt ("selvstelt"). Vil gjerne løpe litt i tillegg til de små turene, så blir den kjempefornøyd. Frisk rase, så vidt jeg vet ikke noe sykdom å snakke om. Hvis venninnen din bor i Bergen, så kan man legge til at myndemiljøet er voksende her, og det blir flere og flere fellesaktiviteter for whippet- og andre myndeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg! Men tror ikke hun kommer til å lese så mye.. Hun vil "bare" ha en hund å gå tur med.. "Den var fin og liten, den vil jeg ha". :icon_redface:

Tror jeg finner en god bok hun kan få i bursdagsgave jeg..

Hvis hun er, som du sier, en som ikke kommer til å lese seg opp, så vil jeg sterkt anbefale en kort, lettlest, men veldig god bok: På talefot med hunden av Turid Rugaas. Hvis hun ikke kommer til å trene mye med hunden, så bør hun i hvert fall kunne kommunisere på en god måte med den, og jeg tror hun vil finne mange gode tips og lære mye av boken til Rugaas. Den er forøvrig på tilbud hos canis nå: Rugaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...