Gå til innhold
Hundesonen.no

WDS og spesialer i Danmark


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg orker ikke bla meg gjennom 7 sider for å quote dere alle så jeg håper den som kjenner seg glad tar grattisen min :whistle:

Så GRATTIS til alle dere som har vært, vist og er fornøyd uansett, HURRA ;)

Selv har jeg hatt et "barn" der og nok en gang vant han BK med exc, noe jeg er strålende fornøyd med ;)

Først konkurerer klassevinnerne om CAC, så konkurerer CAC-vinneren mot championvinneren om CACIB.

Og det er dette jeg ikke forstår for reglene sier: De hunde, som har fået tildelt Excellent 1 i championklasse, mellemklasse, åben klasse og brugshundeklasse deltager i konkurrencen om CACIB.

Ergo skulle mitt "barn" også vært i konk om CACIB selvom han "tapte" CAC, men det fikk han ikke (altså, han hadde ikke fått CACIB'et, men det er jo stas å springe i finaler på WDS uansett da ;)). Da det var WDS i Sverige fikk han nemlig springe i alle finaler fordi han var klassevinner, men ikke i Danmark ;)

Kan noen forklare for meg hvorfor det er "forandret" fra tidligere WDS og også hvorfor ikke de reglene skrevet på danske WDS-siden ble fulgt?

Er det jeg som er "dum" her? Teskje takk :(

Dagen etter verdensvinnerutstillingen deltok jeg med Willy på Klubben for Hyrde-, kveg- og gårdshunders *snip* gikk certet videre til Willy - og han ble dermed dansk champion ! ;) .

Nå klarer jeg bare ikke dy meg altså, men hva var det jeg sa. Jeg regnet med det kom flere titler etterhvert og hvem fikk rett her ;)

Grattis med både dette og en vakker "gammel" dame. Jeg kan ikke si det mange nok ganger, men vakre og velholdte "gamlinger" er noe av det beste jeg vet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar
Selv har jeg hatt et "barn" der og nok en gang vant han BK med exc, noe jeg er strålende fornøyd med ;)

Gratulerer så mye med avkommet ;).

Og det er dette jeg ikke forstår for reglene sier: De hunde, som har fået tildelt Excellent 1 i championklasse, mellemklasse, åben klasse og brugshundeklasse deltager i konkurrencen om CACIB.

Ergo skulle mitt "barn" også vært i konk om CACIB selvom han "tapte" CAC, men det fikk han ikke (altså, han hadde ikke fått CACIB'et, men det er jo stas å springe i finaler på WDS uansett da :(). Da det var WDS i Sverige fikk han nemlig springe i alle finaler fordi han var klassevinner, men ikke i Danmark ;)

De gjør det kanskje enkelt - siden den som har slått de andre i konkurransen om CAC er den eneste reelle konkurrenten til CACIB'et, så trenger ikke de andre å entre ringen ? Det er vel helt vanlig at det gjøres slik på internasjonale utstillinger nedover på kontinentet så vidt jeg vet.

Nå klarer jeg bare ikke dy meg altså, men hva var det jeg sa. Jeg regnet med det kom flere titler etterhvert og hvem fikk rett her ;)

Jeg kan godt like at du hadde rett der *flir*.

35428_135415829818968_100000516542715_298828_7216283_n.jpg

Grattis med både dette og en vakker "gammel" dame. Jeg kan ikke si det mange nok ganger, men vakre og velholdte "gamlinger" er noe av det beste jeg vet :whistle:

Akkurat nå slapp den "velholdte" verdensveteranvinneren en real stinkbombe ;)

36986_135415686485649_100000516542715_298822_7287656_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med avkommet ;).

Takk ;)

*og han ble jo verdenvinnerbruks :whistle:;)*

De gjør det kanskje enkelt - siden den som har slått de andre i konkurransen om CAC er den eneste reelle konkurrenten til CACIB'et, så trenger ikke de andre å entre ringen ? Det er vel helt vanlig at det gjøres slik på internasjonale utstillinger nedover på kontinentet så vidt jeg vet.

Joa, jeg skjønner det, men reglene skal vel følges? På en "vanlig" utst, hvis jeg fx står som 4BK med exc og det ble også plassert 4 i CHK med exc er jo sjansen for å bli plassert i BH minimal. Men man vil jo gjerne være med i "finalen" for det. Og på et WDS er det ekstra gøy liksom. Dessuten står det "folk" på utsiden også og da vil man jo gjerne vise seg litt frem når man kan :(

Akkurat nå slapp den "velholdte" verdensveteranvinneren en real stinkbombe ;)

Pøh, det gjør da ikke verdensveteranvinnere også ;)

*you go Babse-girl, stink dem ut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weimaraner kan ha naturlig kort hale kanskje? Eller vet ikke jeg, det må jo være grunnen da.

Stakkars han med toypuddeldotten (herlighet for en frisyre... :whistle: )... den ville ikke, den :( Men søt da.

Den halvnorske dalmisen er og fin. Ikke den letteste rasen å handle, ikke bare jeg som må jobbe for konsentrasjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at favoritten min vant! :whistle: Den var jo rett og slett helt fantastisk!

Men må innrømme at jeg ikke hadde helt sansen for den dachsen og skjønner ikke at den kunn slå blant annet akitaen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var flott når den løp, og sto som en påle. Trodde ikke de kunne løpe så fort jeg!

Helt tydelig at dommeren digget den iallefall, han syntes jo bare det var morsomt med hopp og sprett på bordet :whistle: Skulle gjerne sett den med vanlig pels jeg, hadde sikkert vært fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at favoritten min vant! :( Den var jo rett og slett helt fantastisk!

Men må innrømme at jeg ikke hadde helt sansen for den dachsen og skjønner ikke at den kunn slå blant annet akitaen..

...eller Rebusen :whistle: Falt ikke for den jeg heller, men nr. 1 og 2 hadde masser av utstråling! Afghaneren falt jeg ikke for i gruppa heller, så jeg hadde flere som for meg ville kommet høyere ;) Men, det er dommeren som dømmer.. Verdig vinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiih. Grattis til alle som har gjort det godt.

Jeg kan hverken skryte på meg titler eller excellent, men to vakkre, snille og gode - omgjengelige hunder kan jeg skryte på meg. De har oppført seg eksemplarisk, og begge elsker å være i ringen, så det holdt i grunnen for meg. Tarzan mistet en negl på torsdag og var halt idag (han haltet hverken i går eller i dagmorres) så han fikk KIP. Kjipt, for dommeren likte ham. En fin dag. En fin helg ;) Fornøyd med hundene mine jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeeldig fornøyd med Slafseprinsen min :D

Han ble BIR, WW10 og kan slenge på en Int Uch til navnet sitt :P Fineste og flinkeste gutten til mor!!

Jeg var glad vi "overlevde" gruppa, da var han langt over kokepunktet i slitenhet, det nærmest boblet ut av øra hans :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeeldig fornøyd med Slafseprinsen min :D

Han ble BIR, WW10 og kan slenge på en Int Uch til navnet sitt :P Fineste og flinkeste gutten til mor!

Jeg var glad vi "overlevde" gruppa, da var han langt over kokepunktet i slitenhet, det nærmest boblet ut av øra hans :-)

Knallbra :P Gratulerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeeldig fornøyd med Slafseprinsen min :D

Han ble BIR, WW10 og kan slenge på en Int Uch til navnet sitt :P Fineste og flinkeste gutten til mor!

Jeg var glad vi "overlevde" gruppa, da var han langt over kokepunktet i slitenhet, det nærmest boblet ut av øra hans :-)

Grattisulerer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til alle som er fornøyd, og et ekstra hurra til nye tittelvinnere!

Jeg kom hjem i går kveld, sliten og fornøyd. Har fått sett mange fine hunder, artig å se live hunder jeg har studert og vurdert som partner til X'en på papiret. Noen ganger stemmer ikke papir og virkelighet, men har også fått positive overraskelser. Vi heiet selvfølgelig på X'ens mamma i veteran, men en skal jo ikke klage på norsk seier - en tispe som er i slekt med Even min, så vi heier jo på henne også :D

Reisefølget mitt fikk reserve-cacib som vil bli omgjort til cacib (ikke berner), så vi hadde en fiiiiiin tur hjem :P

Nå skal jeg studere alt det fine jeg kjøpte, bestille på nett det jeg ville kjøpe som var utsolgt, ikke sjeke kontosaldoen, kosemose på X'en som har hatt det flott på feriekoloni, men som heldigvis syntes det fortsatt er godt å være hos oss også - også må jeg vel gjøre litt husarbeid.

Er det forresten bare meg som synes DKK sviktet i å få dette til å bli noe mer enn bare en stor utstilling? Jeg manglet følelsen av å være på noe spesielt, ikke noe fest eller verdensvinneraktig.

Eksempler: Ingen premier til hunder som gjorde det bra, utenom en deltagerklype som alle fikk - reisefølget som fikk klassevinner og reservecacib hadde garantert fått premie på en annen utstilling. Rosettene hun kjøpte var små og intetsigende, og det sto ikke en gang WDS 2010 eller noe sånt på de, de var helt identisk med rosettene jeg kjøpte sist jeg var på dansk utstilling. Etter hva jeg forsto fikk BIR-hunden gavekort i enkelte stands, så de fikk fôrpremier. BIR-premie på WDS vil du vel ha i hylla??? Det var vanskelig å finne fram i området - dårlig merket, DKKs informasjon var dårlig merket, katalogsalget var dårlig merket (skal en måtte lete i en halvtime for å finne katalog????), det var lite informasjon å få når en spurte om noe - en kunne også oppleve å få feil svar. Det meste av informasjon kom på dansk - noen av utstillerne forsto kanskje ikke dansk...

Jeg synes SKK hadde et mye, mye mer stilig arrangement i 2008, det var mye mer følelse av å være på fest og oppleve noe ekstraordinært.

Når det er sagt hadde de store og fine ringer med romslig plass rundt, gode parkeringsmuligheter som fungerte veldig godt til tross for få parkeringsvakter, rent og ryddig sted. Savnet av kritikker var også til stede, ting gikk litt fort i ringene, og dommerne kunne kompensert med åpen bedømmelse av de plasserte i det minste - bernerringene var ferdig halv to, to timer før finalene begynte, en kunne fått mer "valuta" for tiden. Bedømmelsen startet 0930, i Sverige begynte flere ringer 0830, så de kunne rukket noe kritikker eller åpen bedømmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeeldig fornøyd med Slafseprinsen min :D Han ble BIR, WW10 og kan slenge på en Int Uch til navnet sitt :P Fineste og flinkeste gutten til mor!

Weeee ! Grattis så mye :D.

Er det forresten bare meg som synes DKK sviktet i å få dette til å bli noe mer enn bare en stor utstilling? Jeg manglet følelsen av å være på noe spesielt, ikke noe fest eller verdensvinneraktig.

Eksempler: Ingen premier til hunder som gjorde det bra, utenom en deltagerklype som alle fikk - reisefølget som fikk klassevinner og reservecacib hadde garantert fått premie på en annen utstilling. Rosettene hun kjøpte var små og intetsigende, og det sto ikke en gang WDS 2010 eller noe sånt på de, de var helt identisk med rosettene jeg kjøpte sist jeg var på dansk utstilling. Etter hva jeg forsto fikk BIR-hunden gavekort i enkelte stands, så de fikk fôrpremier. BIR-premie på WDS vil du vel ha i hylla??? Det var vanskelig å finne fram i området - dårlig merket, DKKs informasjon var dårlig merket, katalogsalget var dårlig merket (skal en måtte lete i en halvtime for å finne katalog????), det var lite informasjon å få når en spurte om noe - en kunne også oppleve å få feil svar. Det meste av informasjon kom på dansk - noen av utstillerne forsto kanskje ikke dansk...

Jeg synes SKK hadde et mye, mye mer stilig arrangement i 2008, det var mye mer følelse av å være på fest og oppleve noe ekstraordinært.

Når det er sagt hadde de store og fine ringer med romslig plass rundt, gode parkeringsmuligheter som fungerte veldig godt til tross for få parkeringsvakter, rent og ryddig sted. Savnet av kritikker var også til stede, ting gikk litt fort i ringene, og dommerne kunne kompensert med åpen bedømmelse av de plasserte i det minste - bernerringene var ferdig halv to, to timer før finalene begynte, en kunne fått mer "valuta" for tiden. Bedømmelsen startet 0930, i Sverige begynte flere ringer 0830, så de kunne rukket noe kritikker eller åpen bedømmelse.

Nå er du bare vanskelig, Emma *ler*.

Jeg synes de hadde et flott opplegg og ting fungerte stort sett utmerket. Det var litt dårlig skilting mht haller og slikt (men etter et par dager begynte man da å kunne orientere seg *ler*), og info om ormekur kom kun gjennom høyttalerne - det stod plakater der men der var det kun oppgitt tidpunkt for når det foregikk, og ikke i hvilken hall det var.

Informasjonen som ble gitt over høyttalerne kom da på både dansk og engels iallefall så vidt jeg fikk med meg - muligens også på tysk ?...

Premiene var kanskje ikke all verden ? Jeg syntes ikke det var noen krise at EXC-rosetten var liten og unnselig (nei, jeg kjøpte ikke en slik, jeg...), men det var jo fine premier til tittel-vinnerne (blant annet et flott, grønt håndkle med tittel på og en litt smakløs pokal *ler*, men ikke fôrpremier så vidt jeg kunne se - men Eukanuba delte ut fôrsekker til folk som gadd å stå i kø for det).

Jeg savnet overhodet ikke kritikker - men det hadde muligens gjort det enklere for ringpersonellet som ikke helt hang med i svingene når sløyfer og slikt skulle deles ut. Hos oss tok dommeren skjea i egen hånd og hentet sløyfer selv når ringsekretærene ikke var kjappe nok.

Nei, jeg er alt i alt veldig fornøyd med opplegget jeg, og det jeg fryktet mest for - kaotisk opplegg for overnatting og camping - fungerte så strålende at jeg blir glad inni meg bare jeg tenker på det... Det hjalp selvsagt at det var strålende vær alle dagene :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du bare vanskelig, Emma *ler*.

Hehe, joda, men jeg var kravstor turist :D

Jeg synes de hadde et flott opplegg og ting fungerte stort sett utmerket. Det var litt dårlig skilting mht haller og slikt (men etter et par dager begynte man da å kunne orientere seg *ler*), og info om ormekur kom kun gjennom høyttalerne - det stod plakater der men der var det kun oppgitt tidpunkt for når det foregikk, og ikke i hvilken hall det var.

For all del, mye kunne vært verre, jeg har hørt skrekkhistorier fra Bratislava i fjor. Men det er ikke meningen at en skal trenge et par dager på å lære seg retningene der.

På søndag skulle reisefølget mitt ta ormekuren, og den var i papirene oppgitt til å være mellom hall K og L. Hun spurte i informasjonen, og fikk bekreftetet at det var der -->. Hun sto der i et kvarterts tid og ventet, klokka ble over avtalt klokkeslett, og da kommer et menneske inn og sier at ormekuren for dagen er flyttet til et telt utendørs. Så da var hun brått bakerst i en lang kø, og de var flere som sto og ventet innendørs. Også over høyttaleren ble det sagt at ormekuren var mellom hall K og L.

Informasjonen som ble gitt over høyttalerne kom da på både dansk og engels iallefall så vidt jeg fikk med meg - muligens også på tysk ?...

Joda, noen beskjeder kom på begge språk - men det var et dårlig høyttaleranlegg og vanskelig å høre flere beskjeder...

Og når ringsekretær kaller inn en klasse, kan de vel koste på seg å rope klasse og startnummer på engelsk også? Selv om utstiller skal følge med, er det noe med å ha litt service.

Jeg fulgte rasebedømmelsen i flere ringer, og så flere ulike måter å ha de avsluttende rundene på (utdeling av cert og cacib), så det rådet også en del forvirring blant de som jobbet, regner jeg med. Men på en verdensvinner snakker ikke alle dansk.

Jeg skulle spørre om noe i DKKs stand, og ble svart på russisk! I og for seg flott at de har flere språk i info'n, men i Sverige hadde de jo merket slik at en kunne stille seg i riktig kø for å få svar på riktig språk. For denne dama kunne ikke engelsk, som jeg ønsket å snakke, det ble russisk eller dansk. Og da blir det litt rotete, rett og slett, med fleksibilitet og effektivitet.

Premiene var kanskje ikke all verden ? Jeg syntes ikke det var noen krise at EXC-rosetten var liten og unnselig (nei, jeg kjøpte ikke en slik, jeg...), men det var jo fine premier til tittel-vinnerne (blant annet et flott, grønt håndkle med tittel på og en litt smakløs pokal *ler*, men ikke fôrpremier så vidt jeg kunne se - men Eukanuba delte ut fôrsekker til folk som gadd å stå i kø for det).

Jupp, jeg kom hjem med en slik fôrsekk, 12 kilo godbiter skal vel vare en stund... :P

Men jeg snakket med noen BIR-vinnere som hadde fått gavekort i ulike stands de da altså måtte oppsøke, stå i kø for å hente ut, og fikk ting de kanskje ikke hadde sansen for en gang - premieutdeling kunne vel vært samlet på ett sted? Jeg forsto det som at det var fôr de fikk, siden i hvert fall et gavekort var fra en fôrleverandør, men det kan jo ha vært noe annet.

I Stockholm solgte de deltagerrosetter, de hadde rosetter for plassering i klassen, de hadde fine excellentrosetter, og stooore rosetter til tittelvinnerne. Jeg sammenligner med det, og flere jeg snakket med synes det var stas å gjøre det bra på WDS 2010, og skulle gjerne hatt med seg et minne hjem. For noen er det stort å få en excellent, og da er det litt stusslig at rosetten er mindre enn enhver norsk CK-rosett, og identisk med enhver annen DKK-rosett...

Hadde DKK investert i slikt, hadde de sikkert tjent penger også!

Men når det er sagt, fikk jeg høre at det ikke er så mange år siden danskene begynte med rosetter i det hele tatt, så de har andre tradisjoner enn oss. Men dette var ikke en dansk internasjonal utstilling - det var FCIs verdensvinner, og jeg forventet en minstestandard som DKK ikke levde opp til...

Jeg savnet overhodet ikke kritikker - men det hadde muligens gjort det enklere for ringpersonellet som ikke helt hang med i svingene når sløyfer og slikt skulle deles ut. Hos oss tok dommeren skjea i egen hånd og hentet sløyfer selv når ringsekretærene ikke var kjappe nok.

Det er vel og bra for de som får excellent - dommer har åpenbart likt din hund. Men jeg vet for eksempel om en hund som fikk sin første gule, aldri fått blått før en gang - det kunne vært interessant å vite hva dommer kicket på.

Og manglende kritikker ble begrunnet i muligheten for å spare tid, men det er da ikke et mål å være ferdig med rasebedømmelsen halv to? De kunne holdt på lenger enn som så.

Nei, jeg er alt i alt veldig fornøyd med opplegget jeg, og det jeg fryktet mest for - kaotisk opplegg for overnatting og camping - fungerte så strålende at jeg blir glad inni meg bare jeg tenker på det... Det hjalp selvsagt at det var strålende vær alle dagene :P.

Men det er jo i hvert fall godt å høre :D Og parkeringen gikk jo også flott.

Det jeg savnet var... Altså, i Stockholm var det mer glitter og stas - store logoer og fine bilder, fokus på svenske raser, fine omgivelser. I Danmark så jeg ingen forsøk på å promotere de danske rasene, jeg så ingen fine logoer og pynt av omgivelsene. Det eneste jeg så var de store rosa skiltene til Eukanuba overalt, det føltes som om jeg var på fabrikkbesøk der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske bernerne fikk sparket bra ifra seg i ringen i dag. :D

Begge veteranverdensvinnerne var norske!(vel, den ene er bare norskoppdrettet, men likevel :P) Siktor The Showmaker av Milkcreek ble beste veteranhann og Embla Noblige av Sennenlio ble beste veteran! Enslige Evelina av Hiselfoss ble nr 2.

I mellomklasse hanne ble Don Arax av Hiselfoss nr. 2, i championhann ble Bernerdalens Uno Amigo Bueno nr. 2 og i veteran ble altså Siktor nr 1.

I juniorklasse tispe(48 påmeldte) ble Nøklebyåsen's Yenna nr. 2 og Dal Gudbrand's Nam-Nam Mach nr 3. Mellomklasse tispe ble vunnet av Nellyvill's Easy Joy og i championklasse tispe ble Apoletano's Uppercut nr 2. Og i veteran ble altså Embla og Lina nr. 1 og 2.

I tillegg fikk en hel drøss av de norske excellent. :P Ikke værst med så mange første og andreplassen av nesten 300 påmeldte bernere!

BIR ble Ebnet's Mojo!

Nå heier jeg på alle bernerne i finalene! Avlsklassen ble plukket ut blandt de 6 beste, men ikke plassert.

Ye :P

Og gøy at flere bernere gjorde det bra!

Gratulerer til alle andre fornøyde også :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...