Gå til innhold
Hundesonen.no

"Dekk"


malinholmgren

Recommended Posts

Min hund - altså en JRT på 2,5 år vil rett og slett ikke "dekke"

Jeg klarer ikke å lure han i dekk posisjon, for å så si ordet. Jeg føler jeg har prøvd alt - men han legger seg ikke ned. Han sitter liksom bom fast på rompen.

Noen tips som kanskje ikke er så ordinære om hvordan vi kan trene på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han legger seg da vel av og til?

For da er det bare å følge med, så rose hver gang du ser at han legger seg. Etter en god stund med dette så kan du begynne å legge på kommando.

Ellers så har du jo klikkertrening, som er utrolig gøy og som ofte går veldig fort :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han glad i mat?

Jeg ville forsøkt slik: begynne inne i stua i rolige omgivelser, la han være kjempesulten en dag, holde en godbit i lukket hånd på bakkenivå, la han jobbe veldig for å få tak i den, i det han blir litt sliten eller av en annen grunn legger seg ned, åpner du hånda og gir han godbiten. Gjentar en del ganger/dager så han skjønner prinsippet før man legger på kommando.

Lykke til :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en matglad hund kan du sitte deg ned på gulvet, strekk ut 1 fot foran deg sånn at det er et lite mellomrom mellom foten og gulvet. Ha hunden på ene siden av foten og godbithånd på motsatt side.

Lokk hunden med hånden under foten, sånn at hunden må ned og krype for å få tak i godisen, belønn med en gang rumpen er i bakken.

Noen raske repitisjoner så pleier de å skjønne hva man er ute etter :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips -

men ett lite problem er at jeg har trent han til å vente på "værsegod" komando. så han prøver ikke å ta godbiten hvis han har sett den, da setter han seg pent å venter på værsegod

men jeg tror jeg har kommet opp med noe som har funket ett par ganger idag. hvis jeg legger meg langflat på bakken så gjør han det samme :) så vi får prøve på det litt fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips -

men ett lite problem er at jeg har trent han til å vente på "værsegod" komando. så han prøver ikke å ta godbiten hvis han har sett den, da setter han seg pent å venter på værsegod

men jeg tror jeg har kommet opp med noe som har funket ett par ganger idag. hvis jeg legger meg langflat på bakken så gjør han det samme :) så vi får prøve på det litt fremover :)

Hvis det fungerer så er jo det supert. Så bygger du bare gradvis opp en forståelse for kommandoen, etterhvert legger du deg bare litt ned og mindre og mindre :D

Men bruke heller for lang tid enn for kort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg gjenliver topicet fordi jeg får sikkert kjeft om jeg lager mitt eget.

Jeg klikker trener amiga og hun vil ikke gi meg frivillige dekker, men jeg kan lokke den, hun sitter på rompa og jeg tar hånda ned mot gulvet og hun smeller i gulvet, men når jeg prøver å fjerne bevegelsen bare tuller hun og lager bråk. Prøver jeg å vente ut en frivillig dekk så hopper hun,sitter,snurrer og gjør alt annet :lol:

Noen tips? Skal jeg bare slutte å lokke, vente noen timer så legger hun seg av kjedsomhet men jah.. jeg ønsker frivillige dekker så jeg etterhvert kan lære henne dekk kommandoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjenliver topicet fordi jeg får sikkert kjeft om jeg lager mitt eget.

Jeg klikker trener amiga og hun vil ikke gi meg frivillige dekker, men jeg kan lokke den, hun sitter på rompa og jeg tar hånda ned mot gulvet og hun smeller i gulvet, men når jeg prøver å fjerne bevegelsen bare tuller hun og lager bråk. Prøver jeg å vente ut en frivillig dekk så hopper hun,sitter,snurrer og gjør alt annet :)

Noen tips? Skal jeg bare slutte å lokke, vente noen timer så legger hun seg av kjedsomhet men jah.. jeg ønsker frivillige dekker så jeg etterhvert kan lære henne dekk kommandoen :)

Hvordan gjør du når du bruker håndbevegelsen? Står på gulvet? Da jeg skulle lære min hund dekk så stod jeg oppe, og da ble den håndbevegelsen ned mot gulvet veldig lang, og vond å få bort. Jeg fikk tips om å trene dekk mens hunden var på en benk eller noe annet høyt, sånn at jeg kunne stå oppe, og bruke håndbevegelsen, samtidig som jeg og hunden var på ca samme høydenivå. (Sååå god til å forklare :lol: ) Da ble håndbevegelsen mye mindre og etterhvert kunne jeg fjerne bevegelsen. Funket for oss ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du når du bruker håndbevegelsen? Står på gulvet? Da jeg skulle lære min hund dekk så stod jeg oppe, og da ble den håndbevegelsen ned mot gulvet veldig lang, og vond å få bort. Jeg fikk tips om å trene dekk mens hunden var på en benk eller noe annet høyt, sånn at jeg kunne stå oppe, og bruke håndbevegelsen, samtidig som jeg og hunden var på ca samme høydenivå. (Sååå god til å forklare :lol: ) Da ble håndbevegelsen mye mindre og etterhvert kunne jeg fjerne bevegelsen. Funket for oss ihvertfall:)

jeg har satt meg på huk/på bakken for å vise henne veien til bakken. men jeg skal prøve å sette henne på et bord og prøve! kanskje jeg kan stikke handa unna. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg hatt klikker og godbiter på meg. For hun legger seg jo ned iblant, for å hvile og denslags.

Så med en gang du ser magen nedi bakken, så klikker du, og gir godbit selvfølgelig. Etterhvert vil hun nok tilby deg en dekk :lol: For lokking strider jo litt imot klikker konseptet, shaping blir noe annet igjen :)

Men skal sjekke etterpå i klikkerboken min, om det er noen gode tips for dekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg hatt klikker og godbiter på meg. For hun legger seg jo ned iblant, for å hvile og denslags.

Så med en gang du ser magen nedi bakken, så klikker du, og gir godbit selvfølgelig. Etterhvert vil hun nok tilby deg en dekk :) For lokking strider jo litt imot klikker konseptet, shaping blir noe annet igjen :P

Men skal sjekke etterpå i klikkerboken min, om det er noen gode tips for dekk :)

Jeg gikk etter henne igår, og hun bare ser utrolig dumt på meg og forstår ikke hvorfor jeg klikker :aww:

Alle de "andre" lokket et par ganger også begynte de å tilby dekk, akkurat som med sitt og stå og alt annet hun har gjort så bra. Nå bare virker det ut som hun har en mental blank. Er til å bli smålig gal at hun ikke vil gjøre noe uten at jeg lokker/viser vei. Tror jeg må komme tilbake til stadiet hvor hun tilbydde alt mulig, usikker hvordan da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en gang at man kan binde fast hunden og gå litt unna, da vil den legge seg. Dette har jeg ikke prøvd selv. Slet selv med valpen her, han legger seg med lokking, men så gørr kjedelig å trene bort håndbevegelsen. Så jeg brukte avstandsbelønning, og nå gjør han ikke annet enn å dekke når jeg setter frem skåla med noe godt oppi:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk etter henne igår, og hun bare ser utrolig dumt på meg og forstår ikke hvorfor jeg klikker :aww:

Alle de "andre" lokket et par ganger også begynte de å tilby dekk, akkurat som med sitt og stå og alt annet hun har gjort så bra. Nå bare virker det ut som hun har en mental blank. Er til å bli smålig gal at hun ikke vil gjøre noe uten at jeg lokker/viser vei. Tror jeg må komme tilbake til stadiet hvor hun tilbydde alt mulig, usikker hvordan da :P

Klikker for alt :)

Ser hun på deg, klikk! Setter hun seg, klikk! Ser hun på deg igjen, klikk! Og så venter du ut osv osv :P

Utrolig morro, må gjøre det selv etter en treningstørke :) Plutselig gjør hun alt mulig rart, og det fortsetter hun med, bare jeg tar på treningsvesten begynner hun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...