Gå til innhold
Hundesonen.no

"Menneskemat" som hundefor?


Ane

Recommended Posts

Wooow, det er det rareste jeg har sett.

Altså foruten at jeg tror dette ikke er spesielt bra for hunder og denslags, så må det jo koste en formue og være et styr uten like! Om jeg skal lage mer detaljert mat til hunden min en meg selv, tror jeg at jeg hadde blitt gal.

Nei, takke seg til V&H, tin, del og server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooow, det er det rareste jeg har sett.

Altså foruten at jeg tror dette ikke er spesielt bra for hunder og denslags, så må det jo koste en formue og være et styr uten like! Om jeg skal lage mer detaljert mat til hunden min en meg selv, tror jeg at jeg hadde blitt gal.

Nei, takke seg til V&H, tin, del og server.

Ja, dette var nytt for meg! Trodde det var så at hunder ikke skulle ha for mye av gjærbakst og sånt jeg? Og ja, for et stress! Tenk deg to-tre hunder som skal ha alt det der hver dag i flere år! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var nytt for meg! Trodde det var så at hunder ikke skulle ha for mye av gjærbakst og sånt jeg? Og ja, for et stress! Tenk deg to-tre hunder som skal ha alt det der hver dag i flere år! :whistle:

Det tenkte jeg også på. Selvfølgelig overlever hunden et liv med en brødskive med leverpostei hver morgen. Men dette var jo litt mer enn det :whistle:

Hadde jo vært spennende å høre argumentet til den som fant på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, Chanie får en/to brødskiver med leverpostei, makrell eller lignende på om morgenen, eller så blander vi tørrfôr ut i biola og eggeplomme. Dette er bare for at Chanie blir fort matlei, og vi synes hun skal få smake på litt annet enn bare tørrfôr. Samtidig får hun som regel middagsmaten vi spiser, så lenge hun kan. Som f.eks fiskepinner, fisk, kjøttboller osv.. Og på kvelden får hun som regel ingenting, og da spiser hun tørrfôret sitt. Så jeg har vel en slags blanding jeg da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, Chanie får en/to brødskiver med leverpostei, makrell eller lignende på om morgenen, eller så blander vi tørrfôr ut i biola og eggeplomme. Dette er bare for at Chanie blir fort matlei, og vi synes hun skal få smake på litt annet enn bare tørrfôr. Samtidig får hun som regel middagsmaten vi spiser, så lenge hun kan. Som f.eks fiskepinner, fisk, kjøttboller osv.. Og på kvelden får hun som regel ingenting, og da spiser hun tørrfôret sitt. Så jeg har vel en slags blanding jeg da :whistle:

Det er vel normalt at hunder får litt matrester, og sånn som du sier. Om de tåler det! Men dette var jo BARE "menneskemat". :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo tydeligvis hjemmesiden til en oppdretter som mener tørrfôr er roten til alt ondt. Sitat: "Spiser hunden mat av dårlig kvalitet, tørrfôr, så belastes hunden helse sterkt og kan føre til sykdom."

Jaja, folk får gjøre som de vil, fungerer hunden på det er det jo selvsagt fint, det. :whistle: Men brød skal de jo helst ikke ha allverdens mye av, såvidt jeg har forstått.

Nei, holder meg til V&H'en, jeg, og så har de ganske fri tilgang på tørrfôr, spiser det de vil av det. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Bare det å anbefale at hunden spiser brunost, som er stappfull av laktose, samt hvitløk (i ganske store mengder også..) daglig er jo litt...eh..rart.. :)

Og så anbefale makrell i tomat og leverpostei samtidig som det står at man skal unngå salt og krydret mat? Og buljongterning? :)

Spennende å høre hva han svarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å anbefale at hunden spiser brunost, som er stappfull av laktose, samt hvitløk (i ganske store mengder også..) daglig er jo litt...eh..rart.. :getlost:

Og så anbefale makrell i tomat og leverpostei samtidig som det står at man skal unngå salt og krydret mat? Og buljongterning? :whistle:

Spennende å høre hva han svarer :banana:

Jeg har ikke fått noe svar enda, men jeg har lyst å ringe ham. Kanskje ringe veterinæren min først for å rådføre meg, altså fortelle om denne fóringsmetoden og spørre om den er bra.

For deretter å fortelle ham om resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull... Så mye brød! Også pålegg som er fullt av sukker og salt??

For ett menneske er ikke denne maten sunn engang.

Spiser du slik får du typisk "karbokropp". Lett pløsete med høyt vanninnhold, og alt for lite protein til muskla. Men direkte farlig er det jo ikke.

Men nødvendig?? Jaja hver sin lyst :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik mat var vanlig å gi før tørrfôret kom til landet tror jeg.

Det var det ja...

Min første hund 1975-1987 smakte aldri tørrfor av noe slag hun,aldri syk,flotte tenner og pels hele livet :whistle: Frokosten hennes så godt som hver dag var en tre-fire brødskiver med leverpostei,middagen var det vi hadde,så sant det ikke var veldig krydret :getlost:

Det nytter ikke nå lenger,fordi jeg ikke gidder å lage mat så altfor ofte og tørrfor er jo enkelt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare måtte tilføye noe jeg tenkte på i ettertid..

Denne oppdretteren har tydeligvis bra hunder, som vinner på utstilling og lever lenge med god helse.

Jeg ville aldri foret mine hunder slik, men syns heller ikke man skal være så kjapp med å kritisere noen med så lang erfaring. Noe rett må de ha gjort, og det fortjener de cred for :icon_cry: Så hva en veterinær eller to mener om saken, har egentlig ingen betydning.

For den oppdretteren taler vel resultatet for seg selv :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare måtte tilføye noe jeg tenkte på i ettertid..

Denne oppdretteren har tydeligvis bra hunder, som vinner på utstilling og lever lenge med god helse.

Jeg ville aldri foret mine hunder slik, men syns heller ikke man skal være så kjapp med å kritisere noen med så lang erfaring. Noe rett må de ha gjort, og det fortjener de cred for :icon_cry: Så hva en veterinær eller to mener om saken, har egentlig ingen betydning.

For den oppdretteren taler vel resultatet for seg selv :whistle:

Det er jo nettopp derfor jeg har sendt han mail, for å høre argumentene hans. Resultatene hans er jo en ting, selvfølgelig overlever nok hunden på denne type fóring.

Men det er en del av den maten som ikke er så bra, men det er da mange mennesker som spiser mat som ikke er så bra. De dør jo ikke for det! Eller blir syke :whistle:

Det jeg tenker mest på er at det må koste skjorta, og hvorfor han faktisk mener at tørrfór er så dårlig, at han fraråder og fóre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...