Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det en rase som ...


Aya

Recommended Posts

Er stor (iallefall større enn en BC), lett å ha løs - dvs, lite jaktinnstinkt -, som allikevel har muligheter for å bli trent noe i lp/bruks (eller blodspor!), som kan være med på rolige turer med hest og som har relativt god helse?

EDIT:

Litt flere ting:

- Kan godt være en type vokterhund

- Må ha nok pels til å kunne være mye ute

- Må ikke være retriever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste store hunder (type gigant) kan vel gå unnder de kriteriene. Kjenner newfoundlandere som har kommet i elite i lp, min ser ut til å gjøre det bra på blodspor, og så har du og leonbergere, berner senner ol. Eg kjenner i hvertfall ingen av denne størrelsen som har noe spessielt jaktinnstinkt (i forhold til jakthunder) og de tåler godt kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste store hunder (type gigant) kan vel gå unnder de kriteriene. Kjenner newfoundlandere som har kommet i elite i lp, min ser ut til å gjøre det bra på blodspor, og så har du og leonbergere, berner senner ol. Eg kjenner i hvertfall ingen av denne størrelsen som har noe spessielt jaktinnstinkt (i forhold til jakthunder) og de tåler godt kaldt vær.

*kremt* Rasen skulle ha relativt god helse, og det er ikke akkurat giganthundene kjent for. Og det er ikke akkurat normalen at nuffer kommer til elite lp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Rasen skulle ha relativt god helse, og det er ikke akkurat giganthundene kjent for. Og det er ikke akkurat normalen at nuffer kommer til elite lp.

Spørs vel kanskje ken som trener hunden det? Og helse med tanke på de andre store rasene har jeg vel egentlig ikke mye kunnskap om, men min egen rase er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel kanskje ken som trener hunden det? Og helse med tanke på de andre store rasene har jeg vel egentlig ikke mye kunnskap om, men min egen rase er frisk.

Hadde alt kommet an på hvem som trener hunden, så hadde det med rasevalg vært himla enkelt. Gigantraser er ikke særlig egnet for satsing i bruks eller lydighet, sånn er det bare.

Og en rask titt på HD og AA statestikken for din rase, så er jeg ikke akkurat imponert. De fleste gigantrasene har sitt å slite med når det kommer til helse, og jeg tror ikke landseer er noe unntak. Newfoundlandshund ville jeg hvertfall ha styrt langt unna dersom man vil ha en sykdomsfri hund. Det er en grunn til at levealderen er lav på disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor da?

Nå skal jeg ikke være en som anbefaler egen rase som ikke passer til alle kriteriene (kort pels) her, men tenkt på dalmatiner?

(frisk rase, liker å brukes og egner seg godt til blodspor. Noe vaktinnstinkt, klassisk "hesterase", trenger ikke bare være rolige turer, lite jaktinnstinkt, lett å ha løs. Veldig aktiv rase )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare signere at Newfoundlandshund neppe passer til TS sine kriterier. Jeg vet om en nuffe i Finland som konkurerer i elite, men så vidt jeg vet er det ingen som har kommet over kl 3 i Norge. Å få en nuffe til eliten krever virkelig flaks med individet kombinert med en meget dyktig og tålmodig trener.

PS: At en hund har høyt jaktinnstinkt betyr ikke at innkalling blir noe problem med rett trening. Mallen min har en bedre innkalling enn nuffen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Howavart? Eller en belgisk fårehund? Rottweiler?

Dalmatiner har ikke akkurat god helse da... hudsykdommer og allergier til tusen! Ellers hadde jo ikke det vært en dum rase.

Gjeterhund-rasene (belger, schäfer o.l) er jo de få hundene som har høye drifter uten at det dreier seg om jaktdrift, og dermed de rasene som er morsomst å trene i hundesporter. De kan bli litt masete rundt hester, selv om jeg aldri har hatt problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Jeg har liksom vippet mellom to typer hunder de siste årene; enten schäfer eller en type berner sennen, pyreneer osv. Har fremdeles ikke funnet ut av det ... Har jo BC selv, og de fungerer absolutt ikke rundt hestene, dessverre. De er riktignok ikke vokst opp rundt hestene, men det er ikke noe jeg vil sjanse med. I tillegg har begge mye jakt, og kan aldri stoles på løse- ønsker noe med litt mindre interesser i den retningen:p Vet om mange schäfere som fungerer rundt hester, og mange som såvidt kan være løse (cluet her er jo at hunden må kunne gå løs, for hund i bånd og hest er en uting synes jeg). Funderer videre ... Howavart kunne nok kanskje vært noe. Riesen og- jeg trodde egentlig det var mye jakt i de jeg? Dalmis blir for lite pels, korthåret er utelukket (det glemte jeg å nevne). Tusen takk for svar, leser videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at leonbergeren eller noe liknende passer god som noen, skal du ha stor hund får du leddproblematikken med, og det er vel neppe noe mer sykdom på den enn på schäferen liksom.

Det er ingen tradisjonell LP-rase, men det handler kanskje litt om fart også? Spor bør den kunne egne seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ofte jeg involverer meg i slike tråder som det her, og for første gang vil jeg foreslå min "egen" rase. Jeg synes du bør se nærmere på belger, en av langhårsvariantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest og BC er vel litt varierende hvor bra det går sammen. Min BC hadde nok utmerket kunne vært med på rideturer, og han er såpass lydig at han ikke jakter andre dyr, selv om lysten er tilstede (han kan støkke rådyr, har enda til gode å forfølge). Og oppdretter til Nirm har hatt med BCene sine på ridetur. Vida derimot hadde jeg ikke sluppet i nærheten av en hest overhode, da hun har alt for høyt jaktinstinkt. Men hadde jeg hatt hun fra valp, kan det hende at hun hadde vært bedre på det området for alt jeg veit. Så trur det er en del varierende innen individene der.

Hvor mye du ønsker å trene lp/bruks vil jo avgjøre hva du skal velge. Har du høye ambisjoner, og trives veldig godt med BCen, så hadde jeg ikke latt hestedelen vært avgjørende for å velge bort rasen. Flere gjeter jo fra hest med BC, og da må man ha en hund som fungerer sammen med hesten i tillegg til å være lydig fra hesteryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Det lagres på den mentale harddisken!

BC blir det ikke, har lyst til å prøve noe nytt og større .. Ellers tar jeg alle råd til etterretning, og funderer videre. Blir uansett ikke noen ny hund nå, men jeg synes det er sååå vanskelig å bytte rase, så derfor vingler jeg frem og tilbake tusen ganger og tenker altfor mye:p Igjen- tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...