Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


86*modell

Recommended Posts

Heihei! :ahappy:

Jeg er inne i en tankeprosess for øyeblikket, for å prøve å finne frem i hunderasejungelen der ute. Det er jammen ikke lett! Håper noen her inne kanskje vil hjelpe, siden det er mange erfarne hundeeigere her inne? Kjempe hvis noen hadde giddet å legge inn tips til raser, gjerne rasebeskrivelse og et bilde hvis dere har. :whistle:

Det vi leter etter er:

1) En liten eller "mellomstor" hund, synest kanskje at en Engelsk Cocker Spaniel er det største vi vil strekke oss til. Hunden skal være sånn at en femåring faktisk klarer å holde båndet til hunden uten å ligge nesegrus etter første steg ut døra på tur :rolleyes2: Femåringen skal selvsagt ikke gå alene med hunden, men det er jo stor stas å leie hunden. Hunden må like og tåle å være med på alt fra korte til lange turer, men tåle en kosekveld på sofaen også.

2) En hund fri for, eller iallefall med særdeles lite jaktinstinkt. Helst intet... Vi har katt og sauer, så vil ikke ha en hund som ser på disse som jaktobjekter. Spesielt ikke sauene, kattene klarer seg alltids, de er vant med hund og vant til å bestemme. Til tross for at vi har sauer, er heller ikke gjeterhund noe vi vil ha. Hvordan er Shetland Sheepdog i forhold til dette, er det mye gjeterinstinkt i den? Det er vel en gjeterhundtype..men slik jeg har oppfattet venners gjeterhund-valper så napper de / tar hælen på folk mer enn andre? Kan være feil men..

3) Det må være en rase som er kjent for vennlig og godt lynne, da vi har to barn, på 2 og 5 år. Må tåle litt lyd i heimen siden det er barn her. Gjerne en litt "enkel" hund siden vi kun har hatt en annen hund før. En rase som er lett å sosialisere, som ikke stresser seg for mye opp ved besøk hos andre. Og gjerne en hund som ikke er altfor høylytt og bjeffete, men det er jo selvsagt også en treningssak.

..kommer ikke på mer akkurat nå, men på forhånd hjertelig tusen takk til de av dere som svarer :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min første hund nå, men gikk etter ca de samme vilkårene da vi skulle ha familiehund, bare jeg måtte ha stor :rolleyes2: men liten i mine øyne hehe.

men vill tippe mellomstor puddel og engelsk og amerikansk cocker spaniel, jeg vet ikke mye om mindre raser men av det jeg har sett så er det mange som ha dem som første gangs hund, av eiere jeg har snakke med in real life, hehe. Men det er vanskelig med raser, du kan også ha blanding^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker noe i retning av Puddel eller Spaniel jeg. Kanskje Chihuahua?

Første rasen jeg tenkte på var Cavalier King Charles Spaniel. Vistnok flotte familiehunder :wub:

Litt ang størrelse iforhold til kontroll. Jeg har en middelstor hund på rundt 20kg og har han god nok fart, langt nok bånd og vil det så kan han dra meg overende! (jeg ligger en plass litt over 50kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel blir i alle fall utelukket pga trekkevne - steike som de kan dra når de først bestemmer seg for det (og det er ikke sjelden). Absolutt ikke noe for en femåring å håndtere. I tillegg har de jaktinstinkt og er ganske krevende hunder. Pluss pelsstellet da, det kommer jo på toppen.. Men de er herlige og sosiale hunder, som trives godt i en aktiv familie. Dog vil de nok "stresse seg opp" (les: bli veldig hypert glade) for å få bli med på besøk.

Nå er ikke jeg så godt kjent med sauer, men jeg vil tippe at de ikke blir så redd hvis det kommer en liten hund, kontra en større? Altså at de kanskje blir stående og se dumt på en hund som evt gjør utfall hvis hunden er på størrelse med en katt? Eller stikker de uansett? Det ville vel i så fall gjort rasevalget litt lettere; hvis sauer ikke bryr seg så mye om hunder under 8 kg, samtidig vil det ofte si at femåringen fint kan leie hunden i bånd med tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel blir i alle fall utelukket pga trekkevne - steike som de kan dra når de først bestemmer seg for det (og det er ikke sjelden). Absolutt ikke noe for en femåring å håndtere. I tillegg har de jaktinstinkt og er ganske krevende hunder. Pluss pelsstellet da, det kommer jo på toppen.. Men de er herlige og sosiale hunder, som trives godt i en aktiv familie. Dog vil de nok "stresse seg opp" (les: bli veldig hypert glade) for å få bli med på besøk.

Nå er ikke jeg så godt kjent med sauer, men jeg vil tippe at de ikke blir så redd hvis det kommer en liten hund, kontra en større? Altså at de kanskje blir stående og se dumt på en hund som evt gjør utfall hvis hunden er på størrelse med en katt? Eller stikker de uansett? Det ville vel i så fall gjort rasevalget litt lettere; hvis sauer ikke bryr seg så mye om hunder under 8 kg, samtidig vil det ofte si at femåringen fint kan leie hunden i bånd med tilsyn.

Tror sauer løper uansett. Forvilla oss innpå et sauebeite (har ikke vært sauer der før) og jaggu løp de når de så Frøken og Frøken løp jo selvfølgelig etter når de løp :wub: Heldigvis fikk jeg kalt henne inne kjapt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en liten hund uten særlig jaktinstinkt, og en stor med jaktinstinkt (som vi har nå), er at den uten vil man sannsynligvis nå lettere inn til hvis den skulle jage etter sauene og få kallet tilbake, kontra vår som bare rullegardinen går ned på hvis han skulle komme seg løs og gå etter sauene. Sauene våre er ganske tamme, så tror ikke de springer med mindre hunden springer, og når den er mindre enn dem så springer iallefall ikke våre tror jeg. Men Cockeren er utelukket hvis det er så mye jakt i de. Hvordan er Shetland Sheepdog? Mye gjeterinnstinkt? Har også tenkt på mops eller cavalier..noen erfaringer der? eller papillon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en liten hund uten særlig jaktinstinkt, og en stor med jaktinstinkt (som vi har nå), er at den uten vil man sannsynligvis nå lettere inn til hvis den skulle jage etter sauene og få kallet tilbake, kontra vår som bare rullegardinen går ned på hvis han skulle komme seg løs og gå etter sauene. Sauene våre er ganske tamme, så tror ikke de springer med mindre hunden springer, og når den er mindre enn dem så springer iallefall ikke våre tror jeg. Men Cockeren er utelukket hvis det er så mye jakt i de. Hvordan er Shetland Sheepdog? Mye gjeterinnstinkt? Har også tenkt på mops eller cavalier..noen erfaringer der? eller papillon?

Av de sheltiene jeg har møtt så har ingen noe sterkt gjeterinstinkt. Vår egen er veldig førernær (uten å gå i hælene på deg) og har aldri jaget noe som helst :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal være sånn at en femåring faktisk klarer å holde båndet til hunden uten å ligge nesegrus etter første steg ut døra på tur

En hund fri for, eller iallefall med særdeles lite jaktinstinkt. Helst intet... Vi har katt og sauer, så vil ikke ha en hund som ser på disse som jaktobjekter. Spesielt ikke sauene, kattene klarer seg alltids, de er vant med hund og vant til å bestemme. Til tross for at vi har sauer, er heller ikke gjeterhund noe vi vil ha. Hvordan er Shetland Sheepdog i forhold til dette, er det mye gjeterinstinkt i den? Det er vel en gjeterhundtype..men slik jeg har oppfattet venners gjeterhund-valper så napper de / tar hælen på folk mer enn andre? Kan være feil men..

3) Det må være en rase som er kjent for vennlig og godt lynne, da vi har to barn, på 2 og 5 år. Må tåle litt lyd i heimen siden det er barn her. Gjerne en litt "enkel" hund siden vi kun har hatt en annen hund før. En rase som er lett å sosialisere, som ikke stresser seg for mye opp ved besøk hos andre. Og gjerne en hund som ikke er altfor høylytt og bjeffete, men det er jo selvsagt også en treningssak.

Kanskje Chihuahua?

Første rasen jeg tenkte på var Cavalier King Charles Spaniel. Vistnok flotte familiehunder :hmm:

Med det hun har skrevet over her ville jeg nok gått for Cavalieren mye før Chihuahuaen ja :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva med å prøve en Fransk Bulldog? veldig barnevennlige, hengivne ovenfor familie og andre dyr, ikke jaktinstinkt og noen skikkelige kosegriser ehhehhe kontakt en oppdretter og ta en hundeprat :aww:

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Dansk-Svensk Gårdshund?

Ellers støtter jeg forslaget om Norsk Lundehund. En herlig liten krabat, der dere samtidig søtter opp om norsk kulturarv.

Shetland Sheepdog kan også være et alternativ som du sier.

Har du noen preferanser m.t.p. pels, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra kriteriene dine synes jeg en gårdshund kunne passet ypperlig.

Det er en allsindig rase som tåler å være med på det meste. Enten lange turer i skog og mark, eller en kosekveld på sofaen. De passer fint inn på en gård er mitt inntrykk. Nå har vi solgt to-tre hunder til gårder, det har aldri bydd på problemer.

De er kjent for å være gode familiehunder på grunn av sitt gode lynne. De er sosiale skapninger som somregel er glad i både andre mennesker og dyr.

Hvis du lurer på noe angående rasen så må du ikke være redd for å spør. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra kriteriene dine synes jeg en gårdshund kunne passet ypperlig.

Det er en allsindig rase som tåler å være med på det meste. Enten lange turer i skog og mark, eller en kosekveld på sofaen. De passer fint inn på en gård er mitt inntrykk. Nå har vi solgt to-tre hunder til gårder, det har aldri bydd på problemer.

De er kjent for å være gode familiehunder på grunn av sitt gode lynne. De er sosiale skapninger som somregel er glad i både andre mennesker og dyr.

Hvis du lurer på noe angående rasen så må du ikke være redd for å spør. :aww:

Fri for jaktinstinkt? Visst er den en gårdshund, og sosialisering har mye å si, men jeg vet ikke om jeg ville satset på dsg om jeg ville ha en hund med lite jaktinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...