Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2; Hvilken rase?


Papillon

Recommended Posts

En viktig ting å tenke på i valget mellom kelpie, bc og aussie er om du vil ha vokt og skarphet i hunden din eller ikke. Det er det som etter min mening virkelig skiller aussien fra de andre man gjerne sammenligner den med (også tolleren). Aussien har vokt og skarphet i seg og den kan også være reservert. Det er ikke bare enkle egenskaper å ballansere og oppdrettere her til lands har ikke lyktes med å få frem nok godt ballanserte individer. Så vær veldig obs på det om du går for aussie.

En skikkelig ballansert aussie er en virkelig bra hund, men jeg vil påstå at det er enklere å finne en god kelpie enn en god aussie nå og at det er et sikrere kort å velge kelpie enn aussie (og forsåvidt også bc, men de kjenner jeg ikke så godt til). Så hadde det vært meg som hadde de målene du har, så ville jeg gått for et sikrere kort som blant annet kelpien. Men jeg ville også sett på jaktgolden eller jaktlabrador (men var du utstillingsinteressert?).

Når man velger hund ut fra konkurranse/prestasjonsmål mener jeg det er lurt å velge sikre raser som man vet hevder seg i de konkurransene man skal delta i, men OGSÅ som er sikre i hverdagen. Det er tross alt flest hverdager og det er mye enklere med en sosial hund enn med en reservert en som har vokt og skarphet skranglende i bagasjen. I tillegg må den kunne koble av mellom hvile og aktivitet, noe ingen gjetere forsåvidt har helt superenkelt for, men en god gjeterhund skal kunne det også. Det som skiller en god arbeidshund fra en annen er hvor god avknapp den har. Så se på det også.

Så:

-Hvor sosial vil du den skal være?

-Vil du den skal kunne vokte?

-Hva med skarphet?

-Hvor god avknapp har den? Å løpe fort, fort, fort hele tiden er ikke et tegn på god arbeidskapasitet.

Lykke til! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, denne hunden er perfekt balansert i hodet utenom gjetingen da. En utrolig fin hund utenom at den gjeter litt av hvert på tur.. Kom kanskje litt rart frem, jeg sa det kanskje litt feil :wub:

Sorry, men i mitt hode vil ikke en perfekt balansert BC være så fiksert at den til og med gjeter småstein! Den kan være god på absolutt alle andre områder, men jeg vil ikke si det er en mentalt god Border Collie. Det er ikke meningen at de skal gjete småstein, skygger eller andre lignende ting. Kan godt hende andre har andre meninger her, men jeg har selv hatt en skyggegjetende BC og er nok veldig oppmerksom på akkurat den typen atferd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting å tenke på i valget mellom kelpie, bc og aussie er om du vil ha vokt og skarphet i hunden din eller ikke. Det er det som etter min mening virkelig skiller aussien fra de andre man gjerne sammenligner den med (også tolleren). Aussien har vokt og skarphet i seg og den kan også være reservert. Det er ikke bare enkle egenskaper å ballansere og oppdrettere her til lands har ikke lyktes med å få frem nok godt ballanserte individer. Så vær veldig obs på det om du går for aussie.

En skikkelig ballansert aussie er en virkelig bra hund, men jeg vil påstå at det er enklere å finne en god kelpie enn en god aussie nå og at det er et sikrere kort å velge kelpie enn aussie (og forsåvidt også bc, men de kjenner jeg ikke så godt til). Så hadde det vært meg som hadde de målene du har, så ville jeg gått for et sikrere kort som blant annet kelpien. Men jeg ville også sett på jaktgolden eller jaktlabrador (men var du utstillingsinteressert?).

Når man velger hund ut fra konkurranse/prestasjonsmål mener jeg det er lurt å velge sikre raser som man vet hevder seg i de konkurransene man skal delta i, men OGSÅ som er sikre i hverdagen. Det er tross alt flest hverdager og det er mye enklere med en sosial hund enn med en reservert en som har vokt og skarphet skranglende i bagasjen. I tillegg må den kunne koble av mellom hvile og aktivitet, noe ingen gjetere forsåvidt har helt superenkelt for, men en god gjeterhund skal kunne det også. Det som skiller en god arbeidshund fra en annen er hvor god avknapp den har. Så se på det også.

Ja, skjønner det med gemyttet. Har ingen opdrettere i Norge greid å få gode nok hunder?

Jeg er jammen ikke sikker på dette rasevalget.. Folk sier så mye forskjellig, men det er jo kanskje meningen :wub: Jeg skal prøve å møte flere aussier og kelpier (har faktisk aldri hilst på en AK, så har egentlig ikke noen formening om jeg vil ha en eller ikke). Retriever blir det ikke, jeg er ikke helt noe retrievermenneske tror jeg. De er fine de, men det er liksom ikke meg.

Men uansett hvilken rase det blir skal jeg se nøye på foreldrene :aww:

Så:

-Hvor sosial vil du den skal være?

Den trenger ikke å være veldig sosial, type hoppe opp på fremmede folk. Men den skal kunne tolerere hilsing og ikke bli negativt berørt av hilsing og trekke seg unna osv. Men det er hva den kan, jeg synes det er veldig greit med sosiale hunder :D

-Vil du den skal kunne vokte?

Hva legger du i å vokte? Vokte meg, huset, leker, ben?

-Hva med skarphet?

Helst ikke så veldig skarp. Hva slags probemer kan man få om hunden er for skarp?

-Hvor god avknapp har den? Å løpe fort, fort, fort hele tiden er ikke et tegn på god arbeidskapasitet.

Vel, den skal da kunne koble av når det ikke skjer noe åbenbart, som trening, tur osv. Mener ikke at den skal ligge som et slakt, men at den ikke skal mase om mere hele tiden om det var forstålig :wub:

Kristin :P

Lykke til! :wub:

Dette ble rart. Svarte inne i quoten :)

Aya: Skjønner :wub: Men er det helt lotto om hunden blir fiksert, har det noe å si om foreldrene er topp gjeterhunder eller har ganske laber interesse for gjeting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble rart. Svarte inne i quoten :thumbs:

Aya: Skjønner :wub: Men er det helt lotto om hunden blir fiksert, har det noe å si om foreldrene er topp gjeterhunder eller har ganske laber interesse for gjeting?

Det har ikke jeg nok peiling til å si noe om, dessverre ... Men fellestrekk for de hundene jeg kjenner som sliter med den typen ekstrem fiksering på "døde ting" er; de har blitt brukt mye/hovedsakelig til agility eller annen trening som er stress-triggende, de er ikke fra de beste gjeterlinjene, de har ikke blitt gjetet jevnlig med selv og de har kanskje ikke eiere som har sett signalene tidlig nok (min tidligere hund inkludert). Dette gjelder kun de jeg kjenner/har kjent altså. I tillegg er det jo grader av dette, jeg kjenner en superhund som gjeter baller, men ikke noe annet for eksempel. Det er jo relativt vanlig at BC'er blir pinnegale/ballgale, og det går mye på samme greiene. Min BC, som ikke viser noen tegn til denne typen atferd (annet enn at hun gjeter fuglehunder :ahappy: ), kan også bli fiksert på ballkasting, og det er jo da ikke noe vi gjør så mye utenom trening. Og så finnes det selvsagt veldig mange som ikke gjeter noe som helst også! Forøvrig sliter ingen av de borderne jeg vet om som blir brukt aktivt og jevnlig til gjeting, med gjeting av andre ting. Igjen- dette gjelder kun hunder jeg kjenner, sier ikke at det er noe som kan relateres til hele BCverden:p Er det ingen andre BCeiere som har noen synspunkter/litt mer peiling enn meg her, som kan bidra litt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble rart. Svarte inne i quoten :ahappy:

Vet du hva, jeg kan ikke det der godt nok til at jeg skal prøve å begi meg ut på et svar. Jeg vet det er flere her inne som er rasende dyktig på temaet, så hør med dem :thumbs:

PS. Anbefaler deg å snakke med avslrådet i aussieklubben. Mailin her inne sitter der, hun har god oversikt og kunnskap over problemer med rasen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...