Gå til innhold
Hundesonen.no

Vingle Petter! Neste hund..


Ane

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Vil ikke ha flat. Og vil ha sjansen til å velge mellom minst to ulike farger :lol: Golden unslipper siden de fins i hvit creme og mørkere!

Jeg synes ikke du skal henge deg opp i farge jeg - det er og bør være aldeles uvensentlig.

Hvorfor snakker du om feite labradorer? (Kjenner jeg blir litt fornærmet her :lol: ). Fedme er ikke rasebetinget, det er ikke arvelig, og det står ikke et pip i standarden at en labbis skal være feit! Om en hund er feit, er det utelukkende eiers feil!

Ellers tror jeg at rasen kan være et godt valg for deg, og nå snakker jeg ikke om den såkalte jaktutgaven.(For meg har den fint lite med labrador å gjøre). En labrador er en sporty, allsidig hund, og med rett trening kan du nå langt innen flere grener. Den er en sterk, utholdende turkamerat, en glad og utadvendt sjel som synes livet er herlig. Bare vær obs på at selv om den er korthåret, røyter den noe helt j... i de periodene den skal røyte.

Helt enig, labradoren er undervurdert og det er den fordi den ofte er belemret med eiere som ikke trimmer de nok og overforer.

Eh, nei. Lav forbrenning er faktisk mye genetisk også.. Så det blir faktisk helt feil å si at om man har en smålubben labrador så er det eiers feil om man er aktiv i skogen og ikke overforer hunden. Det er nå sånn at noen raser har lavere/høyere forbenning enn andre :)

Labradorer er ikke født med lav forbrenning, de blir solgt til late eiere som tror at det holder å tusle en time i skogen med bikkja i bånd på godværsdager og ellers ikke.

Det er overhodet ikke helt feil å si at når du treffer en feit labbe så er sannsynligheten overveiende stor for at det er for lite mosjon og altfor mye mat som er årsaken.

Der jeg bor finnes masse retrivere (flat, golden og labradorer) - de to goldene ser halvdævve ut og er feite, men ikke gamle - labradorene ser fantastisk ut og en av dem er sogar både jakt og utstillingschampion til tross for at han er fra sjåwlinjer.

Å si at de fleste labradorer sliter med lav forbrenning blir jo feil - de fleste sliter med late eiere som har kjøpt labrador fordi de er lettvindte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Patricia: Det er jo jaktlabradoren som er den opprinnelige labradoren.

Tull og vas og JÅRR!

Herregud her er det mye svada om Labradoren ute og går, men en ting er sikkert - der hvor "utstillingslabben" er en ekstrem av sin variant (altså et offer for utstillingsfokus), så er jaktlabradoren en ekstrem av sin variant (altså et offer for jaktfokus). Labradoren var hverken kortbeint eller langbeint, ei heller kortsnutet eller snipete.

Det går godt an å finne Labradorer som ikke er en ekstrem i hist eller pist retning, og det går an å få premieringer på utstilling uten at den er en rullende tønne. Dette bærer preg av at man ikke har observert mye av Labradormiljøet i det siste.

Forøvrig forskjell på å være feit og det å få en "feil" beinbygning. Det er jeg ikke uenig med at vi i labradormiljøet burde jobbe i mot, for dype og "runde" brystkasser som forkorter beinlengden gir nedsatt evne til den mest agile bevegelsesmåten.

Ellers fungerer en Labrador til de fleste hundehold hvor kravene ikke er skyhøye døgnet rundt, en avslappet og herlig brukshund som tåler hverdager og veldig mye annet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal henge deg opp i farge jeg - det er og bør være aldeles uvensentlig.

Helt enig, labradoren er undervurdert og det er den fordi den ofte er belemret med eiere som ikke trimmer de nok og overforer.

Labradorer er ikke født med lav forbrenning, de blir solgt til late eiere som tror at det holder å tusle en time i skogen med bikkja i bånd på godværsdager og ellers ikke.

Det er overhodet ikke helt feil å si at når du treffer en feit labbe så er sannsynligheten overveiende stor for at det er for lite mosjon og altfor mye mat som er årsaken.

Der jeg bor finnes masse retrivere (flat, golden og labradorer) - de to goldene ser halvdævve ut og er feite, men ikke gamle - labradorene ser fantastisk ut og en av dem er sogar både jakt og utstillingschampion til tross for at han er fra sjåwlinjer.

Å si at de fleste labradorer sliter med lav forbrenning blir jo feil - de fleste sliter med late eiere som har kjøpt labrador fordi de er lettvindte.

En labrador har jo som oftest ikke like høy forbenning som en AH, hvis man skal sette det på spissen? Da burde jaggu de aller fleste hundene der jeg bor vært feite drog, for de fleste av de går værtfal ikke en times tur hver dag.. Mange bare tusler rundt på gården eller er i hundegård uten å få en eneste tur. Og de er ikke fete. Det er fakta at noen hunder har lavere forbenning enn andre og sånt ER genetisk, på samme måte som det er genetisk at noen bygger lettere muskler enn andre. Bare se på moren min, hun har omtrent sixpack uten å engang vært i nærheten av noe som heter treningstudio eller annen trening forsåvidt. Vi 3 døttrene har også mye magemuskler til å være jenter.

Lagrange: Kanskje ikke labradoren var like høybent og snipete som dagens jaktlabrador, men den er iallefall bygget for det opprinnelige formålet, nemlig jakt! Det er neppe dagens utstillingslabrador..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal henge deg opp i farge jeg - det er og bør være aldeles uvensentlig.

Jeg syns det er pluss å kunne velge mellom mer enn en farge, sånn er det bare! Og nei, jeg velger ikke hund utifra farge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En labrador har jo som oftest ikke like høy forbenning som en AH, hvis man skal sette det på spissen? Da burde jaggu de aller fleste hundene der jeg bor vært feite drog, for de fleste av de går værtfal ikke en times tur hver dag.. Mange bare tusler rundt på gården eller er i hundegård uten å få en eneste tur. Og de er ikke fete. Det er fakta at noen hunder har lavere forbenning enn andre og sånt ER genetisk, på samme måte som det er genetisk at noen bygger lettere muskler enn andre. Bare se på moren min, hun har omtrent sixpack uten å engang vært i nærheten av noe som heter treningstudio eller annen trening forsåvidt. Vi 3 døttrene har også mye magemuskler til å være jenter.

Og det har absolutt ingenting med labradorens "problem" å gjøre. Vi får mange feite labradorer inn på jobben, da jeg jobber nesten utelukkende med den rasen. Gi de lightfôr i en liten periode og vips, så er de i kjempefin form igjen. Det er ikke rart at mange labradorer er feite, for folk fôrer og fôrer og fôrer uten å øke aktivitetsmengden til hunden. De er jo labradorer, og kaster i seg det de blir servert, og eierne syns synd på de fordi de stadig er sultne. Fedmen er ikke et raseproblem, men et menneskeproblem. Altfor kraftig benstamme og brystkasse er derimot et raseproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har absolutt ingenting med labradorens "problem" å gjøre. Vi får mange feite labradorer inn på jobben, da jeg jobber nesten utelukkende med den rasen. Gi de lightfôr i en liten periode og vips, så er de i kjempefin form igjen. Det er ikke rart at mange labradorer er feite, for folk fôrer og fôrer og fôrer uten å øke aktivitetsmengden til hunden. De er jo labradorer, og kaster i seg det de blir servert, og eierne syns synd på de fordi de stadig er sultne. Fedmen er ikke et raseproblem, men et menneskeproblem. Altfor kraftig benstamme og brystkasse er derimot et raseproblem.

Okei. Men de aller fleste hunder kaster jo i seg det de blir servert. Min papillon eter ALT og går rundt konstant sulten og på leting etter mat hun. :lol: Hun er ikke fet, selvom jeg godt ville hatt hun tynnere (og tro meg; lightfor hjalp ikke det gram :lol: ). Hun legger på seg på et blunk, derfor må jeg passe veldig godt på hva hun spiser. Men en hund med bedre forbrenning kunne fått akkuratt det samme som min hund uten å legge på seg det gram, mens min hund hadde fått mer fett på kroppen. Det er det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En labrador har jo som oftest ikke like høy forbenning som en AH, hvis man skal sette det på spissen? Da burde jaggu de aller fleste hundene der jeg bor vært feite drog, for de fleste av de går værtfal ikke en times tur hver dag.. Mange bare tusler rundt på gården eller er i hundegård uten å få en eneste tur. Og de er ikke fete. Det er fakta at noen hunder har lavere forbenning enn andre og sånt ER genetisk, på samme måte som det er genetisk at noen bygger lettere muskler enn andre. Bare se på moren min, hun har omtrent sixpack uten å engang vært i nærheten av noe som heter treningstudio eller annen trening forsåvidt. Vi 3 døttrene har også mye magemuskler til å være jenter.

Lagrange: Kanskje ikke labradoren var like høybent og snipete som dagens jaktlabrador, men den er iallefall bygget for det opprinnelige formålet, nemlig jakt! Det er neppe dagens utstillingslabrador..

Ganske OT; men, i miljøet der jeg har drevet på med hundekjøring og huskyer så ønsker man ikke AH med høy forbrenning, det blir veldig dyrt i lengden og tungvindt på løp. Bare sånn for å ha sagt det. Jeg ser mange feite ridgebacker rundt om, men det betyr jo bare at folk gir hundene for mye mat i forhold til hva de får av mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

bc er derimot ikke det du skal satse på om du ønsker og oppnå champion på utstiling.

Det er helt korrekt, men det har TS redigert etter at hun la ut den opprinnelige tråden, så da er det ikke så lett å henge med i svingene..

Den er ikke helt utelukka, men nesten. Syns det er en fin rase, men er redd jeg vil få en "porblem Bc" som noen venner av meg. Hunden liker ingen hunder, ingen mennesker den ikke kjenner, jager ALT! Den er forferdelig sånn sett, men kjempe grei og lydig ellers.

Jeg syns det er synd at så mange gruppe 1 hunder blir problematisert av en liten andel av befolkningen som liksom skal kunne så mye om hund, jeg. Det er ingen andre steder enn på nettforum hvor jeg ser og hører om disse grusomme hundene som ikke eier hverken oppdragelse eller får stimuli. Det jeg syns er mest trist er at potensielle gode valpekjøpere blir skremt bort fra en rase de kanskje egentlig hadde passet supert med, fordi alle de som forstårsegpåmenfaktiskikkeharerfaringmed advarer mot en spesifikk rase eller gruppe.

Jeg kjenner ganske mange bc'er. 90% av disse lever som familiehunder og blir trent med i den størrelsesordnen du skisserer eller mindre og fungerer utmerket med det. De som ikke fungerer det er hunder av dårlig avl, lite trening og understimulering. Noe man enkelt kan unngå om man ønsker det.

Jeg håper du kjøper den hunden DU har lyst på og ikke velger en fordi "alle andre" anbefaler eller fraråder. Er du nysgjerrig på en rase, oppsøk oppdrettere, se på valper, voksne. Dra på prøver og konkurranser, utstillinger og se på individer, få deg en formening om hva du faktisk vil ha i din hund.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt, men det har TS redigert etter at hun la ut den opprinnelige tråden, så da er det ikke så lett å henge med i svingene..

Jeg syns det er synd at så mange gruppe 1 hunder blir problematisert av en liten andel av befolkningen som liksom skal kunne så mye om hund, jeg. Det er ingen andre steder enn på nettforum hvor jeg ser og hører om disse grusomme hundene som ikke eier hverken oppdragelse eller får stimuli. Det jeg syns er mest trist er at potensielle gode valpekjøpere blir skremt bort fra en rase de kanskje egentlig hadde passet supert med, fordi alle de som forstårsegpåmenfaktiskikkeharerfaringmed advarer mot en spesifikk rase eller gruppe.

Jeg kjenner ganske mange bc'er. 90% av disse lever som familiehunder og blir trent med i den størrelsesordnen du skisserer eller mindre og fungerer utmerket med det. De som ikke fungerer det er hunder av dårlig avl, lite trening og understimulering. Noe man enkelt kan unngå om man ønsker det.

Jeg håper du kjøper den hunden DU har lyst på og ikke velger en fordi "alle andre" anbefaler eller fraråder. Er du nysgjerrig på en rase, oppsøk oppdrettere, se på valper, voksne. Dra på prøver og konkurranser, utstillinger og se på individer, få deg en formening om hva du faktisk vil ha i din hund.

Lykke til!

Litt OT, men veldig interessant innlegg fra Gråtass.

Kanskje det er for mye skremselspropaganda som egentlig gjør de forskjellige rasene en bjørnetjeneste?

Eller er det et større problem at folk kjøper hund 'over evne' ?

Dette er vel en egen diskusjon men... Tankevekker uansett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har labrador, hvordan ser deres uke ut med tanke på fysisk og mental trening? :P

Hvis jeg skulle ha valgt labbis som jeg ville bruke til turhund, lydighet, utstilling, ++ hvor burde jeg kjøpe fra(linjer, oppdrettere)? Jeg tenker, hvis man kjøper fra jaktlinjer vil den ikke kunne brukes på utstilling? Og omvendt, om jeg kjøper fra utstillingslinjer, ser jeg for meg en hund som ikke ville likt 3-4 dagers turer i fjellet.. Har jeg rett?

MÅ ikke på utstilling, men har veldig lyst å kunne bruke den der også, og gjerne oppnå championat! Men vil heller ha en aktiv turhund, enn en utstillingshund om jeg må velge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men veldig interessant innlegg fra Gråtass. Kanskje det er for mye skremselspropaganda som egentlig gjør de forskjellige rasene en bjørnetjeneste?

Eller er det et større problem at folk kjøper hund 'over evne' ?

Dette er vel en egen diskusjon men... Tankevekker uansett :P

Jepp, enig i at innlegget var bra - og egentlig noe jeg har tenkt litt på også...

Og omvendt, om jeg kjøper fra utstillingslinjer, ser jeg for meg en hund som ikke ville likt 3-4 dagers turer i fjellet.. Har jeg rett?

Enhver hund av de fleste raser ville elsket å være med på 3-4 dagers tur i fjellet vel ? Greier de ikke det - eller vil ikke - er det noe alvorlig galt med hunden, mener nå jeg :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har labrador, hvordan ser deres uke ut med tanke på fysisk og mental trening? :P

Hvis jeg skulle ha valgt labbis som jeg ville bruke til turhund, lydighet, utstilling, ++ hvor burde jeg kjøpe fra(linjer, oppdrettere)? Jeg tenker, hvis man kjøper fra jaktlinjer vil den ikke kunne brukes på utstilling? Og omvendt, om jeg kjøper fra utstillingslinjer, ser jeg for meg en hund som ikke ville likt 3-4 dagers turer i fjellet.. Har jeg rett?

Det varierer vanvittig. Og det er hva jeg digger med Labradoren, for den er like gjerne med på hard fysisk (og mental aktivitet) som soffakos. Bare du legger et godt grunnlag fra barndommen :P Noen ganger har vi prosjektoppgaver på univ som krever full fokus, da er det bare mental trening inne, og små 30minutters-1timers turer på kvelden (+ tisserunder alt ettersom behov). Andre ganger er det sommerferie og fjellturer, telting, overnatting osv. Hun trekker meg på ski så det ljomer, og takker ikke nei til sykling eller liknende (hadde jeg bare turt mer av det... :P ) Labradoren min har 90% utstillingschampioner på stamtavla, men er ikke av "de verste" typene heller. Jeg har vært selektiv med foringa helt siden hun var valp og dermed fått en labrador som er aktiv selv om den ikke er noe "jaktlabrador", samt at hun har en litt lettere fysikk.

Så nei, du har ikke rett. Om du kjøper fra utstillingslinjer får du en hund som ville ELSKET 3-4dagers turer i fjellet, ja sikkert en hel uke :P Men du har rett i at du ganske sannsynlig ikke får noe premiering om du kjøper jaktlinjer. Et annet "problem" med jaktlinjer er at de varierer mye (siden de ikke fokuserer på utseende men det rent bruksmessige) - og du dermed kan få alt fra whippet-labbe til noe mer liknende den originale labradoren.

Jeg har personlig sansen for Huset Elliots, ta en kikk på hennes Labber :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jepp, enig i at innlegget var bra - og egentlig noe jeg har tenkt litt på også...

Enhver hund av de fleste raser ville elsket å være med på 3-4 dagers tur i fjellet vel ? Greier de ikke det - eller vil ikke - er det noe alvorlig galt med hunden, mener nå jeg :P.

Mine tibetanske spanieler var med ut med travhester hverdag, hvor de fulgte vognen eller i stallen hele dagen. Og var glatt med på langturer på fjellet.

Det er vel noe av det mest sofaavlete og utstillingsavlete du finner. Ingen frisk hund vil "nekte" eller "misstrives" med gode turer på fjellet eller aktivitet.

Forsjellen er hva du legger opp til fra starten av. Om du kjøper en rase som AK eller BC og trener 5 dager i uken 2 timer effektivt så vil den antagelivis få problemer en periode om du brått trener 2 dager i uken 1 time. Men de tilpasser seg.

Jeg tror heller det er viktig å ikke starte for hard ut med en hund. Heller øke på etterhvert som den blir eldre og du vet hva ambisjonene dine er.

Ett eks er at "alle" tror at AK er hyperaktiv pga mitt aktivitets nivå. Hundene mine krever mer for de har alltid fått mer enn de fleste. Men veldig mange har rasen som rene aktive famillie hunder uten ambisjoner om NM/Landslag/Champ osv

Forøvrig har AK omtrent samme forbrenning og "sult" som en Labbis... de blir fort feite om ikke ting reguleres når aktivteten går ned. Det er ikke noe "enestående" som bare Labbisen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eks er at "alle" tror at AK er hyperaktiv pga mitt aktivitets nivå. Hundene mine krever mer for de har alltid fått mer enn de fleste. Men veldig mange har rasen som rene aktive famillie hunder uten ambisjoner om NM/Landslag/Champ osv

Forøvrig har AK omtrent samme forbrenning og "sult" som en Labbis... de blir fort feite om ikke ting reguleres når aktivteten går ned. Det er ikke noe "enestående" som bare Labbisen har.

Hører rykter om at de er like sosiale også :P

Her er forresten en "reinavla utstillingslabbe", selv her med litt for mye flesk på bein ( :P ). Både mor og far er N UCH (far er faktisk NORD UCH ):

3663225468_69b610ba8d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører rykter om at de er like sosiale også :P

Her er forresten en "reinavla utstillingslabbe", selv her med litt for mye flesk på bein ( :P ). Både mor og far er N UCH (far er faktisk NORD UCH ):

3663225468_69b610ba8d.jpg 

Synes ikke denn hunden har for mye fllesk på seg, jeg, den ser ut til å være i perfekt hold etter mine begreper.

Ev voksen lab. skal tåle mye mosjon, men det svarer seg å ta det litt rolig i oppveksten. Uferdig benbygning, svake og uferdige sener og muskler skal trenes opp gradvis. Mine egne, voksne får 2-3 timers tur, vi går mye i skogen, og de får svømme så mye de orker og gidder. De er solid bygd, men er ikke fete. De blir aldri fetet opp foran utstilling, de ser ut som de gjør enten de er i showringen eller hopper i gjørmepytter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke denn hunden har for mye fllesk på seg, jeg, den ser ut til å være i perfekt hold etter mine begreper.

Ev voksen lab. skal tåle mye mosjon, men det svarer seg å ta det litt rolig i oppveksten. Uferdig benbygning, svake og uferdige sener og muskler skal trenes opp gradvis. Mine egne, voksne får 2-3 timers tur, vi går mye i skogen, og de får svømme så mye de orker og gidder. De er solid bygd, men er ikke fete. De blir aldri fetet opp foran utstilling, de ser ut som de gjør enten de er i showringen eller hopper i gjørmepytter...

Syns heller ikke den hunden var noe feit.. Syns de bør være slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...