Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til rasevalg


Molina

Recommended Posts

Hei alle sammen. Har hørt at dette er et fint forum å lære litt mer og hund på. Og få råd av andre. :whistle::poke:

Jeg er en jente i begynnelsen av 20årene, som er delvis uføretrygdet. Jeg er veldig glad i dyr og har skikkelig lyst på en hund.

Men jeg kan ikke så masse om hund. Er verken oppvokst med hund eller omgått særlig mye med dem. Så jeg kunne nok kommet best ut av det med en litt "enkel" hund.

Siden jeg er uføretrygdet er det litt begrenset hvor mye mysjon jeg kan tilby en hund. Men daglige turer skal den nå få, bare ikke alltid så veldig lange. Jeg ser for meg en liten tissetur om morgenen, en halvtimes tid på ettermiddagen og en kveldstur på ca 30 min der også.

Innimellom blir det nok sikkert lengre turer, men dette er det jeg ser for meg som et dagli minimum av hva jeg kan tilby.

Men jeg jobber jo ikke særlig mye. Kun noen timer et par dager i uken, så får jo vært masse med hunden og skal nok sikker klare å aktivisere henne på litt andre områder også. Med lek og trening.

Pelsstell tror jeg bare kunne vært koselig, ser for meg at det er noe jeg kunne trives å holde på med. Og jeg liker jo veldig godt langhårete hunder. Så om hunden er langhåret eller korthåret er ikke så viktig.

Vet ikke om det er noe mer jeg bør skrive her nå, men det er jo bare til å spørre om.

Setter utrolig stor pris på tips og råd. Så håper jeg får noen svar :rolleyes2::ahappy::rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rasene som popper inn i mitt hode er:

Pomeranian

Bichon Frise

Bichon Havanais

Chihuahua

Boston Terrier

Fransk Bulldog

Whippet

Italiensk Mynde

Tjekkisk Rottehund

Kinesisk Nakenhund (powderpuff eller naken)

Mops

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Du har gitt en del kriterier, men jo mer spesifikk du er i dine ønsker, jo enklere er det å hjelpe deg å finne riktig rase

Hvor stor ønsker du at den skal være? (liten, middels, stor)

Er det viktig at den er førerorientert?

Hvordan stiller du deg til jakt/ gjeterinstinkt?

Vil du drive med annen aktivitet som f.eks. utstilling, lydighet, agility m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocket: Tusen takk for mange forslag. Dette skal jeg sjekke ut. Har allerede tenk litt på kinesisk nakenhund i puff variant og det virker jo som en koselig hund, men har fått intrykk at den egentlig er relativt aktiv, iallefall i forhold til størrelsen sin. :ahappy:

Yodel: Hei og takk for svar.

Den kan godt være liten til middels størrelse. Slik at hvis jeg skulle havne i en situasjon kan jeg holde den tilbake. :rolleyes2:

Førerorientert er jo absolutt et stort pluss.

vet ikke hva jeg tenker angående jakt innstinkt men jeg vil helst ha minimalt med gjeterinnstinkt. Eller er det det samme? Og hvordan kommer det til å spille seg ut i hverdagen? Som sagt så har jeg jo ikke så veldig mye erfaring med hund, så jeg vil helst ha den enklest mulig. :rolleyes2::poke: En selskaphund rett og slett.. hehe :whistle::)

Lurer også på om jeg kanskje kunne tenkt meg å prøvd utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocket: Tusen takk for mange forslag. Dette skal jeg sjekke ut. Har allerede tenk litt på kinesisk nakenhund i puff variant og det virker jo som en koselig hund, men har fått intrykk at den egentlig er relativt aktiv, iallefall i forhold til størrelsen sin. :whistle:

CC'ene er hærlige små hunder! Har selv vurdert dem som neste hund, men har bestemt meg for Whippet istedenfor.

Ang aktivitet variere vist dette ganske mye innad rasen, var en diskusjon om dette for ikke så lenge siden. Skal se om jeg kan lete den opp for deg :rolleyes2:

Velkommen til sonen forresten! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CC'ene er hærlige små hunder! Har selv vurdert dem som neste hund, men har bestemt meg for Whippet istedenfor.

Ang aktivitet variere vist dette ganske mye innad rasen, var en diskusjon om dette for ikke så lenge siden. Skal se om jeg kan lete den opp for deg :whistle:

Velkommen til sonen forresten! :rolleyes2:

Mener det var her det sto noe om det :rolleyes2:

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere av dere som har foreslått cavalier. De er jo veldig søte. Får ta å lese litt om de. :ahappy: Men hvordan er de helsemessig egentlig? stemmer det at de ofte får hjerneproblemer pga for små hodeskaller? har hørt set nemlig, og det hørtes jo ikke så bra ut. Men har truffet et par cavalierer og de jeg har møtt har jo virket frisk og fin. Søte hunder. :rolleyes2:

Rocket: Takk for link, skal ta å lese litt der. For hvis jeg kunne hatt en kineser som ikke hadde hatt det største aktivitetsbehovet kunne det jo absolutt vært en rase å vurdere. Har intrykk av at det er sjarmerende og omgjengelige hunder ellers.

Yodel: Takk for forslag. Ser du har foreslått whippet, det er jo en mynde, sant? Er ikke mynder veldig aktiv? Eller varierer det? :rolleyes2:

Aya: Takk for forslag :whistle: Ser du har shetland sheepdog selv? Har den noe gjeterinnstinkt den? Har passet en border collie før, og de har jo litt gjeterinnstinkt, det syntes jeg ikke at jeg klarte å takle helt, for når den nappet meg i bena og slik viste jeg rettt og slett ikke hva jeg skulle gjøre. Har lite erfaring med hunder nemlig og er usikker om jeg klarer å gi en "krevende" hund et ogdt hjem. :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan jeg godt anbefale min egen rase phalene.

Veldig greie å ha med å gjøre og klarer seg med lite mosjon men kan håndtere mye.

Det er litt pelsstell men de er så små at det tar fint lite tid.

Passer suverent som utstillingshund. Enkel å ta med seg overalt.

Eneste som er viktig å tenke på med små hunder er at de trenger like mye grenser som store ellers tar de seg fort friheter :rolleyes2:

Her er mine snupper ca. 8 mnd gamle. De får litt lenger pels som voksne.

25mai2010-005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.facebook.com/pages/Oslo-Hundeskole/126692724016142#!/pages/Oslo-Hundeskole/126692724016142?v=app_2347471856

En liten artikkel som kan hjelpe deg i å velge rett rase, ofte er det ting man ikke tenker på, men som har betydning :rolleyes2:

Har ingen tips om rase, men oppfordrer deg virkelig å gå kurs, både valpe kurs og videre kurs etter deres behov, det vil du ha masse igjen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere av dere som har foreslått cavalier. De er jo veldig søte. Får ta å lese litt om de. :rolleyes2: Men hvordan er de helsemessig egentlig? stemmer det at de ofte får hjerneproblemer pga for små hodeskaller? har hørt set nemlig, og det hørtes jo ikke så bra ut. Men har truffet et par cavalierer og de jeg har møtt har jo virket frisk og fin. Søte hunder. :rolleyes2:

Vil nevne at dette er en myte/rykte som ikke stemmer. informasjon kan finnes på www.syringoymelia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocket: Takk for link, skal ta å lese litt der. For hvis jeg kunne hatt en kineser som ikke hadde hatt det største aktivitetsbehovet kunne det jo absolutt vært en rase å vurdere. Har intrykk av at det er sjarmerende og omgjengelige hunder ellers.

Yodel: Takk for forslag. Ser du har foreslått whippet, det er jo en mynde, sant? Er ikke mynder veldig aktiv? Eller varierer det? :whistle:

)

Ja, kineserne virker veldig hærlige :rolleyes2:

Kan jo slenge inn at Whippet er den minst aktive av myndene såvidt jeg har forstått. I tilleg har den en del terrier i seg da det ble mixet med Greyhounden for å få en hendigere størrelse om jeg husker rett. Derfor er de også litt mindre sære en andre mynder. Du kan lese en god "rasestandar" om Whippeten her; Whippet - en helt subjektiv beskrivelse av rasen

KristinH her inne er også oppdretter av rasen(Courtborne) og kan sikkert fortelle deg mye om dem :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo slenge inn at Whippet er den minst aktive av myndene såvidt jeg har forstått. I tilleg har den en del terrier i seg da det ble mixet med Greyhounden for å få en hendigere størrelse om jeg husker rett. Derfor er de også litt mindre sære en andre mynder. Du kan lese en god "rasestandar" om Whippeten her; Whippet - en helt subjektiv beskrivelse av rasen

Jeg vil absolutt ikke si at whippeten er den minst aktive av myndene. De fleste av de større mynderasene er i grunnen mer bedagelige. Mengden terrierblod i rasen er også meget omdiskutert. Jeg tror det er nokså marginalt. Whippetens arbeidsområde og popularitet i tettbodde og lavere sosiale lag har imidlertid bidratt til en mer førerorientert og veldig lettvint og omgjengelig rase - gjerne litt mindre "sær" enn sine større kusiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke komme med rase-tips her, jeg ser at du har fått mange allerede. Men hvis du ikke har så mye erfaring med hund og det kan være litt begrenset hvor mye mosjon du kan gi den, kan det være et godt alternativ å overta en voksen hund. En valp krever mye tid og mosjon, uansett hvilken rase du velger og når de er unghunder vil de være litt propell uansett. Hvis du finner en voksen hund som ikke har noen problemhistorier bak seg, vil du som regel få en hund som jeg tror vil være enklere som første hund.

Og husk at de aller fleste omplasseringshunder er som hunder flest, problemhundene er det få av. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt ikke si at whippeten er den minst aktive av myndene. De fleste av de større mynderasene er i grunnen mer bedagelige. Mengden terrierblod i rasen er også meget omdiskutert. Jeg tror det er nokså marginalt. Whippetens arbeidsområde og popularitet i tettbodde og lavere sosiale lag har imidlertid bidratt til en mer førerorientert og veldig lettvint og omgjengelig rase - gjerne litt mindre "sær" enn sine større kusiner.

Jeg bøyer meg i støvet!

Jeg plukket ting direkte ut ifra hukommelse her så skal ikke påstå at det jeg sa var rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes2: Velkommen til forumet.

Så hyggelig at du ønsker deg hund. Ser at rasen min(Dansk Svensk Gårdshund) har blitt anbefalt oppi her, så om du har noen spørsmål, så svarer jeg gjerne.

Yodel: Er ikke Corgi en gjeter? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag du har fått!

Ellers vil jeg anbefale deg å lese stoff du kommer over med hund. Er mange som har stilt "nybegynner" spørsmål her og fått gode svar. Valpekurs er veldig lurt og både hund og eier får mye igjen for det. Treffer en gjerne andre hundeinteresserte som kan hjelpe med sosialisering og turer sammen når valpen blir litt eldre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter virkelig pris på at så mange har tatt seg tiden til å svar i tråden min og gi råd. :wub:

Bambi: Tusen takk for PM, masse nyttig informasjon der. :lol: Jeg kommer nok til å høre litt rundt med oppdrettere av cavalier for å lære mer om rasen og kanskje få hilset på noen flere individer før jeg tar et valg om dette er rasen for meg. Er absolutt en spennende rase.

Kunne gjerne tenkt meg å gøre erfaringer fra folk her inne som har cavalierer selv eller som har god kjennskap til rasen. :D

LeneG: Phalen er jo veldig flotte hunder. Men stemmer det at de helt lik pappilon, foruten om ørene da? Eller er det forskjellig gemytt på rasene?

Er klar over at små raser også trenger oppdragelse og grenser, og det er en av grunnene til at jeg kunne tenkte meg en "enkel" rase. Som er forholdsvis lett å ha med å gjøre og trene. Hvordan er Phalener på dette området? Er det lette omgjengelige hunder, eller er de veldig selvstendig og egenrådig? :D

Busy: Takk for tips. Har vurdert valpekurs og tror nok virkelig at dette er noe jeg må få med meg. For både hunden og ikke minst min egen del.

Kermit: Å overta en voksen hund vet jeg ikke om er for meg. Har lyst å forme en egen hund fra valpe til voksen. Vet dette innebærer mye jobb uansett rase eller størrelse, men tror også jeg kan få en del igjen for det. :lol: Men takk for råd, og det er nok noe jeg kommer til å sjekke ut likevel. :lol:

LivB: Dette er raser jeg vet relativt lite om. Men har søkt de opp, men finner lite med informasjon (er nemlig ikke så dreven på google.. hehe) har du kanskje noen linker jeg kan lese mer om rasene på? Hvordan de er å trene, hva de trenger, sykdommer osv? :lol:

Vil igjen takke masse for svar fra alle sammen. Og selv om jeg nå har fått masse tips om flotte raser tar jeg gjerne i mot flere raseforslag. Jeg tenker det kan være kjekt å ha fler forslag å titte på å velge mellom, om ikke annet for å lese litt og lære meg mer om hunder og de forskjellige rasene. :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Basenji? De er derimot en korthåret rase. Særpreget til rasen er at den "jodler" istede for og bjeffe.

Bearded collie? Langhåret, middelsstor rase med stort behov for pelsstell : )

Langhåret Dach? Liten hund, middels aktivitetsnivå.

Chow chow?

Toy puddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Basenji? De er derimot en korthåret rase. Særpreget til rasen er at den "jodler" istede for og bjeffe.

Bearded collie? Langhåret, middelsstor rase med stort behov for pelsstell : )

Langhåret Dach? Liten hund, middels aktivitetsnivå.

Chow chow?

Toy puddel?

Uhm, unnskyld, menneh...Basenji? Til en som ønsker en "enkel hund"? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...