Gå til innhold
Hundesonen.no

Familieforøkelse


Ingidano

Recommended Posts

Sitter og kikker litt på forskjellige raser for tiden, er lysten på å få en hund til i huset, sånn til neste år en gang. Pr i dag har eg en eurasierhann på 14mnd, og to huskatter.

Kan tilby (voksen hund):

- Daglig tur på 1-2timer, ofte lengre i helgene.

- AG-trening 1-2ggr pr uke, evnt konkurranser etter hvert

- Mentaltrening etter behov (spor/hverdagslydighet ++)

Ønsker:

- Helst mellom 20-30kg

- Langhåret (korthåret kan gå dersom alt annet stemmer)

- Lettlært/førervar

- helst noe mindre radius enn en eurasier...

- Lettstelt pels, minst mulig klipping og "dill"

Raser som ikke er aktuelle:

- mynder

- terriere

Har kikka på noen raser som kan være aktuelle, men vil gjerne ha forslag først, uten at de blir nevnt :whistle: Sikkert noe eg har glemt å si, men da får dere bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja.... nå burde jeg vel sånn politisk sett ikke gjøre det jeg skal gjøre nå - men du har jo akkurat beskrevet rasen så da prøver jeg *ler*

Belgisk Fårehund - Tervueren

Vekt tisper - 18 til 25 kilo - høyde 56 - 62 cm

Vekt hanner - 23 til 30 kilo - høyde 60 - 66 cm

Ei normalstor tispe er rundt 58 cm høy og veier 22 kilo, en normalstor hannhund har en vekt på rundt 25 kilo og er 64-65 cm høy.

Langhåret - røyter godt to ganger for året ellers slipper de ikke noe

Lite pelsstell - gjennombørsting en gang i uken er mer enn nok, pelsen er selvrensende så den blir aldri ordenltig møkkete. Ingen klipping, trimming eller lignedene er nødvendig annet enn kanskje litt potepynt ett par ganger for året.

Førerorientert rase, stikker sjelden langt. Kan ha litt høy jakt, men de drar allikevel sjelden over alle hauger å blir borte (jeg har aldri opplevd det med noen belger i løpet av de 18 årene jeg har hatt rasen).

Egner seg til agility

God turkompis

Lett å lære triks.

Altså, den sjekker alle boksene dine *ler*

Og i tillegg får du en hund med humor og humør, en hund som alltid er klar når du er klar som i tillegg er svært vakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... nå burde jeg vel sånn politisk sett ikke gjøre det jeg skal gjøre nå - men du har jo akkurat beskrevet rasen så da prøver jeg *ler*

Belgisk Fårehund - Tervueren

Vekt tisper - 18 til 25 kilo - høyde 56 - 62 cm

Vekt hanner - 23 til 30 kilo - høyde 60 - 66 cm

Ei normalstor tispe er rundt 58 cm høy og veier 22 kilo, en normalstor hannhund har en vekt på rundt 25 kilo og er 64-65 cm høy.

Langhåret - røyter godt to ganger for året ellers slipper de ikke noe

Lite pelsstell - gjennombørsting en gang i uken er mer enn nok, pelsen er selvrensende så den blir aldri ordenltig møkkete. Ingen klipping, trimming eller lignedene er nødvendig annet enn kanskje litt potepynt ett par ganger for året.

Førerorientert rase, stikker sjelden langt. Kan ha litt høy jakt, men de drar allikevel sjelden over alle hauger å blir borte (jeg har aldri opplevd det med noen belger i løpet av de 18 årene jeg har hatt rasen).

Egner seg til agility

God turkompis

Lett å lære triks.

Altså, den sjekker alle boksene dine *ler*

Og i tillegg får du en hund med humor og humør, en hund som alltid er klar når du er klar som i tillegg er svært vakker.

Jeg pleier heller aldri anbefale egen rase, men akkurat her slo det meg at groenendael og tervueren passer dine spesifikasjoner.

Forrige gronnis hadde en radius på ca 100 meter fra meg, men der var hun raseutypisk. Nåværende frøken går ofte og tråkker meg i hælene, og er sjelden/aldri lenger borte enn 15 meter.

Jeg driver aktivt med lydighet med min hund, og har begynt litt med spor. Belgerne lærer utrolig raskt, på godt og vondt, så det gjelder å henge med i svingene :whistle: Ellers kan de feks brukes til rundering, redningshund, freestyle, IPO, osv... Belgerne trives med et aktivt liv, og får de ikke nok å bryne seg på, kan de bli ganske kreative. De klarer nemlig fint å underholde seg selv. Jeg har blant annet hørt om en tervueren som levde et ganske stusselig liv, til slutt kom familien hjem en dag til ramponert kjøkken. Men en fornøyd belger er veldig rolig og grei å ha i hus *kikke på tøtten som sover søtt*.

Det er flere som har belgere som driver aktivt med agility. Blant annet Stine&Ace her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forslag :whistle:

Har en aldri så liten mistanke om at en viss eurasier kommer til å øke radiusen til en belger, i forhold til hva den ville hatt som alenehund :)

Av de få eg har truffet og hilst på, virker det som om de er litt høyt oppe energimessig? Fikk litt inntrykket av at de går rundt på tå, og er litt "stressa". Men igjen, har ikkje møtt så mange.

At de kan finne på ting om de kjeder seg er i grunnen noe eg jobber med for å unngå med gutten eg har. Han kan finne på å være både høyt og lavt, bruke kattene som draleke og lignende... Men det holder som regel dersom han får seg en god tur med litt innlagt trening på veien :)

Selvrensende pels? Eurasieren skal liksom ha det, men likevel børster eg ut små gjørmeklumper dagen etter skogstur. Men når den er gjennombørstet, kjennes den ren ut. Er belgerpelsen noe lignende til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å ta seg en tur på banen til oss. Da møter du både Ace her og Roma (her inne) med Gigi. Ace går i klasse 3 agility og hopp og Gigi er nett begynt med ag trening.

Vi trener rett etter Fjell kirke, retning Sund. Mandag kl 18.00.

Ang pels, er det sjeldent jeg bader Ace. Når han er skitten, hopper han i et vann og er ren etterpå, ellers får pelsen tørke, og en kan bare børste skiten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de andre.. Du beskrev en belger *flir*

Ang høyt oppe. Min belger er vel en av de som kan virke ekstremt høyt oppe. Ute og hvis det er noe spennende som skjer. Inne snubler man i han fordi han ligger overalt og sover. Belgeren min får forøvrig nå under 1 times tur (til sammen) hver dag da jeg sliter med en tøff gtraviditet. Den eneste bivirkningen er at dyret har lagt på seg liksom... Blitt feit gutt rett og slett. :whistle:

Ingen detruktiv adferd, høyt stress etc, han bare sover enda mer...

Jeg har også flere ganger opplevd at andre hunder har "stukket av" i flokk, hvorav min belger er den eneste som ikke har løpt ut av syne eventuellt har han kommet tilbake etter 2 sekunder når han har skjønt at jeg ikke ble med. Han har stoor radius, men bare når han kan se meg ev høre meg. Tror dette er rimelig gjengs for rasen, de fire jeg har hatt erfaring med (3 forskjellige varianter) har vært like der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forslag :P

Har en aldri så liten mistanke om at en viss eurasier kommer til å øke radiusen til en belger, i forhold til hva den ville hatt som alenehund :D

Ingen hunder får til å øke min belgers radius :) Hun er mammadalt til gangs. Og forrige belgerfrøken som hadde en større radius, dro ikke (iallfall ikke som jeg husker) med seg andre belgere ut. Hun fikk gå alene. Tror det er såpass genetisk og innebygd i hunden at den har den radiusen som den har :whistle:

Av de få eg har truffet og hilst på, virker det som om de er litt høyt oppe energimessig? Fikk litt inntrykket av at de går rundt på tå, og er litt "stressa". Men igjen, har ikkje møtt så mange.

De er veldig oppmerksome og skal gjerne gjøre alt på en gang. Så det er en fordel å lære de å beherske seg litt fra de er valper :)

Forrige frøken var klikkertrent, og innen jeg hadde rukket å ta frem klikkeren hadde hun utført ørten ulike øvelser (type, sitt, dekk, på plass, snurre rundt, stå...). Nåværende frøken er litt mer nedpå.

Så forresten først nå at du bor på Sotra, det bor jo mange belgerfolk i nærheten. Feks er det en del som trener lydighet med lp-bergen. Også Roma og Stine + to(?) gronniser som trener ag.

Selvrensende pels? Eurasieren skal liksom ha det, men likevel børster eg ut små gjørmeklumper dagen etter skogstur. Men når den er gjennombørstet, kjennes den ren ut. Er belgerpelsen noe lignende til det?

Belgerpelsen er genial. Jeg har kun måttet vaske min frøken når hun har rullet seg i noe som stinker. Lukt setter seg nemlig i pelsen, men ikke rusk. Ikke setter snø seg i pelsen hennes heller. Det er en deilig overgang for en som har hatt dvergschnauzer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og kikker litt på forskjellige raser for tiden, er lysten på å få en hund til i huset, sånn til neste år en gang. Pr i dag har eg en eurasierhann på 14mnd, og to huskatter.

Kan tilby (voksen hund):

- Daglig tur på 1-2timer, ofte lengre i helgene.

- AG-trening 1-2ggr pr uke, evnt konkurranser etter hvert

- Mentaltrening etter behov (spor/hverdagslydighet ++)

Ønsker:

- Helst mellom 20-30kg

- Langhåret (korthåret kan gå dersom alt annet stemmer)

- Lettlært/førervar

- helst noe mindre radius enn en eurasier...

- Lettstelt pels, minst mulig klipping og "dill"

Raser som ikke er aktuelle:

- mynder

- terriere

Har kikka på noen raser som kan være aktuelle, men vil gjerne ha forslag først, uten at de blir nevnt :icon_redface: Sikkert noe eg har glemt å si, men da får dere bare spørre.

Jeg og titter litt etter rase til hund nr. to, har omtrent samme krav som deg utenom det med lang pels (pelstype er ikke så viktig for meg, utenom at jeg ikke vil ha MYE pelsstell). Har planer om å konkurrere i AG + evt bruks, så jeg vil ha en hund som kan nå langt i AG, samt gjøre det ok i bruks. Jeg har sett på kelpie, engelsk springer + working es, welsh springer, toller og langhårsbelgerne :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk også langhårsbelger, og pleier heller ikke å anbefale egen rase så veldig ofte. Angående dette med stress, så er det nok litt forskjell på linjer/individer, for å ta mine tre da, så er det stor forskjell på dem. Cane og Ida ligger ikke høyt i stress i det hele tatt, mens Zofia ligger en del høyere. Så sies det vel at terven gjennomsnittlig ligger litt høyere i stress enn groenendaelen. Men jeg ville bare forsøkt å møte en del hunder, og finne en type du liker, for det er en del forskjeller.

Ut fra egen observasjon virker det som tervene ofte har litt mindre pels enn den svarte, det vil jo kanskje være en fordel for noen. Jeg synes det er veldig lite pelsstell, jeg børster dem i røyteperioden og før utstilling. Også bader jeg dem innimellom fordi jeg ikke liker at det lukter hund. Men, jeg synes jo de drar med seg litt inn, spesielt Zofia som er fra utstillingslinjer og har MYE pels. Det henger i litt kvister og forskjellig, spesielt i buksene hennes. Men nå er det ikke alle som har så mye pels som henne da. Jeg ser ikke på dette som noe veldig stort problem, men kan jo være det for noen. :icon_redface:

Akkurat her i landet er det flere oppdrettere av terv som mentaltester enn det er på svarte, det kan jo være greit å se at foreldrene har lekelyst og ikke store redsler hvis du ønsker å jobbe litt med belgeren. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å ta seg en tur på banen til oss. Da møter du både Ace her og Roma (her inne) med Gigi. Ace går i klasse 3 agility og hopp og Gigi er nett begynt med ag trening.

Vi trener rett etter Fjell kirke, retning Sund. Mandag kl 18.00.

Ang pels, er det sjeldent jeg bader Ace. Når han er skitten, hopper han i et vann og er ren etterpå, ellers får pelsen tørke, og en kan bare børste skiten av.

Stikker nok opp på BAK sitt stevne nå i helgen, treffer vel kanskje noen der? Ellers får eg se om eg rekker treningen en dag, det var litt tidlig for meg :lol:

Ingen hunder får til å øke min belgers radius :hmm: Hun er mammadalt til gangs. Og forrige belgerfrøken som hadde en større radius, dro ikke (iallfall ikke som jeg husker) med seg andre belgere ut. Hun fikk gå alene. Tror det er såpass genetisk og innebygd i hunden at den har den radiusen som den har :icon_redface:

De er veldig oppmerksome og skal gjerne gjøre alt på en gang. Så det er en fordel å lære de å beherske seg litt fra de er valper :banana:

Forrige frøken var klikkertrent, og innen jeg hadde rukket å ta frem klikkeren hadde hun utført ørten ulike øvelser (type, sitt, dekk, på plass, snurre rundt, stå...). Nåværende frøken er litt mer nedpå.

Så forresten først nå at du bor på Sotra, det bor jo mange belgerfolk i nærheten. Feks er det en del som trener lydighet med lp-bergen. Også Roma og Stine + to(?) gronniser som trener ag.

Belgerpelsen er genial. Jeg har kun måttet vaske min frøken når hun har rullet seg i noe som stinker. Lukt setter seg nemlig i pelsen, men ikke rusk. Ikke setter snø seg i pelsen hennes heller. Det er en deilig overgang for en som har hatt dvergschnauzer :banana:

Takker for svar :lol:

Jeg og titter litt etter rase til hund nr. to, har omtrent samme krav som deg utenom det med lang pels (pelstype er ikke så viktig for meg, utenom at jeg ikke vil ha MYE pelsstell). Har planer om å konkurrere i AG + evt bruks, så jeg vil ha en hund som kan nå langt i AG, samt gjøre det ok i bruks. Jeg har sett på kelpie, engelsk springer + working es, welsh springer, toller og langhårsbelgerne :lol:

Takk for forslag :) Vil heller ikkje ha mye pelsstell, dermed faller en del raser ut pga det. Men, den bør helst være langhåret :banana: Er noe eget med å kunne stappe kalde fingre ned i lang pels...

Jeg tenkte faktisk også langhårsbelger, og pleier heller ikke å anbefale egen rase så veldig ofte. Angående dette med stress, så er det nok litt forskjell på linjer/individer, for å ta mine tre da, så er det stor forskjell på dem. Cane og Ida ligger ikke høyt i stress i det hele tatt, mens Zofia ligger en del høyere. Så sies det vel at terven gjennomsnittlig ligger litt høyere i stress enn groenendaelen. Men jeg ville bare forsøkt å møte en del hunder, og finne en type du liker, for det er en del forskjeller.

Ut fra egen observasjon virker det som tervene ofte har litt mindre pels enn den svarte, det vil jo kanskje være en fordel for noen. Jeg synes det er veldig lite pelsstell, jeg børster dem i røyteperioden og før utstilling. Også bader jeg dem innimellom fordi jeg ikke liker at det lukter hund. Men, jeg synes jo de drar med seg litt inn, spesielt Zofia som er fra utstillingslinjer og har MYE pels. Det henger i litt kvister og forskjellig, spesielt i buksene hennes. Men nå er det ikke alle som har så mye pels som henne da. Jeg ser ikke på dette som noe veldig stort problem, men kan jo være det for noen. :D

Akkurat her i landet er det flere oppdrettere av terv som mentaltester enn det er på svarte, det kan jo være greit å se at foreldrene har lekelyst og ikke store redsler hvis du ønsker å jobbe litt med belgeren. :)

Takk for svar :D Utseendemessig heller eg mer mot gronnisen, er noe med terven som ikkje helt stemmer i mitt hode. Men det er kun basert på utseende. Tror det skal starte en gronnis på stevnet i helgen, så er vel kanskje mulgiheter for å hilse på.

Hvordan er helsen til belgerene?

Og det er fritt frem å foreslå andre raser :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er helsen til belgerene?

Og det er fritt frem å foreslå andre raser :banana:

Belgerne er stort sett en veldig frisk rasen, men noe HD/AD forekommer, samt øyensykdommer og epilepsi. Vær nøye i valg av oppdretter. Hundene bør være øyenlyst (helst 1-års alder og før parring), selvfølgelig AD/HD røntget og mentaltestet.

Andre raser jeg tror kan passe deg er flere av gruppe 1 rasene. Aussie, kanskje? Men disse rasene må andre fortelle deg mer om :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder får til å øke min belgers radius :wub: Hun er mammadalt til gangs. Og forrige belgerfrøken som hadde en større radius, dro ikke (iallfall ikke som jeg husker) med seg andre belgere ut. Hun fikk gå alene. Tror det er såpass genetisk og innebygd i hunden at den har den radiusen som den har :wub:

Njaa, skeptisk. I såfall kan det enten jobbes med eller ikke liksom. Har nå min tredje valp med enormt stor radius. (ulike raser) Men de to foregående har endt opp som diltere, etter mye jobbing og modning vel og merke. Innbiller meg at det er mye man kan gjøre med det altså. *håååper* :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie kortåret passer bra også til kriteriene dine, sett bort fra at den har kort pels :wub: De er lettlærte, førervare, har kort radius, liker spor, lydighet, rundering, lettstelt pels

Jeg vet at de blir brukt en del i agility i land hvor de er mer utbredt, feks i finland.

Video på denne siden: http://www.smoothcollie.forum24.ru/?1-13-0-00000015-000-0-0-1274824121

Negative ting kan være:

Kort pels :wub:

Ikke like raske som bc på agilitybanen

Ikke like miljøsterk som en del andre bruksraser (feks med tanke på underlag/lyder)

Kan ha en del lyd i ulike situasjoner (eks når den blir usikker, frustrert, veldig giret)

Få oppdrettere å velge mellom i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en aldri så liten mistanke om at en viss eurasier kommer til å øke radiusen til en belger, i forhold til hva den ville hatt som alenehund :ahappy:

Det kan godt hende, første året jeg hadde Cane hadde jeg og eksen også to stående fuglehunder, og de brukte jeg faktisk til å øke radiusen til Cane litt. Men han var jo litt "ekstrem" da, og gikk nydelig fri ved fot på timesturer nesten fra jeg fikk han. Det virket jo også da, så de kan nok læres både ene og andre veien kan jeg tenke meg. Men noen veldig stor radius har han nå likevel ikke fått, akkurat passe synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie kortåret passer bra også til kriteriene dine, sett bort fra at den har kort pels :wub: De er lettlærte, førervare, har kort radius, liker spor, lydighet, rundering, lettstelt pels

Jeg vet at de blir brukt en del i agility i land hvor de er mer utbredt, feks i finland.

Video på denne siden: http://www.smoothcollie.forum24.ru/?1-13-0-00000015-000-0-0-1274824121

Negative ting kan være:

Kort pels :ahappy:

Ikke like raske som bc på agilitybanen

Ikke like miljøsterk som en del andre bruksraser (feks med tanke på underlag/lyder)

Kan ha en del lyd i ulike situasjoner (eks når den blir usikker, frustrert, veldig giret)

Få oppdrettere å velge mellom i Norge

Takk for forslag :thumbs: Har lest litt om korthåret collie, og er rett og slett litt redd for at det er en type hund som blir altfor myk for meg.

Det kan godt hende, første året jeg hadde Cane hadde jeg og eksen også to stående fuglehunder, og de brukte jeg faktisk til å øke radiusen til Cane litt. Men han var jo litt "ekstrem" da, og gikk nydelig fri ved fot på timesturer nesten fra jeg fikk han. Det virket jo også da, så de kan nok læres både ene og andre veien kan jeg tenke meg. Men noen veldig stor radius har han nå likevel ikke fått, akkurat passe synes jeg.

Akkurat det eg er litt bekymret for... Men det er egentlig ikkje verre enn å holde eurasieren i langline, i vert fall til en evnt småttis har lært seg innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...