Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2


Gjest

Recommended Posts

Jeg hadde gått for en av de tradisjonelle rasene som brukes fra grp 1. Det er en grunn for at de går igjen, man vet de funker. Eventuelt noen fra grp 8.

Men noe av det viktigste tror jeg er å finne en oppdretter som kan vise til at hundene brukes og har resultater. Ikke bare en, men at begge foreldre brukes, søsken av foreldre, eventulle tidliger avkom osv. For meg sier det litt om hva oppdretter prioriterer i sin avl. Tror det er lettere å finne et individ med den kapasiteten du trenger der. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du skal jakte med din, men kan det forsvares å ha en jaktvariant hvis man ikke kommer til å jakte? Er det et issue blandt oppdrettere feks?

Noen oppdrettere selger til bruks og lp folk, så det er bare å finne den rette :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flat fra utstilling- lydighets linjer, noe jakt, men mer til kurs og aktivisering enn bruks.

Kan absolutt si at flaten hadde passet med dine kriterier. Den er kanskje litt veldig glad i andre hunder og tror at alle mennesker er til for akkurat dem, kan være sjarmerende, og fryktelig irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså nå skal jeg først si at jeg synes bearded collie er en kul rase, men det er ikke en rase jeg ville vurdert om jeg hadde ambisjoner innen lydighet, bruks eller annen hundesport. For meg er det en rase som kanskje egner seg best som familiehund. Kanskje jeg er forutinntatt men det er ikke en rase man treffer ofte på lp konkurranser rundt om. Rett nok så vant vel Heidi Bilkvam VM eller EM med sin beardis for mange år siden (eller tok medalje i alle fall), men det er allikvel ikke en rase man forbinder med "jobbing".

Jeg synes jo heller ikke at belgeren ser skummel ut, og når man har den i hus fra den er liten så vokser man vel av seg frykten vil jeg tro. Terven ser jo stort sett snill og god ut i alle fall, den er langhåret uten kreve all verdens med pelsstell, de fleste er lettlærte og greie. Er du litt nøye på hvilke linjer du velger hund fra så er det både sosiale og arbeidssomme og i de fleste tilfeller så ser de greie ut også :lol:

Jeg tror også at du ville passet til rasen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for en av de tradisjonelle rasene som brukes fra grp 1. Det er en grunn for at de går igjen, man vet de funker. Eventuelt noen fra grp 8.

Men noe av det viktigste tror jeg er å finne en oppdretter som kan vise til at hundene brukes og har resultater. Ikke bare en, men at begge foreldre brukes, søsken av foreldre, eventulle tidliger avkom osv. For meg sier det litt om hva oppdretter prioriterer i sin avl. Tror det er lettere å finne et individ med den kapasiteten du trenger der. :lol:

Takk for innspill, jeg er enig :)

Nå skal jeg komme helt ut av det blå med en rase: Briard ?

Tja, det er vel ikke det dummeste forslaget? Tenke mer på.

Noen oppdrettere selger til bruks og lp folk, så det er bare å finne den rette :D

Ok, takk :lol:

Jeg har flat fra utstilling- lydighets linjer, noe jakt, men mer til kurs og aktivisering enn bruks.

Kan absolutt si at flaten hadde passet med dine kriterier. Den er kanskje litt veldig glad i andre hunder og tror at alle mennesker er til for akkurat dem, kan være sjarmerende, og fryktelig irriterende!

Egentlig er det akkurat det jeg har lyst på hehe ;)

Men tror jeg må ta et retriever eller ikke retriever valg...

Altså nå skal jeg først si at jeg synes bearded collie er en kul rase, men det er ikke en rase jeg ville vurdert om jeg hadde ambisjoner innen lydighet, bruks eller annen hundesport. For meg er det en rase som kanskje egner seg best som familiehund. Kanskje jeg er forutinntatt men det er ikke en rase man treffer ofte på lp konkurranser rundt om. Rett nok så vant vel Heidi Bilkvam VM eller EM med sin beardis for mange år siden (eller tok medalje i alle fall), men det er allikvel ikke en rase man forbinder med "jobbing".

Jeg synes jo heller ikke at belgeren ser skummel ut, og når man har den i hus fra den er liten så vokser man vel av seg frykten vil jeg tro. Terven ser jo stort sett snill og god ut i alle fall, den er langhåret uten kreve all verdens med pelsstell, de fleste er lettlærte og greie. Er du litt nøye på hvilke linjer du velger hund fra så er det både sosiale og arbeidssomme og i de fleste tilfeller så ser de greie ut også :)

Jeg tror også at du ville passet til rasen ;)

Takk for inspill om belgeren. Håper jeg kan få spørre dere belgereiere her inne om råd, dersom det blir aktuelt :D

Ang. beardisen; jeg har hatt rasen før i oppveksten, noe som er noe av grunnen til at jeg ønsker den igjen. Jeg vet litt hva jeg går til, og de har den 'hoppende gladheten' jeg ønsker.

Jeg har lest i en tidligere tråd om rasen at det er samme linjer i Sverige og Norge, og det har jeg jo også sett på enkelte stamtavler.

Men jeg har kommet borti et ganske aktivt beardismiljø i Sverige, der hundene har gode MH resultater, gjetes med og konkurreres med i LP.

Det var det som fikk meg til å tro at jeg kanskje kunne ha en beardis uten at den skal begrense meg. Men det er vel nettopp her tvilen ligger, som egentlig er grunnen for hele denne tråden. Så tar gjerne imot flere inspill på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke valgt korthårscollie når du har såpass høye ambisjoner, det jeg har sett av rasen er at det er veldig ujevnt nivå på f.eks jaktlyst og motor, vanskelig å forutse at du får en med NOK motor. BC ville jeg ikke valgt, ikke når du ønsker å kunne stille ut og avle (med mindre du vil drive med gjeting og). Ville sjekket ut kelpie, toller, terv eller gronnis tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Synd dette med at man må ha så mye pels på puddelen for å kunne hevde seg på utstilling (det er tillatt å stille nesten i alle typer frisyrer, men hundene blir dømt ut pga frisyre, eller mangel på sådan, dessverre..), for det er mange som kunne kost seg veldig med en puddel som brukshund. Selv har jeg "kompensert" med å ha dvergen min i en T60 (frisyre med kortklipte ører og hale, og litt mindre masse på hodet, nakke, bryst og bein, så den totale mengden pels er lettere å håndtere) og skal prøve å stille henne i denne. Så får jeg heller få blått av sære dommere og håpe noen dømmer hunden og ikke bare pelsen :P

Jeg synes mellompuddelen virker som en god kandidat om man vil bruke dem til noe, i Sverige er det flere som går bra både bruks, lydighet og agility (se gjerne hjemmesiden til kennel Engine, engine.se). Det er også en tervoppdretter, som driver aktivt med lydighet, som nå har en storpuddel og en mellom, som er veldig positivt overrasket over hva som bor i hundene. Og det er jo moro å høre. Kan se dem på montmorenja.com.

Men jeg forstår deg når det gjelder pelsen, og skjønner at puddel utelukkes om du vil ha den som utstillingshund kombinert med å bruke den aktivt. Det ER mye slit med pelsen når den er lang. En annen fordel med mellom kontra stor er at en mellom har mye mindre pels (kroppsflate) enn en stor, jeg merker utrolig forskjell fra stor til dverg.

Og gutta venner seg raskt til puddel, de smelter raskere enn man skulle tro. Hittil har selv den tøffeste måttet gi tapt når Stella skrur på sjarmen.

Sorry, surrete og litt lite produktivt innlegg :P Jeg er enig med deg i at puddel er slit med pelsen, men mener også at puddelen er undervurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Altså nå skal jeg først si at jeg synes bearded collie er en kul rase, men det er ikke en rase jeg ville vurdert om jeg hadde ambisjoner innen lydighet, bruks eller annen hundesport. For meg er det en rase som kanskje egner seg best som familiehund. Kanskje jeg er forutinntatt men det er ikke en rase man treffer ofte på lp konkurranser rundt om. Rett nok så vant vel Heidi Bilkvam VM eller EM med sin beardis for mange år siden (eller tok medalje i alle fall), men det er allikvel ikke en rase man forbinder med "jobbing".

Jeg synes jo heller ikke at belgeren ser skummel ut, og når man har den i hus fra den er liten så vokser man vel av seg frykten vil jeg tro. Terven ser jo stort sett snill og god ut i alle fall, den er langhåret uten kreve all verdens med pelsstell, de fleste er lettlærte og greie. Er du litt nøye på hvilke linjer du velger hund fra så er det både sosiale og arbeidssomme og i de fleste tilfeller så ser de greie ut også :P

Jeg tror også at du ville passet til rasen :P

Enig. Jeg tror også en langhårsbelger kan passe ønskene dine bra. Men jeg merker etter jeg fikk terv at det er mange som er skeptiske. Du møter en ganske annen holdning når du kommer gående med en terv enn en bamsete berner ihvertfall. De fleste fordi han ligner på en schäfer... mange er redd dem. En annen ting som gjør folk skeptiske er at han er voldsom. Mye kropp og fart. Og han smiler med snerrelyder når han er glad for å møte folk. Hehe av en eller annen grunn syns mange det er skremmende :P Men, når det er sakt tror jeg ikke det spiller så veldig stor rolle om hunden ser skummel ut eller ikke når det er snakk om familie og venner som får bli kjent med den fra den er liten. Folk som er usikre på hunder, men kjenner Ekko er ikke redd han selv om de hadde vært redde om de hadde møtt han på gata uten å kjenne individet om du skjønner. Og det er egentlig ganske behagelig at ikke alle du møter på gata skal bort og hilse og klå på søtedullebamsehunden. Ellers må du jo bare spørre om det er noe du lurer på om belgern, men det har vel egentlig vært nok tråder om dem, så jeg skal ikke starte på den ramsa. Så les og spør om det som måtte være uklart eller du lurer på :P Det er nok av erfarne belgerfolk her selv om de ikke alltid er enige.

Jeg ville også styrt unna bearded collie om jeg ville nå langt i LP. Artige, glade hunder, men alle jeg har kjent har mangla eller hatt dårlig lek selv om flere av dem har bodd hos folk som har lekt mye (eller prøvd) fra de er små. Og jeg personlig mener god lek, om ikke er en forutsetning, så i hvertfall et veldig, veldig godt hjelpemiddel om du vil komme langt i noen bruksgren (mulig jeg har et litt annet syn på hva god lek er enn tanta til beate som liker å leke med hunden sin i parken...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke valgt korthårscollie når du har såpass høye ambisjoner, det jeg har sett av rasen er at det er veldig ujevnt nivå på f.eks jaktlyst og motor, vanskelig å forutse at du får en med NOK motor. BC ville jeg ikke valgt, ikke når du ønsker å kunne stille ut og avle (med mindre du vil drive med gjeting og). Ville sjekket ut kelpie, toller, terv eller gronnis tror jeg.

Takk, jeg er enig :drool:

Synd dette med at man må ha så mye pels på puddelen for å kunne hevde seg på utstilling (det er tillatt å stille nesten i alle typer frisyrer, men hundene blir dømt ut pga frisyre, eller mangel på sådan, dessverre..), for det er mange som kunne kost seg veldig med en puddel som brukshund. Selv har jeg "kompensert" med å ha dvergen min i en T60 (frisyre med kortklipte ører og hale, og litt mindre masse på hodet, nakke, bryst og bein, så den totale mengden pels er lettere å håndtere) og skal prøve å stille henne i denne. Så får jeg heller få blått av sære dommere og håpe noen dømmer hunden og ikke bare pelsen :thumbsup:

Jeg synes mellompuddelen virker som en god kandidat om man vil bruke dem til noe, i Sverige er det flere som går bra både bruks, lydighet og agility (se gjerne hjemmesiden til kennel Engine, engine.se). Det er også en tervoppdretter, som driver aktivt med lydighet, som nå har en storpuddel og en mellom, som er veldig positivt overrasket over hva som bor i hundene. Og det er jo moro å høre. Kan se dem på montmorenja.com.

Men jeg forstår deg når det gjelder pelsen, og skjønner at puddel utelukkes om du vil ha den som utstillingshund kombinert med å bruke den aktivt. Det ER mye slit med pelsen når den er lang. En annen fordel med mellom kontra stor er at en mellom har mye mindre pels (kroppsflate) enn en stor, jeg merker utrolig forskjell fra stor til dverg.

Og gutta venner seg raskt til puddel, de smelter raskere enn man skulle tro. Hittil har selv den tøffeste måttet gi tapt når Stella skrur på sjarmen.

Sorry, surrete og litt lite produktivt innlegg :icon_redface: Jeg er enig med deg i at puddel er slit med pelsen, men mener også at puddelen er undervurdert.

Jeg forstår deg godt (tror jeg.) Du bryr deg om rasen og vil gjerne at de skal få vise hva de er gode for. Ta det som et kompliment at Stella er en av hundene som har gjort meg skikkelig positiv til rasen :devil:

Men skal jeg først velge en rase utenom de typiske brukshundene blir det Bearded Collie for min del.

Enig. Jeg tror også en langhårsbelger kan passe ønskene dine bra. Men jeg merker etter jeg fikk terv at det er mange som er skeptiske. Du møter en ganske annen holdning når du kommer gående med en terv enn en bamsete berner ihvertfall. De fleste fordi han ligner på en schäfer... mange er redd dem. En annen ting som gjør folk skeptiske er at han er voldsom. Mye kropp og fart. Og han smiler med snerrelyder når han er glad for å møte folk. Hehe av en eller annen grunn syns mange det er skremmende :banana: Men, når det er sakt tror jeg ikke det spiller så veldig stor rolle om hunden ser skummel ut eller ikke når det er snakk om familie og venner som får bli kjent med den fra den er liten. Folk som er usikre på hunder, men kjenner Ekko er ikke redd han selv om de hadde vært redde om de hadde møtt han på gata uten å kjenne individet om du skjønner. Og det er egentlig ganske behagelig at ikke alle du møter på gata skal bort og hilse og klå på søtedullebamsehunden. Ellers må du jo bare spørre om det er noe du lurer på om belgern, men det har vel egentlig vært nok tråder om dem, så jeg skal ikke starte på den ramsa. Så les og spør om det som måtte være uklart eller du lurer på :hyper: Det er nok av erfarne belgerfolk her selv om de ikke alltid er enige.

Jeg ville også styrt unna bearded collie om jeg ville nå langt i LP. Artige, glade hunder, men alle jeg har kjent har mangla eller hatt dårlig lek selv om flere av dem har bodd hos folk som har lekt mye (eller prøvd) fra de er små. Og jeg personlig mener god lek, om ikke er en forutsetning, så i hvertfall et veldig, veldig godt hjelpemiddel om du vil komme langt i noen bruksgren (mulig jeg har et litt annet syn på hva god lek er enn tanta til beate som liker å leke med hunden sin i parken...).

Takk for innspill :kiss:

Jeg er helt med på det med leken, og tror en viktig grunn til at Ellie har litt potensial innen LP er nettopp lekelysten hennes som er helt fantastisk. Men så får jeg lyst til å spørre hva slags beardiser du har kjent da... hva om disse svenskene har ekstra spesielle beardiser som faktisk er noe? :innocent: Min gamle beardis hadde ikke noe problem med lekingen...

Tror valget nå står mellom Bearded Collie, Australsk Kelpie, Belger og Briard. Og muligens retriever av noe slag.

Men har endel 'etterforskningsjobb' foran meg ettersom Bearded Collien er den eneste jeg kjenner godt nok til fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...