Gå til innhold
Hundesonen.no

Langvarige mageproblemer


Recommended Posts

n venninne av meg her har en 10 mnd gammel cavalier som de siste 2 mnd har vært inn og ut av vetkontoret pga sitt problem med magen.

Det hele startet med en tarminfeksjon ( husker desverre ikke navnet på bakterien han hadde :kremt: ) og han ble så dårlig av den at han måtte ha drypp i 2 dager og fikk en 14 dagers antibiotikakur. I tillegg skulle han kun spise skånefor kjøpt hos veterinæren til magen var stabil igjen. Det ble den desverre aldri og kort fortalt så er han nå på sin 3 antibiotikakur på 2 mnd.. ;)

Det virker som om hver gang han går av antibiotika så blir det verre igjen og han er snart ikke til å kjenne igjen så mye han har gått ned den siste tida. :)

De har gitt han all mulige markkurer som finnes for å utelukke parasitter, men de har dog ikke funnet noe i avføringsprøver som skulle tilsi at han skal ha mark/orm eller at han har fått tilbakefall av denne bakterien fra første gangen.

Eieren har gitt både ris, fiskepudding , kylling, zoolac, biola , med andre ord har hun prøvd alle alternative triks både jeg og hun vet om. I tillegg til skåneforet hun har fått...

Mitt spørsmål blir da : Er det noen som har noen tips til hva vi kan gi han over lenger tid for å stabilisere magen hans igjen ? Eller må han fortsette å gå på antibiotika ?( de har vel snart prøvd alle typer av den også... :) )

Alle tips mottas med takk, da venninna mi begynner å bli ordentlig bekymra for hunden sin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at hunder (og folk) ofte blir dårlige i magen av antibiotika, så det er jo egentlig ikke så bra å gi for mageproblemer. Hvis hunden har en INFEKSJON i magen, er det greit å gi antibiotika: pass da på at det tas prøver sånn at man vet hva man har å bekjempe, og finner riktig antibiotikatype til dette. Hvis det er en BETENNELSE, funker ikke antibiotika.

Jeg antar at hunden er løs i magen? Jeg vet hva jeg ville prøvd med mine, og det innebærer ikke skånefôr eller zoolac eller biola. Canikur (reseptfritt, apoteket) kan gies når hunden faster. For å få fastere mage funker rå bein og hestehover (hov-avskjær fra hest) på mine hunder - dette ville jeg prøvd. Jeg ville ikke gitt tørrfôr, men rå kost; dvs vom og hundemat eller hjemmelagd kjøttmat med mye bein. Hvis mine får tendens til diarè, får de kyllinghalser (masse bein/brusk i), og rå bein; etter et par bein/et døgn, er de helt fine i magen igjen. Om det funker på venninnen din sin, aner jeg ikke, den har jo kanskje en skikkelig sykdom. Ønsker den god bedring i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hunden henvist til Veterinærhøgskolen slik at det blir tatt en gastroskopi og en grundig sjekk.

Eieren av hunden burde skrive matdagbok, dvs skrive ned alt (til den minste smule) som hunden får i seg og evnt reaksjon. På den måten vil det være lettere for veterinær og eiere å se etter mønster. Det er ikke lurt å prøve alt mulig samtidig , som skånefôr/ris/fiskeboller osv osv - på den måten vet en ikke hva som fungerer eller ikke. Hunden må holdes på f.eks bare skånefôr i minst 4 uker før nye ting blir introdusert, være seg tyggeben eller ris i maten.

Ta turen til veterinærhøgskolen, det er der kompetansen ligger. Jeg har selv vært runden med min forrige hund og om jeg bare hadde oppsøkt veterinærhøgskolen tidligere kunne mye magevondt vært unngått - billigere hadde det også blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tilsvarende opplevelse med pyrren min. Han lå på drypp hos vet hele kvelden etter flere dager med diarè, oppkast og tilslutt blod i avf. Han ble behandlet med antibiotika og pasta for sensitiv mage. Skånefor gikk han på i ca 6(!) mnd før vi begynte forsiktig å blande inn vanelig fòr. Han fikk ingenting annet å spise den perioden. Det tok 10-11 mnd før magen var som før igjen. :)

Har hunden blitt sjekket for allergier? Det kan jo hende det er noe i fòret den reagerer på.

Ville nok også prøvd ut V&H for en liten periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund var ganske ustabil i magen. Var på flere sjekker og gikk på jevnlige kurer med zoolac og ris. Men så byttet jeg maten til norwegian polar, og hunden var aldri mer dårlig i magen. Tørrforene inneholder ofte endel hvete, og hunder kan være sensitive for det, noe min hund var. Tror også V&H fungerer også bra for urolig mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke allerede er gjort så må de få tatt en utvidet allergitest,min forrige hund hadde tilsvarende problem i syv år :)

Mye mulig noen av allergiene hadde utviklet seg underveis(voldsom risallergi b.la.) men sjekk det opp hvertfall.

Han ble forøvrig helt frisk når de endelig fant årsaken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hunden henvist til Veterinærhøgskolen slik at det blir tatt en gastroskopi og en grundig sjekk.

Eieren av hunden burde skrive matdagbok, dvs skrive ned alt (til den minste smule) som hunden får i seg og evnt reaksjon. På den måten vil det være lettere for veterinær og eiere å se etter mønster. Det er ikke lurt å prøve alt mulig samtidig , som skånefôr/ris/fiskeboller osv osv - på den måten vet en ikke hva som fungerer eller ikke. Hunden må holdes på f.eks bare skånefôr i minst 4 uker før nye ting blir introdusert, være seg tyggeben eller ris i maten.

Ta turen til veterinærhøgskolen, det er der kompetansen ligger. Jeg har selv vært runden med min forrige hund og om jeg bare hadde oppsøkt veterinærhøgskolen tidligere kunne mye magevondt vært unngått - billigere hadde det også blitt.

Enig med LivB! Gastroskopi og vevsprøver er veldig lurt sånn at man får svar på hva som er galt og gi riktig behandling. Min hund hadde langvarige mageproblemer med diare og kolikk og ble tynnere og tynnere og dyrlegen ga han mange antibiotikakurer og diverse andre medisiner uten virking.Etter gastroskopien viste det seg at han ikke hadde trengt antibiotika i det hele tatt,for det var allergi...Nå fungerer han helt fint på Eukanuba Dermatosis og er frisk sålenge han ikke får i seg noe han ikke tåler. Ellers kan jeg anbefale dette tilskuddet: http://www.handlers.no/gsWebshop/product/Default.aspx?c=3&sc=102&p=18142 ,fungerer utrolig bra mot diare,myye bedre enn Zoolac og canikur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Huldra - hvor får du tak i kyllinghalser?

Jaros Hund, dvs noen som selger V&H. Ellers mener jeg å ha kjøpt det på dyrebutikk tidligere, men de hadde også V&H. Kalkunhalser har jeg også kjøpt, men foreløpig er de en eneste stor, frossen klump! :) Og kalkunhalser er MYE større enn jeg trodde.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ville fått hunden sjekket for Pancreas, i tillegg ville jeg bedt dem teste avføringen for Gardia (parasitt). (samt at jeg ville sjekket for allergi )

Pancreas insuffisiens er en lidelse som betyr at skjoldbruskkjertelen ikke produserer nok fordøyelsesenzymer - dvs. at hunden ikke fordøyer fett osv. Avføringen fremstår da som diareaktig, og det er nesten så den ser fettaktig ut.

Hunder med lidelsen skal ha fettfattig kost, og de må få tilført vitaminer (ekstra) - lidelsen kan behandles, behandlingen består av å gi tilskudd av skjoldbrukskjertel i foret (som medisin). Behandlingen er livslang.

Viktig å vite at lidelsen ofte ikke synes før opp mot 90% av Pancreas er satt ut av spill, så rask behandling og rett diagnose er viktig.

Jeg orker ikke linke nå - men Cavalier er faktisk en rase som ofte nevnes som en rase hvor pancreas forekommer relativt ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...