Gå til innhold
Hundesonen.no

Turterrengtråd i Trondheim!


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Heisann trøndersoniser! Hunden og jeg liker å gå tur i skogen, men det hender jeg blir lei av å gå de samme stedene hele tiden. Jeg oppretter derfor en turterrengtråd så folk kan komme med sine tips til hvor det er fint og ferdes med hund!

Jeg for min del er interessert i det meste, egentlig - fine områder å gå båndtur i, fine områder å gå frislipptur i (= ikke så mye folk), fine områder å gå spor i, fine vann å bade i (gjerne for både hund og eier!), fine gressletter å leke i, fine steder langs fjorden, fine apporteringsterreng, fine langløyper, fine nå-har-jeg-det-egentlig-litt-for-travelt-til-å-gå-tur-løyper, også videre.

Fint om dere får med for eksempel disse tingene når dere tipser:

- Ca. hvor langt det er å gå og hvor lang tid det tar (hvis det er rundløype eller turmål av typen topp eller trimkasse)

- Hvordan man kommer seg dit (veibeskrivelse eller kart, muligheter for kollektivtrafikk?)

- Parkeringsmuligheter

- Hva slags type turterreng det er (ref. lista mi over)

- Er det mye folk der

- Hvor lang tid det tar å kjøre (hvis det ligger et stykke fra byen)

- ... også videre

Og for å booste i gang litt, kan jeg komme med et par av de stedene jeg ofte drar:

Lohove

Dette er kveldsskogsturrunden min, og den tar vel bare en halvtime å gå eller noe slikt. Ligger like ved Dragvoll, og i tillegg til gode parkeringsmuligheter kjører buss nummer fem og ni like forbi. Parker ved barnehagen, følg stien innover og få en hyggelig, liten rundløype. Det pleier å være litt folk der, men det er stort sett treningsfolk av ulike slag.

Kart.

Baklidammen

Enda en liten kveldsturrunde som jeg tar når jeg har lyst til å kjøre bil. :lol: Kjør oppover Fjellseterveien, parker og gå rundt vannet (oppom Steinerbarnehagen).

Kart.

Stavsjøen

Ute i Malvika, ved Sparkjøp og Abrahallen, ligger Stavsjøen. Det er vel omtrent fire kilometer å gå rundt, og veldig fin, hyggelig og ny sti. Lite folk er det i grunnen også - jeg har vel aldri møtt noen der. Parker ved Abrahallen og følg stien ned til vannet, da er det lett å finne fram.

Kart.

Solemsvåttan

Solemsvåttan er en topp som ligger over Reppe/Vikåsen, med utsikt over hele byen og området rundt. Utsikten blir enda bedre fordi noen har funnet på å bygge et tårn der oppe. Det er ikke mer enn et par kilometer opp, men til tider nokså bratt. Det er et forholdsvis populært turmål, og derfor ikke verdens beste sted å gå med bikkja løs.

På kartet kan det se litt uoversiktlig ut, men det er forholdsvis lett å finne fram. Parker nedenfor Tjønnstuggu, og hold til høyre oppe ved vannet, oppover den lange bakken og deretter hold til venstre.

Kart.

Jeg har noen flere turmål jeg liker, men først vil jeg ha litt inspirasjon fra dere! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvikmarka - Vulusjøhytta

Om man tar utgangspunkt i Abrahallen og Stavsjøen, er det også er alternativ og følge lysløypa videre, til Vulusjøen og Vulusjøhytta. :P Fin vei, mye av lysløypa er gruset, bred og behagelig å gå på. Jeg har aldri gått hele veien inn dit til fots om sommeren, kun på ski. Er litt usikker på hvor langt det er, men mener det er noe slikt som 4-5km fra Abrahallen. Veien er skiltet med avstandshenvisning. Om vinteren er det fryktelig mye folk der, ikke like hektisk om sommeren, men ikke det mest folketomme området man finner. Det er et populært turområde. Det er en fin tur, med horder av sporterreng til alle kanter, flere vann man kan trene apport og bade i. Ettersom turen krever en halvtimes kjøring fra tr.heim er det ingen "fort-gjort" tur, men jeg syns kjøreturen er verdt det. :P

Kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse muligheter på Granåsen om sommeren. Gikk der på min siste tur med Tila. Fulgte en sti fra et sted på Kolstad, da jeg ikke har bil eller kjører bil. Gikk videre innover mot granåsen, det er et lite stykke fra Kolstad. Kommer til en lysløype når man nærmer seg Granåsen. Kan være en del folk der, gjerne med hunder, ellers treningsfolk. Men det er så mange veier å velge så man kan gå lenge helt for seg selv også. Fine, brede gangstier og fin natur. Nedover og oppoverbakker veldig ofte. Brukte vel en 3-4 timer oppi der, men tar sikkert litt kortere hvis man kjenner veien og ikke stopper for å snakke med andre hundefolk.

Nå har jeg bare vært der en gang på sommers tid, men veldig fint og rolig der. :P

Gir opp, fant ikke noe bra kart.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollahaugen/toppen av boligfeltet på Trolla er det mange fine turstier, der kan man velge litt hvor langt man vil gå. Da jeg bodde der pleide jeg å variere mellom to rundturer, hvor en var på ca. 30-40 min og den andre på ca. 1 time. Noe av stiene er gruslagte, brede stier, men andre er bare oppgåtte stier i terrenget. Lite folk å treffe er det også. Man kan jo også gå derfra over til geitfjellet osv, men det blir jo noe lengre. Parker ved barnehagen, og følg stien innover skogen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvikmarka - Vulusjøhytta

Om man tar utgangspunkt i Abrahallen og Stavsjøen, er det også er alternativ og følge lysløypa videre, til Vulusjøen og Vulusjøhytta. :P Fin vei, mye av lysløypa er gruset, bred og behagelig å gå på. Jeg har aldri gått hele veien inn dit til fots om sommeren, kun på ski. Er litt usikker på hvor langt det er, men mener det er noe slikt som 4-5km fra Abrahallen. Veien er skiltet med avstandshenvisning. Om vinteren er det fryktelig mye folk der, ikke like hektisk om sommeren, men ikke det mest folketomme området man finner. Det er et populært turområde. Det er en fin tur, med horder av sporterreng til alle kanter, flere vann man kan trene apport og bade i. Ettersom turen krever en halvtimes kjøring fra tr.heim er det ingen "fort-gjort" tur, men jeg syns kjøreturen er verdt det. :P

Kart

Har man bil kan man kjøre til Hønstad og gå til Vulusjøen. Det er min barndoms søndagstur. Ca 5 km. Man går på en gammel tømmervei, forbi flere vann. Er man ung og sprek kan man fortsette helt til Jervfjellet. Fra toppen er det fabelaktig utsikt! Og bare for å gjøre det litt spennende: Rundt Jervfjellet er det sett bjørn av og til opp gjennom årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man bil kan man kjøre til Hønstad og gå til Vulusjøen. Det er min barndoms søndagstur. Ca 5 km. Man går på en gammel tømmervei, forbi flere vann. Er man ung og sprek kan man fortsette helt til Jervfjellet. Fra toppen er det fabelaktig utsikt! Og bare for å gjøre det litt spennende: Rundt Jervfjellet er det sett bjørn av og til opp gjennom årene.

Ja, det er en flott tur! :P Jeg har også gått mye den veien, virkelig fine områder. Virker som det er litt mindre folk også den veien. Jervfjellet har jo også masse flott tur, og spor-terreng, men det blir enda lengre å kjøre dit. Et flott alternativ som dagstur, evt helgetur med telting osv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en super tråd :aww: Blir ofte litt lei selv av å gå de samme stedene, men som innflytter er det ikke alltid bare å vite om steder å gå/dra.

Vi går veldig ofte rundt Theisendammen, like overfor Byåsen Butikksenter. Innimellom går vi også rundt Baklidammen, men stiene rundt Theisendammen og Baklidammen henger sammen, så det skjer like ofte at vi går rundt begge i en sleng. Da blir turen litt lengre, og det er litt kjekkere enn å gå to runder rundt Baklidammen :)

Så har vi jo Geitfjellet også, dit opp pleier vi å gå fra parkeringa på Baklidammen (må over gamle bynesveien når man kommer opp på lavollen).

Turen opp til Rønningen er også litt lettere tilgjengelig nå som det er kommet en svær parkeringsplass ved veien (kjør opp ved Granåsen).

Fra Ferista i fjellseterveien kan man gå runder i lysløypa i Bymarka, og der kan man jo gå så langt man bare orker. Den eneste "faste" løypa vi har der er til Kyvannet, så går vi veien hjem igjen.

Hum, nå kom jeg ikke på så mye mer sånn i farta. Men gleder meg til å lese og prøve ut mange fine turtips :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solemsvåttån er trimturen min, bratt opp og får trimma hund og menneske, men likevel ikke for langt. Men jeg går en liten runde der jeg da, går opp på venstre side av vannet og ned på høyre.

En annen fin tur hvor det nesten ikke er folk er å gå opp ved skolen på Vikåsen, Markaplassen skole. Opp der går det flere stier og man kan gå flere rundtturer. Kan være noen familier som camper på bålplassene like nede ved skolen men kommer man lengre opp er det ingen. Går også stier der på vinteren og da er det fint og slippe, finnes ikke skifolk. Er skilta mot Estenstadhytta derfra, men jeg har aldri gått den turen.

Og ta turen opp til Vassfjellet brukte jeg gjøre endel før bommen kom. Går man ut fra Tanem skolen så tar det et par timer opp og ned til toppen av Vassfjellet. Fine skogstier og lite folk. En finfin slippplass når båndtvangen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runt lian vanne ca 30 min, fin gruset sti runt det meste. Usikker på parkeringen

Granåsen er en kjempefin plass, mange stie gode parkerings muligheter,variert turtereng

Hauk vatne, sving av opp mot lian du ser vanne etter ca 5 min, fine parkerings muligheter. Asfaltert runde runt som tar ca 30 min. Mange stier som kan gjøre turen lengre, blant annet havner man oppi lysløpa som kan følge lang.

Vikhammer løkka, vinters tid er det en super plass og lufte hun. Brukte den en del når hunde trengte å springe fra seg og jeg ikke orket gå langt. Møtte skjelden annet en hundefolk der og skjeldent mer en 2 samtidig.

Esten stad marka har en del turmuligheter serlig på sommern ettersom det ikke er snø og oppkjørte ski løyper der da, God parkeringsmuligheter, litt langt å gå fra bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vært greiere om jeg har hatt bil, det er da man kommer seg til de beste plassene virker det som :wub:

men stavsjøen er det kjempe fint, var der med gamle schæferen min før og badet.

mange av de andre plassene som dere nevner og er kjempe fine :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vært greiere om jeg har hatt bil, det er da man kommer seg til de beste plassene virker det som :wub:

men stavsjøen er det kjempe fint, var der med gamle schæferen min før og badet.

mange av de andre plassene som dere nevner og er kjempe fine :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Vi har gått mye tur i Brungmarka!

Der er det nydelig og ikke så mange mennesker! Pleier å gå til et av vannenne (husker ikke helt hva de heter i farta, og velger alt ettersom hvor langt vi orker å gå.

Det er ikke merka løyper, så man må prøve seg litt frem for å finne beste vei. Vi har bare pleid å følge dyretråkkene (les følge etter hundene), så har det gått helt supert selv med hvert vårt barn på ryggen. Det er ganske bratt i starten (ca 20 min med bratt oppover), så jeg tror det er best å gå der når det ikke er snø og glatt. Har ikke prøvd å gå der på vinteren selv.

Lenke med mer info

Kart

skrytebilder :lol:

58319_462234815742_556000742_7092285_6554720_n.jpg

47982_462234900742_556000742_7092290_3518715_n.jpg

58525_465108425742_556000742_7164214_973357_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Malvikmarka - Vulusjøhytta

Om man tar utgangspunkt i Abrahallen og Stavsjøen, er det også er alternativ og følge lysløypa videre, til Vulusjøen og Vulusjøhytta. :P Fin vei, mye av lysløypa er gruset, bred og behagelig å gå på. Jeg har aldri gått hele veien inn dit til fots om sommeren, kun på ski. Er litt usikker på hvor langt det er, men mener det er noe slikt som 4-5km fra Abrahallen. Veien er skiltet med avstandshenvisning. Om vinteren er det fryktelig mye folk der, ikke like hektisk om sommeren, men ikke det mest folketomme området man finner. Det er et populært turområde. Det er en fin tur, med horder av sporterreng til alle kanter, flere vann man kan trene apport og bade i. Ettersom turen krever en halvtimes kjøring fra tr.heim er det ingen "fort-gjort" tur, men jeg syns kjøreturen er verdt det. :P

Kart

Har man bil kan man kjøre til Hønstad og gå til Vulusjøen. Det er min barndoms søndagstur. Ca 5 km. Man går på en gammel tømmervei, forbi flere vann. Er man ung og sprek kan man fortsette helt til Jervfjellet. Fra toppen er det fabelaktig utsikt! Og bare for å gjøre det litt spennende: Rundt Jervfjellet er det sett bjørn av og til opp gjennom årene.

Er det mulig og gå på disse plassene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel tipset meg forresten om et nytt sted i dag - parker på parkeringsplassen her, og følg kjerreveien oppover til de små vannene. Veldig fin tur visstnok, og lunt og behagelig å gå. Forøvrig er det helt bart oppe i skogen hos oss (Lånke - Stjørdal) nå, så det forundrer meg ikke om det begynner å bli fint i By- og Estenstadmarka også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det nok. Var en tur i malvikmarka nettopp, riktignok ikke på disse to lokalitetene, men det ligger omtrent like høyt osv. snøfritt og fint :)

Jeg kjørte over jonsvatnet og tok av for og komme meg over til malvik, veien var helt forferdelig for min lave bil, så jeg valgte og snu. Fant ikke noe tursti, eller noe vi, hehe. Stoppa ved stall C, og gikk veien ned til bratsberg ridesenter og opp igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte over jonsvatnet og tok av for og komme meg over til malvik, veien var helt forferdelig for min lave bil, så jeg valgte og snu. Fant ikke noe tursti, eller noe vi, hehe. Stoppa ved stall C, og gikk veien ned til bratsberg ridesenter og opp igjen :P

Hehe, veiene er ikke akkurat noe å skryte av nei. Bedre å kjøre hovedveien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...