Gå til innhold
Hundesonen.no

"Gå fint i bånd"


Recommended Posts

Noen som har tips til et bånd når man skal lære en valp å gå fint i bånd? Ikke strupebånd, men har hørt om bånd som trykker på nesen eller i nakken? noen som har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så stor erfaring jeg da, men vil nok tro at det er best om du lærer valpen å gå fint i bånd, og ikke tvinger den.. I alle fall det jeg gjør med valpen min, og han trekker aldri. Hadde en regel i begynnelsen(og har ennå) at om han trakk, kom han ikke ikke framover. Så han lærte fort at det lønner seg ikke å trekke. Og jeg roser masse når han går perfekt (på venstre side av meg, gjerne litt foran). Han får gå som han vil egentlig, bare han ikke trekker.

Husk å ha korte økter med båndtrening! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til et bånd når man skal lære en valp å gå fint i bånd? Ikke strupebånd, men har hørt om bånd som trykker på nesen eller i nakken? noen som har noen erfaringer med dette?

Du har en valp, du klarer vel å ha kontroll på den uten den slags remedier..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer en valp best ved å trene på å gå pent, og man bruker vanlig halsbånd. Valpekurs er en fin ting, men siden det er få av disse på sommeren så hold deg til et par enkle regler:

1. Om valpen trekker fremover - stopp! Når valpen slakker av, tar kontakt med deg - ros, belønn med godbit, gå fremover igjen.

2. Om valpen blir hengende etter/nekter å gå fremover - stopp og vent på at den kommer. Ros den og belønn med godbit, og gå fremover.

Vær konsekvent, så ordner dette seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, klarer vel det uten no greier, har bare hørt andre som snakket så mye om det , også lurte jeg på om d lønte seg på en valp også :) Men driver å øver nå, og skal prøve å bare fortsette det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke begynt med noen som helst hjelpemidler. Bruk vanlig halsbånd og kobbel (ikke flexiline), og ros når valpen går som du ønsker. Enig i det LinKr skriver om hvordan du bør trene. Slike hjelpemidler er alternativ til å lære hunden å gå fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, klarer vel det uten no greier, har bare hørt andre som snakket så mye om det , også lurte jeg på om d lønte seg på en valp også :) Men driver å øver nå, og skal prøve å bare fortsette det :)

nei, det lønner seg ikke og bruke penger på et nytt bånd, når du allerede trener på å gå pent i bånd med vanlig bånd. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stoppet hver gang hunden trakk i båndet og ventet på kontakt fra henne. Det funket, men det var tidkrevende. Jeg synes det gikk litt raskere da vi gikk over til å endre retning når hun trakk. Her kan det også være lurt å prøve å se hva det er hunden trekker for å komme bort til og konsekvent unngå den flekken/gjenstanden osv når hunden trekker. Altså ikke la hunden trekke - stoppe - vente på kontakt - for så å gå videre mot det som hunden synes er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Halti bånd til min GS i går... Han drar som bare f.... og vi har virkelig prøvd ALT for å få han til å gå fint, men det nytter ikke! Fikk anbefalt dette og det virker som bare juling! Han går nå helt eksemplarisk ved min venstre side. Merk at jeg ikke går med dette under hele turen, han får sine "fristunder" der han får gå slik han vil... :)

Slik ser det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg kjøpte Halti bånd til min GS i går... Han drar som bare f.... og vi har virkelig prøvd ALT for å få han til å gå fint, men det nytter ikke! Fikk anbefalt dette og det virker som bare juling! Han går nå helt eksemplarisk ved min venstre side. Merk at jeg ikke går med dette under hele turen, han får sine "fristunder" der han får gå slik han vil... :)

Slik ser det ut!

Kanskje ikke så rart at hunden går pent ved siden med noe slikt på seg. Du kan tenke deg selv å gå ved noen og bare du er 1/2 skritt foran så vrir hodet seg til side?

Om hunden går pent med noe slikt på seg, så lærer den å gå pent med kun den typen "tvangsbånd" og ikke når den da har på seg normalt halsbånd.

Minner meg forøvrig om noen eiere jeg så i Danmark under WDS, de kom med 4 store hunder, hvorpå alle hundene brukte tilsvarende tvangsbånd, uten de båndene hadde de ikke kontroll på hundene sine ;) Kun inne i ringen hadde hundene på seg annet halsbånd.

----

Til trådstarter:

Det du kan prøve på, som jeg har gjort med alle våre hunder er dette:

Du går vanlig bortover veien og følger med på om hunden "soser" ut og ikke følger med. Så teller du inni deg til 3. Da snur du og går motsatt vei (ikke snakk til hunden når du snur og ikke rykk i kobbelet). Så når hunden kommer opp ved din venstre side så roser du kjempemye og evt gir h*n en godis. Dere fortsetter i denne retningen til hunden "soser" ut igjen og gjentar telling og snur. For hver gang hunden kommer ved din venstre side så er det masse ros ala "Dyktig "navn", sånn var det!" og godis (husk lys og kjempeglad tone).

Det kan hende at dere ikke kommer så langt fremover (i antall meter) til å begynne med, men det fungerer. Hunden lærer da at å gå ved førers side gjør at fører blir kjempeglad og hunden får masse ros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så rart at hunden går pent ved siden med noe slikt på seg. Du kan tenke deg selv å gå ved noen og bare du er 1/2 skritt foran så vrir hodet seg til side?

Om hunden går pent med noe slikt på seg, så lærer den å gå pent med kun den typen "tvangsbånd" og ikke når den da har på seg normalt halsbånd.

Minner meg forøvrig om noen eiere jeg så i Danmark under WDS, de kom med 4 store hunder, hvorpå alle hundene brukte tilsvarende tvangsbånd, uten de båndene hadde de ikke kontroll på hundene sine :) Kun inne i ringen hadde hundene på seg annet halsbånd.

Tvangsbånd?? Det høres jo ut som du snakker om renneløkka til Cæsar Milan...

En halti-grime skal være et treningsmiddel, og det er ikke noe man skal bruke hver dag livet ut. Ved RIKTIG bruk vil man kunne bruke halsbånd etterhvert. Siden det er et treningsredskap, så skal man trene når den er på...

Hva er det som er så fælt ved at hodet blir vridd til siden? Det er da me mer humant enn en kjettingstrup som ødelegger halsen og luftrørene på bikkja?

Hva med slike snille gå-pent seler da, med feste foran på brystet? De snur også hunden når den drar. Fæle tvangsbånd altså!

Hester har det helt ****** alle sammen de, for de bruker jo grime...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Tvangsbånd?? Det høres jo ut som du snakker om renneløkka til Cæsar Milan...

Hvor har jeg i mitt innlegg nevnt renneløkke og Cesar Millan (ja, det er faktsik slik navnet hans skrives ;) )? :)

En halti-grime skal være et treningsmiddel, og det er ikke noe man skal bruke hver dag livet ut. Ved RIKTIG bruk vil man kunne bruke halsbånd etterhvert. Siden det er et treningsredskap, så skal man trene når den er på...

Virket på meg som om den som skrev innlegget hadde noen "fristunder" for hunden på daglige turer hvor den ikke ble benyttet (se quoten under). Om noe slikt skal benyttes, så mener jeg at det kun skal brukes i treningssammenheng og ikke "hele tiden" man går tur. ->

Merk at jeg ikke går med dette under hele turen, han får sine "fristunder" der han får gå slik han vil...

Hva er det som er så fælt ved at hodet blir vridd til siden? Det er da me mer humant enn en kjettingstrup som ødelegger halsen og luftrørene på bikkja?

Om hunden i utgangspunktet ikke kan gå normalt i bånd, vil man veldig ofte se hunder som blir rabiate og som tar "rennefart" og hva skjer med nakken da tro...? ;) (jeg har faktsik sett flere hunder som har slitt med til dels store nakkeskader pga slike tvangsbånd, de måtte gå på rimadyl for å fungere med smertene).

Har jeg noen plass skrevet at man skal benytte kjettingstrup? :P (som i like stor grad kan føre til minst like store nakkeskader, men jeg kan ikke finne ett eneste innlegg hvor jeg har sakt at man skal bruke kjettingstrup eller annet strupebånd for den saks skyld)!

Hva med slike snille gå-pent seler da, med feste foran på brystet? De snur også hunden når den drar. Fæle tvangsbånd altså!

Kan hunden få nakkeskader av den da? :P

Hester har det helt ****** alle sammen de, for de bruker jo grime...

Har jeg nevnt hester i mitt innlegg? igjen -> ;)

Det er en viss forskjell på muskulaturen på halsen til en hund og til en hest. Det skal vel godt gjøre at ett menneske klarer å holde igjen en hest om den "drar på skikkelig" (er vel mer trolig at personen "flagrer i lufta selv").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt til diskusjon dette ble da.... For å ordlegge meg litt annerledes da så mente jeg med "fristunder" også at båndet kun benyttes under trening. Jeg går ikke tur i to timer med Halti grimen på hele tiden.... Når han går med vanlig halsbånd kan han fint finne på å ta renne-fart og jeg kan ikke tenke meg at det er spesielt bra for nakken heller, men med Halti grimen gjør han ikke det. Hvis han begynner å dra for mye blir hodet trukket lett til ene siden og da snur han seg og ser på meg og så går han og stiller seg ved siden av meg. Han er generelt mye roligere med denne på og vi unngår alle de brå rykkene han får ved et vanlig halsbånd.... Ikke sikkert det funker for alle, men det funker i allefall for oss.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt til diskusjon dette ble da.... For å ordlegge meg litt annerledes da så mente jeg med "fristunder" også at båndet kun benyttes under trening. Jeg går ikke tur i to timer med Halti grimen på hele tiden.... Når han går med vanlig halsbånd kan han fint finne på å ta renne-fart og jeg kan ikke tenke meg at det er spesielt bra for nakken heller, men med Halti grimen gjør han ikke det. Hvis han begynner å dra for mye blir hodet trukket lett til ene siden og da snur han seg og ser på meg og så går han og stiller seg ved siden av meg. Han er generelt mye roligere med denne på og vi unngår alle de brå rykkene han får ved et vanlig halsbånd.... Ikke sikkert det funker for alle, men det funker i allefall for oss.;)

Syns det høres ut som fornuftig bruk av en grime jeg :) Når grimen er på må vi menneskene jo være påpasselige og følge med (siden vi trener da) og da får jo ikke hunden sjangsen til å gjøre slike krumsprell i grimen som kan medføre nakkeskader. Da har man hunden under kontroll i grimen. Hvis hunden klikker med en grime, håper jeg de fleste har skjønn nok til å holde hunden i ro på et annet vis enn å rykke i grimen (som de fleste skjønner er skadelig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kanskje ikke så rart at hunden går pent ved siden med noe slikt på seg. Du kan tenke deg selv å gå ved noen og bare du er 1/2 skritt foran så vrir hodet seg til side?

Om hunden går pent med noe slikt på seg, så lærer den å gå pent med kun den typen "tvangsbånd" og ikke når den da har på seg normalt halsbånd.

Har du prøvd halti?

Voldsomt til diskusjon dette ble da.... For å ordlegge meg litt annerledes da så mente jeg med "fristunder" også at båndet kun benyttes under trening. Jeg går ikke tur i to timer med Halti grimen på hele tiden.... Når han går med vanlig halsbånd kan han fint finne på å ta renne-fart og jeg kan ikke tenke meg at det er spesielt bra for nakken heller, men med Halti grimen gjør han ikke det. Hvis han begynner å dra for mye blir hodet trukket lett til ene siden og da snur han seg og ser på meg og så går han og stiller seg ved siden av meg. Han er generelt mye roligere med denne på og vi unngår alle de brå rykkene han får ved et vanlig halsbånd.... Ikke sikkert det funker for alle, men det funker i allefall for oss.:)

Why?

Hvorfor fristunder?

Hvorfor går du ikke tur med halti?

Syns det høres ut som fornuftig bruk av en grime jeg ;) Når grimen er på må vi menneskene jo være påpasselige og følge med (siden vi trener da) og da får jo ikke hunden sjangsen til å gjøre slike krumsprell i grimen som kan medføre nakkeskader. Da har man hunden under kontroll i grimen. Hvis hunden klikker med en grime, håper jeg de fleste har skjønn nok til å holde hunden i ro på et annet vis enn å rykke i grimen (som de fleste skjønner er skadelig!)

Igjen - why?

Hvor er fornuften? Og hva er fornuftig bruk av halti? (les lenger ned så skjønner du hvorfor jeg spør)

Uansett hva man velger som løsning for å knytte hunden til bånd og bånd til eier så vil man alltid finne en eller annen måte det vil skade hunden på. ALLE typer halsbånd, seler og innretninger er potensielt farlig for hunden om det brukes feil.

Halti er ikke noe farligere enn ett vanlig halsbånd - du kan knekke nakken på bikkja med begge, men sjansene for at du knekker nakken på bikkja i fullt drittsinne fordi gåturen er ett sant ******* er langt større ved bruk av vanlig halsbånd enn ved bruk av halti.

Halti er ikke ett torturredskap på noen som helst måte, det påfører ingen smerte whatsoevver (om den er rett tilpasset) det eneste den gjør er at den gir deg kontroll på hundens hode. Hunden slutter å dra fordi når båndet strammes så snus hodet mot eier og dermed så blir det feil "fartsretning".

Man slipper å nøkke, man slipper å nappe og turene blir en fryd for eier og mye greiere for bikkja som slipper en halvhysterisk rasende eier som napper, røsker og river i båndet til bikkja som ligger langflat og drar.

Og hunder gjør skjelden krumspring med halti, de har skjelden rennafart heller - jeg har i alle fall aldri opplevd det og jeg har da raser som har litt jakt og er pittelitt ivrig på ting og ting går fort.

Skal man bruke halti som ett middel til å lære bikkja å gå pent på tur så er det jo fullstendig idioti (sorry - men logikken ble jo bare helt borti natta) å gi hunden "friperioder" hvor den får taue og dra og agere bajas som den pleier. Hva lærer bikkja av det da? Jo - den lærer akkurat det Dratini sier den lærer - at den går pent med halti og ellers kan gi ****. Og det er neppe det du ønsker å oppnå tenker jeg.

Nei, skal du ha effekt (dvs. hunden lærer seg å gå pent på tur) så må halti brukes konsekvent og hunden skal ALDRI få sjansen til å drite seg ut ved å taue og dra, den skal ikke ha friperioder - den skal gå pent - den må gjerne gå i flexi og lunte foran osv. - men den skal ikke dra - ALDRI. Så til å begynne med bruker du halti konsekvent HVER DAG hele tiden, på hver eneste tur med mindre hunden går løs. Etter en måned, halvannen så kan du sette på halti, men bare feste båndet i halsbåndet (for du bruker begge deler antar jeg, som man skal) - og se om hunden drar, i det øyeblikket båndet strammes og bikkja drar igjen så fester du haltien og fortsetter noen dager til før du forsøker igjen, da starter du turen med halti, deretter kobler du om etter en stund - går hunden pent er alt bare fryd og gammen men ved minste tegn til trekking og tilbakefall er det tilbake til halti.

Dette må du gjøre konsekvent over lang tid, inntil det blir en vane for hunden å ikke dra.

Ja, jeg har brukt halti - og jeg brukte den på måten som beskrevet over - jeg rakk vel egentlig aldri å fullføre treningen før hunden flyttet til deleier, men deleier rapporterte fra første stund at hun var en drøm å gå tur med - hun dro ALRDI i båndet, men gikk båndet ut og holdt seg der. Så det fungerte tydeligvis. Vi brukte halti halvannen måned før hun flyttet, og livet var en fest og det var hyggelig å gå tur både for meg og bikkja - dette var forøvrig en belger, og hun røsket aldri til eller raste avgårde eller agerte bajas sånn at det var fare for at nakken skulle knekke når hun hadde halti på - de stuntene forsøkte hun bare når hun gikk med vanlig halvstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med belgerpia. Jeg bruker selv halti/gentle leader på dobermannen, og jeg kunne vel ikke klart meg uten. Hun er utrolig sterk, kan utagere, trekker hardt i båndet, og hun er en omplasseringhund som har fått herje fritt i båndet før hun kom til oss. Jeg prøvde en periode i begynnelsen med vanlig bånd trening, men gav opp og gikk over til grime, rett og slett for å kunne få glede av å gå tur med hunden. Jeg ser ingenting negatvit med bruk av grime, hvis man har problemer med båndtreningen. Merk at jeg ikke er for å bruke grime på valper, men som løsning hvis båndtreningen har mislyktes.

Jeg skjønner meget godt at en person velger å bruke grime på 4 store hunder på en utstilling. Hadde følt meg mye mindre bekymret å passere henne, kontra hadde hun kommet med dem i bånd og de var litt urolige.

Men, til trådstarter, så ville jeg begynt med båndtrening, steg for steg. Det er flere ulike metoder. Tren kontakt, bruk godbiter, gå ulike retninger mens du får valpens oppmerksomhet, stopp ved press i båndet osv. Ta gjerne på sele som du kan koble på så valpen kan få luktet litt og sånn på turen, og så ta på halsbånd når dere trener. En valp er nysgjerrig og leken,så da er det kjekt å ha sele for å ta av for trykket. Vær tålmodig og kosekvent, ikke forvent noen store resultater raskt. Dette tar somregel lang tid.

Jeg trente en god del med min greyhound da han var valp, og brukte mye sele på han når han var på steder hvor han naturlig dro mye i båndet pga ivrighet og sånn. (nye plasser med nye folk, dyr osv.) Det blir en treningssak hver dag, selv nå når han er eldre. Han går veldig bra i båndet, men han må minnes litt på det iblant.

lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Har du prøvd halti?

Brukte en forutgave av Gentle Leader på gamlefar. Han var 3,5 år da han kom til oss og kunne ikke gå i bånd i det heletatt. Måten vi brukte det på, er den samme som du gjorde på din hund (som du beskrev i innlegget). Det tok tid, men hunden lærte til slutt hva som lønte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er nok ikke rette personen til å legge meg oppi hva andre bruker men jeg mener rett å slett det er en lett måte for eier å slippe masse dressur trening, enkelt å kjøpe seg og fungerer... (fungerer for eier, men hva ville hunden sagt om den kunne sagtr noe?)

Jepp jeg er rett å slett i mot lettvindte hjelpe middler som absolutt ikke hjelper hunden men hjelper eier. Hadde hunden hatt konsekvent eier ,eier hadde brukt tid på problemet så ville dere til slutt klart og mestre går tur uten å henge i båndet. Har selv vært og er der til tider ennå når jeg glepper og glemme å bruke det jeg har lært på dressur kurs om hund i bånd. Vi bruker forøverig sele siden jeg ikke liker skadene en hund kan få at halsbånd. Har fortesten ingen liten pynte hund men en riesenschnauzer på 50 kg.. så han er sterk om han vil, men han har lært når det det er greit og når det ikke er greit. Dette har ikke vært en dans på roser men til tider snørr og tårer og nesten på vei til å gi opp.. men har man hun har man også ansvaret for at ting fungerer og det skal fungere for begge, både eier og hund!

Vet mange vil reagere, men det er MITT syn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke rette personen til å legge meg oppi hva andre bruker men jeg mener rett å slett det er en lett måte for eier å slippe masse dressur trening, enkelt å kjøpe seg og fungerer... (fungerer for eier, men hva ville hunden sagt om den kunne sagtr noe?)

Jepp jeg er rett å slett i mot lettvindte hjelpe middler som absolutt ikke hjelper hunden men hjelper eier. Hadde hunden hatt konsekvent eier ,eier hadde brukt tid på problemet så ville dere til slutt klart og mestre går tur uten å henge i båndet. Har selv vært og er der til tider ennå når jeg glepper og glemme å bruke det jeg har lært på dressur kurs om hund i bånd. Vi bruker forøverig sele siden jeg ikke liker skadene en hund kan få at halsbånd. Har fortesten ingen liten pynte hund men en riesenschnauzer på 50 kg.. så han er sterk om han vil, men han har lært når det det er greit og når det ikke er greit. Dette har ikke vært en dans på roser men til tider snørr og tårer og nesten på vei til å gi opp.. men har man hun har man også ansvaret for at ting fungerer og det skal fungere for begge, både eier og hund!

Vet mange vil reagere, men det er MITT syn;)

Jeg er helt enig med deg jeg, men jeg er blitt fullt klar over at båndtrening ligger utenfor min "rekkevidde" antageligvis. Jeg har ikke tålmodigheten og whatever man trenger for å få det til. Begge hundene mine, som jeg hat hatt siden de var 8-9 uker, drar i båndet. Når jeg fikk yngstehunden var jeg bestemt på at NÅ skulle jeg ha en hund som skulle kunne gå pent i bånd... Men neida :icon_redface::innocent: Jeg ga vel opp når hun var 4-5mnd. Jeg vet ikke hva det er, men jeg blir grinete bare av å tenke på å trene på det! Det er så ****** pes for min del, jeg får det ikke til, jeg finnes ikke konsekvent nok og glemmer det av... Jeg merker at jeg trives bedre med hundene i sele og magebelte, da klarer jeg å "slappe av" igjen uten å stresse av meg hodet med å passe på hundene og at ikke båndet strammer seg.

Det er vel bare slik man er. Forskjellige. Andre kan vel bli grå i håret av å prøve å lære hunden lydighetsøvelser etc, mens jeg blir gal av å trene på å gå pent i bånd. :banana:

... Så da vurderer jeg enkle hjelpemidler, for å hjelpe meg med en av de få tingene jeg føler at jeg ikke får til "alene" i det hele tatt. Det ser jeg ikke noe galt i, med mindre jeg finner ut at jeg skal bruke strømhalsbånd eller sånne gnage-seler på dem. Da håper jeg at jeg klarer å se at jeg burde omplassere bikkjene eller slå meg selv hardt i hodet med en støvvel. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men sjansene for at du knekker nakken på bikkja i fullt drittsinne fordi gåturen er ett sant ******* er langt større ved bruk av vanlig halsbånd enn ved bruk av halti.

Man slipper å nøkke, man slipper å nappe og turene blir en fryd for eier og mye greiere for bikkja som slipper en halvhysterisk rasende eier som napper, røsker og river i båndet til bikkja som ligger langflat og drar.

Da burde man vel kanskje heller investere pengene sine i et sinnemestringskurs enn en halti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Da burde man vel kanskje heller investere pengene sine i et sinnemestringskurs enn en halti?

Vel, jeg tipper at bikkja også synes turene er hyggeligere om den slipper å dra så den kveles eller slipper å ha eier gående på hæla bak osv. - er eier fornøyd så er stort sett hundene fornøyd også.

Vi har ett par skrekkens eksempler der jeg bor med folk som har skaffa seg hund og latt den være for søt og yndig altfor lenge. De er skrekken å møte, de har null kontroll og den ene må sogar surre seg rundt trær og lyktestolper for å unngå at bikkja drar eier med etter andre hunder. Den hunden er i tillegg diger som ett hus og svært utaggerende mot alt som har fire bein uansett kjønn.

Den andre er uttaggerende også, men av mindre format, han går i sele og han drar så han blør på bakbena i iver etter å komme fremover for å spise det han møter.... Hyggelig for hunden? Neppe. Hyggelig for eier? Garantert ikke, det var helt sikkert ikke det de drømte om når de kjøpte Fido.

For egen del sliter jeg ikke med bikkjer som ikke kan gå i bånd, det lærer de fra dag en hos meg - de er ALDRI så søte at de får lov å trekke og taue dit de vil. Og de lærer det uten annet enn vanlig halsbånd, uten nøkking, banning osv. - man trenger ikke det på en liten valp, den trenger bare mild veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg snike inn et spørsmål. Vi har jo også en hund som drar noe veldig i bånd, hun er snart 8 mnd gammel og jeg har trent med hu så lenge vi har hatt hu. Men jeg er tydeligvis ikke så egnet til akuratt den treningen. Lydighetstrening kan jeg holde på lenge med, mens "bånd trening" gir meg små grå hår da hu gir meg en prøvelse på hver tur. (dvs hu er flink på slutten av turen, mens neste tur er som å starte på nytt). Men, i det siste har jeg brukt sele på henne og jaggu..hu drar mindre da. Hu har alltid båndet stramt, men hu trekker ikke sidelengs og peser som en gal. Tok meg en tur i nærmeste by for å sjekke ut. Først med halsbånd (normal nylon halsbånd med halvstrup), da gikk hu sidelengs og peset og koblet helt ut. Så en tur med sele, og joda hu trakk litt, men jeg ble ikke gåen i armene og hu gikk rett frem og peset ikke slik som forgje tur.

Hvis jeg fortsetter å trene med sele, er det slik at jeg "sniker" meg unna selve problemet da?? Og hva kan være årsaken? Jeg har aldri aldri rykket og nappet i halsbåndet og jeg har alltid brukt "snille halsbånd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg snike inn et spørsmål. Vi har jo også en hund som drar noe veldig i bånd, hun er snart 8 mnd gammel og jeg har trent med hu så lenge vi har hatt hu. Men jeg er tydeligvis ikke så egnet til akuratt den treningen. Lydighetstrening kan jeg holde på lenge med, mens "bånd trening" gir meg små grå hår da hu gir meg en prøvelse på hver tur. (dvs hu er flink på slutten av turen, mens neste tur er som å starte på nytt). Men, i det siste har jeg brukt sele på henne og jaggu..hu drar mindre da. Hu har alltid båndet stramt, men hu trekker ikke sidelengs og peser som en gal. Tok meg en tur i nærmeste by for å sjekke ut. Først med halsbånd (normal nylon halsbånd med halvstrup), da gikk hu sidelengs og peset og koblet helt ut. Så en tur med sele, og joda hu trakk litt, men jeg ble ikke gåen i armene og hu gikk rett frem og peset ikke slik som forgje tur.

Hvis jeg fortsetter å trene med sele, er det slik at jeg "sniker" meg unna selve problemet da?? Og hva kan være årsaken? Jeg har aldri aldri rykket og nappet i halsbåndet og jeg har alltid brukt "snille halsbånd".

Det kan være at hun syns selen er behageligere, og at hun automatisk går litt opp i stress når hun er koblet til båndet i halsbåndet. Opp i stress = mer fart, og mer pes(ing) :hmm:

My går som regel og drar meg bortover de første 5-10min. av en tur, eller eventuelt til hun har fått løpt fra seg uten bånd, og deretter går hun akkurat fremst i båndet uten den konstante og sterke draingen.

... Når vi skal OPP bakker derimot, bratte fæle bakker, da går hun helst i slakt bånd - luremusa! :hmm: Ikke noe hjelp å få der nei :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kan jeg snike inn et spørsmål. Vi har jo også en hund som drar noe veldig i bånd, hun er snart 8 mnd gammel og jeg har trent med hu så lenge vi har hatt hu. Men jeg er tydeligvis ikke så egnet til akuratt den treningen. Lydighetstrening kan jeg holde på lenge med, mens "bånd trening" gir meg små grå hår da hu gir meg en prøvelse på hver tur. (dvs hu er flink på slutten av turen, mens neste tur er som å starte på nytt). Men, i det siste har jeg brukt sele på henne og jaggu..hu drar mindre da. Hu har alltid båndet stramt, men hu trekker ikke sidelengs og peser som en gal. Tok meg en tur i nærmeste by for å sjekke ut. Først med halsbånd (normal nylon halsbånd med halvstrup), da gikk hu sidelengs og peset og koblet helt ut. Så en tur med sele, og joda hu trakk litt, men jeg ble ikke gåen i armene og hu gikk rett frem og peset ikke slik som forgje tur.

Hvis jeg fortsetter å trene med sele, er det slik at jeg "sniker" meg unna selve problemet da?? Og hva kan være årsaken? Jeg har aldri aldri rykket og nappet i halsbåndet og jeg har alltid brukt "snille halsbånd".

Hvorvidt du omgår problemet vet jeg ikke, men trent på å gå pent i bånd med en metode som virker har du definitivt ikke. Det ER fullt mulig å lære belgere å gå pent i bånd, jeg har enda tilgode å ha en belger som ikke har lært det, men det fordrer jo at man er tålmodig.

Mitt tips til deg er at du tar på bånd og halsbånd, går ut og står dønn rolig til bikkja står rolig og er kontaktbar først da begynner du å bevege deg, så fort båndet strammer og hun er i gang igjen stopper du og står helt passiv til hun slakker av og roer seg. Du behøver ikke si noe, men om du vil si noe så kan du f.eks. si eh eh halvsekundet før du blir passiv, så holder du fred til hun står helt helt i ro.

Klart - du må ha god tid og være tålmodig, men om du klarer å være konsekvent en ukes tid og ALDRI gå når hun strammer båndet og stresser (og da mener jeg virkelig aldri) så burde det ikke ta mange dagene før hun skjønner tegninga.

At hun ikke går sånn med sele kommer jo av at den er festet rundt brystet og dermed ikke vrir henne når hun drar - at hun peser mindre er antagelig fordi hun med sele føler at hun har kontrollen og oversikten mer enn når hun må gå sidelengs og ikke få med seg viktige ting i verden. (man er jo belger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...