Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet på 10 uker og vom/foring generelt


Gonzy

Recommended Posts

V&H m/ris er ikke et valpefor nei. Og det står ingenting om foret på siden deres så jeg vet helt ærlig ikke hvordan innholdet er i forhold til valpeforet. Men det er jo bare å sende en mail eller ta en telefon til dem og spørre.

Ellers holder det også med en dæsj kruskakli oppi maten, det kan du tilsette i valpeforet. Men så var jo poenget her å slippe å tilføre ting hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært dette hos blant annet oppdretter (som har mange års erfaring med foring av grey), og flere andre som har grey, at valper bør har mest fett i maten, kontra proteiner, pga de ikke skal vokse for hurtig i høyden. Men mulig det er gammeldags :) Etter min erfaring er det god nok balanse mellom fett og proteiner i den valpematen som er på markedet idag, så tror ikke man gjør noen bummer på akkurat dette.

Du har rett i at det bør være mer fett enn proteiner til valper, spes store/hurtigvoksende. Fettet for at valpen skal ha energi, da proteinet går til benveksten.

Men det er direkte feil at de skal være runde for å få massen de skal ha som voksne, for massen får de av proteiner, ikke fettet. Og når proteinet går til benvekst, men valpen skal være rund, betyr det at man overfôrer og hunden blir tykk/fleskete, IKKE at den bygger muskelmasse. Ergo, mangler hunden masse, er det genetisk betinget, eller den er ikke fullt utvokst.

Det er aldri feil at en hund mangler et kilo eller to uansett alder, men det kan bli veldig feil at en valp har et kilo eller to for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Men jeg lurer på hvorfor det mases sånn om at valpene må være i best mulig hold, og ikke for tynne, og at utsagn som: "Det er sjeldent en nybegynner får en greyhound bra", har blitt sagt ved flere anledninger. Da med tanke på mat og bygning har jeg fått intrykk av.

Jeg har hørt at andre raser ikke må være for tykke som valp, men med greyhound har det vært omvendt. De blir jo aldri feite, men litt runde. (andre myndefolk som har hørt noe lignende?)

Jeg er jo nybegynner selv med mynde, så man må jo lære. Det er visst ikke barebare med disse myndene har jeg fått inntrykk av, etter hva folk har fortalt og historiene jeg har hørt :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått samme beskjed, at whippetvalpen gjerne kan ha litt å gå på. Den skal i hvert fall ikke være for tynn, for da blir den visst nok ikke pen - etter utstillingsstandarder regner jeg med - som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Men jeg lurer på hvorfor det mases sånn om at valpene må være i best mulig hold, og ikke for tynne, og at utsagn som: "Det er sjeldent en nybegynner får en greyhound bra", har blitt sagt ved flere anledninger. Da med tanke på mat og bygning har jeg fått intrykk av.

Jeg har hørt at andre raser ikke må være for tykke som valp, men med greyhound har det vært omvendt. De blir jo aldri feite, men litt runde. (andre myndefolk som har hørt noe lignende?)

Jeg er jo nybegynner selv med mynde, så man må jo lære. Det er visst ikke barebare med disse myndene har jeg fått inntrykk av, etter hva folk har fortalt og historiene jeg har hørt :) hehe

Nedenfor har du vel svaret ditt... Istedenfor å trene hunden til å få muskelmasse, lar man den spise på seg fettmasse..

Vi har fått samme beskjed, at whippetvalpen gjerne kan ha litt å gå på. Den skal i hvert fall ikke være for tynn, for da blir den visst nok ikke pen - etter utstillingsstandarder regner jeg med - som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden blir hard i magen av V&H er det bare å tilsette litt kruskakli i hvert måltid. Det regulerer magen, og gjør avføringen passe hard. Det har iallefall fungert veldig bra på våre hunder. Jeg fórer kun med V&H på valpen min, som snart er 4mnd. Det har han fått ganske lenge nå. Hvis du vil fóre med tørrfór, bør du ikke putte oppi leverpostei. Det er kanskje ikke skadelig for den å få det, men da vil den gjerne helle ha det enn tørrfór. Jeg synes at du gir for mye biola, uansett om valpen er dårlig i magen eller ikke. En spiseskje per dag er nok. Frysetørret vom er mye mer fettholdig enn V&H, det er ikke samme greia. Jeg har hatt hunder som har blitt alvorlig dårlig i magen av frysetørret vom grunnet det høye fettinnholdet. Jeg ville latt han spise seg mett til alle måltider. Det er mye bare det å prøve seg frem, og se an holdet til valpen. Uansett er det viktig at du fórer med valpefór, selv om du gir V&H. Valpen skal ha mer enn en voksen hund ift kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med whippet og foring er at whippet trenger mye mat,de har høy forbrenning iforhold til vekten sin og anbefalt formengde.

En kombinasjon av V&H og ett tørrfor ( royal canin 4300) har jeg god erfaring med. En valp skal ikke slikke matskålen sin ren- da har den fått for lite mat - det bør være litt igjen når den går fra matskålen.

Til valper så bruker jeg gjerne å la de få fri tilgang til tørrfor + at de får 3 måltider med V&H, de skal ha litt valpefett- for når de kommer i puberteten har de lett for å miste masse og bli tynne- har de de litt å gå på ser de ikke ut som "gatebarn".

Hvor mye de skal ha - vel det er opp til den enkelte hund. Det er lettere å slanke en whippet-en å få den fet.. ihvertfall vis den er normalt aktiv.

I tillegg gir jeg de frosne kyllinglår/klubber-svinekoteletter -laksekoteletter alt etter som er på tilbud på rema :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange måltider får valpen din daglig?

Pyrren jeg hadde var veldig sær i matveien som valp/unghund. Han fikk kun servert tørrfòr og V&H, men her fungerte det best å kutte ned et måltid. Han fikk rett og slett ikke tid til å bli sulten når han fikk mat for mange ganger daglig. Ved 10 uker fikk han 3 måltid og ved 4 mnd fikk han 2 måltider, da spiste han jevnt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har vi lagt det opp:

frokost ca 0800: ca 60 gram Hills valpefor + ca 2 ss Biola yoghurt

middag ca 1400: ca 60 gram Hills valpefor + ca 1-2 ss leverpostei

kvelds ca 2000: ca 60 gram Hills valpefor + ca 2 ss V&H vom til valp

Av alt dette spiser han opp kanskje 60%. Pluss godbiter etter hvert måltid, ifbm litt trening.

Nå har vi prøvd de 3-4 siste måltidene å ikke blande inn noe annet i tørrforet. Da spiser han 20-30%, selvom han virker sulten og stadig piper på kjøkkenet. Likevel uinteressert når han blir tilbudt tørrforet sitt.

Jeg tror at jeg imorgen kjøper mere V&H vom til valp, og blander det ut i maten. Det viktigste er at han spiser, og at han ikke får noe han ikke tåler. Dessuten blir han veldig fjertete av bare tørrfor. Ugh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har vi lagt det opp:

frokost ca 0800: ca 60 gram Hills valpefor + ca 2 ss Biola yoghurt

middag ca 1400: ca 60 gram Hills valpefor + ca 1-2 ss leverpostei

kvelds ca 2000: ca 60 gram Hills valpefor + ca 2 ss V&H vom til valp

Av alt dette spiser han opp kanskje 60%. Pluss godbiter etter hvert måltid, ifbm litt trening.

Nå har vi prøvd de 3-4 siste måltidene å ikke blande inn noe annet i tørrforet. Da spiser han 20-30%, selvom han virker sulten og stadig piper på kjøkkenet. Likevel uinteressert når han blir tilbudt tørrforet sitt.

Jeg tror at jeg imorgen kjøper mere V&H vom til valp, og blander det ut i maten. Det viktigste er at han spiser, og at han ikke får noe han ikke tåler. Dessuten blir han veldig fjertete av bare tørrfor. Ugh!

Du må nok antageligvis prøve lengre for at han skal forstå at dette er den maten som serveres, punktum!

Antageligvis tester han ut om ikke det går an til å få noe mer "eksklusivt" på menyen.

Jeg personlig ville bare ha gitt han tørrfòr og V&H og ikke dillet noe mer med det, etter en liten uke med småspising kommer det seg nok.

Om han får gjennomslag på å streike ved matskålen, og da blir tilbudt bedre mat, så kan du risikere at han vil holde det gående slik i perioder lenge etter valpetiden.

Jeg ville ha testet ut å bare gi han 2 måltider, mulig han er mer sulten da :rolleyes2:

Lykke til med den lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet er en dyd, visstnok :rolleyes2:

Vi skulle nok ventet litt til og sett det an, men jeg har ikke hjerte til det når han så tydelig er sulten. Han løper jo rundt her og piper og ramper når han ikke har mat i magen. Da synes jeg tross alt det er bedre å gi han noe han faktisk spiser...

Selvfølgelig har det vært utsolgt for V&H på dyrebutikken her vi bor, og de får ikke inn mer før imorgen. Så vi har tydd til leverposteien, og da spiser han opp rubb og stubb. :rolleyes2: Men fra imorgen blir det kun V&H + tørrfor her i huset.

Når det gjelder valper som ikke spiser nok så har jeg sett et par tilfeller av det, og det er helt riktig at de ikke blir særlig pene som voksne. De virker rett og slett litt "uferdige". Vi har sett eksempler på det de siste dagene faktisk, og derfor har vi nok litt ekstra hetta for at minsten ikke spiser nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er bekymra for at han ikke skal spise, men la meg si det sånn. Hvis du fikk tilbydt lungemos, ville du spist det hvis du visste at du fikk biff om du ikke spiste det? En hund sulter ikke ihjel ved matskåla, og jeg tviler på at det vil ha noen enorm effekt på hans fysiske utvikling at han matvegrer et par tre dager.

Vi har hatt et par hunder i slekta som ikke ville ha tørrfór, og dermed fikk leverpostei, middagsrester og alt mulig annet enn hundefór. Den ene hunden mistet tennene i en alder av seks, grunnet all drittmaten han hadde fått, den andre ble smellfeit, og på underskudd av næring og vitaminer. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men hundene velger ikke sitt eget beste. De velger det som smaker best og er annerledes. Han kommer ikke til å spise mer hundefór om du lar han velge leverpostei fremfor tørrfór. Det går nok ikke mange dagene med streng fóring før han skjønner at dette er det han får. Vil han ikke spise så får han gå¨sulten noen dager da. Lykke til med han :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ikke leverpostei istedetfor tørrfor altså! :rolleyes2: Vi blander inn en spiseskje i porsjonen med tørrfor. Men noen her sier jo at de ikke burde ha leverpostei, og drømmen er selvfølgelig å gi kun tørrfor.

Her i huset er vi ikke for å gi hunden mat ved bordet eller menneskemat generelt, så det blir aldri aktuelt. Og vi har holdt rasekatter som utelukkende levde på tørrfor, noe som gir bra tenner og ypperlig fordøyelse (etter min erfaring). En liten kjøttbit finner han nok i skålen i ny og ne, men det er ingen fare for feilernæring så lenge han spiser det han blir tilbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Marit&Dina mener er vel at om du fortsetter å blande i skjeen med leverpostei i tørrfôret kommer hunden aldri til å spise "rent" tørrfôr. For de er jo såpass smarte at de vet at om de ikke spiser så får de leverpostei iblandet fôret. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mente ikke at du gav kun leverpostei. Mine hunder får også snadder innimellom. De får både kjøtt, fisk og kylling, men de får det ikke fordi de ikke spiser. De får finne seg i å spise maten uten snadder oppi og. Jeg tror at hvis du har en hund som lett blir kresen (som jeg har inntrykk av at mynder lett blir), så bør man kanskje være litt forsiktig med å tilby for mye snadder oppi maten. Gi heller noe ekstra godt i treningssammenheng for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du mene dette gjelder V&H også?

Hei Hermes skal få V&H så lenge han elsker det. Det å gi han ekstra i foret skal du bare fortsette med, ikke ta bort det han liker i hvertfall. Grunnen er for å holde appetitten oppe og for å få i han så mye mat som overhode mulig. Dette er for å holde magesekken stor sånn at han blir sulten, det er den beste erfaringen jeg har med Whippet. Jeg har foret opp 8 stk og mange valper. og dette er det som har funket best..Fortsett som du gjør med Hermes gutten, det høres helt supert ut.

Om dere blir usikkre så ikke hent informasjon på forum, men heller spørre meg som oppdretter:)

Stor klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele tråden her.

Det som Ferytail skriver er som om jeg skulle ha sagt det selv .,

Carpeskrotum har også mange enkle og flotte poeng... Prøv dere frem det er ingen fasit om hvor mye den skal ha i prosent osv.. det viktigste er å få gode matvaner og som jeg alltid sier,, hva den spiser første tiden er det ikke så nøye med, bare den spiser og får gode matvanerr.Hvilket for og slikt kan mann satse mere på når matinntaket er stort.

Det med whippet er ikke at mann bygger dårlig matlyst og kresenhet har jeg erfart,, men med større mat inntak, mere sultfølelse,, det vet jeg godt jeg som har noen ekstra kg. på kroppen;) he,he men nå var d ikke snakk om meg da. Men ganske logiskt egentlig. Jeg har hatt kjempe kresne hunder jeg også.. så kresen at jeg til og med åpnet kjøleskapet og stappet hodet til hunden inn og ropte "ta det du vil ha" Men fikset det med å gi henne variert og var veldig oppfinnsom den tidne hun var var kresen og nå spiser hun som bare det og alt hun får servert. Bruk leverpostei i maten om han spiser det,, bruk vom og hundemat om han spiser det,.. kjøttdeig,, knuse godbiter som lever fra godbiten over maten.. ja vær oppfinnsom.. Det er mye bedre at hunden spiser enn at den ikke gjør det,, hva den spiser spiller ingen rolle den første tiden, kunsten er å få blokkere opp mageskken så hunden blir sulten.

Om dere står fast på foring så ring meg gjerne :wub: Vi er her for å hjelpe dere om mann har problemer vet dere:) på forum blir mann bare villredet for mange har så mange forskjellige meninger,,, hva som er bra eller dårlige tips er ikke så enkelt å skille mellom.

Klem

Kristin

41307120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kristin! :wub:

Ja, etter denne tråden så ser jeg fremdeles at jeg fortsetter med det oppsettet du ga meg. Gonzy spiser greit dersom vi blander litt i maten hans, og vi trener med godbiter innen rimelig tid etter måltidene. Det virker som han trives med det, og en sulten hund er IKKE å foretrekke, for da går han helt i ball her. :lol: Og First Price leverpostei er en storfavoritt så langt. Når han får det blandet i tørrforet så spiser han ALT :D

Klem Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos ang leverpostei.. Voksne mennesker (på 60-70-80+? kg) anbefales å få i seg max 5 gr salt hver dag, noen sier så lite som 1-2gr. En whippetvalp veier betydelig mindre enn et voksent menneske, samt at hunder, så vidt jeg har funnet ut, ikke trenger salt i det hele tatt? Leverpostei inneholder 1,3-1,9 gr salt pr 100 gr, og det er også salt i tørrfôret..

Hvem disse "alle" som anbefaler leverpostei i fôret er, skjønner jeg ikke, jeg har aldri hørt noen anbefale det før nå.. Jeg kan i hvert fall ikke komme på en eneste god grunn til å tilsette leverpostei i fôret, men jeg kan komme på opptil flere gode grunner til å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk fått tips om leverpostei av oppdrettere (andre raser enn whippet da) som har brukt det fast. Ikke i store mengder, men som smaksforsterker. Selv gir vi nå 1 ss om dagen, for at han skal spise opp maten sin, og fordi de i dyrebutikken her vi bor var totalt utsolgt for V&H. Vi kommer til å satse på kun tørrfor iblandet V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk fått tips om leverpostei av oppdrettere (andre raser enn whippet da) som har brukt det fast. Ikke i store mengder, men som smaksforsterker. Selv gir vi nå 1 ss om dagen, for at han skal spise opp maten sin, og fordi de i dyrebutikken her vi bor var totalt utsolgt for V&H. Vi kommer til å satse på kun tørrfor iblandet V&H.

Ja da høres det ut som du har alt under kontroll hær:) Dette ordner seg skal du se;) Jeg har gitt leverpostei som smakforsterkning jeg også på mine hunder og den eldste er nå 13 år. og ei er 10,5 år så tror ikke det har tatt noen skade i hvertfall... de skal jo ikke fores på leverpostei livet ut det er jo det som er greien hær.

Husk når du kjøper V&H så husk å kjøpe den valpepølsa, den andre er alt for kraftig for valpens mage. At han er litt propellos.. he,he betyr at valpen din er frisk det;) Et godt sunnhets tegn det. Men nå er spørsmålet mitt hvor mye veier han i dag? Husk han var jo ikke noen stor guttebasse i utgangspunktet. Du har nå hvertfall en kjempe fin hund og gleder meg veldig til dere kommer flyttende til Trøndelag så jeg også skal få hilse på dere;)

Lykke til,, alt dette fikser du, men man må se positivt på alt og jeg har veldig stor tro på deg vet du;)

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt leverpostei som smakforsterkning jeg også på mine hunder og den eldste er nå 13 år.

Men jeg skjønner fremdeles ikke poenget? I hvert fall ikke med en så liten valp.. Har aldri hørt hverken oppdrettere eller andre gi dette rådet, heller tvert om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucy - jeg vil snu spørsmålet - hvaslags oppdrettere er det du egentlig har snakket med, hvis du aldri har hørt at leverpostei er snadder for en hund?

Jeg vil heller si at ALLE jeg kjenner kan foreslå leverpostei på en brødskive til morgenen/kvelden, litt i maten for å få dpen til å spise, etc.

Det funker for de fleste hunder - og ja, det er selvsagt ikke optimalt fôr hvis det er hoveddelen av et måltid. Men en dærsj her og der har selvsagt ikke noen helseskadelig effekt på hunden.

Jeg har en rase som er vanskelig i matveien, og de er som regel radmagre i hele oppveksten - det er aldri hyggelig.

Jeg er også av oppfattelsen at det er kjempeviktig å få i de mat i den viktigste vekstperioden i sitt liv. Jeg er også overbevist om at dårlig fôring, matvegring og helt enkelt for lite mat i denne perioden definitivt påvirker hundens eksteriøre kvalitet i voksen alder. Det er årsaken til at det stort sett alltid er valpen som oppdretteren selv beholdt, eller den som er solgt til andre "hundefolk" som er mest "ferdig" når man treffes på hundenes første bursdag...

Selvsagt vil man ikke ha en FET valp, men litt valpefett har aldri skadet noen. Radmagre valper derimot er ikke noe pent syn, og jeg tror ikke det er de optimale måten å utvikle seg til det beste på. Vi tillater også mennskebaby'er å ha litt ekstra "flesk" på kroppen, uten at man går over på slankekost, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucy: 15 gram leverpostei hver dag = i verste fall 0,285 gram salt. La oss virkelig overdrive og si 0,3 gram. I hundefor kjøpt hos veterinær er det minimalt med salt, Så jeg vil tro at de fleste klarer å holde seg greit innenfor anbefalt saltinntak med mindre man gir hunden en boks eller to om dagen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...