Gå til innhold
Hundesonen.no

LureCoursing


SiriEveline

Recommended Posts

Tenkte bare å opprette en generell tråd hvor man kan diskutere LureCoursing.

Nå har jeg nettopp vært ute med Tinka og min venninne (og hennes kjæreste) sin radiostyrte bensinbil. Dette var jo bare sååå utrolig gøy syntes Tinka, hun løp etter den rundt omkring i masse forskjellige tempoer. Ble skikkelig irritert når den stoppet!

Så jeg lurte på om det hadde gått an å trene noe lurecoursing med henne, hva går det egentlig ut på og alt det der? Gode linker der man kan lese om det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lure coursing er kun aktivt blant myndefolk. Det er kun mynder som har rett til å få lisens og løpe konkurranser.

De har åpnet for å lisensere Basenjien nå, som også er en rase som jager med synet (Vår Dennis er Norges førse hund med LC lisens). I enkelte andre land kan basenjien også oppnå LC championat, men så langt har vi ikke kommer i Norge.

Om du drar på treninger arrangert av myndeklubben er det mulig du får lov til å la Tinka løpe "just for fun" (?), men du vil nok aldri kunne konkurrere aktivt i det om du ikke har mynde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lure coursing er kun aktivt blant myndefolk. Det er kun mynder som har rett til å få lisens og løpe konkurranser.

De har åpnet for å lisensere Basenjien nå, som også er en rase som jager med synet (Vår Dennis er Norges førse hund med LC lisens). I enkelte andre land kan basenjien også oppnå LC championat, men så langt har vi ikke kommer i Norge.

Om du drar på treninger arrangert av myndeklubben er det mulig du får lov til å la Tinka løpe "just for fun" (?), men du vil nok aldri kunne konkurrere aktivt i det om du ikke har mynde.

Hvorfor ikke det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke det egentlig?

Sikkert av samme grunner at jeg ikke kan starte på jakt-konkurranser med hunden min, hun er ikke av "den rasen". LC kan vel kanskje bli brukt på samme måter som f.eks brukshundprøver gjør - bevise at det som skal være inni hodet til hunden "er der" - kartlegge hundens bruksegenskaper og "tjene avlsarbeidet" som det kalles. Altså; prøvene kan bli brukt for å vurdere hunder for avl osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sannhet med modifikasjoner at "bare" mynder driver aktivt med LC. Kanskje i Norge, foreløpig. I England er LC veldig populært også i wp/bullemiljøer, og det er alltid LC på aktivitetsdagene til ACES (Athletic Canince Enthusiast Society). Der løper både terriere, bullehunder og andre. Den norske wp-klubben har nå fått seg wp-bane, og har også nevnt at det er aktuelt med LC, på sikt. Jeg håper virkelig det blir noe av, da Odin tok LC-opplegget veldig bra her i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LC hadde vært moro for Casper altså, han jakter også med synet. Glad for det, for da forsvinner han ikke bort fra meg når han ser katter etc, for mister ham dem av syne gidder han ikke mer :)

Vet ikke hvor lenge han hadde giddet å løpe etter dummyen da, hvis man kan sammenligne det litt med flirtpole så må det ikke gå alt for lenge mellom han får tak i leken, ellers går han lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste trening tror jeg blir i september, men det er ikke avklart helt når enda. Jeg gleder meg iallefall til neste trening, og til neste år når Tipsi er gammel nok til å løpe selv :)

Hvor gammel må de være for å kunne løpe? Hun var vel 9 mnd hun yngste som løpte sist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt talt ikke noe nedre grense når de løper "på gøy" (som jeg vet om). Mali var 9 mnd, tror ikke jeg ville latt de løpe som noe veldig mye yngre enn det. Men for å ta lisens (testløp) må vel italiensk mynde og whippet være 15 mnd og de større rasene 18 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte bare å la henne løpe for the fun, hun har nok ikke sjans å konkurrere i det akkurat. Men jeg syntes det virket som om hun koste seg skikkelig med denne bilen. Men det er vel kanskje enklere og lettere å kjøpe en bil selv da :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvorfor ikke det egentlig?

Det er vel svart på allerede, men jeg sitter og leser litt i reglene, og der står det:

"Lure coursing er en bruksprøve for alle raser tilhørende gruppe 10, samt faraohund, etnahund, podenco - og podengo rasene i gruppe 5."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke det egentlig?

Dette er vel litt av grunnen, (Klippet fra Norsk LC sine sider):

LC er en form for hundesport, der hundene jakter på en falsk hare (lokkehare). Sporten tar utgangspunkt i ekte jakt på hare, men siden denne formen for jakt er forbudt, er lokkeharen en bra erstatter. Sporten er i stor grad knyttet til mynderasene og deres naturlige jakt- og løpstrang. Hundene jakter rasevis i par, og får individuelle poeng etter gitte regler og retningslinjer. Delmomentene som bedømmes er hundenes bevegelighet, fart, utholdenhet, entusiasme og jaktevne.

Jeg var på et foredrag om LC tidligere i vår og fikk der vite at dommeren dømmer mynderasene forskjellig fordi de jakter ikke på samme måte. Feks vil en saluki kunne få poeng for å løpe "ut og opp" på en liten høyning i terrenget for å se etter haren og "planlegge" jakten videre derifra fordi det er sånn en saluki skal jakte,mens en whippet vil kunne få trekk for å gjøre det samme fordi det ikke er naturlig for dens måte å jakte på. Så da kan du jo bare tenke deg dersom konkurransen skulle blitt åpnet for alle raser og deres jaktmåter. Dessuten ER det bare mynderasene som er avlet for akkurat denne type jakt,og det blir som Aussieglis sier; en bruksprøve for å ivareta disse rasenes jaktegenskaper.

Når det er sagt har vi avogtil hatt gjesteklasse også på treninger og da har flere kommet med andre raser bare for moro :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks vil en saluki kunne få poeng for å løpe "ut og opp" på en liten høyning i terrenget for å se etter haren og "planlegge" jakten videre derifra fordi det er sånn en saluki skal jakte,mens en whippet vil kunne få trekk for å gjøre det samme fordi det ikke er naturlig for dens måte å jakte på.

Vi ble fortalt på prøven vi hadde i Bergen tidligere i sommer at salukiene også samarbeider i jakten, mens whippsene er mer rett på hver for seg. Dette kan jo være en grunn til måten salukien gjør dette på. Så vidt jeg vet ble jo også saluki, greyhound, borzoi, og andre større mynder ofte brukt i et stort antall under jakten, noe som kanskje er årsaken til at de har utviklet samarbeid i jakten. Vet ikke om den samme tradisjonen finnes med whippetene, om de i det hele tatt ble brukt særlig mye til jakt (og ikke bare veddeløp), da det stort sett er adelen som har drevet med denne typen jakt, mens whippeten har vært "fattigmanns greyhound".

Noen som vet hvor mye whippet har blitt brukt til jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye whippet har blitt brukt til jakt?

Meg fortalt er at whippeten egentlig ikke ble brukt til jakt da det var, som du påpeker, forbeholdt adelen. Men de var/er sabla gode til jakt og siden de ikke fikk lov ble det tyvjakt på adelens jaktmarker for å spe på en ellers skral matøkonomi hos de laverestilte i samfunnet. Så de skal faktisk jakte lydløst, ikke jipp-jippe som mange gjør, ellers ville jo adelen høre dem og "ta" dem. Noen LC-dommere har fortalt meg at de slår ned på lyd i whippet-løp da de egentlig er en tyv-jagende rase.

Men det er sikkert noen her som kan bedre og mer utfyllende om emnet enn meg :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart whippeten har blitt og blir brukt til jakt. Både på hare, kanin, rotter, rev, mink, you name it! De kan være temmelig effektive også.

Dagens whippets er nok atskillig mer vokale enn de var for bare 20 år siden. Det er i hvert fall mitt inntrykk. De whippetene vi har i Norge har vel ikke vært avlet for praktisk jakt på ørten generasjoner heller. Dessuten er LC-prøver en ganske spesiell setting. Under praktisk jakt er det normalt ikke så mange hunder som girer seg selv og hverandre opp over så lang tid uten å få utløp for jaktiveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...