Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativer til brød


Carina

Recommended Posts

Hvis man ønsker å kutte ned på brødmat, hva er alternativene egentlig? Bortsett fra knekkebrød og salat (som jeg ikke blir mett av). Hva er lurt å spise om morgenen for at det skal vare en stund, og hva bør man spise på kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omelett. Lett, godt, mye proteiner og det holder blodsukkeret jevnt lenge.

Kjøtt; dvs bacon,pølser, stekt skinke eller rett og slett en kotelett. Og har du god tid/ønsker litt luksus , jatakk begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt, kornblanding, yoghurt med frukt og korn, omelett, kokt egg, posjerte egg, røkelaks og eggerøre, speilegg og bacon(kan finne litt mer sunn bacon med mindre fett, men den er også dyrene da...), salat med litt mer fyll(dvs. skinkebiter, kylling, tunfisk, osv) Ehm ja, ikke lett å komme vekk vekk fra mat som er laget av korn. :) Ettersom vi har egne høns så går det mye i eggeretter her da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omelett eller andre ting med egg er ganske mettende, evt. Cottage cheese og/eller youghurt med frukt og litt frokostblanding. Sistnevnte er ofte min frokost. Jeg tåler gjær utrolig dårlig og spiser ikke brød annet enn pizzadeig og en sjelden gang rundstykker til middag e.l. Utover det spiser jeg knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt, kald eller varm, gjerne med eplebiter, bananbiter, nøtter og rosiner i, er mat du iallefall er mett av lenge ... Ellers kan du lage müsli med melk eller yoghurt, gjerne med frukt og nøtter det og. Styr unna de med mye sukker ... Hvis du liker yoghurt er skyr et godt alternativ, det er sukkerfritt, fettfritt, men med mye proteiner (sånn ca, tatt etter hukommelsen). Dessverre litt dyrt, men du blir iallefall skikkelig mett, selv om det ikke ser sånn ut på størrelsen. Smoothies er også godt og sunt, og hvis du har i proteinpulver er det litt mer mettende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Dyrt, men funker som frokost:

Ost, skinke og eple sammen, Fakstisk ganske godt.

Ellers spiser jeg endel rugsprø knekkebrød. Jeg er heller ikke noe glad i brød, men det gir "smak" og samler maten. Jeg spiser heller masse pålegg enn å øke brød mengden. Men det er en veldig dyr frokost..

Ellers er også Cream Fresh m/vanillje ett godt alternativ sammen med frukt og korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du spise knekkebrød så anbefaler jeg Rugsprø! det er bare fantastisk godt :)

Skal jeg spise en skikkelig mettende frokost, lager jeg enten min egen frokostblanding (solsikkefrø, rosiner, musli, mandler, nøtter + alt annet jeg kommer på å putte i skåla). Eller en boks tunfisk, en boks mais, to knuste rugsprø, salt og pepper (+ litt majo)

Tunfisk greia holder til to måltider, og du er stappa mett fra frokost til middag! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er for å kutte ned på karbohydrater, ville jeg gått for f.eks All Bran Natural (uten sukker, men f.eks med lett-syltetøy, frukt eller bær om du må ha noe til) eller disse ekstremt grove brødene (sånne små pakker med mørkebrunt brød), egg (bare kokt egg med røkelaks, agurk, salat, sennep f.eks, nammis.. og dyrt.. eller egg og bønnert), lett-yoghurt, litt frukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ønsker å kutte ned på brødmat, hva er alternativene egentlig? Bortsett fra knekkebrød og salat (som jeg ikke blir mett av). Hva er lurt å spise om morgenen for at det skal vare en stund, og hva bør man spise på kvelden?

Du burde google mat/trenings blogger. Og sjekke ut f eks www.myrevolution.no Masse tips :)

Havregrøt er sunn frokost, inneholder dog mye kalorier, så se ann mengden om du passer vekta. Min favoritt om morran er lapper laget av Mager Kesam, Eggehvitter og bittelitt speltmel. Sukrin som søtning. (ingen kalorier) Bytter du ut melet med mandelmel og hi-maize er du ennå bedre på vei :( På lappene har jeg syltetøy uten sukker.

Pannekaker av mandelmel og proteinpulver er og godt :wub:

Ikke la deg lure av disse frokostblandingene. Kaloribomber uten like. De ligger alltid på minst 300 per 100 gram. Da får du lettere brød for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen millioner takk for tips alle sammen! Burde kanskje spefisiert at det ikke er pga vekt/-reduksjon eller noe sånt, jeg tror bare ikke magen min tåler det rett og slett. :) Fortsett gjerne å kom med tips, jeg går fort lei av ting, så kjempefint å kunne variere masse. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for å kutte ut brød bare, eller for å gå på lavkarbo kost?

Anbefaler deg å melde deg inn i forumet lavkarbo.no Suverent forum, mend masse støtte og mange fine oppskrifter :)

Som sagt er det bare fordi jeg blir crappy i magen av det. :( Takk for forumtips, mye bra forslag der til ting å bytte ut brød med. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville prøvd å finne ut (dersom det går an da, selvsagt) hva i brødet du ikke tåler. Er det gluten? Gjær? Kombinasjonen gluten og gjær? (Jeg tåler f.eks både loff og brød, men ikke boller- mye hvete, mye gjær og sukker i kombinasjon fungerer dårlig) Dersom det f.eks er gluten, så finnes det jo mye godt glutenfritt brød, og det finnes mange alternativer uten gjær også ... Da ville jeg tatt en periode helt uten brød, så begynt å spise glutenfritt brød, men med gjær, og så videre. Bare noen tanker fra meg :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riskaker. :getlost: De er også glutenfrie, om det er noe der du reagerer på.

De smaker ikke så veldig da, men det er jo pålegget som skal smake... :ahappy: Og jeg synes man blir bra nok mett av de, uten å måtte spise halve pakken. Men det kommer jo an på hvor mye mat man er vant til å spise og sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville prøvd å finne ut (dersom det går an da, selvsagt) hva i brødet du ikke tåler. Er det gluten? Gjær? Kombinasjonen gluten og gjær? (Jeg tåler f.eks både loff og brød, men ikke boller- mye hvete, mye gjær og sukker i kombinasjon fungerer dårlig) Dersom det f.eks er gluten, så finnes det jo mye godt glutenfritt brød, og det finnes mange alternativer uten gjær også ... Da ville jeg tatt en periode helt uten brød, så begynt å spise glutenfritt brød, men med gjær, og så videre. Bare noen tanker fra meg :ahappy:

Det jeg synes er så merkelig er at boller fungerer magen min helt topp på, men reagerer ofte på brød. :getlost: Tåler heller ikke særlig mye melk lenger, og heller ikke feks grøt, pannekaker, ikke så mye vafler og diverse annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er for å kutte ned på karbohydrater, ville jeg gått for f.eks All Bran Natural (uten sukker, men f.eks med lett-syltetøy, frukt eller bær om du må ha noe til) eller disse ekstremt grove brødene (sånne små pakker med mørkebrunt brød), egg (bare kokt egg med røkelaks, agurk, salat, sennep f.eks, nammis.. og dyrt.. eller egg og bønnert), lett-yoghurt, litt frukt..

Rugbrød? rugbrod_billede1.jpg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris

Koke opp en del ris og ha i kjøleskapet, så slipper man å koke nytt hele tiden.

Du kan ha hva som helst til det egentlig.

Må bare advare litt om at i ris kommmer det vannvittig fort bakterier til. Iallefall om risen ikke blir kjølt ned fort nok.

Husker ikke hva de bakteriene het, men var visstnok ganske "skumle" greier for magen...

Hjemmebakte knekkebrød er en slager på jobben. Har ikke smakt de selv, men "alle" skryter over de. Sikkert ikke vanskelig å finne oppskrift :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bare steike litt ris fra middagen (som har vært oppbevart i kjøleskap (holder seg 2-3 dager) med noen grønnsaksrester og et egg som du blander sammen med litt krydder (karri og aromat f.eks.) er veldig lettvint og metter.

Müsli-blandinger med melk eller yoghurt (evt. fruktskiver, syltetøyklatter osv.)

Yoghurt og banan er et veldig greit mellommåltid.

Omeletter, salater (bønner er vedlig mettende), wraps, pannekaker, rett-i-koppen supper, fruktsalat

Eller du kan bake en diger posjon med fine horn med ost inni (og skinke?) som du fryser og tar opp etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er så merkelig er at boller fungerer magen min helt topp på, men reagerer ofte på brød. :getlost: Tåler heller ikke særlig mye melk lenger, og heller ikke feks grøt, pannekaker, ikke så mye vafler og diverse annet.

Mager er veldig rare ... Min tåler fint sånne kjøpeboller, det er hjemmelagde boller den reagerer litt på. Samme med vafler og pannekaker ... Jeg har litt tro på litt sånn kryss-sensitivitet; at melk, hvetemel, gjær og sukker (for mitt tilfelle) i visse mengder, og også i sammenheng med hva jeg har spist før den dagen, gjør at jeg reagerer ... Eller no:P Men å kutte ut brød (eller, å kutte ut gjær og gluten!) i en viss periode, tror jeg bare er fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...