Gå til innhold
Hundesonen.no

Vingle Petter! Neste hund..


Ane

Recommended Posts

Jaja, jeg er voldsomt vingle Petter!

Som noen kanskje vet så har jeg vært veldig inne på tankene på BC, Aussie, jaktgolden og kanskje kelpie.. Men i det siste så har jeg kanskje funnet ut at de krever litt mer enn jeg vil gi.. Spesielt BC, aussie og kelpie(Noe sier meg at de trenger med trening, fysisk og mentalt).

Den siste rasen jeg har tenkt på er labrador! En rase jeg tidligere ikke har likt fordi jeg nesten bare så feite hunder.. Hvis jeg skulle gått for Labrador, fra "vanlige" linjer, eller jakt/brukslinjer?

Det jeg vil ha hunden til er forsatt (I prioritert rekkefølge): Turhund, lydighet(kanskje konkurranse), prøve agility, kanskje spor og jaktprøver om det blir fra jaktlinjer.

Rasene jeg liker;

Labrador

Jaktgolden

Border collie (Trenger mer enn jeg vil gi, tror jeg)

Aussie

Kelpie (Trenger mer enn jeg vil gi, tror jeg?)

Toller

Sånn vil jeg ha hunden:

Størrelse: Mellom til stor, ikke VELDIG stor.

Pels: Kort til lang, men ikke VELDIG lang(vil ikke ha en hund som har problemer med varme om sommeren), IKKE mye pelsstell, maks en gang i uken.

Farge: Rasen bør finnes i to ulike farger eller fler! MÅ ikke.

Bruksområdet: Turhund, lydighet(kanskje konkurranse), utstilling, prøve agility, kanskje spor og jaktprøver om det blir fra jaktlinjer.

Vil også ha en hund som er gald i å møte folk! Ikke for mye vokt.

Mål:

Lydighet: Hobby+, vil gjerne gå konkurranse etterhvert! Målet er ikke LP Elite akkurat.

Ustilling: Champion

Agility: Hobby+

Trening gjennom en dag/uke:

2-3 turer på 30min-2timer hver dag. Helger mer!

Lydighetstrening kanskje 2-3 dager i uken.

Vil ikke bomme med min første egen hund!(Pappa driver oppdrett av korthår vorsteh, så har jo forsåvidt fem KV, men de er ikke mine på heltid, er med de ofte, men har aldri hatt en 100% egen! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte vil du trene lydighet (flere timer om dagen, en gang i uken osv.)? Hvor høye ambisjoner har du? (elite nivå eller bare lp1/hobbybasis) Vill du ha en rase med my vokt? Vill du ha en reservert hund eller en ala retriever som er glad i alt og alle :rolleyes2: greit og vite litt om hva du vill ha : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte vil du trene lydighet (flere timer om dagen, en gang i uken osv.)? Hvor høye ambisjoner har du? (elite nivå eller bare lp1/hobbybasis) Vill du ha en rase med my vokt? Vill du ha en reservert hund eller en ala retriever som er glad i alt og alle :rolleyes2: greit og vite litt om hva du vill ha : )

Da er det lagt inn! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Flatcoat? Vakre (og slanke) og veldig glade hunder.

Vil ikke ha flat. Og vil ha sjansen til å velge mellom minst to ulike farger :lol: Golden unslipper siden de fins i hvit creme og mørkere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på pinscher? Eller vurdert å importere labrador? De engelske er ikke helt på størrelse med de norske enda, faktisk. Er en på gården der jeg jobber, og hun er bare kosehund og får ikke for mye tur og aktivisering dessverre. Men selv etter sterilisering er hund i godt hold, antagelig så "godt hold" at hun ikke ville blitt premiert på norske utstillinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på pinscher? Eller vurdert å importere labrador? De engelske er ikke helt på størrelse med de norske enda, faktisk. Er en på gården der jeg jobber, og hun er bare kosehund og får ikke for mye tur og aktivisering dessverre. Men selv etter sterilisering er hund i godt hold, antagelig så "godt hold" at hun ikke ville blitt premiert på norske utstillinger...

Vil ikke en hund legge lettere på seg om den er sterilisert? Mener nemlig at mange tisper går over på lightfór.. men kanskje jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke en hund legge lettere på seg om den er sterilisert? Mener nemlig at mange tisper går over på lightfór.. men kanskje jeg tar feil?

Mange gjør det jo. Men Elsa, som hun heter, holder seg fortsatt overraskende godt, til tross for at hun lever på butikkfòr. Jeg fikk ihvertfall overtalt eier til å gå over på fòr for steriliserte hunder, da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gjør det jo. Men Elsa, som hun heter, holder seg fortsatt overraskende godt, til tross for at hun lever på butikkfòr. Jeg fikk ihvertfall overtalt eier til å gå over på fòr for steriliserte hunder, da. :lol:

Aaaa nå skjønte jeg hva du mente.

Hvis du leser igjennom det du skrev igjen (som en person som ikke vet hva dommere ser etter, og tror de ser etter vanlig slanke labradorer) så ser du at ved godt hold, trodde jeg du mente tjukk :) Man sier jo ofte at hunden er i litt for godt hold :lol:

Haha, da er vi enige da, og da skjønner jeg innlegget ditt veldig mye mer. Skjønte liksom ikke hvorfor du nevnte en typisk tjukk norsk labrador, når du foreslår engelsk labrador :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg syns ikke du skulle utelukke border collien jeg. De individene som er sunt avlet og skrudd sammen fungerer utmerket med de kriteriene du har listet opp. Om du skulle ha lyst til å prøve deg på litt gjeting også, så er du en flott valpekjøper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker du om feite labradorer? (Kjenner jeg blir litt fornærmet her :lol: ). Fedme er ikke rasebetinget, det er ikke arvelig, og det står ikke et pip i standarden at en labbis skal være feit! Om en hund er feit, er det utelukkende eiers feil!

Ellers tror jeg at rasen kan være et godt valg for deg, og nå snakker jeg ikke om den såkalte jaktutgaven.(For meg har den fint lite med labrador å gjøre). En labrador er en sporty, allsidig hund, og med rett trening kan du nå langt innen flere grener. Den er en sterk, utholdende turkamerat, en glad og utadvendt sjel som synes livet er herlig. Bare vær obs på at selv om den er korthåret, røyter den noe helt j... i de periodene den skal røyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker du om feite labradorer? (Kjenner jeg blir litt fornærmet her :lol: ). Fedme er ikke rasebetinget, det er ikke arvelig, og det står ikke et pip i standarden at en labbis skal være feit! Om en hund er feit, er det utelukkende eiers feil!

Sorry, men det er et faktum at show-labbisene har blitt "kraftigere" og "kraftigere". Leste artikkelen om oppdretter i siste hundesport, og på bildene fra utstilling der, ca. hvert tiår, ser man hundene bare blir større og større rundt bringa. Og det er jaggu ikke bare muskler! Følger ikke akkurat med på lab i utstillingsringen selv, men kjenner labbefolk som selv har sagt at slanke labradorer ikke blir premiert. Er nok satt på spissen, men likevel. Pluss familiehund-faktoren, såklart, som gjør at mange labber ikke får aktiviteten de faktisk fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ingen av labradorene jeg ser som er utstillingschampions er hunder jeg selv kunne tenkt å ha, mtp altfor kraftig benstamme og bryst til min smak.

Vil du ha en hund som gjør det bra på utstilling, eller er det bare et pluss? De fleste border colliene jeg har møtt har gjort mye mindre ut av seg enn det jeg har møtt av aussies og kelpie, så lenge den er korrekt skrudd sammen såklart. Jeg har jo inntrykk av at du er et aktivt menneske, så jeg tror ikke BC skal være noe problem.

Husk også at du i løpet av 1-5 år plutselig kan ha endret kriteriene dine, og vil gå fra lydighet og agility på hobbybasis til mer elite-satsing. Jeg startet der med min hund, som forøvrig er en labrador, og min "once in a lifetime"-hund :lol: Skulle jeg hatt labrador igjen så vet jeg fra hvor, så det er bare å sende PM om du vil ha tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg ville putte toller i samme kategori som BC og aussie når det gjelder aktivitetsbehov. Dessuten har iallfall min maaaaasse pels som nå er nesten ikkeno' pels, fordi hun de siste par månedene har lagt fra seg all pelsen sin på mine klær, under sofaen, i sofaen, i sengetøyet (sengetøy med pels er lekkert) og på den svarte buksa til dama som er dum nok til å dsette seg inntil henne på bussen :lol: Men det er altså veldig gøy med toller, hvis man gidder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skulle utelukke border collien jeg. De individene som er sunt avlet og skrudd sammen fungerer utmerket med de kriteriene du har listet opp. Om du skulle ha lyst til å prøve deg på litt gjeting også, så er du en flott valpekjøper!

bc er derimot ikke det du skal satse på om du ønsker og oppnå champion på utstiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på pinscher? Eller vurdert å importere labrador? De engelske er ikke helt på størrelse med de norske enda, faktisk. Er en på gården der jeg jobber, og hun er bare kosehund og får ikke for mye tur og aktivisering dessverre. Men selv etter sterilisering er hund i godt hold, antagelig så "godt hold" at hun ikke ville blitt premiert på norske utstillinger...

Tror ikke det blir noe Pinscher på meg.. Vil helst ha fra Norge, men finnes ikke den rette for meg, så er jo importering ikke utelukket! :)

For meg står det jo Toller på "handlelappen" din da! :lol:

Har tenkt på toller, men den har dotte litt av i det siste hos meg.. Den er med, men ikke på toppen.

Flere av retrieverne som passer til en Vingle Petter :)

Både golden, flat, lab og toller høres ut som de hadde hatt det supert hos deg!

Korthåret collie?

Har vært inne på både golden, toller og lab nå, men av de er det labrador som står øverst for øyeblikket. Liker ikke korthårs collier.

Jeg syns ikke du skulle utelukke border collien jeg. De individene som er sunt avlet og skrudd sammen fungerer utmerket med de kriteriene du har listet opp. Om du skulle ha lyst til å prøve deg på litt gjeting også, så er du en flott valpekjøper!

Den er ikke helt utelukka, men nesten. Syns det er en fin rase, men er redd jeg vil få en "porblem Bc" som noen venner av meg. Hunden liker ingen hunder, ingen mennesker den ikke kjenner, jager ALT! Den er forferdelig sånn sett, men kjempe grei og lydig ellers.

Redigert:

Jeg tror derimot dette er en "eierfeil". Tror nok hunden er lite sosialisert med andre mennesker og hunder som liten. Den blir dessuten mentalt trent.

Hvorfor snakker du om feite labradorer? (Kjenner jeg blir litt fornærmet her :D ). Fedme er ikke rasebetinget, det er ikke arvelig, og det står ikke et pip i standarden at en labbis skal være feit! Om en hund er feit, er det utelukkende eiers feil!

Ellers tror jeg at rasen kan være et godt valg for deg, og nå snakker jeg ikke om den såkalte jaktutgaven.(For meg har den fint lite med labrador å gjøre). En labrador er en sporty, allsidig hund, og med rett trening kan du nå langt innen flere grener. Den er en sterk, utholdende turkamerat, en glad og utadvendt sjel som synes livet er herlig. Bare vær obs på at selv om den er korthåret, røyter den noe helt j... i de periodene den skal røyte.

Hehe, Jeg sier ikke at alle er det, men VELDIG mange! Hvertfall de labradorene jeg har sett, så er 90% av de for feit! Og ja, jeg er enig i at det er eierens feil! Men da har det blitt litt av inntrykket mitt av rasen.. Det har jo endret seg nå! :D

Nesten ingen av labradorene jeg ser som er utstillingschampions er hunder jeg selv kunne tenkt å ha, mtp altfor kraftig benstamme og bryst til min smak.

Vil du ha en hund som gjør det bra på utstilling, eller er det bare et pluss? De fleste border colliene jeg har møtt har gjort mye mindre ut av seg enn det jeg har møtt av aussies og kelpie, så lenge den er korrekt skrudd sammen såklart. Jeg har jo inntrykk av at du er et aktivt menneske, så jeg tror ikke BC skal være noe problem.

Husk også at du i løpet av 1-5 år plutselig kan ha endret kriteriene dine, og vil gå fra lydighet og agility på hobbybasis til mer elite-satsing. Jeg startet der med min hund, som forøvrig er en labrador, og min "once in a lifetime"-hund :lol: Skulle jeg hatt labrador igjen så vet jeg fra hvor, så det er bare å sende PM om du vil ha tips.

Skal sende deg en PM etter jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Lav forbrenning er faktisk mye genetisk også.. Så det blir faktisk helt feil å si at om man har en smålubben labrador så er det eiers feil om man er aktiv i skogen og ikke overforer hunden. Det er nå sånn at noen raser har lavere/høyere forbenning enn andre :lol:

Nok OT.

Men når det er sagt synes jeg mange av labbene på utstilling er grøsselige :lol:

Edit: Patricia: Det er jo jaktlabradoren som er den opprinnelige labradoren. Labradoren er jo egentlig en jakthund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Lav forbrenning er faktisk mye genetisk også.. Så det blir faktisk helt feil å si at om man har en smålubben labrador så er det eiers feil om man er aktiv i skogen og ikke overforer hunden. Det er nå sånn at noen raser har lavere/høyere forbenning enn andre :D

Nok OT.

Men når det er sagt synes jeg mange av labbene på utstilling er grøsselige :)

Edit: Patricia: Det er jo jaktlabradoren som er den opprinnelige labradoren. Labradoren er jo egentlig en jakthund!

Ja, det er jo sant, men de mange feite labrador eiere(som jeg kjenner hvertfall) går nesten ikke på tur med hunden.. Slipper den løs i hagen, og får to turer på 10min hver dag :lol: Selvfølgelig, alle er IKKE sånn ;)

Hva med belgisk fårehund da :D ? Klarer jeg (så langt) så klarer jaggu du :)

Nei, det er ikke helt min stil :lol: haha. Men takk for forslag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...