Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med hund!


Heidi

Recommended Posts

Hei nå er det ikke lenge før vi skal begynne og sykle med Rocky. Grunnen til jeg vil dette er fordi jeg synes det er en herlig trening for hunden, og den får kommet av med litt energi.

Jeg vet at man kan kjøpe sådan en springer så det er mye enklere og og sykle med hunden. Men jeg er stadig en del nervøs over at skulle sykle med hunden. Mange sier at hunden ikke har tid til og skulle stoppe op og snuse eller løpe etter andre hunder :D

Derfor ville jeg høre om der er andre som sykler med hunden og om de bruker sådan en springer og kan fortelle litt om den? Og følger der et kort kobbel med til sånn en springer eller skal man selv kjøpe det?

Og så kanskje hvis noen ville fortelle deres første gang de skulle sykle med hunden sin, og hvordan det gik ? :(

Veterinærer og andre hundeeksperter anbefaler sykling som den beste og eneste måten å gi en middels til stor hund nok mosjon på. Så da får vi jo prøve det :wink::D

Forresten er det for tidlig og starte stille og rolig op med at sykel trene med Rocky når han er 1.5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er ikke noe problem og begynne og sykle med hunden når den er 1,5 år.

Vi startet og sykle med Mico når han var 1 år. vi har aldri brukt sånn stringel eller hva det nå het. hehe..

Vi har bare brukt vanlig hundebånd og drasele.

Det du kan gjøre er og bare ta noen sakte korte turer. det er jo foskjellig fra hund til hund. etter vært kan du jo prøve og lære den litt komandoer som venst(venstere) , Høyere osv osv. Men pass på at komandoen ikke høres så like ut. hehe

Som jeg sikkert har sakt en del ganger før.. Jeg er ikke så flink til og forklare.'

Prøv deg i såfall frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det springer ser lidt tryg ut. Hvis hunden løper imellem en stolpe og sånn, så er der en sikkerhets løsning så båndet går af springeren. Det er jo smart da :D Og så er der jo sånn en fjer i så man ikke merker hvis hunden tar noen store ryk lige pludselig. Og så kan hunden heller ikke komme ind foran syklen og sånn.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sykkling er god trim for hunden, men kan fort gjøre hunden kravstor. Jeg(eller samboern mest) sykler 1 gang-2ganger i uken,( men ikke nå om vinteren) for å ikke sykle for mye. Jeg har prøvd å sykle bare et få ganger, men jeg synes det er litt skummelt.. Hunden drar mye så det kan gå fort unna hvis du ikke har gode bremser.

Bruker springer, men hunden kan faktisk komme seg foran sykkelen. Så flere ganger har samboern min syklet på hunden. Da er det best å ikke ha for stor fart og mer kontroll.. Da jeg var å syklet en gang, så hunden min en katt i grøfta, og løp ut etter den. Hele sykkelen snudde seg rund, og jeg holdt på å fly over styret.. :-o Så etter den turen overlater jeg sykkelturene til samboern min, som har litt bedre balanse og kontroll og ikke minst nerver.. :(

Så men springer er best å bruke, og sykling er god trim som hunden elsker. Det er ikke for sent å begynne nå for deg. Jeg begynte så smått da hunden var en 7-8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sykkling er god trim for hunden, men kan fort gjøre hunden kravstor. Jeg(eller samboern mest) sykler 1 gang-2ganger i uken,( men ikke nå om vinteren) for å ikke sykle for mye. Jeg har prøvd å sykle bare et få ganger, men jeg synes det er litt skummelt.. Hunden drar mye så det kan gå fort unna hvis du ikke har gode bremser.  

Bruker springer, men hunden kan faktisk komme seg foran sykkelen. Så flere ganger har samboern min syklet på hunden. Da er det best å ikke ha for stor fart og mer kontroll.. Da jeg var å syklet en gang, så hunden min en katt i grøfta, og løp ut etter den. Hele sykkelen snudde seg rund, og jeg holdt på å fly over styret.. :-o  Så etter den turen overlater jeg sykkelturene til samboern min, som har litt bedre balanse og kontroll og ikke minst nerver.. :D

 Så men springer er best å bruke, og sykling er god trim som hunden elsker. Det er ikke for sent å begynne nå for deg. Jeg begynte så smått da hunden var en 7-8 mnd.

Da du kjøpte en springer fulgte der med et kobbel til den da? For hvis hunden kan nå frem foran syklen da er det vel bare og ha et mindre kobbel på?? Der står jo at hunden ikke skal kunne komme foran syklen på de sider hvor de selger denne springer. Men etter det du har fortalt, da må jeg sige at lysten ikke er særlig stor mere :wink::(

Jeg tror jeg venter til sommer med at sykle med han, for jeg vil ikke sykle på isen som ligger ute på veien. Men jeg har lest at de flese anbefaler at vente med at starte at sykle med hunden før den er 1.5 år..

En jeg skrev med sagde at hunden ville være for konsentreret til at kigge etter katte og lign når man syklet med den. Da hunden kun ville konsentrere sig om at løpe ved siden av syklen :D

Men håper da og høre fra andre som kanskje har hatt litt bedre oplevelser med og sykle med hunden sin. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med mine hunder, og jeg har springer på sykkelen. Kunne ikke tenkt meg å sykle med dem uten. Særlig gjelder dette for hannhunden min.. Han er nå "en voksen mann" og nesten alt skal luktes på og helst markeres litt........ :wink: Ser meg selv i ånden liggende i en grøft pga. hunden som bråstopper/drar fordi DER var en god duft! :D

Da er det tryggere med hunden festet i en springer.

Men det jeg vil råde deg til Heidi, er å begynne forsiktig. Husk å rose Rocky masse slik at det blir positivt for han fra dag en. :( eg vil og anbefale deg å begynne å sykle på en grusvei eller en grusbane om du kan. Eg begynte med den eine hunden min på asfalt, og det jeg ikke var klar over var at hen slet hunden under potene mye fortere på asfalt enn på grus. Men nå stopper jeg ofte for å sjekke labber når vi sykler så det var ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, har du fått rønket hoftene til Rocky no? Eg har ikke gjort det med Goshi enda, men sykler med henne og hun er ikke mer enn vel 1 år. Eg trur ikke det gjer noen skade om man bruker hodet og legger opp syklingen etter hunden.... Vi har i vært fall mye gøy når vi sykler!! Må jo også si det at jeg er litt heldig fordi vi er nærmeste nabo til en skole med grusbane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal have tjekket Rocky for HD og AD på april.. Vi har så klart ikke noen grusbane her i nærheten :roll: Men vi har en stor Travbane som nabogården bruker til og kjøre sine hester og der har vi fått lov til og gå med Rocky. Så jeg kan jo starte med og sykle nogle runder der :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...