Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til rasevalg


Molina

Recommended Posts

Japansk spisshund? Har ikke inngående kjennskap til det å eie en, men kjenner noen, og de lever ivertfall i relativt lite aktive familier, og lever godt på å være kosehund og lære enkel lydighet og triks, samt få være med på det meste... Kanskje noen som vet mer mer om rasen kan bekrefte/avkrefte om det er noe for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

LivB: Dette er raser jeg vet relativt lite om. Men har søkt de opp, men finner lite med informasjon (er nemlig ikke så dreven på google.. hehe) har du kanskje noen linker jeg kan lese

mer om rasene på? Hvordan de er å trene, hva de trenger, sykdommer osv? :wub:

...

Om Shih Tzu har jeg funnet denne linken og denne her. Jeg kjenner riktignok bare en aldeles herlig Shih tzu-gutt, men han er frisk, lærenem og kvikk og minner mye om min puddel i væremåte. Min puddel er det riktignok mer lyd i, for denne Shih-tzu gutten bjeffer lite til miniatyrhund å være. Shih-Tzuen jeg kjenner holdes i en kort klipp (siden han ikke stilles ut) så det blir akkurat passe pels å børste på.

Som sagt kjenner jeg bare denne ene hunden så om han er unntaket eller reglen for rasen må du nesten finne ut av selv. :lol:Norsk Shih Tzu Klubb kan helt sikkert hjelpe deg videre på veien.

Om Japanese chin står det litt info bla her og her.

Japanese Chin er ikke en veldig vanlig rase, men de jeg har møtt har gjort inntrykk med sitt herlige vesen og spesielle uttrykk.

Det er Norsk Miniatyrhundklubb som er raseklubben til både Japanese Chin og Tibetansk spaniel, kontaktpersonene der helt sikkert behjelpelige med spørsmål du måtte ha.

Tibetansk Spaniel er en morsom kattaktig hund. Om den er lærenem eller ikke skal jeg ikke si, men den gjør som den vil. De jeg kjenner er glade selskapshunder som elsker å slappe av på sofaen og hater turer i regnevær. En trivelig relativt frisk rase slik jeg oppfatter den. :lol:

Her er en fin side og dette er den offisielle tibbeklubbens side

Ingen av de overnevnte rasene er raser som krever masse, hverken av hodetrim eller mosjon - men det betyr ikke at de ikke kan få masse hodetrim og mosjon om du forstår meg. Selv har jeg en dvergpuddel som ikke må, men som kan og det er deilig på dager hvor min form setter stopper for mye aktivitet :D

Jeg håper du finner rasen for deg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Corgien er opprinnelig en gjeterhund, men instinktet og behovet er jo langtr unna det det er på f.eks. en BC.

Det står en del om rasen her:

http://www.corgi.no/historikk.html

Når det gjelder en basenji er jo dette en ekstremt spesiell og historisk interessant rase som skiller seg fra andre raser på en mengde områder, og ikke bare dens mangel på bjeffing.

Det er en urhund, og oppdras deretter. Man bør gå litt vekk fra "vanlig hundepsykologi" for å komme best fram hos en basenji, og dermed er den faktisk ikke en ille førstegangshund m.t.p. at man starter med blanke ark.

Det er dog ingen "lett" hund. Den har jaktinstinkt, er særegen, selvstendig og selvorientert med "what's in it for me-attitude" og til ditt behov med små barn og full fart er det kanskje ikke den rasen jeg vil anbefale.

(Selvom jeg selv har en (snart) to-åring som nå har lært å jodle av gjengen her)

flirting5wkshead.jpg

Om du vil lese mer om rasen kan du lese på hjemmesiden vår her:

http://www.kingwanas.com/hvaerenbasenji.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt cavalier, og bortsett fra at jeg er skeptisk til helsa, og etterhvert har sett endel nervøse og superstressa individer, så syns jeg cavalier kan passe kriteriene dine veldig godt. De er tilpassningsdyktige, førerorientete og stort sett positive og blide - hele tiden. Herlige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua er en rase som popper opp, såvel som min egen også (de er litt hva du gjør dem til). Tinka kan godt gå lange fjellturer (med god grunntrening) såvel som bare noen få turer om dagen.

Det jeg ihvertfall ser i chihuahua er at det er et stort og morsomt miljø for utstilling. Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo-området er det mange som er aktive med ringtreninger og treff :rolleyes2:

Hadde det ikke vært for størrelsen, så hadde jeg selv skaffet meg en chi.

Men om du tenker litt økonomisk, så er det jo mye dyrere å gå til anskaffelse av en chi, enn f.eks. phalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...