Gå til innhold
Hundesonen.no

WDS og spesialer i Danmark


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg var der som hundeløs turist, og savnet det ekstra lille kicket som sa at dette var et spesielt arrangement. Ikke ett enste j.... skilt som sa at du nærmet deg WDS. Vet ikke hvor mange rundkjøringer jeg roterte rundt i før jeg fant skiltet med messehaller på. Selve merkingen på haller og p-plasser var veldig ok, men ellers var der jo bare Eukanubaskilt der!

Inne i hallene var der god plass rundt ringene, men hvor var følelsen av å være på WDS? Jeg hadde forventet mer stas og glamour, mer fest både for tilskuere og deltagere. Hele opplegget virket kjipt, her skulle der spares penger. Svenskene hadde mye mer dreis på sakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Grattis til alle flotte sonenhunder som har sparket fra seg på verdensutstilling og spesialer!

Selma ble 4 beste i åpen klasse på WDS og Symra fikk flat rød. Symra fikk flat rød på spesialen også, mens Selma var en dag fra løpetid da hun sto på bordet på Parsonspesialen. Hun var sliten og hormonell, og likte plutselig dårlig å bli tatt på av dommeren, et skikkelig knurr satte punktum for den utstillingen. Dagen etter fikk hun slippe å bli stilt på terrierspesial. Sara var skuffet og overrasket, Selma har aldri vært sånn før. Vi skylder på tett program og reising i to uker med tre hunder i liten campingvogn ... Vi håper og tror at dette var en engangshendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Gratulerer til alle som er fornøyde :D

Selv er vi veldig fornøyde! Både Zira (fôrhunden vår) og Zuma stillte i åpen klasse. Zira-Pira fikk rødt (veldig fornøyd med det, hun har akkurat blitt 2 år). Zuma likte seg veldig godt der kan man si. Hun fikk Excellent og ble plassert som nr 4 i klassen (17 i klassen som stillte, den største klassen i rasen). Ellers så var det mange av de norske som fikk plasseringer i sine klasser :P

Og så fikk jeg møte den kommende pappaen til vårt neste kull :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt denne klagingen jeg. Der er et sinnsykt stort arrangement å arrangere.. litt kluss må man kunne regne med. Vi normenn hadde tapt i det vi fikk utstillingene i hendene, for vi klarer ikke engang gjøre noe spesielt ut av norsk vinner, som jo også er ganske stort.

Storeringen de har i Herning er helt fantastisk flott synes jeg, å jeg har foreløpig ikke vært på noe her i norden som kan sammenlignes. Høytaler anlegget var dårlig, det er jeg enig i.

Nei. Jeg synes det var en bra gjennomført utstilling. Og om man tar seg tid til å faktisk forklare at du ikke forstår dansk så godt, så snakker de sakte, slik du forstår de :D Jeg forstår dansk godt, så for meg er ikke det et problem.

Jeg har kost meg jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle som er fornøyde :D

Selv er vi veldig fornøyde! Både Zira (fôrhunden vår) og Zuma stillte i åpen klasse. Zira-Pira fikk rødt (veldig fornøyd med det, hun har akkurat blitt 2 år). Zuma likte seg veldig godt der kan man si. Hun fikk Excellent og ble plassert som nr 4 i klassen (17 i klassen som stillte, den største klassen i rasen). Ellers så var det mange av de norske som fikk plasseringer i sine klasser :P

Og så fikk jeg møte den kommende pappaen til vårt neste kull :P

Sier det igjen jeg: hurra :D Kjempebra altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt denne klagingen jeg. Der er et sinnsykt stort arrangement å arrangere.. litt kluss må man kunne regne med. Vi normenn hadde tapt i det vi fikk utstillingene i hendene, for vi klarer ikke engang gjøre noe spesielt ut av norsk vinner, som jo også er ganske stort.

Storeringen de har i Herning er helt fantastisk flott synes jeg, å jeg har foreløpig ikke vært på noe her i norden som kan sammenlignes. Høytaler anlegget var dårlig, det er jeg enig i.

Nei. Jeg synes det var en bra gjennomført utstilling. Og om man tar seg tid til å faktisk forklare at du ikke forstår dansk så godt, så snakker de sakte, slik du forstår de :D Jeg forstår dansk godt, så for meg er ikke det et problem.

Jeg har kost meg jeg.

Da er vi uenig.

Jeg synes for eksempel norsk vinner i fjor var mer stemningsfylt enn dette i Herning - det syntes godt utenpå hallen i Lillestrøm at det var utstilling på innsiden, for eksempel. Om du kom kjørende som privatperson, skjønte du at der skjer det noe. Det var verre i Herning.

I Sverige var det mye mer profesjonelt, det var mer pyntet, og det var mye mer tilgjengelig informasjon. Jeg tenker på publikumsvennlighet og jeg tenker på hvordan en får publikum til å komme. Men jeg tenker også på at utstillerne skal få en følelse av å være med på noe utover det vanlige, og flere jeg snakket med syntes dette lignet på en vanlig, internasjonal utstilling. Det var ingenting som skilte denne utstillingen fra da jeg var der på nordisk vinner i 2008, bortsett fra flere stands.

Ja, det er et stort arrangement - men de har visst en stund at det skal være og hatt tid til å planlegge - jeg fant liggende hjemme en video fra 2005 som promoterte arrangementet, altså har de visst i minst fem år at de skal arrangere dette evenementet. De har mange erfarne hundefolk i Danmark, både dommere og utstillere, som har vært på mange utstillinger i inn- og utland, hvor de kunne plukket det beste som inspirasjon. Det er ikke et u-land hva gjelder utstilling, de burde ha klart bedre, og det er ikke nødvendigvis så store grepene som skulle vært nødvendig heller.

Hva gjelder språk, burde det ikke være nødvendig å fortelle ringsekretærer at en ikke kan dansk - hadde det kostet dem så himla mye å kalle inn klassene på både dansk og engelsk? I den ene ringen jeg fulgte hadde de riktignok et brett hvor de skrev med tusj hvem som skulle inn, men jeg fulgte bedømmelsen i to andre ringer hvor det ikke ble vist noe skriftlig før hver klasse, kun ropt på dansk. Og det er tankeløst. Men det er mulig ringpersonellet ikke kunne engelsk? En jeg kjenner stilte sin hund. Denne fikk dyttet sløyfe og nummerlappklype i hånda, og ringsekretær sa et eller annet som forsvant i støyen. Vedkommende spurte da på engelsk unnskyld, men hva sa du? Og fikk da til svar et surt leave, you have to go out!

Den store ringen var sikkert fin og flott, det vet jeg ingenting om, for da vi kom dit var det smekkfullt og umulig å finne plass, så vi måtte snu både lørdag og søndag. Ikke vet jeg når en måtte møte opp for å få plasser...

Edit: Den fineste store ringen jeg har vært i er på finsk vinner i Helsinki - veldig profesjonell, koselig adventspyntet, stor og romslig, mange plasser til publikum, store skjermer i ringen så en ser bedre hundene, også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at jeg har et helt annet forhold til utstillinger enn Emma :D. For meg er det viktigste at det er godt underlag i ringen og at ringen er stor - og at det er bra plass rundt - altså lagt godt tilrette for å få stelt og vist hunder. Det var det i Danmark. Det var heller ikke noe som helst problem å skjønne når man skulle inn, at man hadde fått si eller så premie og enten skulle være med videre eller var ferdig - det store problemet hos oss var avslutningen i ringen der vi ikke helt skjønte hvem som skulle inn og ikke.

Jeg bryr meg i grunne katten i hvordan det ser ut, jeg - om det er pyntet eller ei - jeg er opptatt av mine hunder, hvordan det går, resultatene i ringen etc. Hva annet som skjer rundt er i grunnen av underordnet betydning for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les meg med litt velvilje da - jeg vet hvordan ringene var på verdensvinneren i Bratislava i fjor, jeg er selvfølgelig opptatt av det Siri skriver, og i Herning var det flotte ringer med godt underlag og god plass rundt ringene.

Men det er ikke bare utstillere på en verdensvinner - hva med turister, hundefolk som ikke stiller, dansker som er interessert i å vite mer om hund, også videre?

Eller hva med utstillere som har reist langt for å få med seg denne begivenheten, også viser det seg ikke å være noe storslått over det? Det er ganske mange som reiser uten ambisjoner eller forventninger om å gjøre det bra, men som reiser over tusen mil en vei fordi de vil få med seg det som skal være årets viktigste utstilling.

Det er åpenbart også stor forskjell på både ringsekretærenes og rutinene som var gjort i ringen. Vi skjønte i hvert fall ikke alltid hva som skjedde, og det var ulike praksiser i ulike ringer, så når en tror en har skjønt noe skjer plutselig noe nytt...

En annen ting, som jeg glemte å si tidligere, er at jeg mener det hadde vært mye mer publikumsvennlig om en i de rasene som ble bedømt i to ringer eller flere kunne tatt et opphold i de andre ringene når det er plassering på gang. På den måten kan alle i det minste få med seg plasseringene i alle klasser - det er også mer stas for de som blir plassert om det faktisk er noen som står og ser på, klapper og tar bilder, at ikke alle er rundt en annen ring. Men dette er noe jeg savner på hver j***a utstilling hvor vi får flere ringer, både norsk vinner, verdensvinneren i Stockholm, og alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at jeg har et helt annet forhold til utstillinger enn Emma :D. For meg er det viktigste at det er godt underlag i ringen og at ringen er stor - og at det er bra plass rundt - altså lagt godt tilrette for å få stelt og vist hunder. Det var det i Danmark. Det var heller ikke noe som helst problem å skjønne når man skulle inn, at man hadde fått si eller så premie og enten skulle være med videre eller var ferdig - det store problemet hos oss var avslutningen i ringen der vi ikke helt skjønte hvem som skulle inn og ikke.

Jeg bryr meg i grunne katten i hvordan det ser ut, jeg - om det er pyntet eller ei - jeg er opptatt av mine hunder, hvordan det går, resultatene i ringen etc. Hva annet som skjer rundt er i grunnen av underordnet betydning for min del.

Signerer denne til 100%, og vil legge til at jeg har aldri noensinne på snart 30 år i og utenfor utst.ringene sett maken til fantastisk utst.sted med god plass rundt ringene.

Dette samme med det faktum at man ikke hadde timesvis med kø inn på området (som på VV i Sverige), gode parkeringsforhold - utrolig enkelt å finne utst.området når man kjørte - ja, da er det mer en tilstrekkelig.

Duker på bordet, skilter som ser flotte ut, og annet fjas kan absolutt gi en fin ramme rundt arrangmentet. Og vil selvsagt ha mye mer å si hvis man er tilstede som tilskuer. Som utstiller er det mer praktiske ting som teller.

Groomingområder med strøm for fønere/klippemaskiner rett ved ringen - hvor har man noensinne sette DET, da?

Heldekkende matter (ikke bare sånne tynne løpere som man bruker i Norge/Sverige) praktisk talt uten skjøter - hvor fantastisk var det ikke å løpe på?

Tydelig skiltet parkering i forhold til hallene som lå på baksiden + utendørs - ikke mange arrangører gidder å engang prøve å dele på bilene som kommer for å parkere på morgenen.

Messecamp for 1000-1500 stk - med egne bade/dusjområder for hunder, strøm, toaletter og dusjer spredd utover.

Vi hadde ingen problemer med ringsekretærene - der ble det ropt på dansk (men med "riktig" måte å si tall på) + engelsk. Både ringsekretær og skriver fortalte og forklarte det man lurte på.

Ble dypt imponert over arrangementet, jeg - ja, kanskje vil jeg gå så langt å si at det er det beste (i alle fall blant topp 3) jeg har vært på noensinne.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nett om dagen, da naboen jeg delte nett med har flyttet og det tar sin tid å få nytt nettverk selv om jeg bestilte for en stund tilbake. Men sonen via nett på tlf fungerer sånn til en viss grad innimellom d også. He he... Enig i de som klager over rosettene. Excellent rosettene var små og puslete. Jeg stilte på mydog i januar, og der fikk Blondie bare slett rød. Men jeg kjøpte uansett en 1 pris rosett bare for å ha et minne. Og den rosetten var langt større og finere. Stor, rød med masse sølv stjerner over hele. Og det var bare en rød sløyfe rosett! Ellers er jeg super fornøyd m resultatet. 22 hvite på spesialen, og der fikk vi excellent 4 og 45 hvite på wds og der fikk vi excellent 2. Plassen bak certet. Forøvrig gikk begge certene, hannhund cacib og BIR til norske hunder, så vi var storfornøyde. Gratulerer m flotte resultater på sonen hundene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke der. Men jeg har irritert meg grønn over at de fortsatt ikke har klart å legge ut resultatene på boxer. Og nå kan det snart være det samme fordi det er yesterdays news. Det er bare for dårlig rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten enig med Emma i at det var litt lite stas og verdensutstillingsfølelse over det hele. Men selve arrangementet løp greit og knirkefritt sånn som vi opplevde det, det virker som de har satset på at ting skulle være enkelt men funksjonelt. Litt mer stas hadde gjort seg da. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...