Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund bør jeg kjøpe?


akselme

Recommended Posts

Jeg tror Kristian_ spurte hva de synes om engelsk setteren fordi de hadde hatt den før, ikke fordi han tenkte at den passet? :lol:

Kan jeg spørre hvorfor du kommer med erfaringene fra Tinka, når du ikke er sikker på at hun er renraset? Så vidt jeg vet er hun ikke registrert heller. Bare lurer :P

Jeg var litt usikker, men ville uansett si at jeg ikke syntes den passet.

Tinka er renraset, hvorfor sier du at jeg ikke er sikker på det? Det har jeg jo klargjort flere ganger for lenge siden.

Hun er ikke registrert i NKK, men kun grunnet at oppdretter ikke ønsker advarsel for at tispen ble parret på første løpetid (selvom det var et uhell). Vel, hun er jo registret i NOX da :lol:

Men hun er av phalene-mor og phalene-far. Moni Mossa Janine, og Silverstaden's Robin :P Dessuten kom jeg med erfaringene jeg har hørt fra andre eiere, og skriver at jeg har et uvanlig eksempel av en phalene som faktisk ikke lager så mye til lyd.

Gurimalla, dette forumet blir bare verre og verre. :lol: Først får man pepper fordi man anbefaler sin egen rase, og når man faktisk sier at man ikke syntes den passer, når det faktisk kan stemme. Neida, :P men jeg føler virkelig ikke at jeg kan anbefale rasen min her, men jeg avslår den ikke, her er grunnene: Dessuten sier jo TS at de "Foretrekker kort pels, og middels stor", hvordan passer phalenen/papillonen inn der?

Dessuten har jeg inntrykk av at TS ser etter en litt typisk ukomplisert familiehund. Som ikke krever så mye verken fysisk eller mentalt. Og sistnevnte føler jeg at papillon/phalene trenger for å være minst mulig gneldrete og stresset. Nå snakker jeg ikke BC stresset, men nok til at man bør trene litt mentalt hver dag.

Men om noen har gode argumenter for hvorfor TS burde kikke nærmere på denne rasen så er det jo bare veldig bra å høre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Beagle bør dere holde dere laaangt unna hvis dere ikke kan gi den nok stimuli fysisk og psykisk, det er en hund som liker og brukes, uten bruk blir den også veldig mye mer høylytt (bjeffing) enn den er fra før.

Det florerer med Beagler på div omplasseringssteder pga folk som ikke studerer rasen bra nok og skaffer den seg siden den ikke er så stor, har korst pels og er utrolig søt.

Den blir til et bjeffende, frekt lite monster, som stikker så fort den har mulighet til det og går på sine egne jakt runder uten skikkelig stimuli, kan tenke meg at en familie med dørene mye oppe ikke er bra match for denne hunden (selvom det er gjerde rundt hagen så finner den vei ut, garantert)

Selv så digger jeg utseende på Beagelen og kunne godt tenkt meg en selv, men jeg har funnet ut at det blir for mye hund for meg og jeg har MYYYYE tid til hunden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med boerboel? den er riktignok stor i størrelse, men en ordentlig kjæledegge som ikke krever for mye mosjon.

Eller min favoritt, Shar Pei :blink: Gå på rasevelger på Canis, så har du et utganspunkt. Tror jeg har lest i et år for å finne DEN hunden jeg vil ha :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

At en Golden retriver krever mye morsjon er aldeles ikke det jeg opplever, med den første hunden vi hadde løp den løs i en hage, og fikk bare tur toppen 1 gang om dagen, den krevde ingenting(men så var denne hunden kanskje litt spesiell). Hunden er også litt hva du gjør den til å være, hunden vet ikke at den skal ha 4 timers tur hver dag, så hvis man ikke vil gjøre det, så venner man heller ikke hunden på det. Hodebry må vel de fleste hundene ha, opplevde heller ikke at den første hunden vår krevde så mye av dette. Men jeg synes det er morsomt å trene og gi dem litt hodebry for de lærer så lett. Angående røyting, jepp det gjør de! Men en ekstra omgang med støvsugeren så er det fikset! syns det er andre ting som er viktigere. Men som sagt har jeg ikke sagt golden er den beste, for jeg vet ikke om så mange andre raser(har ikke hatt selv i alle fall), men jeg forteller nå bare om denne(hva jeg opplever med den)

At dere ikke ga deres golden retriever mer enn tusling i hagen og kanskje en tur om dagen er ikke ensbetydende med at det er det en golden trenger. At en hund ikke krever (dvs. blir masete og utilpass) betyr ikke at den ikke trenger mer. Hunder er tilpasningsdyktig og de aller aller fleste raser - uansett hva rasestandarden sier - kan tilpasse seg ett liv i en hage med kanskje en tur utenfor om dagen - men det er ikke dermed sagt at det er ett godt liv for hunden.

En golden retriever trenger hjernetrim og fysisk aktiviet og den trenger ganske mye for å være lykkelig. At den tar til takke med det lille den får betyr ikke at den ikke fortjener mer og bedre.

hva med boerboel? den er riktignok stor i størrelse, men en ordentlig kjæledegge som ikke krever for mye mosjon.

Eller min favoritt, Shar Pei :blink:

Trenger ikke mosjon?

Hallo??

Hvor tar du det fra?

Himmel og hav, det synes som om folk her mener at jo større bikkja er jo mindre mosjon trenger den - sørgelig er det. En stor hund trenger MYE mosjon for å holde seg frisk, den trenger muskler, den trenger kondisjon - og store molosser og mastiffer i god kondisjon er en fryd for øyet - de som ikke får den mosjonen de trenger er ett sørgelig skue og de fleste ser jo livstrøtte og halvdævve ut når de passerer ett års alder - trist, trist, trist.

...ok hoppe av såpen

Whippet - glimrende valg.

Ellers vil jeg anbefale labrador - trenger trim ja - men normalt godt med mosjon som alle raser trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere ikke ga deres golden retriever mer enn tusling i hagen og kanskje en tur om dagen er ikke ensbetydende med at det er det en golden trenger. At en hund ikke krever (dvs. blir masete og utilpass) betyr ikke at den ikke trenger mer. Hunder er tilpasningsdyktig og de aller aller fleste raser - uansett hva rasestandarden sier - kan tilpasse seg ett liv i en hage med kanskje en tur utenfor om dagen - men det er ikke dermed sagt at det er ett godt liv for hunden.

En golden retriever trenger hjernetrim og fysisk aktiviet og den trenger ganske mye for å være lykkelig. At den tar til takke med det lille den får betyr ikke at den ikke fortjener mer og bedre.

Trenger ikke mosjon?

Hallo??

Hvor tar du det fra?

Himmel og hav, det synes som om folk her mener at jo større bikkja er jo mindre mosjon trenger den - sørgelig er det. En stor hund trenger MYE mosjon for å holde seg frisk, den trenger muskler, den trenger kondisjon - og store molosser og mastiffer i god kondisjon er en fryd for øyet - de som ikke får den mosjonen de trenger er ett sørgelig skue og de fleste ser jo livstrøtte og halvdævve ut når de passerer ett års alder - trist, trist, trist.

...ok hoppe av såpen

Whippet - glimrende valg.

Ellers vil jeg anbefale labrador - trenger trim ja - men normalt godt med mosjon som alle raser trenger.

Fra kollegaer og samarbeidspartnere i dyrebutikk og dyrepleiere? Med mosjon så mener jeg at den ikke behøver 4 timers tur hver dag, at den kan være litt #lat# forhold til da f,eks jakthunder. Men en hund er hva man gjør den til :blink:

mener ikke at boerboel skal få toppen en tur om dagen, og ligge resten. Alle hunder krever en god dose porsjon. Men man får mye ut av mosjonen med å ta med hunden på aktiviteter?

trenger ikke å hogge av meg hodet. Jeg bare nevner raser jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke mosjon?

Hallo??

Hvor tar du det fra?

Himmel og hav, det synes som om folk her mener at jo større bikkja er jo mindre mosjon trenger den - sørgelig er det. En stor hund trenger MYE mosjon for å holde seg frisk, den trenger muskler, den trenger kondisjon - og store molosser og mastiffer i god kondisjon er en fryd for øyet - de som ikke får den mosjonen de trenger er ett sørgelig skue og de fleste ser jo livstrøtte og halvdævve ut når de passerer ett års alder - trist, trist, trist.

...ok hoppe av såpen

*opp på såpeboksen*

Jeg er SÅÅÅÅÅ enig med deg! Man skal ikke mosjonere en moloss/mastiff i valpe- og unghundsperioden, men den trenger mye, god og variert trim. Det å ha den med seg overalt er gjerne nok hjernetrim, men skal den bli en fysisk sunn hund krever den litt, både av fantasi og tid fra eier. Som voksen trenger den godt med mosjon for å ha god kondisjon, man vil jo helst at de skal være sunnest mulig, og leve lengst og best mulig? Da må de jogges, sykles, svømmes, kløves og trekkes med, og for en hund med 2-4 meter lange ben, trengs det MYE.

Man må se på hva man kan gi i hverdagen, og ikke det ekstra man kan gi i helger og ferier. For en moloss/mastiff vil halvtimesturer man-fred og så knallharde turer lør/søn være mer skadelig enn gavnlig, da den ikke har grunnstyrken og kondisjonen.

*ned fra såpeboksen*

Trim = rusleturer, variert terreng, løpe/leke med andre hunder. Hunden bestemmer fart og retning mest mulig selv. Å rusle rundt boligfeltet en halv time dagen kan gjøre mer skade enn gavn, da det blir for statisk. Det er viktig med godt underlag og variasjon, for å støtte muskler og ben mest mulig.

Mosjon = oppbygging av styrke, hjerte- og lungekapasitet, høyere krav til ytelse.

til TS: Vær 100% ærlig med deg selv, hva er minimum du kan gi hunden din DAGLIG, og hvor aktive er dere EGENTLIG når dere har fri? Det er flere raser som blir sagt har mindre aktivitetsnivå enn de egentlig har, og få som sies de har høyere enn de egentlig har.. Hunder tilpasser seg oss i det meste, men er det det beste for hunden?

Så om det primært er en kose og rusle-tur-med-hund som får være med på det meste familien gjør, vil jeg påstå at hvilken som helst rase passer, så lenge det er en godt voksen (barnevennlig) en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En engelsk setter er en brukshund, til jakt. Den krever mye mosjon og trening, samt at den fortjener å få bruke instinktet sitt. Og ikke bare den ene uken i året, men jevnt gjennom hele året. Gjerne en ukentlig jakttrening (utenom i ferier og sånn da).

Dessuten er det en hund du sjeldent kan ha løs, med mindre du trener hardt på en enormt god kontakt og jobber med å senke jaktinstinktet. Men da mister du jo selve bruksområdet til hunden. Nei, jeg vil absolutt ikke ha anbefalt ES.

Phalene/papillon vil jeg heller ikke si at er den beste familiehunden akkurat, da de faktisk krever sitt. Både fysisk og spesielt mentalt, selvfølgelig blir det litt annerledes med det fysiske fordi hunden faktisk er så liten, og har mye kortere steg.

Dessuten kan de være ganske gneldrete etter hva jeg har hørt, selvom jeg har en snill frøken som knapt lager lyd.

Men for all del, den kan jo duge, men da har jeg større tro på whippeten altså.

Settere er ikke værre å ha løs en andre hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settere er ikke værre å ha løs en andre hunder!

Njaaa, det spørs hva du mener med løs, og litt hva bruksområdet skal være. Om du ønsker en hund med stort og aktivt søk, så ønsker du jo å trene til det, men da kan god kontakt bortfalle. Ooops, det var feil ord, for kontakt har du jo med hunden uansett, hvis du har en godt trent jakthund, men jeg sikter liksom til den førerorienterte kontakten, som er blitt diskutert i en annen tråd (om det å være førerorientert).

Dette har jo alt med hvor mye du trener hunden fra før, og hvor viktig det er for deg å ha den løs utenom jaktsesongen. Jeg kjenner selvfølgelig settere som går bedre løs enn en golden f.eks. Men det er generelt vanskeligere å ha 100% kontroll over en løs jakthund som skal løpe etter hver eneste fugl den ser.

Med det vil jeg si at min erfaring er at det er lettere å få f.eks. en hund med lite jaktinstinkt til å gå løs, enn en med instinktet på topp! Hvis du skjønner?

Men gjerne argumenter hvorfor du mener at jeg tar feil altså, for jeg har all verdens erfaring med dette :blink:

(Dette ovenfor er kun min mening basert på mine få erfaringer, og skal ikke taes bokstavelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT;Klart Settere har et høy radus når er løse men,med er jo ingen problem ha de løse for det.Det er jo hunder som bør få springe løs minst en gang for dagen også etter mitt syn da.Forrige og første hunden min som jeg kjøpte når jeg var 15 år var Engelsk setter.Hun var nå løs flere ganger for dagen hele livet sitt hun :blink:

Men,helt klart foretrekker jeg radusen til hun jeg har nå.selv om er mest Gordon Setter er det nok Labradoren som har slått inn der.Hun løper ja bevares men,ikke så langt borte som en "typisk" renraset Setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT;Klart Settere har et høy radus når er løse men,med er jo ingen problem ha de løse for det.Det er jo hunder som bør få springe løs minst en gang for dagen også etter mitt syn da.Forrige og første hunden min som jeg kjøpte når jeg var 15 år var Engelsk setter.Hun var nå løs flere ganger for dagen hele livet sitt hun :blink:

Men,helt klart foretrekker jeg radusen til hun jeg har nå.selv om er mest Gordon Setter er det nok Labradoren som har slått inn der.Hun løper ja bevares men,ikke så langt borte som en "typisk" renraset Setter.

Det er det jeg mener faktisk, takk for at du fikk satt ordene frem!:lol:

Altså mener jeg at det da ikke passer så godt for en familie, det er jo faktisk sånn at du til enhver tid skal ha kontroll over hunden din. Og det er ikke så lett når du ikke ser den. Og ikke alle bor sånn at det er mulig å ha hundene løs i trygge omgivelser.

Jeg passer jo tanten min sin setter akkurat nå, men utenom at det faktisk er båndtvang da, så ville jeg ikke sluppet ham rett og slett fordi det er en ganske stor vei like ved. Men noen naboer her hadde en ES som fint kunne gå løs på det friarealet like ved her uten å løpe lenger enn 100m unna, men på jakt derimot var hun knall og hadde et stort søk. Så det er selvfølgelig mulig å skille mellom de to delene.

Men hvis dette kun skal brukes som familiehund så er det jo litt dumt å måtte trene så mye, når bare et annet rasevalg ville gjort jobben mye lettere.

(Uff, jeg føler at jeg skriver så rotete idag, så hvis noe skurrer, så har jeg antagelivis skrevet noe feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det du :blink: Må legge til at jeg er glad det var en annen holdning til hunder som var løse når jeg hadde Vanja hun var født i 95-2007 og kan ikke huske fikk noen komentarter for hun var løs jeg.Og det var hun jo alltid stort sett.Løp ikke bort til hunder og folk og som regel var hun jo i buskene mens jeg gikk på stien!*De Setterene altså*Hihi!

Så i dagens hundesamfunn synes jeg det har blitt endel mere "stress" med ha en hund som har hatt så stort radus når får kjeft bare hunden går pent ved meg om kommer folk noen ganger...

Uansett Engelsk setter er en aldeles herlig rase og makan til klok hund som mi var tror jeg aldri jeg får oppleve gjenn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Fra kollegaer og samarbeidspartnere i dyrebutikk og dyrepleiere? Med mosjon så mener jeg at den ikke behøver 4 timers tur hver dag, at den kan være litt #lat# forhold til da f,eks jakthunder. Men en hund er hva man gjør den til :blink:

mener ikke at boerboel skal få toppen en tur om dagen, og ligge resten. Alle hunder krever en god dose porsjon. Men man får mye ut av mosjonen med å ta med hunden på aktiviteter?

trenger ikke å hogge av meg hodet. Jeg bare nevner raser jeg :lol:

...og har det ikke en eneste gang slått deg at disse hundene fremstår som livstrøtte og late nettopp fordi de ikke får mosjon?

Det er nemlig det som er mitt inntrykk. Hunder av store raser som får mye mosjon og blir holdt i topp kondisjon er som regel livlige, ser livsglade sunne og friske ut - ja - de ser rett og slett lykkelig ut. Andre som bare vagger avgårde som utrente flekseberg ser slitne ut. De er ikke late - de orker bare ikke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa, det spørs hva du mener med løs, og litt hva bruksområdet skal være. Om du ønsker en hund med stort og aktivt søk, så ønsker du jo å trene til det, men da kan god kontakt bortfalle. Ooops, det var feil ord, for kontakt har du jo med hunden uansett, hvis du har en godt trent jakthund, men jeg sikter liksom til den førerorienterte kontakten, som er blitt diskutert i en annen tråd (om det å være førerorientert).

Dette har jo alt med hvor mye du trener hunden fra før, og hvor viktig det er for deg å ha den løs utenom jaktsesongen. Jeg kjenner selvfølgelig settere som går bedre løs enn en golden f.eks. Men det er generelt vanskeligere å ha 100% kontroll over en løs jakthund som skal løpe etter hver eneste fugl den ser.

Med det vil jeg si at min erfaring er at det er lettere å få f.eks. en hund med lite jaktinstinkt til å gå løs, enn en med instinktet på topp! Hvis du skjønner?

Men gjerne argumenter hvorfor du mener at jeg tar feil altså, for jeg har all verdens erfaring med dette :lol:

(Dette ovenfor er kun min mening basert på mine få erfaringer, og skal ikke taes bokstavelig)

Når vi slipper hundene løs "til vanlig", altså ikke jakt, går de løs som hvilke som helst andre hunder. Hvis vi slipper de og sier "finne tippen"(som er nå skal det jaktes!) går de ut i søk. Det er to HELT foreskjellige hunder som er løs.. Når våres er løs bare på tur løper de ikke etter enhver fugl, noe de aldri skal gjøre på jakt heller for den del! De tusler rundt, snuser, og leker med hverandre. Hadde de jaktet hadde de føket over fjell og vidde og være mye mer obs på lyder, lukt og bevegelse..

Så jeg syns forsatt ikke det er noe forskjell på å ha løs en setter eller en annen hund, MEN jeg syns ikke setteren passer for denne familien nei :blink: Hvis de ikke skal gå mer tur enn det der, og det er jo ikke noe familie kosehund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi slipper hundene løs "til vanlig", altså ikke jakt, går de løs som hvilke som helst andre hunder. Hvis vi slipper de og sier "finne tippen"(som er nå skal det jaktes!) går de ut i søk. Det er to HELT foreskjellige hunder som er løs.. Når våres er løs bare på tur løper de ikke etter enhver fugl, noe de aldri skal gjøre på jakt heller for den del! De tusler rundt, snuser, og leker med hverandre. Hadde de jaktet hadde de føket over fjell og vidde og være mye mer obs på lyder, lukt og bevegelse..

Så jeg syns forsatt ikke det er noe forskjell på å ha løs en setter eller en annen hund, MEN jeg syns ikke setteren passer for denne familien nei :blink: Hvis de ikke skal gå mer tur enn det der, og det er jo ikke noe familie kosehund!

Men dere har vel trent på dette eller?

Det er bare det jeg mener, at selvfølgelig så er en ferdigtrent løs setter ("vanlig" løs) like grei som Tinka f.eks. Men du må faktisk jobbe litt mer, for du må skille mellom to forskjellige ting.

Men dere har da vorsteh? For etter hva jeg har sett er vorsteh litt mer førerorientert "til vanlig" enn setter, men det er ikke verre enn at man trener på det :lol:

Tanten min har kun trent jakt med sin, og ikke det å være løs "til vanlig". Så han kan ikke forskjellen, hvis du skjønner? :) Men jeg er enig med deg at når hunden er trent til det, så er det null stress, og setteren er fullt mulig å trene til dette. Bare ittebitt mer komplisert, da du må skille mellom to forskjellige "hunder", jakthunden og hverdagshunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fuglehunddiskusjon*

Settere er ikke værre å ha løs en andre hunder!

Det spørs vel hva du legger i verre. Høres jo ut som at dere har fin kontroll på deres, men utenom trening vil jo en setter gå mye lenger og naturlig søke ut, i forhold til endel andre raser som naturlig holder seg rett ved eier / på stien. Så da kommer det jo ann på treningen, og hva eieren får til.

...og har det ikke en eneste gang slått deg at disse hundene fremstår som livstrøtte og late nettopp fordi de ikke får mosjon?

Det er nemlig det som er mitt inntrykk. Hunder av store raser som får mye mosjon og blir holdt i topp kondisjon er som regel livlige, ser livsglade sunne og friske ut - ja - de ser rett og slett lykkelig ut. Andre som bare vagger avgårde som utrente flekseberg ser slitne ut. De er ikke late - de orker bare ikke... :rolleyes2:

Enig.

Hva en rase krever kommer veldig ann på hva den får, i tillegg til raseegenskapene.

Kjenner en miniatyrrase som 'krever' det dobbelte av det en av setterne jeg kjenner 'krever'.

Nettopp fordi miniatyrhunden får lange turer og annen aktivisering (spor/lydighet) hver dag, mens setteren får små lufteturer + en times tur et par ganger i uka.

*fuglehunddiskusjon slutt*

Ellers er jeg enig med de som har anbefalt Cavalier, Puddel, Shetland sheepdog, labrador m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår Cocker spaniel.

De er veldig tilpasningsdyktige, sosiale og snille.

Passe turer og familieliv passer dem godt.

Kanskje du kan lære familien å legge godbitspor i ny og ne.

Og lage små agilitihunder i hagen (når den er gammel nok) e.l..

Inviester i noen børster og en klippemaskin.

Far vil også få en jaktkamerat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Kristian_ spurte hva de synes om engelsk setteren fordi de hadde hatt den før, ikke fordi han tenkte at den passet? :banana:

tror jeg også ; )

Settere er ikke værre å ha løs en andre hunder!

For en annen type hund er det mye mer naturlig og holde seg rundt eierne enn settere. En jakthund begynner og jakte om du har den løs på tur i skogen, anyway! Og det er mye lettere for den og forsvinne og begynne og jakte for seg selv. En setter har stor radius å den kommer og "sier ifra" til deg av og til. Jeg ser det av og til mye mer problematisk og ha Zorba løs (engelsk setter) enn Milla (briard). Milla hopper og spretter rundt føttene mine og er alltid innen synsradius mens Zorba stikker tli nærneste skog og begynner og "jakte". Han stikker ikke av i den forstand, han kommer innom vært 4-5 min og sjekker hvor vi er. Men det er mye lettere at jeg ikke får i han når jeg skal ha hundene i bånd igjen. Så en setter som holder seg innen synsradius er en meget velldressert en.

Jeg ville også slenge med med og sett nærmere på whippeten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri meg, her var det mange "rare" forslag. Av TS så mener jeg å lese i og mellom linjene at de vil ha en enkel og ukomplisert hund som ikke krever noe særlig og som kommer til å være i "hundegård"/inngjerdet hage med hundehus ganske mye. Høres kanskje litt slemt å si det slik, men sliker lser og forstår jeg det.

Da ville jeg ihvertfall ikke anbefalt vokterhunder som boerboelen. 20-30 min et par ganger daglig er ganske så lite. Nå kommer det jo an på hva som legges inn i de turene da. Rusleturer gatelangs gir mer eller mindre nada. Løs i skog og mark med litt innlagt søk + + blir noe annet, selv om jeg syns turene er litt korte for det og.

Jeg har ingen spesiell rase å komme med som forslag, men syns at forslagene spriker veldig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En norsk lundehund kan være et utmerket valg for dere. De finner seg nok i såpass lite mosjon, men kan gjerne få mer om det passer seg sånn (sitter her med en sliten ,men lykkelig tiåring etter flere timers topptur i nyyydelig, svalt nordnorsk sommervær). Lundehunden er noe helt for seg selv, og en rase som fortjener flere venner i sitt eget hjemland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel?! :banana: Når ble den korthåret? Og når trengte den "kanskje litt klipp"? Hallo - det er en pelsstellsrase på lik linje med puddel. Minst. Ikke er de spesielt "daffe" av seg heller, og en cocker trenger like mye som en springer. De er i det hele tatt mer aktive enn en springer, men ikke like enkle å trene (litt ufokuserte), og de har endel jaktinstinkt.

Jeg stemmer for Lundehund, whippet (eller en annen mindre mynde), mops, bulldog, fransk bulldog, liten pinsher, dansk/svensk gårdshund. Hvis litt pelsstell kan vurderes, så vil jeg anbefale napperaser som små terriere fremfor klipperaser som selskapshunder/spaniels/puddel, fordi nappepelsen ellers ikke krever mye stell (kamming), og i tillegg røyter nappe-pels minimalt/ingenting. Hvis man åpner for små terrierraser, har man ganske mange å velge i: norfolk, norwich, jack russel, cairn, west highland, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen hunder som ikke trenger mer enn 20 - 30 minutters tur daglig og ellers underholde seg selv i en hage? En sånn en vil jeg også ha!

Ja, det finnes sånne. Aynï er en sånn, og hun klarer seg med mindre også, utrolig nok. Alle cairn terrierne fra de linjene jeg kjenner best, er sånn: de KAN og er fryktelig glad for å være med på alt mulig og blir aldri slitne, men de KAN også være hjemme hele dagen i månedsvis uten å gå på veggene, de bare sover. For å si det sånn: jeg hadde det sabla enkelt mens kullet til Tulla var her, Aynï fikk absolutt ingenting av meg i den perioden, og minimalt av typen. Det blir neppe like enkelt hvis Aynï skal ha kull... Tulla går på veggene etter tre-fire slike dager hun, noen ganger tidligere. Det er en grunn til at det er Aynï vi plasserer bort; hun krever overhodet ingenting, er så dønn tvers igjennom enkel, at hun lett faller utenom når "spesielle" ting foregår (spor, diverse trening). Hun gir jo også fint lite av seg selv i slike situasjoner, og ville nok ofte heller bare ha ligget hjemme og sovet. :banana: Men jo, helt seriøst: det finnes slike hunder ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...