Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet på 10 uker og vom/foring generelt


Gonzy

Recommended Posts

Hei :icon_cry:

Her i huset er vi vant med hund, men er førstegangseiere selv, med alt det innebærer. Vår whippethann er 10 uker, og jeg føler at vi sliter litt med maten.

Per idag får han Hill's valpefor, og spiser vel rundt halvparten av anbefalt mengde + 2 ss Biola yoghurt + 1-2 ss leverpostei + 1-2 ss vom (alt nevnt blandes inn i hver måltid). Holder dette? Han spiser jevnt, altså alltid like mye, og vi gir han godbiter når vi trener (gjerne like etter måltid).

Vi har prøvd å bløtlegge tørrforet, men det faller ikke i smak. Han er frisk og kvikk ellers :whistle:

Noen whippeteiere/eiere av kresne hunder som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet ned på leverposteien jeg, det blir myye salt til en valp hver dag.

Ellers, om han vokser, er blid og grei, så får han i seg nok mat. Det er ikke alle som trenger så mye som det står på pakken, eller som sine kullsøsken for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at han spiser seg mett. Myndevalper kan være vanskelige i matveien, og kan lett bli tynne, noe det ikke bør bli. Du kan "ødelegge" kroppen til en mynde ved å ha den for tynn i valpetiden for den vil få for lite masse som voksen. De skal helst være gode og runde som valper. :icon_cry:

Jeg gav for lite mat til min greyhound i valpetiden, og oppdretteren sa til meg: la han spise seg mett. La han få så mye mat han vil ha. Han har tatt seg mye opp, men han mangler fortsatt litt masse rundt brystkassa og er litt flat der, pga han var litt tynn som valp.

Så jeg ville nok at din valp skulle ha spist minst anbefalt mengde. Helst mer. Du må finne et for som hunden liker og det bør inneholde mest mulig fett (ikke så mye protein), og unngå å blande for mye rart i, pga mynder kan bli veldig kresne. Spiser hunden best oppbløtt, gi han oppbløtt, hvis ikke gi han tørt. Flere måltider om dagen. Gjerne tilsett litt vom og hundemat. Men ikke stress og bli panisk hvis han ikke vil spise så mye noen dager. :whistle:

Det er en kunst å skal klare å fore en mynde bra, hehe. Du er nybegynner og du vil sikkert gå i den fella som de fleste oss andre som også har vært der og plages litt med matveien. :banana: Men hør på oppdretteren og andre med whippet hva de syns fungerer best på sine hunder. Gjerne hold deg til den maten som oppdretter gav før han kom til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye salt i 1-2 ss leverpostei per dag? Men "alle" anbefaler det jo?

Biola får han for magen, og foret er byttet i et forsøk på å få han til å spise mer. Så langt liker han Hills best.

Skal jeg gi vom til alle måltider istedet? Og heller gi litt Biola ved siden av? Regner med at sistnevnte kan kuttes ut snart, for han er ganske fin i magen nå, men var helt løs da han kom for 2 uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår er også 10 uker, fyller 11 på tirsdag. Så langt har det gått veldig bra med foringen, og vi har fortsatt på det tørrforet han var vant med fra oppdretter (Royal Canin), men supplert med V&H. Måltidene han får med V&H går ned på høykant, og vi kommer til å fore 50/50 med tørrforet og V&H på sikt. Det er ikke alle dagene han spiser så mye som står anbefalt på tørrforpakken, men alt i alt spiser han godt.

Du kan fint gi mer enn 1-2 ss med V&H, i tillegg til det tørrforet du allerede gir. Hvis det virker som valpen liker V&H kan jo dette være løsningen på å få han til å spise mer. Vi kommer til å gi omtrent 150-200g med V&H hver dag, i tillegg til halvparten av anbefalt mengde tørrfor. Per i dag får han derimot 30-60g V&H, noe vi har gitt i en prøvetid på omtrent en uke, men han har ikke hatt problemer med mage så vi kommer til å gi mer fra i morgen av. Vi har foret 4 ganger for dagen, og kommer til å gjøre dette en stund til.

Leverpostei har vi foreløpig holdt oss unna. En gang i blant er sikkert helt greit, men så vidt jeg har skjønt skal ikke hundene ha mye salt, så du bør sikkert finne en litt mild leverpostei om du vil fortsette med dette. Min mors cairn terrier får en skive med leverpostei hver morgen, men han spiser ikke så veldig godt ellers, så jeg vet ikke om det er så lurt å gi dette hvis det er ment som en apetittvekker; det er godt mulig det virker mot sin hensikt, og at han rett og slett blir mer kresen på maten, og derfor ikke vil spiser tørrforet. V&H fungerer sikkert supert som apetittvekker i seg selv, det gjør det i hvert fall her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Jeg ville ikke begynne å blande noe som helst i valpeforet.

Myndevalper har veldig lett for å bli kresne, så etter en stund kan en ikke få i dem noe som helst.

I valpeforene av de kjente merkene Hill's , Eukanuba, Royal Canin etc, er det ikke nødvendig å tilsette

noe. Det kan faktisk gjøre vondt verre... å du kan få ubalanse i forsammensetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke begynne å blande noe som helst i valpeforet.

Myndevalper har veldig lett for å bli kresne, så etter en stund kan en ikke få i dem noe som helst.

I valpeforene av de kjente merkene Hill's , Eukanuba, Royal Canin etc, er det ikke nødvendig å tilsette

noe. Det kan faktisk gjøre vondt verre... å du kan få ubalanse i forsammensetningen.

Vil du mene dette gjelder V&H også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Vil du mene dette gjelder V&H også?

Ja, med fare for å bli kjeppjagd på bøgda :icon_cry: , så ville jeg ikke

blande V&H i tørrforet.

Iallefall ikke mens den er valp.

Nå blir jeg nok svartelistet her for all fremtid ! Vom&Hundemat maffiaen kommer nok å tar meg :whistle::banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan "ødelegge" kroppen til en mynde ved å ha den for tynn i valpetiden for den vil få for lite masse som voksen. De skal helst være gode og runde som valper. :icon_cry:

Jeg gav for lite mat til min greyhound i valpetiden, og oppdretteren sa til meg: la han spise seg mett. La han få så mye mat han vil ha. Han har tatt seg mye opp, men han mangler fortsatt litt masse rundt brystkassa og er litt flat der, pga han var litt tynn som valp.

det bør inneholde mest mulig fett (ikke så mye protein), og unngå å blande for mye rart i, pga mynder kan bli veldig kresne.

Vet du , det er skikkelig selvmotsigende det du sier her, og er skikkelig utgått på dato viten om fôring.

Fett gir ENERGI, ikke masse til valp/voksen hund. Proteiner er med på å bygge opp masse. Valper skal ikke ha for mye protein, spesielt ikke de store rasene, fordi det bygger opp BEINVEKSTEN for fort, slik at massen ikke henger med. Og masse kan man ikke bygge på en valp, man bygger opp fettlagre. Er fettlagre bra å bære på for voksende benmasse? Eh, nei.. vil jeg si.

Massen kommer av seg selv når hunden er voksen, og man kan bygge den videre opp med trening. Da mener jeg naturlig muskelmasse, ikke overfôret fettmasse som man dessverre ser på endel hunder. Så at din er flat i brystet er enten genetisk eller fordi han ikke er fullt utvokst, og ferdigsatt i kroppen. Du kan hjelpe på med trening, men det som ikke er der genetisk kan ikke fôres på plass, hverken på valp eller voksen. Det kan derimot fôres på en optisk illusjon, men når man kjenner på hunden vet man hva den genetisk bærer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sikkerhets skyld: Det er forskjell på hundeforet Vom og hundemat og vom (selv om sistnevnte selvsagt er en viktig en ingrediens i V&H).

Så lenge du i hovedsak forer med et fullfor (kvalitetstørrfor eller V&H), tror jeg ikke du kan gjøre så mye galt. Jeg ville heller ikke fått panikk om en myndevalp ble litt tynn i den verste vekstperioden. Du trenger ikke begrense den i matfatet, men du trenger normalt heller ikke tvangsfore den, med mindre den totalt nekter mat i lengre perioder (sjelden på whippet, muligens mer vanlig på noen andre mynderaser, etter det jeg har hørt).

Det er mulig lett overvektige myndevalper/-unghunder blir raskere "ferdige" og setter seg i kroppen, men til syvende og sist tror jeg gener spiller størst rolle for hvordan den voksne hundens eksteriør blir. Dessuten er det jo umulig å vite hvordan den enkelte hund ville vokst seg til dersom den hadde fått annen foring/mosjon som unghund. De fleste hunder vokser nemlig bare opp en gang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med fare for å bli kjeppjagd på bøgda :icon_cry: , så ville jeg ikke

blande V&H i tørrforet.

Iallefall ikke mens den er valp.

Nå blir jeg nok svartelistet her for all fremtid ! Vom&Hundemat maffiaen kommer nok å tar meg :whistle::banana:

Hehe.

Vel, jeg ser argumentet fra et "kresen"-perspektiv, at valpen kan bli mer kresen om den får V&H i tørrforet, og til slutt kun vil ha kjøttet. Men vil du også mene at V&H vil gi ubalanse? Siden jeg, så langt, har en relativt matglad valp, er jeg mest interessert i dette punktet, og gi valpen vår riktig for.

Nå er jeg ganske opptatt av dette, og tenker også litt på å kutte ut tørrforet (i hvert fall det vi gir nå) pga. e-stoffer med kjente bieffekter som kreft og allergi (Royal Canin-foret inneholdet propylgallat (E310) og BHA (B320)). Men vi vil vente en stund før vi bytter ut tørrfor, i hvert fall så lenge han spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde bare gi V&H i tillegg til Hills? Det er V&H for valp han får nå. Har også prøvd frysetørket vom, og det liker han godt, men da spiser han bare det og ikke noe tørrfor. Skal ikke være lett dette her...

Har dere prøvd å gi kun tørrfor en dag, kanskje noen få dager, for å se hvor mye av det han faktisk spiser? Det virker jo som han har fått smake på litt av hvert, så da er det kanskje ikke så rart han begynner å bli litt kresen, hehe :)

Vår fremgangsmåter er i hvert fall tørrfor + valpefor fra V&H, og kun det. Og det fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du , det er skikkelig selvmotsigende det du sier her, og er skikkelig utgått på dato viten om fôring.

Fett gir ENERGI, ikke masse til valp/voksen hund. Proteiner er med på å bygge opp masse. Valper skal ikke ha for mye protein, spesielt ikke de store rasene, fordi det bygger opp BEINVEKSTEN for fort, slik at massen ikke henger med. Og masse kan man ikke bygge på en valp, man bygger opp fettlagre. Er fettlagre bra å bære på for voksende benmasse? Eh, nei.. vil jeg si.

Massen kommer av seg selv når hunden er voksen, og man kan bygge den videre opp med trening. Da mener jeg naturlig muskelmasse, ikke overfôret fettmasse som man dessverre ser på endel hunder. Så at din er flat i brystet er enten genetisk eller fordi han ikke er fullt utvokst, og ferdigsatt i kroppen. Du kan hjelpe på med trening, men det som ikke er der genetisk kan ikke fôres på plass, hverken på valp eller voksen. Det kan derimot fôres på en optisk illusjon, men når man kjenner på hunden vet man hva den genetisk bærer på.

Jeg har lært dette hos blant annet oppdretter (som har mange års erfaring med foring av grey), og flere andre som har grey, at valper bør har mest fett i maten, kontra proteiner, pga de ikke skal vokse for hurtig i høyden. Men mulig det er gammeldags :) Etter min erfaring er det god nok balanse mellom fett og proteiner i den valpematen som er på markedet idag, så tror ikke man gjør noen bummer på akkurat dette.

Kanskje alt det jeg har blitt fortalt er feil, og det du sier rett, det kan vel ikke jeg avgjøre egentlig (hvordan vite hvem som snakker rett egentlig?), men når alt kommer til stykket, er det viktigste at valpen spiser og får i seg nok.

Peersen sier kutt ut å blande, også vom og hundemat, men jeg sier hvorfor ikke gå over til vom og hundemat og kutt ut tørrforet? Greyhounden min fikk tørrfor helt i begynnelsen de første ukene, og så gikk vi over til norwegian polar (kan anbefales TS) og det har han spist siden da, før vi har gått over til V&H som eneste mat han spiser. Veldig fornøyd. Men han er ikke alltid like gira på maten, men prøv å ikke få panikk pga det :) Det går litt opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er samme alder og han spiste 500g V&H, men vi blander vel 50/50 V&H og tørrfor nå pga avføring ble alt for hard med bare V&H.

Matlyst varierer - enkelte dager spises alt og andre er han litt mindre gira på mat.

Nå finnes V&M m/ris, dette er nettopp fordi endel hunder kan ha problemer med hard avføring. Jeg bruker det på hunden min nå, eller jeg blander mellom den og Sprint og litt forskjellig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært dette hos blant annet oppdretter (som har mange års erfaring med foring av grey), og flere andre som har grey, at valper bør har mest fett i maten, kontra proteiner, pga de ikke skal vokse for hurtig i høyden. Men mulig det er gammeldags :)

Valpeforet til V&H har litt mer protein og litt mindre fett enn det vanlige foret, så der virker det i hvert fall å være omvendt. Jeg har ikke tenkt noe mer over dette.

Vår er samme alder og han spiste 500g V&H, men vi blander vel 50/50 V&H og tørrfor nå pga avføring ble alt for hard med bare V&H.

Matlyst varierer - enkelte dager spises alt og andre er han litt mindre gira på mat.

Er ikke dette litt mye? Jeg har hørt 2% av voksen vekt, og har regnet på 15 kg. Da skal den ha 300g per dag, med litt slingringsmonn selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes V&M m/ris, dette er nettopp fordi endel hunder kan ha problemer med hard avføring. Jeg bruker det på hunden min nå, eller jeg blander mellom den og Sprint og litt forskjellig egentlig.

Det viste jeg sannelig ikke gitt. Men til valp anbefales vel bare deres valpefor og den er det jo ikke ris i. Sprint f.eks anbefales ikke for valp.

Er ikke dette litt mye? Jeg har hørt 2% av voksen vekt, og har regnet på 15 kg. Da skal den ha 300g per dag, med litt slingringsmonn selvsagt.

Jeg følger 3-4% jeg og regner på voksenvekt - mulig jeg tar feil der og at man skal følge valpevekta, men skitt ... Følger anmodningen til selger som sier

Foringsmengde: Foringsmengde vil variere enormt med rase, alder og aktivitetsnivå til hunden. Ved fullfòring er veiledende fòringsmengde ca 2% av hundens vekt. Valper trenger betydelig mer. Prøv deg frem til hva som passer for din hund

Vår valp har fått kommentarer på at den er for tykk og for tynn, så da er den vel slik vi syns - akkurat passe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neimen ikke rart at man blir litt frustrert over hele matsituasjonen, når det er så mange forskjellige synspunkter :) Men det skal vel litt til at pelsen sulter ihjel, så vi får bare prøve oss frem og håpe apetitten blir litt mer skjerpet etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...