Gå til innhold
Hundesonen.no

Rift på øyet


Recommended Posts

Faren min sin hund har vært i kontakt med en fremmed katt på et sted utenfor Hammerfest. De er på en øy 30min. utenfor Hammerfest by.

Hunden hyler hver gang de prøver å se på øyet, og det renner visst puss og lillesøstra mi sa at hun kunne se riften når hun fikk sett på øyet... Det høres jo helt fæl ut i mine ører og jeg ba de ringe veterinærvakta i hammerfest så fort som mulig, og la ved at i værste fall kunne hunden bli blind/ miste øyet hvis de ikke kom seg til veterinær raskt.

Håper de finner ut av det, har ikke penger på kortet så jeg får ringt å hørt ;) Sendte de nr til en veterinær med vakt-tlf i Hammerfest og ba de spørre om flere nr til andre veterinærer hvis de fikk dårlig svar.

Hva gjør man i en slik situasjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar til vet.

Da eldsteman var ca 11-12 uker ble han klora av en katt. Det var ikke noe å se på øyet med en gang, men utover dagen begynte det å renne og han begynte å knipe igjen. Ringte vet og spurte om det virkelig var nødvendig å komme med han, og veten sa klart JA. Dette er en veterinær som ikke ser kroner i alt han gjør, han har ofte sagt at vi skal se ann ting, så det var veldig tydelig at det var viktig å komme. Faren var at katten kan ha perforert hornhinnen, noe som kan i verste fall medføre blindhet. For vår del så var det heldigvis ikke så galt, og han ble helt frisk igjen.

Du kan lese om en episode som deres her, og merk deg at det er viktig å komme seg fortest mulig til veterinær. Lykke til, og oppdater gjerne om hvordan det går :)

http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/artikler/veterinaeren-forteller/en-enoyd-banditt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må til vet for å få vurdert skadens omfang, og for å få satt igang behandling snarest. Ikke bare må øyet behandles ut i fra hvor dypt såret er (overfladisk eller dypt), men den må også få antibiotika pga infeksjonsfare da katteklør er ikke spesielt rene. Hvis klostikket er overflatisk kan lokal behandling med øyedråper (ofte i kombinasjon med kortison- og antibiotikapiller) hele skaden. Hvis klostikket derimot er dypt, og veterinæren ikke har spesialkompetanse på øyne (eller at hunden er for gammel til at det er noe poeng i å forsøke øyekirurgi), så er det lurest å fjerne øyet. Om øyet skulle være så ille skadd, så husk at de klarer seg fint med bare ett øye når de blir vant til det :)

En av mine hunder ble klort i øyet av en katt en nå i vår, på en lørdag. Vakthavende veterinær kunne ingenting om øyne, og sende med oss kortisontabletter, kloramfenikoldråper og atropindråper (smertestillende som utvider pupillen) med beskjed om å ikke utsette hunden for lys samt å kontakte kompetent veterinær over helga. Klostikket viste seg å være dypt, det gikk helt inn i selve linsen. Linsen var påført en 5mm lang sprekk slik at det oppstod en lekkasje, og vi hadde intet annet valg enn å operere. Hunden har nå fått kunstig linse (tilsvarende en kataraktoperasjon), og operasjonen kan sies å være vellykket. Hun har beholdt synet, har normalt trykk i øyet og alle hinner sitter som de skal. Hun har nå et par skjønnhetsfeil, med arr på øyet etter kloa og misformet pupill, men det kan vi leve med. Det skal sies at vi nok var kjempeheldige, for øyeskader er vanskelige og det er bare et fåtall veterinærer som er kompetente til å utføre slike operasjoner. Og for ikke å glemme, hadde hunden vært eldre enn hun er (4,5 år) så hadde nok fjerning av øyet vært eneste alternativ for henne.

Det gjør vell ikke ting være om de renser øye med noe øyerens? Håper alt går bra, og at de kommer seg til vet! : )

Det går fint an å skylle øyet med litt (steril) saltvannsoppløsning dersom man har det tilgjengelig. Noe annet ville i allefall ikke jeg brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har sluttet å pipe/hyle og lar lillesøstra mi sjekke øyet nå. Hun kniper det litt igjen, men det er vel helt forståelig! Det væsker ikke mer (enn vanlig) heller. Hunden er en cavalier, og de har jo litt utstående øyne.. Hun har skylt med saltvann.

De har sjekket alle muligheter for å komme seg til veterinær i hammerfest, men det er ingen hjemme med båt (liiiiiten bygd ute på en øy utenfor hammerfest) men de drar til byen med postbåten kl. 9 imorgen tidlig.

Lillesøstra mi har lest på nettet og tror det må behandles, men at det ikke er så alvorlig. Jeg håper hun har rett. Vondt å sitte så langt unna uten å kunne gjøre noe ;)

Jeg syns det er ekkelt å høre at hun klarer å se riften, for meg høres det ut som om den må være ganske stor/dyp da. Hun sier den er et par-tre mm langt og kanskje en halv mm bredt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos veterinæren med Diego på tirsdag med en rift på øyet. Jeg vet ikke hvordan han fikk det, men han gikk med øyet igjen. Jeg har fått noe som heter kloramfenikol som jeg skal dryppe med 3 ganger om dagen i 10 dager. Etter det skal vi tilbake for å dryppe med kontrastvæske for å se om det har blitt bra igjen.

Er ikke såret dypt så får dere sikkert noe tilsvarede behandling, men det bør sjekkes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må til dyrlegen ja. Det samme skjedde med en valp av noen jeg kjenner. Selvsagt på helg, men det er jo en annen sak. De kontaktet først en dyrlege som ba de vente, men dro til en annen som ville ha de inn med en gang. Det ble hasteoperasjon! Jeg ville vært kjapp som FY nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ingen muligheter til å komme seg til byen og til veterinær før neste morgen. Men nå har de vært der i det minste :)

Hadde fått melding imorges, og da var hunden blitt dårligere igjen, hun klarte ikke åpne øyet og det var kommet mye blank/gul puss iløped av natta. Sikkert betennelse.

2 timer senere var de hos veterinær, og de fikk utskrevet diverse dråper og noe medisin som hunden skulle ta (sikkert for betennelse?) og skulle dra til en ny veterinær om en-to uker. (da må de dra til en annen veterinær siden de kjørte sørover fra hammerfest idag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...