Gå til innhold
Hundesonen.no

Insektsbitt


Recommended Posts

Jeg fant et lite rødt sår med en lysere flekk rundt på brystet til Kaizer i dag. Jeg tenkte med en gang borrelia selv om jeg ikke har sett flått der, så jeg dro til dyrlegen. Han mente det bare var et insektsbitt, og ga en kortisonsprøyte. Men jeg har aldri vært hos denne dyrlegen før, og er ikke helt beroliget ennå. Mulig jeg er hønemor, men... Er det noen her som vet hvordan et insektsbitt på hund ser ut, sammenlignet med borrelia-utslett? Ville dere stolt på dyrlegen eller fått en "second opinion"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at det ikke er noe man kan gjøre på dette stadiet for å få vite om det evt. er borrelia, men bare vente noen uker til man kan ta blodprøver for å teste?

Kan hende at jeg har hørt feil men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at det ikke er noe man kan gjøre på dette stadiet for å få vite om det evt. er borrelia, men bare vente noen uker til man kan ta blodprøver for å teste?

Kan hende at jeg har hørt feil men...

Jo, det kan sikkert stemme. Men jeg har også hørt at borrelia er dødelig hvis det ikke blir oppdaget tidlig nok... Forebyggende antibiotika er kanskje ikke aktuelt? Jeg er sikkert bare hysterisk, men... Jeg har ikke lyst til å miste en hund pga en dum flått.

Redigert: Nå fant jeg dette på PetEducation.com:

Dogs do not develop the typical rash or the circular area of redness around the bite (erythema migrans) which is seen in people.

Så da tror jeg at jeg ser an såret noen dager og satser på at dyrlegen har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan sikkert stemme. Men jeg har også hørt at borrelia er dødelig hvis det ikke blir oppdaget tidlig nok... Forebyggende antibiotika er kanskje ikke aktuelt? Jeg er sikkert bare hysterisk, men... Jeg har ikke lyst til å miste en hund pga en dum flått.

Redigert: Nå fant jeg dette på PetEducation.com:

Så da tror jeg at jeg ser an såret noen dager og satser på at dyrlegen har rett...

Jeg dro for å få forebyggende antibiotika en gang, men det ville ikke hatt noe effekt. Man må ta blodprøven for å vite sikkert, og da først sette igang behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plukket to flått av hver av hundene i dag + en som kravlet i hodet på Fibi. Liten, svart og ekkel. De andre satt fast og måtte dras ut og brennes med lighter :whistle: Der hvor jeg har nøkka ut en flått, blir det gjerne en liten kul. Den forsvinner etter et par dager. En flott som suger seg fast, fyller seg med blod før den slipper taket. Da triller den ned på gulvet som en blodfylt ert. Får du nappet den ut i løpet av det første døgnet etter at den har festet seg, er smittefaren liten. Hvis du gjennomsøker hunden din hver kveld, bør du finne flåttene før de har sittet for lenge. Mine har grusomt mye pels og det er nærmest umulig å finne de ekle krypene før de har fått litt størrelse... Jeg har rett og slett ikke anledning til å fly til dyrlegen for hver eneste flått som stikker innom. Enda mindre gå rundt og bekymre meg for sykdommer. Tenkte bare jeg skulle si det. Hunder får flått. Med eller uten expot, frontline eller hva det måtte være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke løpt til veterinæren for noe slikt. Begge mine korthårete hunder får blålille rundinger på buken av myggstikk. Ser verre ut enn det er tror jeg for det virker ikke som om det plager de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, jeg er hysterisk, jeg tar poenget. :) Kaizer får to flåtter i året i gjennomsnitt eller noe, og nei, jeg flyr ikke til dyrlegen hver gang. Såret og utslettet var prikk likt et bilde jeg fant på Google, og da ble jeg bekymret. Han har aldri fått et insektsbitt før, og de tusen gangene jeg har blitt stukket av noe har jeg aldri fått en flekk rundt... Men da vet jeg til neste gang at det sannsynligvis er helt ufarlig da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden min hadde vell en 50-80 flått i fjor som satt og 200 som kravlet som jeg klarte å få i før dem satte seg:P og skal si jeg ble både hønemor og hysterisk når jeg så en rød ring med et bitt i midten på magen til den lille! å på en søndag i tillegg.. jeg bruker også flåttmiddel, men de jævlene setter seg utolig nok uansett så jeg sjekker hunden grundig hver kveld på plasser jeg vet det er flått.

Dyrlegen var også skeptisk til stikket og ringen, men gikk bort etter 2 uker, og fikk antibiotika for å dempe det. Boreliasen trenger ikke slå ut før 2 år etter eller noe har jeg hørt, så man kan være bitt, fått sykdommen, og begynner å merke symptomer lenge etter. skummle greier, men er ikke mange som får det.

Hos oss var det veps eller hummle som sikkert hadde fått en hund over bolet sitt i lyngen og blitt sint, og hunden reagerte med allergi på denne, så derfor det ble så rødt og hissig. skal si jeg var lettet!

Flått er ikke til og komme over, og får jeg sjekket hunden hver kveld, så er det lite og begymre seg for. Det er ikke mange som blir smittet av de 2mill flåttbittene som er pr år. og fjærnes de innen 24 times så er sjangsen for smitte mye lavere.

(blir litt innlegg til alle som er skeptisk på flåtten, men håper det roer nervene litt:P) jeg har "vokst opp" med flått, og har fått meg vaner om å sjekke både meg selv, samboer og hunden når vi er på hytta, tannpuss og flåttsjekk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg skjønner veldig godt at du lurer Aina. Det er tross alt symptomene på det vi skal reagere på ift hva vi blir lært opp til. Jeg hadde nok bedt om en blodprøve, jeg mener- jeg betaler så da kan jo veterinæren mene hva h*n vil :icon_cry:

Selv oppdaget jeg en flått på Flippa nå. Den har ikke sittet særlig lenge akkurat, men jeg kvapp da jeg så at hun hadde blodutredelser fra stikket og i en sirkel derifra og ut. Det har jeg aldri hørt skal være symptom på noe som helst, men kjenner at jeg lurer fælt på hva i alle dager det er for reaksjon. Kan sånt skje fordi flåtten biter akkurat i en blodåre eller noe? Er også første gang jeg har funnet en flått bak øret hennes også, ellers sitter de jo midt i pannebrasken :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har et par ganger fått noen voldsomme hudreaksjoner etter flåttbitt. Store, betente kuler, seriøse våteksem, som måtte behandles med antibiotika. Men ingen av dem har noensinne blitt syke, til tross for at jeg plukker flått av dem nesten daglig. Å smøre dem inn med flåttmidler eller bruke flåtthalsbånd har liten virkning, men det kommer vel av at de svømmer så mye som de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...