Gå til innhold
Hundesonen.no

Neste hund..


SiriEveline

Recommended Posts

Vil tro at jeg innen ihvertfall to år har skaffet meg min neste hund, men for å unngå det som jeg gjorde med Tinka (impulskjøp) vil jeg virkelig falle på en rase i god tid, for å kunne sette meg inn i den og lære mer.

Størrelse: middels - Stor +

Pelsstell: lite, (men kan alltids dra over med børste en gang i uken)

Bruksområder: utstilling, turkamerat (må kunne trekke), agility, freestyle og evt. jakt (om det er aktuelle raser)

Helse: frisk rase, uten utpregede problemer, og god mentalt

Generelt: Jeg ønsker en lettlært hund, som tar bra kontakt under lydighetstrening. Det er viktig at den kan trenes til å være løs. Ønsker også en hund som syntes svømming er gøy, men det er absolutt ikke noe must. Siden jeg bor i leilighet ønsker jeg ikke en bjeffete/gneldrete hund. En annen ting er, at jeg kunne tenke meg er at det er mer en “endameshund“. Litt mer koseklut enn Tinka, men gjerne samme kvikkheten.

Dette er da kravene mine, så hva kan jeg tilby hunden.

Mosjon: i tillegg til morgen og kveldstur vil den få god trening, varierende arbeidsoppgaver; sykling, kløving, skigåing, fri løping, gåturer. Samt selvfølgelig treninger; agility, freestyle, ringtrening, treff og evt. jakttrening som nevnt over, om aktuelt.

Samt at jeg har Tinka som romkamerat, og lekekamerat. Det vil også bli endel turer (hytte+telt).

Raser jeg har sett på (i riktig rekkefølge):

Vorsteh

Canaanhund

Grand danois

Korthåret collie

Dalmatiner

Hadde liksom falt på vorsteh egentlig, mens så kommer dette med om jeg kan klare å gi den nok. Og vil jeg virkelig kunne få den til så allround som jeg vil. Er jeg kanskje mer ute etter en god venn til å være med på agility, freestyle, trening (sykling osv) eller er jeg ute etter en skikkelig jakthund! Dessuten føler jeg at det er lite utstillingsmiljø rundt denne rasen, samt agility/freestyle (men det er liksom alle raser der). Føler på en måte at det er mest jakt jakt på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med hundekjøringsplanene?

Det blir på hobbybasis, jeg må nesten innse at jeg ikke kommer til å blir verdensmester. Da vil jeg heller konkurrere i småløp her og der for morro (og litt konkurranse). Da kan det likegodt være med en rase som ikke er heelt typisk for hundekjøring.

Dessuten har jeg fått stort inntrykk av at de som gjør det veldig bra trener ekstremt mye, og veldig rettet mot hundekjøring. Ikke så mye annet, sånn som jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Etter å ha hatt litt korthårs collier på kurs, som også er aktive og ikke understimulert, så må jeg si at de fort havner under katagorien "bjeffete og gneldrete" hos meg.

Når de blir frustrerte så bjeffer de, er de for ivvrige så bjeffer de, blir de utilpass så bjeffer de. Men jeg opplever de ikke som "varslere", mer veldig pratsom om hva de har å gjøre og føre.

Ellers går rasen fint under kriteriene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt litt korthårs collier på kurs, som også er aktive og ikke understimulert, så må jeg si at de fort havner under katagorien "bjeffete og gneldrete" hos meg.

Når de blir frustrerte så bjeffer de, er de for ivvrige så bjeffer de, blir de utilpass så bjeffer de. Men jeg opplever de ikke som "varslere", mer veldig pratsom om hva de har å gjøre og føre.

Ellers går rasen fint under kriteriene dine.

Det er vel mest varsling jeg vil unngå, litt prating og sånn under trening og ute i det fri er ikke krise. Men det må kunne stoppes. Selvfølgelig kan man jo trene på det meste også, men poenget er jo å finne den rasen som passer best.

En ting med korthårs collien er at jeg syntes de ofte er avlet litt dårlig mentalt (etter hva jeg har sett på Smooth collie database), men det gjelder kanskje bare å vente på den perfekte kombinasjonen kanskje?

Kan jo nevne at vorstehhund, korthårscollie og canaanhund er raser jeg har vært såpass interessert i at jeg har vært i kontakt med oppdrettere, og collien har jeg sittet timesvis og kikket på databasen, vorsteh møtt masse individer, pratet med folk og vært skriver for rasen, mens canaanhund har jeg vært i kontakt med rasens nåværende "mor" i tillegg til noen andre.

Mens jeg alltid har hatt en drøm om en gul GD! Spørsmålet er vel bare om rasen er noe for meg, men jeg skal jo møte en 4stk til helgen og vil lære mer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med labrador av aktive linjer? Tenker ikke på jaktlabrador (siden du vil drive med utstilling), men mange labbiser er ganske aktive, tåler mye, og har så absolutt muskelkraft til å trekke. Vet at det finnes endel som er ganske daffe, men jeg har også møtt mange individer som er "helt spinnville" og som selv om de er sju år virker som om de er 7 mnd. Det burde være fullt mulig å finne hunder av friske og brukbare linjer, og du kan trene jakt med den.

Alternativt har du jo toller, men mulig den blir for liten? Aner ikke hvordan de er på trekk heller, men siden det bare er hobbybasis du tenker, så kom den også poppende opp i hodet mitt.

Ellers liker jeg dalmis-tanken, den er nok ikke helt dum. Eller hva med en belger? Det sies jo at det er lite pelsstell, og det virker som veldig allround-hunder, dog aner jeg ikke hvordan de er med trekking. Jeg har forøvrig inntrykk av at de aller fleste litt større hunder fint kan læres til å trekke, spørsmålet er vel heller hva du skal bruke trekkingen til, og hvor langt du vil nå. Jeg har jo springer (sier ikke at du skal ha det, skal bare illustrere at "uvanlige" raser også kan trekke), og til mitt bruk funker hun helt greit liksom. Var like før jeg holdt på å starte i ski-konkurranse med henne, men så kom jeg på hvor elendig jeg er til å gå på ski, så da droppet jeg det..! :rolleyes2: Men poenget mitt er vel at hvis du bare skal ha en hund som kan trekke deg på gåturer, løpe og trekke foran sykkel og kanskje ha i et spann (????), så er det ikke mange raser som er utelukket. (Jeg har bevisst utelatt jogge-trekking, fordi det er sabla ubehagelig..)

Et annet spørsmål er vel hva du legger i å "ha løs", og hva du er komfortabel med. Vorsteh (og canaanhund?) er ikke en typisk hund du kan slippe hvor som helst, og hvis du ikke er komfortabel med at den kan ta seg en god tur på egen hånd, tror jeg du kanskje vil føle at det er litt kjipt. Raser med mindre jakt/vilt-instinkt vil nok være å foretrekke. Utstilling - hvor ofte vil du stille ut? Er championat et minstemål, eller tenker du å stille kun et par helger i året? Svaret på dette vil jo lede deg i den retningen av "riktige" linjer for deg.

*Disse forslagene er basert på min subjektive oppfattelse av rasene, ut i fra hva jeg har sett, hørt, erfart og lest. Kanskje vil noen av rasene falle ut pga ting jeg ikke vet fordi jeg ikke har bodd med 74 eksemplarer av rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner har to GD. Kanskje snart tre og jeg har virkelig inntrykk av at de kan være ganske sta og egen. De gjør omtrent det de vil og kan virke veldig vimsete. Den ene hun har varsler en god del uten at det er noe å varsle for.. :rolleyes2: Sånn passe førerorienterte, men alt annet er også spennende å følge med på. Blir de lei av noe så gidder de nesten ikke å høre.. :aww:

De har vært med på snørekjøring, men egner seg vel best som selskapshunder og utstillingshunder..

Men nå kan jo jeg har møtt to usedvanlige individer av rasen da, ikke vet jeg, men det er det inntrykket jeg har fått.

Tror nok ikke den hadde blitt optimal for ditt bruk. Heller Vorsteh tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du hadde landet helt på vorsthe jeg? Høres ut som den kommer til å få nok aktivitet :-)

Jeg bruker jo Casper til kickbiking, men å stille i løp med andre hunder kommer jeg nok ikke til å gjøre, han blokker ikke ut alt og trekker for fulle mugger, det går i intervaller, og med andre hunder så ville de nok vært mer interessante enn selve trekkingen. At hunden vil trekke er heller ingen selvfølge, jeg kjenner endel dalmatinere som ikke gidder. Har vi kjørt mange ganger på en uke minsker intensiviteten også, selv om han er i toppform.

Nå må jeg jo bare si det igjen, du slår meg som litt vinglete, men etter det inntrykket jeg har fått i det siste, så vil du bli mer fornøyd med en vorsthe, hvis interessen for trekk er så stor som du har gitt utrykk for. Når du i tillegg skriver at du kan tenke deg å jakte, så er jo det supert. Synes du skal følge drømmen jeg. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med labrador av aktive linjer? Tenker ikke på jaktlabrador (siden du vil drive med utstilling), men mange labbiser er ganske aktive, tåler mye, og har så absolutt muskelkraft til å trekke. Vet at det finnes endel som er ganske daffe, men jeg har også møtt mange individer som er "helt spinnville" og som selv om de er sju år virker som om de er 7 mnd. Det burde være fullt mulig å finne hunder av friske og brukbare linjer, og du kan trene jakt med den.

Alternativt har du jo toller, men mulig den blir for liten? Aner ikke hvordan de er på trekk heller, men siden det bare er hobbybasis du tenker, så kom den også poppende opp i hodet mitt.

Ellers liker jeg dalmis-tanken, den er nok ikke helt dum. Eller hva med en belger? Det sies jo at det er lite pelsstell, og det virker som veldig allround-hunder, dog aner jeg ikke hvordan de er med trekking. Jeg har forøvrig inntrykk av at de aller fleste litt større hunder fint kan læres til å trekke, spørsmålet er vel heller hva du skal bruke trekkingen til, og hvor langt du vil nå. Jeg har jo springer (sier ikke at du skal ha det, skal bare illustrere at "uvanlige" raser også kan trekke), og til mitt bruk funker hun helt greit liksom. Var like før jeg holdt på å starte i ski-konkurranse med henne, men så kom jeg på hvor elendig jeg er til å gå på ski, så da droppet jeg det..! :rolleyes2: Men poenget mitt er vel at hvis du bare skal ha en hund som kan trekke deg på gåturer, løpe og trekke foran sykkel og kanskje ha i et spann (????), så er det ikke mange raser som er utelukket. (Jeg har bevisst utelatt jogge-trekking, fordi det er sabla ubehagelig..)

Et annet spørsmål er vel hva du legger i å "ha løs", og hva du er komfortabel med. Vorsteh (og canaanhund?) er ikke en typisk hund du kan slippe hvor som helst, og hvis du ikke er komfortabel med at den kan ta seg en god tur på egen hånd, tror jeg du kanskje vil føle at det er litt kjipt. Raser med mindre jakt/vilt-instinkt vil nok være å foretrekke. Utstilling - hvor ofte vil du stille ut? Er championat et minstemål, eller tenker du å stille kun et par helger i året? Svaret på dette vil jo lede deg i den retningen av "riktige" linjer for deg.

*Disse forslagene er basert på min subjektive oppfattelse av rasene, ut i fra hva jeg har sett, hørt, erfart og lest. Kanskje vil noen av rasene falle ut pga ting jeg ikke vet fordi jeg ikke har bodd med 74 eksemplarer av rasene.

Jeg klarer ikke å si nei til noen av de rasene. Tollere syntes jeg er flotte, men lurer litt på størrelsen, det er jo likt som Chico, men trent til å trekke fra bunnen av blir det noe annet. Og jeg er vel den som skjønner at alle hunder kan trekke. Tinka og jeg startet jo faktisk et lysløyperenn nå i vinter :D og jeg startet med Chico :D

Belger syntes jeg også virker som herlige hunder, og de er jo absolutt mulig å trene for freestyle, og da sikkert agility også. Utstilling er jo grei den og :aww:

Det eneste er vel bare at ingen av rasene skriker jaa liksom, men de er absolutt verdt å sjekke ut :D Så litt mer info skal skaffes!

Ang. det med å ha løs så har jeg jo innsett at vorsteh og canaanhunder er "verre" å trene til å være løse. Men jeg tipper at det absolutt ikke er umulig, om man bare begynner fra starten av. Og bevisst på vorsteh trener inn forskjellige situasjoner, 1:løs på tur og 2:jakt. På canaanhund, så lar man bare det være uaktuelt å holde seg langt unna.

Championat er vel litt minstemål, har jo en liten drøm om å kunne avle. Antagelivis blir det hannhund da, så muligheten for at tispeeiere velger ham er jo det jeg kunne tenke meg. Og med noen titler her og der, og godt gemytt osv. så vil jo det være aktuelt :D

Ei jeg kjenner har to GD. Kanskje snart tre og jeg har virkelig inntrykk av at de kan være ganske sta og egen. De gjør omtrent det de vil og kan virke veldig vimsete. Den ene hun har varsler en god del uten at det er noe å varsle for.. :D Sånn passe førerorienterte, men alt annet er også spennende å følge med på. Blir de lei av noe så gidder de nesten ikke å høre.. :D

De har vært med på snørekjøring, men egner seg vel best som selskapshunder og utstillingshunder..

Men nå kan jo jeg har møtt to usedvanlige individer av rasen da, ikke vet jeg, men det er det inntrykket jeg har fått.

Tror nok ikke den hadde blitt optimal for ditt bruk. Heller Vorsteh tror jeg.

Det er litt det jeg tenker, at det kanskje heller passer som en hobby/kosehund etterhvert. Vorsteh blir jo mer brukshund. Og for all del, pointer er jo ikke utelukket, føler liksom at den faller i ganske samme kategori. Dog liker jeg vorsteh best utseendemessig.

Trodde du hadde landet helt på vorsthe jeg? Høres ut som den kommer til å få nok aktivitet :-)

Jeg bruker jo Casper til kickbiking, men å stille i løp med andre hunder kommer jeg nok ikke til å gjøre, han blokker ikke ut alt og trekker for fulle mugger, det går i intervaller, og med andre hunder så ville de nok vært mer interessante enn selve trekkingen. At hunden vil trekke er heller ingen selvfølge, jeg kjenner endel dalmatinere som ikke gidder. Har vi kjørt mange ganger på en uke minsker intensiviteten også, selv om han er i toppform.

Nå må jeg jo bare si det igjen, du slår meg som litt vinglete, men etter det inntrykket jeg har fått i det siste, så vil du bli mer fornøyd med en vorsthe, hvis interessen for trekk er så stor som du har gitt utrykk for. Når du i tillegg skriver at du kan tenke deg å jakte, så er jo det supert. Synes du skal følge drømmen jeg. :aww:

Jeg er vinglete på dette fordi jeg rett og slett er redd for å sitte igjen med for mye hund. For rasen jeg vurderer høyest (vorsteh) er ikke en slabbedask akkurat. Derfor ønsker jeg å sjekke med jevne mellomrom hva som passer seg, hva jeg faller på, hva jeg vil. Det er en grunn til at valp ikke allerede er innkjøpt :D Jeg har lært av mine feil, og vil denne gangen være heeelt sikker på rase!

Det skal ikke dukke opp en annonse her om at vorsteh omplasseres grunnet feil valg av rase! :S

Følge drømmen ja, den er ikke dum. Tiltross for alt med Tinka så fulgte jeg magefølelsen og fikk verdens beste førstegangshund.

Jeg heller absolutt mest mot vorsteh. Og jeg vet at jeg vil få masse hjelpe til å finne en passende kull osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være lett nei .... Synes det er fornuftig av deg å sjekke rundt før du kjøper ny hund.

Og velger du vorsther får du nok masse hjelp med å velge riktig kull :rolleyes2:

Vorsther er jo en veldig allsidig hund. Husk at for å bli NUCH må du ha 1. AK på jaktprøver - så det vil kreve masse jakt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være lett nei .... Synes det er fornuftig av deg å sjekke rundt før du kjøper ny hund.

Og velger du vorsther får du nok masse hjelp med å velge riktig kull :aww:

Vorsther er jo en veldig allsidig hund. Husk at for å bli NUCH må du ha 1. AK på jaktprøver - så det vil kreve masse jakt trening.

Jakttrening skulle ikke være noe problem, annet enn at man ikke skulle klare å oppnå 1. AK, men sånn kan det jo gå. Utstilling er liksom noe jeg syntes er gøy, og det er vel bare minst 3. UK/AK/VK for å kunne stille i brukshundklassen. For det er jo gøy å ihvertfall få samlet alle certene og sånn, og evt. bare mangle en 1. premie for å bli N Uch.

Altså tenker jeg her at man ikke trenger å vente til lenger enn oppnådd premie. Og det er jo ikke alderbegrensning, så jeg kan jo i teorien oppnå 3. UK før fyllte 9mnd (selvom det sikkert er ganske urealistisk).

Meeeen som sagt, det er jo dette som gjør at jeg lurer litt.. selvom jeg virkelig støtter at det kreves jaktpremie, men det gjør utstilling bittelitt vanskeligere :rolleyes2: Og det er jo noe jeg faktisk setter høyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når du har både vorsteher og GD på lista di - så burde du først tenke virkelig gjennom hva du egentlig vil med den neste hunden din. Så du slipper å gjøre enda et bomkjøp.

Angående pointer vs vorsteher, så er vorsteher generelt en mye mer allround rase - er min erfaring etter å ha hatt begge rasene selv samt kjent oppdrettere av begge rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ønsket å drive mye med trekk, så hadde ikke akkurat GD vært det jeg hadde gått for. Jeg syns du skal tenke nøye over hva du virkelig vil. Er det en jakthund med litt trekkegenskaper? Er det en trekkhund, hvor jaktegenskaper er et pluss? Er utstilling bare en liten hobby, eller vil du ha en "utstillingshund" og satse litt der? Hva prioriterer du?

Du må forresten bare ha 3.pr på jakt for å stille i brukshundklasse og motta cert, men du må ha 1.pr for å bli champion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når du har både vorsteher og GD på lista di - så burde du først tenke virkelig gjennom hva du egentlig vil med den neste hunden din. Så du slipper å gjøre enda et bomkjøp.

Angående pointer vs vorsteher, så er vorsteher generelt en mye mer allround rase - er min erfaring etter å ha hatt begge rasene selv samt kjent oppdrettere av begge rasene.

Poenget er vel det at jeg føler at GD er litt mer en "hobbyhund" (uten å ville tråkke på noens tær) mens vorsteh er en skikkelig brukshund. Og redslen for ikke å kunne gi sistnevnte nok, er jo der. Selvom jeg ikke kan se at det skulle være noe problem. Det er jo ikke sånn at du må sykle i timesvis hver dag, men en 4 økter i uka på en-to timer er nødvendig, pluss varierte arbeidsoppgaver.

Det samme har jeg fått inntrykk av, jeg ser mer på pointeren som jakt/trekkhund "kun". Dessuten liker jeg vorsteh mye bedre på mange måter, personlighet, utseende ihvertfall :rolleyes2:

Hadde jeg ønsket å drive mye med trekk, så hadde ikke akkurat GD vært det jeg hadde gått for. Jeg syns du skal tenke nøye over hva du virkelig vil. Er det en jakthund med litt trekkegenskaper? Er det en trekkhund, hvor jaktegenskaper er et pluss? Er utstilling bare en liten hobby, eller vil du ha en "utstillingshund" og satse litt der?

Du må forresten bare ha 3.pr på jakt for å stille i brukshundklasse og motta cert, men du må ha 1.pr for å bli champion.

Jeg vil satse på utstilling, jeg har jo en drøm om å kunne drive litt oppdrett. Den andre tingen som jeg vel har glemt å nevne, er jo at jeg faktisk ser etter en rase jeg kan kjøpe flere individer av, sånn at oppdrett er mulig. Det betyr jo at hvis jeg kjøper hannhund nå, så blir neste hund en tispe.

Jeg ser ikke etter en trekkhund egentlig, men den skal ha fysikk til å kunne trekke på ski, til å bære kløv og sykles med. Samt at det blir endel agility/freestyle (konkurrering).

Jakt er jo nødvendig om jeg faller på vorsteh, nettopp fordi det trengs premieringer for å kunne oppnå utstillingschampionat. Men om jeg faller på en annen rase så er det jo ikke noe behov. Og det er kun gruppe 7 hunder som er aktuelt, for det blir bare rype/skogsfugl, da dette er enklest for meg grunnet familie som allerede driver med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil satse på utstilling, jeg har jo en drøm om å kunne drive litt oppdrett. Den andre tingen som jeg vel har glemt å nevne, er jo at jeg faktisk ser etter en rase jeg kan kjøpe flere individer av, sånn at oppdrett er mulig. Det betyr jo at hvis jeg kjøper hannhund nå, så blir neste hund en tispe.

Jeg ser ikke etter en trekkhund egentlig, men den skal ha fysikk til å kunne trekke på ski, til å bære kløv og sykles med. Samt at det blir endel agility/freestyle (konkurrering).

Jakt er jo nødvendig om jeg faller på vorsteh, nettopp fordi det trengs premieringer for å kunne oppnå utstillingschampionat. Men om jeg faller på en annen rase så er det jo ikke noe behov. Og det er kun gruppe 7 hunder som er aktuelt, for det blir bare rype/skogsfugl, da dette er enklest for meg grunnet familie som allerede driver med det.

Ok - ehm. Du ønsker å satse på utstilling, og jakt blir da nødvendig (dersom det blir KV) siden det trengs jaktpremiering for å bli NUCH, og du ønsker å drive oppdrett av rasen. NOE sier meg at oppdrettet ditt da vil få ganske feil hovedfokus, og kanskje KV ikke er rasen for deg akkurat.

Det er andre raser som kan trekkes med, bærekløv og sykle, og som du kan bruke til utstilling. Skal du drive oppdrett av vorstehhund, så syns jeg helt klart at fokuset ditt bør være et litt annet sted enn der det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - ehm. Du ønsker å satse på utstilling, og jakt blir da nødvendig (dersom det blir KV) siden det trengs jaktpremiering for å bli NUCH, og du ønsker å drive oppdrett av rasen. NOE sier meg at oppdrettet ditt da vil få ganske feil hovedfokus, og kanskje KV ikke er rasen for deg akkurat.

Det er andre raser som kan trekkes med, bærekløv og sykle, og som du kan bruke til utstilling. Skal du drive oppdrett av vorstehhund, så syns jeg helt klart at fokuset ditt bør være et litt annet sted enn der det er nå.

Det er jo en grunn til at jeg lagde den tråden da. For hadde interessen min kun vært jakt/trekk så hadde det liksom ikke vært tvil. Men jeg føler liksom at KV'er som er jaktpremiert (1.ak) og da N UCH (altså oppnådd minstekravene for å bli champion) og som da i tillegg har en haug med resultater i agility og freestyle, blir liksom litt feil.

Blir jo nesten som å lage en ny variant! :rolleyes2:

Altså poenget mitt er at jeg ser mer på KV som en typisk familiehunden som tas med på jakt, og ellers fungerer som tur/lekekamerat og som en god hjelper (med kløv) på fjelltur, og trekkhjelp om vinteren.

Jeg har verken familie, eller har tenkt å ha et slikt hundehold.

Selvfølgelig har jeg interesse for jakt, og det blir jo en av hovedtingene, men ved siden av en rekke andre ting. Det er av disse grunner jeg har betvilt rasen litt. Men klart, sjansen for at jeg begynner å oppdrette er jo bare der, det er jo ikke sikkert. Men fint å ha muligheten liksom, hvis man skal satse på utstilling i tillegg til å bruke hunden skikkelig.

Jeg ser vel egentlig etter en utstillingshund som tåler og brukes skikkelig "hardt". Akkurat nå var det korthåret collie og canaanhund som slo meg mest.

Men det er jo ikke bare bare dette, jeg føler liksom at valget bør være rett. Og du sier mye der labbis, du fikk liksom satt ting litt på spissen så jeg faktisk ser hvorfor jeg nøler med vorsteh-valget jeg hadde tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette valget er absolutt ikke lett. Jeg har nå fått mail fra Bente (sportshunder.no) og utifra den har jeg inntrykk av at det ikke er så vanlig å bruke vorsteh til utstilling. Og det blir jo en hobby for meg med den nye hunden. Vorsteh er derimot vanligst og gå jaktprøver med, og da bare stille ut det nødvendige for å få tittelen N Uch

Og jaktdelen er ikke essensiel for meg, jeg kan jo alltids bli med mor og far om jeg vil, eller låne deres hund. Så jeg er vel mer ute etter en brukshund som passer til: agility, freestyle, utstilling, kløving, trekking, skigåing, sykling, fjellturer og kanskje lydighet, spor. MH vil også gjøres.

Canaanhund er jo en liten rase, både i Norge og generelt i verden. Det er vanskelig å få tak i gode raserepresentanter, ihvertfall uten å importere. Utstillingsmiljøet er vel begrenset til en 5-6stk og ellers blir ikke rasen brukt spesielt så det er lite resultater ute og går.

Korthåret collie derimot, er en større rase, og man har jo langhåret collie når det kommer til utstillingsmiljø. I tillegg til at man faktisk ser noen individer på utstilling selvom man oppholder seg ved en annen ring. Resultater finnes det masse av, og mange oppdrettere er flinke til å bruke hundene sine for å vise hva de er gode for. Man har jo sykdommen CEA, men det sjekkes for om de er bærere, og da går det an å velge en kombinasjon hvor ingen av foreldrene er bærere.

Dessuten valgte jeg den vekk sist fordi jeg syntes tispene var litt små, men fikk sett en hannhund og det var jo betydelig forskjell. Og hannhund blir det, uten tvil!

Men hva syntes sonen? Er korthåret collie veien å gå, eller finnes det andre liknende raser som kan passe vel så bra? Belgerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra ressonemanget (skrives det sånn?) ditt, høres det ut som korthårscollie er det beste alternativet. Det kan sikkert være mange flere raser som kan passe, men skal man ramse opp mange nye raser, blir du egentlig mer usikker og magefølelsen din har jo gitt deg disse utvalgte rasene, og det har litt å si. Så hold deg til første valgene dine. Jeg er sikker på at hadde det vært andre raser du ville ha vært intr. i, så ville du visst det. :rolleyes2:

Så bruk god tid på å finne aktuelle oppdrettere av Kh-collie og så vil du nok enten bli mer og mer sikker på valget ditt eller ikke, når du har fått gått skikkelig inn i miljøet. Dra gjerne på besøk til en oppdretter og møt hundene i virkeligheten. Det har mye å si på inntrykket av rasen. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra ressonemanget (skrives det sånn?) ditt, høres det ut som korthårscollie er det beste alternativet. Det kan sikkert være mange flere raser som kan passe, men skal man ramse opp mange nye raser, blir du egentlig mer usikker og magefølelsen din har jo gitt deg disse utvalgte rasene, og det har litt å si. Så hold deg til første valgene dine. Jeg er sikker på at hadde det vært andre raser du ville ha vært intr. i, så ville du visst det. :rolleyes2:

Så bruk god tid på å finne aktuelle oppdrettere av Kh-collie og så vil du nok enten bli mer og mer sikker på valget ditt eller ikke, når du har fått gått skikkelig inn i miljøet. Dra gjerne på besøk til en oppdretter og møt hundene i virkeligheten. Det har mye å si på inntrykket av rasen. :aww:

Du sier noe veldig viktig der, for eks. er jeg sikker på at flatcoat hadde vært kjempegøy, og venninnen min kunne virkelig sett den rasen med meg, men den skriker liksom ikke ja, sånn som en korthårscollie.

Jeg er allerede et stykke på vei inn i rasensmiljø, men å besøke en oppdretter var en selvfølgelig, men bortglemt idé! Det er jo en av de beste måtene! Også er jeg jo endel på utstilling med venninnen min, skal faktisk stille hund om to uker, da har jeg jo god mulighet til å komme innpå både korthårscollie og det som er av canaanhund.

Så var det å overtale pappa til å få lov å søke om å ha hund! :aww: Men det er litt lettere når man har bestemt seg litt mer, men jeg tar forbehold om bytte av rase! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å ha en drøm om oppdrett, men det er merkelig å skulle bestemme seg for å bli oppdretter og deretter å velge rase! Det er noe med den slutningen som blir helt feil for meg. :rolleyes2:

Jeg synes du først skal finne "din" rase, og pass gjerne på å kjøp etter "de beste linjer", sånn at hvis det nå skulle vise seg at du kanskje kunne tenke deg å få frem flere av denne rasen, så har du et greit utgangspunkt. Jeg synes også at du ikke bør skyve unna de andre alternativene helt enda, det virker som om du nesten ikke vet hva du har mest lyst å gjøre med hunden - du får nemlig ikke tid til å trene hunden "hardt og bevisst mot et mål" innen veldig mange grener, da blir det stort sett bare middels.. Finn ut hva du vil satse på, kjøp gjerne en allsidig rase denne gangen, og når du vet mer om hva du liker etter å ha prøvd det, SÅ kan du finne en enda mer passende rase, og kjøpe avlspotensiale. Jeg vil utfordre deg til å skrive en liste over de tingene du ønsker å drive med hunden, i prioritert rekkefølge. Ikke noe delt 1. plass osv, rangèr skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg valgte dalmatiner sto det mellom dobermann og dalmis. Jeg valgte dalmis fordi jeg var redd for at dobermann ble for mye for meg.

Dobermann er nok noe mer trekkvillig enn dalmis, selv om Jubi virkelig trekker, så gjorde ikke gamlehunden min det. De fleste dalmiser kan fint trenes til å gå løs, noen har mer jaktlyst enn andre, men slik er det vel på mange raser. Min eldste gikk løs hele livet, mens hun jeg har nå har sterk jaktlyst. Dette er jo positivt i forhold til motivering ved trening, da Ita kun gikk for godbiter, mens på Jubi kan jeg bruke mye leke også.

Tror nok dobermann er en rase du kan komme langt med, disse er jo også vanlige og stille ut. Det er ikke så vanlig og stille ut dalmisen sin i trøndelag, men sørover er det mange flere av dem, og vanligvis mellom 20-40 pr utstilling. Her oppe ligger det fra 1-10 som regel. Det er mange flere dobermenn påmeldt enn dalmis her oppe i allefall.

Noe helsemessig er det vel på alle raser, men om man leter så finner man også. De fleste dalmiser i dag er friske individer. Noen har hudproblemer, det er ganske lite HD/AD. Noen linjer er disponert for MO ( megaoesophagus ), men de oppdrettere som har disse linjene tar rtg av alle valpene ved ca seks uker for å utelukke syke individer. Helsestatus på dobermann kjenner jeg ikke til. Mentalt finner du ikke så mye på norske dalmiser, det er ingen stor interesse for mentaltesting på dem. Her finner du nok mye mer på dobermann. I sverige er det mer vanlig og mange norske dalmiser har mye svenske linjer i seg.

Lykke til med valget! Det skal ikke være enkelt :rolleyes2: Håper du finner en rase som passer for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å ha en drøm om oppdrett, men det er merkelig å skulle bestemme seg for å bli oppdretter og deretter å velge rase! Det er noe med den slutningen som blir helt feil for meg. :aww:

Jeg synes du først skal finne "din" rase, og pass gjerne på å kjøp etter "de beste linjer", sånn at hvis det nå skulle vise seg at du kanskje kunne tenke deg å få frem flere av denne rasen, så har du et greit utgangspunkt. Jeg synes også at du ikke bør skyve unna de andre alternativene helt enda, det virker som om du nesten ikke vet hva du har mest lyst å gjøre med hunden - du får nemlig ikke tid til å trene hunden "hardt og bevisst mot et mål" innen veldig mange grener, da blir det stort sett bare middels.. Finn ut hva du vil satse på, kjøp gjerne en allsidig rase denne gangen, og når du vet mer om hva du liker etter å ha prøvd det, SÅ kan du finne en enda mer passende rase, og kjøpe avlspotensiale. Jeg vil utfordre deg til å skrive en liste over de tingene du ønsker å drive med hunden, i prioritert rekkefølge. Ikke noe delt 1. plass osv, rangèr skikkelig.

Det var en god idé, en sånn liste skal virkelig lages.

Men jeg har vel ihvertfall innsett at hverken hundekjøring eller jakt er på noe førsteplass, og da føler jeg at jakthunder faller litt bort, og da også vorsteh. For all del, så kan det hende jeg skaffer meg en når jeg har mann og barn :rolleyes2: men for nå så er det ikke mitt prioriteringsområde, selvom rasen er utrolig allround.

Utstilling er noe jeg ønsker å drive aktivt med, jeg føler liksom ikke at det er et satningsområde da hunden kun trenger å kunne løpe og stå pent (dette er jo hverdagsdressur) og pelstell og sånn er jo heller ikke et treningsområde, men en nødvendighet uansett. Dessuten ser ikke jeg etter raser som krever mye pelsstell.

Det er derimot mange raser som ikke krever noe for å kunne stille ut, og oppnå championat. Jeg kommer jo til å velge mentalitet og helse foran utseende, men så godt utvalg som det er på f.eks. korthårscollie tror jeg at man skal få til alle tre, uansett rase.

Så da sitter jeg igjen med fysisk aktivitetene ski, sykkel, trekk, kløv, som jeg igjen føler at kommer til å være min måte å holde hunden i god form, dette også med tanke på ustilling :aww:

Deretter kommer konkurranse områdene som trenger mental trening til å være agility og freestyle, to grener som lett kan kombineres. Førstnevnte er jo også ganske så fysisk.

@Anita og Jubi:

Jeg har også tittet litt på dobermann. Men jeg er litt bekymret med tanke på dens utseende og hva foreldrene mine vil mene. De er litt gammeldagse der, meeen det er jo ikke foreldrene mine sitt valg.

Helse er jeg ikke så bekymret for, det er jo bare å sette seg inn i linjer og statuser, så finner man jo de friske individene.

Det eneste med dobermann (og litt dalmis) er at jeg syntes det er litt morsomt med forskjellige farger :D og det mangler jo litt der, to forskjellige farger er ikke sååå mye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...