Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2


Gjest

Recommended Posts

Ellie fyller to år i vinter, og vi syntes rundt det er en passende tid å få hund nr to på.

Jeg har tenkt på en rase og står som interessert på et kull, men ettersom jeg ikke kan gamble på å kunne ha tre hunder i fremtiden føler jeg at valget er ganske viktig. Begge hundene skal jo forhåpentligvis bli gamle og grå, så håper jeg ikke får lyst på en helt annen rase om noen år igjen.

Derfor vil jeg prøve en slik tråd for å se om det dukker opp noe jeg ikke har tenkt på.

Jeg er fornøyd med welshen min, men vil gjerne ha noe litt annet enn 'typisk spaniel' i hund nr to.

Vanskelig å formulere det riktig ettersom jeg elsker spanielværemåten også, men nå har jeg jo allerede en :banana:

Ellie ble kjøpt inn som allroundhund så jeg kunne bli aktiv med hund igjen etter en periode med kun hest. Ville se hva jeg og hunden trives med, og Ellie har fungert ypperlig som prøveklut. Det jeg har funnet ut er at jeg forløpig syntes det å trene lydighet er det morsomste. Jeg elsker nyinnlæring og pirk. Det Ellie syntes er morsomst er å gå spor, og det har jeg lyst til å lære mer om sammen med henne. Så det kan hende at hovedfokuset med Ellie blir spor, kanskje viltspor(?) og hovedfokuset med hund nr to blir lydighet, men det er jo så mye gøy man kan gjøre med hund, så utelukker ingen aktiviteter, heller ikke evt rasespesifikke.

Stikkord:

Amibisjonsnivå: LP championat er en drøm, men jeg vet ikke om jeg duger som konkurransemenneske og hva som skjer ellers i livet.

Men vil gjerne ha muligheten :banana:

Pels: fra middels til langhåret

Utstilling: Jatakk :)

Avl: Ønsker tispe som kan avles på om hun blir bra, da oppdrett også er en liten drøm.

Aktivitet: Kan tilby mye per d.d. og har jo tenkt at det skal fortsette

Annet: I ene halvdelen av familien er noen redde, så hunder som 'ser snille ut' har et pluss med tanke på dem.

Noe jeg har glemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktgolden er ikke rasen om man har lyst til å drive med utstilling. Belger, aussie, eller puddel (mellom eller stor) kanskje? Beardisen vet jeg jo du er glad i, er vel ikke noe i veien for å få dem opp i klassene i lydighet? Sånn helt uten at jeg har erfaring med rasen i det heletatt, men de er vel rimelig lettlærte og happy go lucky? Kanskje ikke hunder å drive pirkearbeid med.

Sheltie? Syns du de blir for små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My var jo min prøveklut, og med henne har jeg blitt lydighet-frelst. Jeg tror og mener det er veldig mange aussier som kan være veldig gode lydighetshunder. Jeg har ofte lest at aussien skal være enkel å trene, men at de ikke liker å pirke og gjøre mange like repetisjoner f.eks... Det stemmer ikke med min aussie ihvertfall, hun syns alt er kult. Jeg tror grunnen til at hun er så lett å jobbe med er at hun har så høy interesse for mat og lek som belønning, det er liksom det hun "lever for" - hun er som en retriever i matveien, og nesten som en malle i lek-veien... Kanskje ikke helt det samme bittet, men definitivt mye av den samme "driven" under lek :D Hun er en sånn lyst-apportør også, plukker alt opp og bærer på det, så apport-øvelser går som "en lek" - det eneste vi plages med er tygging fordi hun syns det er såååå kult :rolleyes2:

4774448353_57f57b1da4.jpg

Aussier ser jo ofte veldig snille og gode ut også :aww: Noen ser jo helt gale ut da, vel og merke :aww:

4568360967_110d38b0fc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et reklameinnlegg Anniken :aww:

My er fin , det er det ingen tvil om :rolleyes2:

Men må tenke litt på det med Aussie. Er det ikke vanskelig å finne rett individ? Har hørt så mye forskjellig, i tillegg er det mange aussiediskusjoner her inne som ikke akkurat virker tiltrekkende, beklageligvis.

Hvordan er Pudler i lydighet? Jeg har alltid likt dem, men Øivind ser jo på dem som gammeldame hunder.

Jeg liker beardis veldig godt! :aww:

Sheltie, de er jo litt små men str. har som sagt mindre betydning. Har desverre litt dårlig erfaring med dem som veldig bjeffete. Har jeg vært uheldig?

Har tenkt på jaktvariantene innen retriever også, men da utgår jo utstilling noe jeg syntes er litt synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoat?

Kelpie? Om du liker sosiale hunder :rolleyes2:

...Og hvis du ser bort fra utstilling, så ville jeg nok ha gått for border collie eller jaktlabrador/jaktgolden. Ser du bort fra "skummelt" utseende, så ville jeg kanskje ha tittet på de belgiske fårehundene (men vi har rottweiler i familien hvor noen er redd, og det går helt strålende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoat?

Kelpie? Om du liker sosiale hunder :aww:

...Og hvis du ser bort fra utstilling, så ville jeg nok ha gått for border collie eller jaktlabrador/jaktgolden. Ser du bort fra "skummelt" utseende, så ville jeg kanskje ha tittet på de belgiske fårehundene (men vi har rottweiler i familien hvor noen er redd, og det går helt strålende).

Jeg tenkte også på flat, aussie og storpuddel. Eller korthårscollie?

Belgerne er nok ikke de beste hundene med tanke på folk som er redd hunder. Når de kommer løpende i 120 km/t, med et digert glis, så skjønner jeg godt at folk blir skremt :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på belger, toller, kelpie eller aussie.

Vil du ha vokt i hunden din? Vil du den skal være "naturlig sosial" og ikke ha skepsis i seg? Aussien har jo vokt og skarphet i seg + kan være reservert. Herlig rase, men kan være vanskelig å finne et godt individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med flat og toller f.eks så trenger du ikke se på "jaktvarianter" for å kunne kombinere lydighet og utstilling, det er i alle fall ikke inntrykket mitt etter å ha holdt på med retriever i noen år. Da er det litt "verre" med labrador og golden i forhold til å kunne gjøre det bra på utstilling, og samtidig ikke ha alt for store utfordringer i forhold til manglende "driv" på lydigheten. På toller kan det være litt utfordrende å finne riktig kull/oppdrettere om man ikke er kjent i miljøet, men det er bare å sende pm hvis det skulle bli aktuelt, så har jeg alltids et stalltips eller ti. :D Flat vet jeg for lite til å si noe om avl, oppdrettere og om det er vanskelig å finne et godt individ, de jeg trener sammen med er fra ulike oppdrettere - og alle er fornøyde, så jeg vet ikke jeg. :aww: . Men, så spørs det hvor viktig utstilling er for deg - for det følger endel begrensninger med retriever og utstilling, klubben sier som regel nei takk til invitasjoner om det kræsjer med arrangement som retrieverklubben arrangerer (da spesielt/hovedsaklig jakt og utstilling. Får forøvrig stille på alle NKK utstillingene). Spanielene har vel og litt begrensinger der?

Storpudler syns jeg er litt undervurderte i forhold til ulike konkurranser, men der får du jo et himla pelsstell om du skal fly på utstillinger med den (det er jo mye stell selv når de er nedklipte liksom, har ei venninne med pudler og jeg priser meg lykkelig over mine lettstelte dyr *ler*). Men herlige hunder, og spesielt den yngste til venninna mi står i fare for hundenapping hver gang vi treffes. :aww: Helt klart en type hund jeg kunne glatt hatt om jeg hadde vært allergisk.

Kelpie skulle jeg også til å foreslå, herlige rasen (hadde det ikke vært for toller så hadde jeg garantert hatt kelpier i stedet :rolleyes2: ).

Tenkte og litt på langhårsbelger. Jeg syns ikke de ser så skumle ut i alle fall. Syns de ser bare søte, snille og bittelitt gale ut. :D Kan dog skjønne at glisingen deres kan misforstås litt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoat?

Kelpie? Om du liker sosiale hunder :D

...Og hvis du ser bort fra utstilling, så ville jeg nok ha gått for border collie eller jaktlabrador/jaktgolden. Ser du bort fra "skummelt" utseende, så ville jeg kanskje ha tittet på de belgiske fårehundene (men vi har rottweiler i familien hvor noen er redd, og det går helt strålende).

Flatcoat har jeg ikke tenkt på enda, vet ikke helt hvorfor. Skal begynne å tenke på det nå :aww:

Så skummelt er vel ikke belgerutseende heller... Hvordan er de å leve med? Er de matvrak, kosete, osv?

Kelpie liker jeg definitivt :rolleyes2: Men alle valper i mils omkrets er vel opptatte nå eller hva :aww: Vet ikke hva Øivind syntes da.

Jeg tenkte også på flat, aussie og storpuddel. Eller korthårscollie?

Belgerne er nok ikke de beste hundene med tanke på folk som er redd hunder. Når de kommer løpende i 120 km/t, med et digert glis, så skjønner jeg godt at folk blir skremt :D

Har tenkt på korthårscollie, og liker de godt - men har slått de fra meg på magefølelsen bare.

Igjen, er det noen pudler som gjør det bra i LP? Hvordan er de å leve med?

Tenkte på belger, toller, kelpie eller aussie.

Vil du ha vokt i hunden din? Vil du den skal være "naturlig sosial" og ikke ha skepsis i seg? Aussien har jo vokt og skarphet i seg + kan være reservert. Herlig rase, men kan være vanskelig å finne et godt individ.

Toller - føler at det er veldig likt spaniel. Tenker jeg helt feil da?

Jeg vil ikke ha vokt, skepsis eller skarphet. Og ikke reservert. Ellie heller i den retningen, så vil heller ha det motsatte denne gangen :D

Edit: Betty så ikke svaret ditt før nå. Svarer på det etter en kveldstur i regnet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, er det noen pudler som gjør det bra i LP? Hvordan er de å leve med?

De pudlene jeg har sett har ikke vært noe særlig, og de få som har hatt noe jeg liker har vært dvergpudler. Jeg tror hvertfall du må være veldig, veldig nøye med hvor du skaffer fra. Vi har hatt en del på jobben fra både svenske "bruks"linjer og utstillingslinjer, og ingen har vært noe hund for meg. Det har vært forsiktige hunder som er vanskelige å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoat har jeg ikke tenkt på enda, vet ikke helt hvorfor. Skal begynne å tenke på det nå :D

Så skummelt er vel ikke belgerutseende heller... Hvordan er de å leve med? Er de matvrak, kosete, osv?

Kelpie liker jeg definitivt :aww: Men alle valper i mils omkrets er vel opptatte nå eller hva :D Vet ikke hva Øivind syntes da.

Kelpier er herlige. Skal ha en selv, en dag :D

Jeg synes ikke belgere ser skumle ut, men det er mange som er redd hunder som forbinder belgere med schäfere og synes de virker skumle :rolleyes2:

Jeg er jo belgerfrelst. Synes de er herlige hunder. De er energiske, lykkelige, humoristiske (eller, som eier bør man iallfall ha humor), kreative og tenker av og til litt for mye :D Rina feks er et kosetroll uten like. Kan ligge på fanget i timevis og bare kooose. Hun er ikke noe matvrak, det var heller ikke Sari. Og det er ikke et uvanlig problem med tynn belger :D

De skal ikke være noen golden, ifølge rasestandard kan de være reserverte ovenfor fremmede. Dessverre er det en del som er svært reserverte, mens andre har hoppet galant over denne delen av standarden, og er fryktelig sosiale.

Det er svært viktig å være nøye både på valg av linjer og oppdretter når man skal ut i belgerverdenen. Selv synes jeg det er vanskelig å finne kombinasjonen av utstillingshund og lydighetshund med god mentalitet og forholdsvis friske linjer på groenendael. Det er liksom alltid noe. Man kan selvfølgelig være heldig og få en hund som fungerer utmerket til lydighet fra utstillingslinjer, eller finne en hund fra brukslinjer som også er utstillingsvakker.

Hva tervueren angår, synes jeg situasjonen ser litt lysere ut. Men dette kan nok andre mer om enn meg :D

Forøvrig tror jeg du ville bli en utmerket belgereier, og jeg tror den hunden som havner hos deg får det veldig godt :aww:

Har tenkt på korthårscollie, og liker de godt - men har slått de fra meg på magefølelsen bare.

Magefølelsen er viktig å følge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med portugisisk vannhund?

Jeg kan ikke utrolig mye om rasen, men har møtt noen individer. Og etter det lille jeg har sett så virker hannene litt egenrådige, mens tispene er veldig greie. Lette å trene, utrolig kvikke, glad i mat og leke og absolutt førerorientert.

Millie, som eies av noen naboer, slipper (nesten) aldri øynene av sin mann når han går fvf. Samtidig som de ser mye mer sporty ut. Det er vel vanligst med løveklipp til utstilling, men tror de kan stille au naturale også :rolleyes2:

Som sagt, jeg kan absolutt ikke alt om rasen, men den slo meg litt når jeg leste her :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med flat og toller f.eks så trenger du ikke se på "jaktvarianter" for å kunne kombinere lydighet og utstilling, det er i alle fall ikke inntrykket mitt etter å ha holdt på med retriever i noen år. Da er det litt "verre" med labrador og golden i forhold til å kunne gjøre det bra på utstilling, og samtidig ikke ha alt for store utfordringer i forhold til manglende "driv" på lydigheten. På toller kan det være litt utfordrende å finne riktig kull/oppdrettere om man ikke er kjent i miljøet, men det er bare å sende pm hvis det skulle bli aktuelt, så har jeg alltids et stalltips eller ti. :D Flat vet jeg for lite til å si noe om avl, oppdrettere og om det er vanskelig å finne et godt individ, de jeg trener sammen med er fra ulike oppdrettere - og alle er fornøyde, så jeg vet ikke jeg. :D . Men, så spørs det hvor viktig utstilling er for deg - for det følger endel begrensninger med retriever og utstilling, klubben sier som regel nei takk til invitasjoner om det kræsjer med arrangement som retrieverklubben arrangerer (da spesielt/hovedsaklig jakt og utstilling. Får forøvrig stille på alle NKK utstillingene). Spanielene har vel og litt begrensinger der?

Spaniels har også begrensninger der ja, så det er litt kjedelig.

Med toller føler jeg at jeg får veldig mye av det samme jeg allerede har. Vet ikke om det stemmer da, og hvordan en flatcoat er i forhold.

Storpudler syns jeg er litt undervurderte i forhold til ulike konkurranser, men der får du jo et himla pelsstell om du skal fly på utstillinger med den (det er jo mye stell selv når de er nedklipte liksom, har ei venninne med pudler og jeg priser meg lykkelig over mine lettstelte dyr *ler*). Men herlige hunder, og spesielt den yngste til venninna mi står i fare for hundenapping hver gang vi treffes. :D Helt klart en type hund jeg kunne glatt hatt om jeg hadde vært allergisk.

Det var et poeng! Syntes ikke de er så pene med utstillingsklippen, så ser ikke for meg at jeg kunne hatt pelsen sånn.

Kelpie skulle jeg også til å foreslå, herlige rasen (hadde det ikke vært for toller så hadde jeg garantert hatt kelpier i stedet :aww: ).

Tenkte og litt på langhårsbelger. Jeg syns ikke de ser så skumle ut i alle fall. Syns de ser bare søte, snille og bittelitt gale ut. :D Kan dog skjønne at glisingen deres kan misforstås litt. :D

Enig der :D

De pudlene jeg har sett har ikke vært noe særlig, og de få som har hatt noe jeg liker har vært dvergpudler. Jeg tror hvertfall du må være veldig, veldig nøye med hvor du skaffer fra. Vi har hatt en del på jobben fra både svenske "bruks"linjer og utstillingslinjer, og ingen har vært noe hund for meg. Det har vært forsiktige hunder som er vanskelige å trene.

Takk for svar. Ble litt positiv til pudler pga dvergene jeg også. Men tror uansett ikke Øivind vil ha puddel og det teller litt det også.

Kelpier er herlige. Skal ha en selv, en dag :aww:

Jeg synes ikke belgere ser skumle ut, men det er mange som er redd hunder som forbinder belgere med schäfere og synes de virker skumle :rolleyes2:

Jeg er jo belgerfrelst. Synes de er herlige hunder. De er energiske, lykkelige, humoristiske (eller, som eier bør man iallfall ha humor), kreative og tenker av og til litt for mye :D Rina feks er et kosetroll uten like. Kan ligge på fanget i timevis og bare kooose. Hun er ikke noe matvrak, det var heller ikke Sari. Og det er ikke et uvanlig problem med tynn belger :D

De skal ikke være noen golden, ifølge rasestandard kan de være reserverte ovenfor fremmede. Dessverre er det en del som er svært reserverte, mens andre har hoppet galant over denne delen av standarden, og er fryktelig sosiale.

Det er svært viktig å være nøye både på valg av linjer og oppdretter når man skal ut i belgerverdenen. Selv synes jeg det er vanskelig å finne kombinasjonen av utstillingshund og lydighetshund med god mentalitet og forholdsvis friske linjer på groenendael. Det er liksom alltid noe. Man kan selvfølgelig være heldig og få en hund som fungerer utmerket til lydighet fra utstillingslinjer, eller finne en hund fra brukslinjer som også er utstillingsvakker.

Hva tervueren angår, synes jeg situasjonen ser litt lysere ut. Men dette kan nok andre mer om enn meg :D

Forøvrig tror jeg du ville bli en utmerket belgereier, og jeg tror den hunden som havner hos deg får det veldig godt :D

Magefølelsen er viktig å følge!

Takk for langt fint svar, og kompliment :D

Hva med portugisisk vannhund?

Jeg kan ikke utrolig mye om rasen, men har møtt noen individer. Og etter det lille jeg har sett så virker hannene litt egenrådige, mens tispene er veldig greie. Lette å trene, utrolig kvikke, glad i mat og leke og absolutt førerorientert.

Millie, som eies av noen naboer, slipper (nesten) aldri øynene av sin mann når han går fvf. Samtidig som de ser mye mer sporty ut. Det er vel vanligst med løveklipp til utstilling, men tror de kan stille au naturale også :D

Som sagt, jeg kan absolutt ikke alt om rasen, men den slo meg litt når jeg leste her :D

Har ikke tenkt på den rasen heller.

Forløpig er jeg mest positiv til:

Kelpie

Bearded Collie

Langhårsbelger

Retriever av noe slag

Finnes det flere raser jeg ikke har tekt på? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller - føler at det er veldig likt spaniel. Tenker jeg helt feil da?

Jeg vil ikke ha vokt, skepsis eller skarphet. Og ikke reservert. Ellie heller i den retningen, så vil heller ha det motsatte denne gangen :aww:

Vet ikke om tollerspørsmålet var til meg? Jeg vet ikke helt hvor likt spaniel det egentlig blir... det blir kanskje det? Jeg kjenner ikke rasene så godt at jeg synes jeg kan si noe mer om det, egentlig. Jeg trener sammen med noen tollere som er fine, hun ene driver oppdrett.

Hvis du ikke vil ha vokt, skarphet eller skepsis er det greit å styre unna aussien :aww:

Lurer på hvordan jaktgoldnene fra Doubleuse gjør det på utstilling? De er jo ikke så "snipete" som noen jaktgoldens kan være. Og er det noe som ser snillere ut enn en golden?? :rolleyes2: Kanskje noe å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om tollerspørsmålet var til meg? Jeg vet ikke helt hvor likt spaniel det egentlig blir... det blir kanskje det? Jeg kjenner ikke rasene så godt at jeg synes jeg kan si noe mer om det, egentlig. Jeg trener sammen med noen tollere som er fine, hun ene driver oppdrett.

Hvis du ikke vil ha vokt, skarphet eller skepsis er det greit å styre unna aussien :aww:

Lurer på hvordan jaktgoldnene fra Doubleuse gjør det på utstilling? De er jo ikke så "snipete" som noen jaktgoldens kan være. Og er det noe som ser snillere ut enn en golden?? :aww: Kanskje noe å sjekke ut?

Det var generelt, beklager ble litt rotete inni quotingen.

Det kan jeg sjekke ut :rolleyes2:

Stilles de ut mer enn andre av jakttyper?

Kom på en viktig ting til, jeg vil gjerne at hunden skal gå bra overrens med andre hunder. Ikke ha noe sammekjønnsagressjon eller lignende. Den må tåle å omgås og helst kunne leke bra med mange forskjellige typer hunder :D

Utelukker jeg noen flere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på toller kontra spaniel, om det blir mye det samme, for jeg kjenner ikke noe særlig til spanielene. Men de tollerne vi har i klubben er mer lettmotiverte og mer "intense" enn spanielene i samme klubb. Men igjen, jeg har alt for lite sammenligningsgrunnlag. Flat og toller er relativt like, bare at jeg syns flatene er mer vims og vanskeligere å få konsentrerte enn tollerne, igjen ut fra de jeg kjenner. Men retrieverne bli vel mer like spanielene enn noe annet kan jeg tenke meg til, er litt usikker der. Hvis du vil ha noe helt annet er det kanskje lurt å se i en annen gruppe, som gruppe 1 f.eks (heier i såfall på kelpie jeg 'ler*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var generelt, beklager ble litt rotete inni quotingen.

Det kan jeg sjekke ut :aww:

Stilles de ut mer enn andre av jakttyper?

Kom på en viktig ting til, jeg vil gjerne at hunden skal gå bra overrens med andre hunder. Ikke ha noe sammekjønnsagressjon eller lignende. Den må tåle å omgås og helst kunne leke bra med mange forskjellige typer hunder :rolleyes2:

Utelukker jeg noen flere da?

Vet ikke om de stilles mer ut enn andre eller om de i det hele tatt stilles ut. Jeg bare tenkte på det siden de er av en litt større type, om man kan si det sånn. Jeg synes de er utrolig nydelige hundene derfra. Matre som gjør det så knakende bra i lp har hatt flere hunder derfra.

Jeg har nettopp valgt jaktlabrador også mye pga lite samkjønnsagressjon. Jaklabber og antakelig jaktretrievere generelt skal kunne arbeide sammen på jakt, uansett kjønn, så da nytter det ikke med agressjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pudler.. Forstår du en puddel kan man vel komme så langt som helst innen Lp , bruks o.l !

Se på denne hjemmesiden. Begge hundene til denne dama er på LP elite nivå. De sporer og kløver.

Og kan flere triks en de fleste hundene jeg har møtt. (vet de har hatt oppvisning på gamlehjem og barnehager flere ganger)

Siden er kanskje litt uoversiktelig.. men roter du rundt vil du finne MYE flott og imponerende.,

Zanto og Robin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også veldig snevert grunnlag å uttale meg på, men har inntrykk av at toller og spaniel ikke ligner spesielt mye, uten at jeg kan forklare hvorfor jeg tror det er sånn. Spanielværemåten er jo spesiell synes jeg, og en toller er ikke en spaniel. :rolleyes2: Så jeg ville ikke utelukket tolleren på grunnlag av at de kanskje ligner på spaniel, det er vel det som er poenget mitt. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på toller kontra spaniel, om det blir mye det samme, for jeg kjenner ikke noe særlig til spanielene. Men de tollerne vi har i klubben er mer lettmotiverte og mer "intense" enn spanielene i samme klubb. Men igjen, jeg har alt for lite sammenligningsgrunnlag. Flat og toller er relativt like, bare at jeg syns flatene er mer vims og vanskeligere å få konsentrerte enn tollerne, igjen ut fra de jeg kjenner. Men retrieverne bli vel mer like spanielene enn noe annet kan jeg tenke meg til, er litt usikker der. Hvis du vil ha noe helt annet er det kanskje lurt å se i en annen gruppe, som gruppe 1 f.eks (heier i såfall på kelpie jeg 'ler*).

Ja det er nok noe med det at de er i samme gruppe. Sico og Chilli her innefra er de tollerne jeg kjenner som jeg liker best, men det har nok med at jeg har sett de jobbe :aww: Kjenner noen andre tollere også, men de virker litt kjedelige i mangel av bedre forklaring.

Vet ikke om de stilles mer ut enn andre eller om de i det hele tatt stilles ut. Jeg bare tenkte på det siden de er av en litt større type, om man kan si det sånn. Jeg synes de er utrolig nydelige hundene derfra. Matre som gjør det så knakende bra i lp har hatt flere hunder derfra.

Jeg har nettopp valgt jaktlabrador også mye pga lite samkjønnsagressjon. Jaklabber og antakelig jaktretrievere generelt skal kunne arbeide sammen på jakt, uansett kjønn, så da nytter det ikke med agressjoner.

Gikk inn og kikket litt :rolleyes2:

Vet ikke om du skal jakte med din, men kan det forsvares å ha en jaktvariant hvis man ikke kommer til å jakte? Er det et issue blandt oppdrettere feks?

Ang pudler.. Forstår du en puddel kan man vel komme så langt som helst innen Lp , bruks o.l !

Se på denne hjemmesiden. Begge hundene til denne dama er på LP elite nivå. De sporer og kløver.

Og kan flere triks en de fleste hundene jeg har møtt. (vet de har hatt oppvisning på gamlehjem og barnehager flere ganger)

Siden er kanskje litt uoversiktelig.. men roter du rundt vil du finne MYE flott og imponerende.,

Zanto og Robin

Fine hunder det :aww: Men har nesten slått fra meg puddel nå.

Jeg har også veldig snevert grunnlag å uttale meg på, men har inntrykk av at toller og spaniel ikke ligner spesielt mye, uten at jeg kan forklare hvorfor jeg tror det er sånn. Spanielværemåten er jo spesiell synes jeg, og en toller er ikke en spaniel. :D Så jeg ville ikke utelukket tolleren på grunnlag av at de kanskje ligner på spaniel, det er vel det som er poenget mitt. :D

Skal gi dem en sjanse / sette meg litt bedre inn i rasen.

Men når man skal ha ny hund bør det jo være en rase man har skikkelig, skikkelig lyst på, og mangler litt den følelsen med toller desverre, selv om jeg syntes de er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...